Tims
Aktiv medlem
Inga fördelar med APS-C? Pris, vikt och räckvidd är några fördelar som kan vara rätt stora. Du kanske inte bryr dig om vikt, men många av oss gör det.
Jag brukade faktiskt inte bry mig så mycket om vikt heller, men efter att jag gått över till lättare grejor så vill jag verkligen inte gå tillbaks.
Och begränsat ekosystem? Du kan ju använda FF-objektiv även på APS-C så jag ser inte hur det är mer begränsat än FF..
De kompromisser man får är ju lite sämre dynamiskt omfång samt lite mer brus på höga ISO. Hur stora dessa kompromisser är beror ju väldigt mycket på vad och hur man fotar.
Annars har ju Fuji t.ex ett välutvecklat APS-C system med mycket fina objektiv som täcker de flesta användningsområden.
Viktskillnaden på en Canon EOS 90D och en EOS R5 är
Canon 90D - 701g inkl. batteri och minneskort
Canon R5 - 738g inkl. batteri och minneskort
37g är väl inget att skriva hem om?
Räckvidd är identisk med FF
Pris, där håller jag med till fullo. Instegsgrejer/leksaker är billigare så klart. Men på begagnatmarknaden finns mycket FF-snask till helt okej priser.
Begränsningen är ju att med FF-glas blir ju allt croppat, vare sig jag vill eller ej.
Samt som du skriver, sämre dynamiskt omfång och brusigare bilder på höga ISO.
Vill en köra med sånt säger lägger jag ingen värdering i det. Jag har själv gjort det. Jag var nöjd, riktigt nöjd, tills dagen jag bytte till FF. Då förstod jag.
Som du skriver, det beror på. Min rekommendation är att skjuta FF om intresse, doleros och möjlighet finns. Alla dar i veckan.