Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bistå som vikarie. Min stora ångest är att ha plikter som "måste" utföras, men jag är bra på att hjälpa till:)

Jag fundrade på om man skall visa bildtitel och beskrivning egentligen; stör de det fria associerandet?

alf109 skrev:
Det kanske skulle vara en idé att helt ta bort "kommentera nya" i dess nuvarande form, och hänvisa alla kommentarer till polerna och albumen på respektive medlems sida. Vore också bra om man kunde välja vilken typ av nya bilder man vill titta på. Som det ser ut nu så får man ofta bläddra igenom en mängd sidor för att hitta de bilder man gillar. Dessutom drunknar "bra" bilder i flödet, om man inte har råkat titta just när dom lagts upp är sannorlikheten stor att man aldrig ser dom. En annan "sjuka" är detta kompiskommenterande som jag tycker det blir mer och mer av, "om du kommenterar mina så kommenterar jag dina" eller värre "eftersom du inte kommenterat mina tänker jag inte kommentera dina". Som det ser ut nu verkar det finnas interna "klubbar" som kommenterar varandras bilder. En skräpbild från ettablerade X får oändligt många fler kommentarer än en högklassig av okände Y. Jag tror att detta sammantaget medför ett ganska stort tillflöde av medokra bilder - alla är vi ju fåfänga i varierande grad, och söker bekräftelse -.

Har faktiskt rätt svårt för detta resonemang... du (och andra) har alltså redan bestämt vad som är bra och vad som är "mediokert". Ska bara redan högkvalitativa bilder finnas här? Nybörjaren har ingen plats här då. Syftet med Fotosidan är väl inte i första hand att du ska hitta bilder du gillar, utan snarare att alla bildskapare ska få kritik och utvecklas med hjälp av detta?

En annan fundering kring poolidén, jag tycker det är ett bra grepp, enda tveksamheten är att kunna starta diskussioner kring någon annans bild. Jag skulle i alla fall först vilja kontakta bildägaren och se om han eller hon är intresserad av detta.

Det stör säkert, men vad som är rätt eller fel beror väl lite på... den som tagit bilden kan ju ha ett syfte eller en tanke bakom som förstärks av bildtiteln. Det är väl upp till konstnären om verket innehåller även en titel. Jag har fått kommentaren att betraktaren hade velat se bilden utan titel, men det är ju min bild. :)

Jag skulle egentligen vilja se bilder utan vare sig bildtitel, fotografens namn eller tidigare bildkommentarer. Och det är så jag nog helst skulle vilja att mina bilder betraktades också.

Jag skulle också vilja se och bedöma bilder utan fotografens namn. Inte bara i diskussionspoolen egentligen utan i alla.

Poolen syns förresten inte via menyn.

Poolen kommer i menyn om några timmar; den byggs en gång om dagen.

Att visa bilen utan fotografens namn är ju lite knepigt upphovsrättsmässigt; men iofs - man kan ju få godkänna att bilden visas utan den informationen iom att man väljer att lägga in den i poolen.

clindh skrev:
Att visa bilen utan fotografens namn är ju lite knepigt upphovsrättsmässigt; men iofs - man kan ju få godkänna att bilden visas utan den informationen iom att man väljer att lägga in den i poolen.
Upphovrättsmässigt har man ju alltid upphovsrätten oavsett namnet står skrivet eller inte..
Men jag förstår tanken ändå tror jag.

Att kunna välja är ett sätt iof.
Annars diggar jag det här förslaget som det utvvecklades i diskussionen.

Anders Östberg skrev:
Har faktiskt rätt svårt för detta resonemang... du (och andra) har alltså redan bestämt vad som är bra och vad som är "mediokert". Ska bara redan högkvalitativa bilder finnas här? Nybörjaren har ingen plats här då. Syftet med Fotosidan är väl inte i första hand att du ska hitta bilder du gillar, utan snarare att alla bildskapare ska få kritik och utvecklas med hjälp av detta?

Jag tror du missförstått mej en smula. Jag utger mig inte för att sitta inne med någon absolut sanning om vad som är bra och vad som är mediokert. Det jag däremot har ett ganska bra hum om är vad jag tycker är bra och mediokert, vilket förmodligen du också har. Det jag vänder mig emot är alla dessa positiva kommentarer bara därför att, han/hon brukar ju ge mej positiva kommentarer, därför måste jag ge honom/henne positiva kommentarer. Jag tror att en ganska stor del av alla kommentarer är av den sorten, och det befrämjar knappast någon utveckling, snarare tvärt om. Om jag automatiskt får massa positiv återkoppling från samma personer på alla blåsippor macro 2,8 i motljus finns en risk att jag begränsar mig i min utveckling och fortsätter att ta samma bild i all evighet. Obs, detta var bara ett exempel, det finns väldigt orginella macrobilder också.
När jag kommenterar en bild så försöker jag åtminstonde klargöra för mig själv vad det är jag kommenterar. Kommenterar jag tex hundbilden för att jag tycker att det är en bra bild, eller för att jag tycker att det är en gullig hund. Det finns en väsentlig skillnad där tycker jag. Att bilder för tex familjealbummet alltid kommer att attrahera de närmast sörjande är självklart. Kanske inte lika självklart att de är intresanta för utomstående om de inte inehåller något mer än avbildning av personer och husdjur vilka betraktaren inte har någon relation till.
/Affe

Jag vill bara säga att jag tycker att Bilddiskussionspoolen är mycket mycket bra. Det är dels givande att tvingas tänka lite längre än bara till första intryck, komposition, teknik etc och dels är det oerhört givande att faktiskt kunna föra en diskussion omkring bilderna och det intryck/känsla de förmedlar till betraktaren.

