Men grejen jag vill säga att APS-C är jättekul instegsgrejer.
Att gå vidare mot FF är ett rimligt och naturligt steg. Det är nog ingen som blir "besviken"
Sedan att många skriver bra saker om APC-C gör mig inget, men det är inget mer än ett ganska begränsat ekosystem med en hel del kompromisser.
Inga fördelar direkt heller.
Myten om att mitt 50mm f/1.8 "blir" ett 80mm f/1.8 är väl spridd.
Det där gör jag lika enkelt på ett FF med crop inställt eller i exempelvis Photoshop.
Tycker du borde testa APS-C igen. Mycket har hänt senaste åren. Jag känner f.ö många som gått från FF till APS-C. Även de som gått från FF till 1inch Sony rx100 kameror
När jag gick från Canon till APS-C förändrades allt med min fotografering. Lättare, mindre kamera = mindre uppmärksamhet vid gatufoto. Jag tog fler streetportraits på 6 månader med min Fujifilm än med min Canon på 5 år. Många fler som vill ställa upp när det såg XT2an med 35mm1.4 än med en stor 5D t.ex.
Även när man går runt upplever jag att man får mindre uppmärksamhet vilket känns bra. Även haft med den på konserter där annars jag blivit stoppad med den stora Canon kameran. De tror Fujifilm XT2 är analog oftast.
Min Fujifilm XT2 + 50mmf2 + 35mm1.4 + 16mm1.4 + väska väger 1.57kg totalt
Köpte allt begagnat i nyskick för 17500kr
Perfekt för resa/street/hiking/porträtt photosessions/bröllop
Objektiven är jag mer nöjd med än något jag haft med Canon.
Sedan är den jävligt mycket snyggare också vilket på nått sätt gör att man vill fota mer. För att inte tala om priserna nuförtiden.
Jag lägger max 30sek på att redigera bilder nuförtiden och fotar 99% jpg, Med Canon var det annorlunda.
Att kunna titta i EVF och se världen exakt så den kommer se ut på bild är också nice. Speciellt med Fujifilms filmsimulations. Älskar t.ex Acros
Jag printar upp till 120cm fineart prints och märker ingen skillnad i kvalitet på Canons 5Dm3 och XT2. Ingen annan gör det heller. Sålde ett stort print till Nya Zeeland till en fotograf förra året som trodde jag fotat bilden med en mellanformat kamera. Den var tagen i jpg med XT2 och deras 18-55mm kit objektiv.
Vet faktiskt inte vad som skulle få mig att gå tillbaka till Full Frame.
Mvh Johan O E
@Sufstreet
@XFtales
Www.stayuntilforever.com