Bra inititiv!!!
//Jenny

Jag tycker också att poolen är en bra idé, men jag har lite undringar ändå..

Ska man berätta för fotografen vad man känner och tänker inför bilden alternativt INTE känner eller tänker, eller ska man försöka att göra assosiationer oavsett om man tycker bilden är ointressant, Jag kan nog fantisera ihop något till alla slags bilder, men ...varför? Kanske finns en poäng med det också som inte jag begriper:)

Hur tänker ni?

Nu är poolen väldigt ny, men den känns väldigt konstlad många ggr och lite tungrott. Bara en känsla jag har, vill inte anklaga folk för att de egentligen inte känner vad de säger sig känna

En annan sak; ska man ha några krav på de som lägger in bilder? Nu finns det ju inte det, och det kanske är bra, bara ställer frågan

ariadne skrev:
Ska man berätta för fotografen vad man känner och tänker inför bilden alternativt INTE känner eller tänker, eller ska man försöka att göra assosiationer oavsett om man tycker bilden är ointressant,
...
Som jag ser det: Om du tycker att bilden är ointressant, så skriv det. Då blir ju det ett underlag för diskussion. Om man också kan skriva varför man tycker bilden är ointressant är det ju ännu bättre, då har man tänkt lite runt bilden och det är ett avsyftena med poolen.

Associationer och känslor är ju sådant som kan dyka upp när man tittar på en bild och många skriver ju om dessa när de kommenterar en bild, inte bara i den här poolen. Men man ska väl inte behöva tvinga fram något, känner man inget inför en bild så är det ingen idé att hitta på något.

Själv brukar jag återkomma till en del bilder, och ibland "har det tagit sig" så att jag får lust att skriva något om en bild.

ariadne skrev:
Jag tycker också att poolen är en bra idé, men jag har lite undringar ändå..

Ska man berätta för fotografen vad man känner och tänker inför bilden alternativt INTE känner eller tänker, eller ska man försöka att göra assosiationer oavsett om man tycker bilden är ointressant, Jag kan nog fantisera ihop något till alla slags bilder, men ...varför? Kanske finns en poäng med det också som inte jag begriper:)

Hur tänker ni?
Jag tycker också det vore toppen att skriva när det inte känns något speciellt. Själv har jag iof svårt att få ihop ord till bilder som inte ger mig någon känsla men anser trots det att en kommentar som säger att ingen känsla väcks, att bilden inte når fram är värdefull. Håller med Thomas om att det kan vara ett bra underlag för diskussion.
Jag tycker inte man ska fantisera ihop utan mer ta fram det intryck man får oavsett det känns eller inte.
Kanske borde träna mig själv också på det..

ariadne skrev:
En annan sak; ska man ha några krav på de som lägger in bilder? Nu finns det ju inte det, och det kanske är bra, bara ställer frågan
Sen är jag lite anti krav i sammanhanget. Vi väljer om vi lägger upp en bild och vi uppmanas att följa diskussionen. Fler uppmaningar kanske vore bra men krav vete sjutton vilka de skulle vara och om de inte skulle göra mer skada än nytta?

Jo det kräver ju att folk vill diskutera något själva också - inte bara läsa andras diskussioner...

Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt. Håller med om att det är svårt att börja diskutera någonting alls om många av de bilderna som lagts in - man orkar inte dra igång en "varför säger inte denna bilden mig någonting (heller)" på varje sådan bild.

Sedan tycker jag iofs inte poolen skall vara primärt för bildtolkning och associationer; då skall vi kalla den något mer specifikt som "Din tolkning" tex?

Har ni förslag på alternativa formuleringar av "reglerna" och poolbeskrivningen så varsågod; poolen har växt fram genom diskussioner i denna forumtråd och inget är skrivet i sten.

lottae skrev:

Sen är jag lite anti krav i sammanhanget. Vi väljer om vi lägger upp en bild och vi uppmanas att följa diskussionen. Fler uppmaningar kanske vore bra men krav vete sjutton vilka de skulle vara och om de inte skulle göra mer skada än nytta?

Kanske vore det dock bra med några riktlinjer i poolen, typ att bilden ska vara av den karaktären att den fungerar bra som underlag för diskussion. Diskussion kring innehållet framförallt, ej det tekniska i bilden.

Sen kan man fråga sig hur man närmare ska def. "bilder av den karaktären" lite tydligare.
Det vore enklare om man kunde lägga in andras bilder som underlag.Men det strular väl till det med upphovsrätt och sånt kan jag tro.

Men annars kanske man kan kräva att den som lägger upp bilden också skriver ett disksussionsunderlag. Inte en hel roman, men något o innehållet i bilden. "kan man försköna våld på detta viset"? " Är detta en porrbild"?
"Hur gestalar man döden, vad är tabu"? "
Eller om man väljer att skriva en dikt, en allmänt provocerande tet, en ifrågasättande text

Låter det för kravfullt?

Risken är annars att det kanske inte blir så mkt diskussion...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar