Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som den kunnige och erfarne fotografen du är så känner du säkert till att det inte bara är i tryckningen som det handlar om kvalité. Det kan ju handla om snabba rörelser och serietagning vid fotograferingsögonblicket för att få till Bilden.

Det finns en uppsjö av dslr-kameror i aps-c format som har de egenskaperna. Snabb AF och snabb sekvens. Men som alltid är det personen som hanterar verktyget som är den viktigaste länken i den kedjan. (Iofs är sistnämnda ett onödigt påpekande som väl sagts 1 milj ggr på FS).

I 9 fall av 10 (minst) skalas bilden ned ordentligt, även efter en 60% beskärning innan den konverteras från RGB till CMYK för att sparas som EPS-fil innan den trycks. Oftast i 180 dpi för färg i vanligt tidningstryck och 140-160 dpi för sv/v. En femspaltig (25 cm vilket täcker hela sidbredden på en tabloid) kan alltså motsvara drygt 2 MP.

Brus döljs ganska rejält av nedskalningen och ytterligare av rastrering. Papperskvalitén påverkar naturligtvis utseendet och när en badge av papper plötsligt tar slut måste en rulle av en annan sändning kanske sättas in. Det papperet kan vara blekare eller mörkare samt även ha exv en gul ton i sig.

Normalt sett har varje tidning en CMYK-profil anpassad till det aktuella papperet, men mitt i natten när blaskan trycks hinner man inte alltid korrigera den och då ser det konstigt ut.

Oavsett vilken kamera man använder (kompakt eller snabb proffs FF-dslr) försämras bildkvaliteten i trycket. Oftast sker dessutom konverteringen via en helautomatisk process (i exv tryckserverns Color Factory) vilket inte ger tid att justera individuellt annat än på ett ganska grovhugget sätt.

Men som pressfotograf gäller det att jobba snabbt. Ofta finns det ingen tid för rawkonvertering och finlir innan en deadline. En kamera som fixar bra jpegfiler direkt ur kameran är därför många gånger att föredra. Vidare hamnar inte en pressfotografs bilder bara i huvudtidningen. De används för bl a större printar till skyltning i A3+ och större samt i bilagor med finare papperskvalitet plus magasin som fordrar 300 dpi. För att minimera skadorna som trycket ger bör kameran ha bra lågljusegenskaper eftersom många pressbilder måste tas utan blixt (finns en massa blixtförbud på olika evenemang).

Därtill kommer miljöerna en pressfotograf måste jobba i. Industrireportage, sport, action, nattliga olycksbilder till hembygdsreportage etc och i ur och skur.

Så pointen är att i princip alla kameror DUGER för tidningsbilder, men för den heltidsarbetande pressfotografen är allroundfunktionaliteten otroligt viktig.

Så varför håller vi ens igång den här tråden? Canon vs Nikon och AB:s val mellan dem. AB har valt D3s därför att man ansett det varit det bästa allroundverktyget.

Efter att ha provat den håller jag med. Den är det mest kompletta verktyg som finns i dagsläget för tidningsändamål (och en massa andra ändamål också för den delen). För vad det är värt har jag jobbat rätt många år som pressfotograf och jag skulle priotera en D3s. Numera jobbar jag huvudsakligen med annan typ av fotografi och kan bortse från D3s suveräna lågljusegenskaper.

Oavsett om trycket förstör bildfilerna så är, enl min åsikt, D3s det bästa verktyg som finns idag och jag förstår verkligen AB som valt den. För arbetsflödets gång först och främst. Tid är pengar.

För den som undrar använder jag själv Canon och Sony/Zeiss. Så jag har inget egenintresse av att höja D3s till skyarna.

Men ssv en pressfotografs alster används till så mycket mer än att hamna på dasspapper i kvällsblaskor som mest ägnar sig åt returinformation om olika såpoperor.
 
Så varför håller vi ens igång den här tråden? Canon vs Nikon och AB:s val mellan dem. AB har valt D3s därför att man ansett det varit det bästa allroundverktyget.

E.
därför folk är tagna, deras eget märke som historiskt sett sedan 9 år alltid har framstått som bäst av många här på fotosidan är nu ett andraval av allt fler tidningar och bildbyråer, flera förstår inte eller vill inte inse att andra företag :läs Sony har gått fram med stormsteg vad det gäller sensorer, utläsning.

D3x, D3,D3s D90 och nu senast D7000 rankats högst vad det gäller uppmätbara bildparametrar.

Canon har saggat efter , vi som har varit med en tid sedan Nikon D1 dvs när den första överkomliga kameran kom som inte kostade 250000:- minns att något år senare svarade Canon med sin 1D och Nikon tappade rejält.
Idag blåser det Nikonvindar pga hårt nerlagt arbete att komma tillbaka.
 
Det finns en uppsjö av dslr-kameror i aps-c format som har de egenskaperna. Snabb AF och snabb sekvens. Men som alltid är det personen som hanterar verktyget som är den viktigaste länken i den kedjan. (Iofs är sistnämnda ett onödigt påpekande som väl sagts 1 milj ggr på FS).

I 9 fall av 10 (minst) skalas bilden ned ordentligt, även efter en 60% beskärning innan den konverteras från RGB till CMYK för att sparas som EPS-fil innan den trycks. Oftast i 180 dpi för färg i vanligt tidningstryck och 140-160 dpi för sv/v. En femspaltig (25 cm vilket täcker hela sidbredden på en tabloid) kan alltså motsvara drygt 2 MP.

Brus döljs ganska rejält av nedskalningen och ytterligare av rastrering. Papperskvalitén påverkar naturligtvis utseendet och när en badge av papper plötsligt tar slut måste en rulle av en annan sändning kanske sättas in. Det papperet kan vara blekare eller mörkare samt även ha exv en gul ton i sig.

Normalt sett har varje tidning en CMYK-profil anpassad till det aktuella papperet, men mitt i natten när blaskan trycks hinner man inte alltid korrigera den och då ser det konstigt ut.

Oavsett vilken kamera man använder (kompakt eller snabb proffs FF-dslr) försämras bildkvaliteten i trycket. Oftast sker dessutom konverteringen via en helautomatisk process (i exv tryckserverns Color Factory) vilket inte ger tid att justera individuellt annat än på ett ganska grovhugget sätt.

Men som pressfotograf gäller det att jobba snabbt. Ofta finns det ingen tid för rawkonvertering och finlir innan en deadline. En kamera som fixar bra jpegfiler direkt ur kameran är därför många gånger att föredra. Vidare hamnar inte en pressfotografs bilder bara i huvudtidningen. De används för bl a större printar till skyltning i A3+ och större samt i bilagor med finare papperskvalitet plus magasin som fordrar 300 dpi. För att minimera skadorna som trycket ger bör kameran ha bra lågljusegenskaper eftersom många pressbilder måste tas utan blixt (finns en massa blixtförbud på olika evenemang).

Därtill kommer miljöerna en pressfotograf måste jobba i. Industrireportage, sport, action, nattliga olycksbilder till hembygdsreportage etc och i ur och skur.

Så pointen är att i princip alla kameror DUGER för tidningsbilder, men för den heltidsarbetande pressfotografen är allroundfunktionaliteten otroligt viktig.

Så varför håller vi ens igång den här tråden? Canon vs Nikon och AB:s val mellan dem. AB har valt D3s därför att man ansett det varit det bästa allroundverktyget.

Efter att ha provat den håller jag med. Den är det mest kompletta verktyg som finns i dagsläget för tidningsändamål (och en massa andra ändamål också för den delen). För vad det är värt har jag jobbat rätt många år som pressfotograf och jag skulle priotera en D3s. Numera jobbar jag huvudsakligen med annan typ av fotografi och kan bortse från D3s suveräna lågljusegenskaper.

Oavsett om trycket förstör bildfilerna så är, enl min åsikt, D3s det bästa verktyg som finns idag och jag förstår verkligen AB som valt den. För arbetsflödets gång först och främst. Tid är pengar.

För den som undrar använder jag själv Canon och Sony/Zeiss. Så jag har inget egenintresse av att höja D3s till skyarna.

Men ssv en pressfotografs alster används till så mycket mer än att hamna på dasspapper i kvällsblaskor som mest ägnar sig åt returinformation om olika såpoperor.

Tackar för ett alldeles utmärkt klargörande, din pedagodik är strålande, har du jobbat som lärare någon gång. Igentligen ingen garanti men några duktiga finns i alla fall.
 
därför folk är tagna, deras eget märke som historiskt sett sedan 9 år alltid har framstått som bäst av många här på fotosidan är nu ett andraval av allt fler tidningar och bildbyråer, flera förstår inte eller vill inte inse att andra företag :läs Sony har gått fram med stormsteg vad det gäller sensorer, utläsning.

D3x, D3,D3s D90 och nu senast D7000 rankats högst vad det gäller uppmätbara bildparametrar.

Canon har saggat efter , vi som har varit med en tid sedan Nikon D1 dvs när den första överkomliga kameran kom som inte kostade 250000:- minns att något år senare svarade Canon med sin 1D och Nikon tappade rejält.
Idag blåser det Nikonvindar pga hårt nerlagt arbete att komma tillbaka.

Om man nu ser till D7000 fina värden, så är det väl logiskt att D3s ersättare som då även blir en FF-modell kommer att lyfta sig ett par snäpp. Men var kan gränsen gå, lika hög DR vid iso 51000 är det möjligt, och är det möjligt i en jpeg-bild, då konkurensen är stenhård och bilderna måste levereras snabbt som ögat.

Om ett par fullt friska ögon kan se det som går att se vid en stämmningsfull kvällsbild som exempel,
Kanske en eldstad som brinner och en grupp med människor, inte många meter behövs runt om förran djupa mörka skuggor finnes, hur mycket skall kameran igentligen lätta upp. om man vill att natt blir till dag, kommer den bilden då att se konstig ut eller vad händer.

Skall djurens ögon lysa som eldklot som det ser ut i dag, och skärpedjupet är minimalt eller vad kan vi förvänta oss att en kamera kan klara när det nordiska mörkret kommer över oss, eller det snabba Afrikanska ljusförändringen som stör naturfilmarna.

Vänl.//Bengt.
 
Såg du inte GW Persson på TV igår och falskmyntarsnoken? De kan spåra från exakt vilken kopiator en sedel är tryckt och sedan är det bara att söka bland tillverkarnas serviceavtal och hämta buset. Han ville alltså inte säga hur de går till väga men de kan alltså spåra källan.

En del moderna kopiatorer känner dessutom av om det är sedlar man kopierar och strimlar trycket så sedeln ser helt konstig ut. Ingen skulle går att lura med en sådan kopia.

Man kan tydligen få upp till 8 år :).

Jo jag vet hur det funkar och därför kopierar jag alla sedlar på aftonbladets Canon kopiator för att vara på den säkra sidan.
 
Som den kunnige och erfarne fotografen du är så känner du säkert till att det inte bara är i tryckningen som det handlar om kvalité. Det kan ju handla om snabba rörelser och serietagning vid fotograferingsögonblicket för att få till Bilden.

Visst, men för 10 bilder per sekund med aktiv mätning mellan varje bild så finns ju numera toykameran Sony A55. Den fixar det också för 8000 spänn knappt.

Ansluter mig helt till vad Lennart just skrivit.
 
Tackar för ett alldeles utmärkt klargörande, din pedagodik är strålande, har du jobbat som lärare någon gång. Igentligen ingen garanti men några duktiga finns i alla fall.

Tack för vänliga ord! Jo, vid sidan av mitt vanliga fotojobb har jag hyrts in som lärare i foto/bildbehandling på såväl medialinjen som estetiska programmet under ett antal år. Dock bara c:a 4-5 tim/vecka.

Men jag är ingen bra pedagog. Tillika ansåg jag att kursplanen var föråldrad och lyckades i alla fall modernisera den en smula. Fast jag hade extremt svårt med elever som inte ville engagera sig. Eller också var det jag som inte lyckades engagera dem.

Men det stora flertalet hade jag väl inga problem med eller vice versa. Sedan var det roligt och uppfriskande att se vilka fantastiska motiv eleverna hittade när de fick välja själva och jobba med projekt.

Hursomhelst saknar jag INTE de åren i lektionssalarna. Däremot de otraditionella alstren eleverna kom och visade upp.
 
1. Kapitalkostnaden för kameror är marginell i ett företag som, likt Aftonbladet, gör en miljon om dagen i vinst. Sen är det lite oftare än du vill påskina som bilder är stora, en publicerad bredd på 50 cm eller höjd på 35 cm är inte ovanlig. Ofta är bilder dessutom kraftigt beskurna.

2. Att Aftonbladet år efter år efter år accepterar så eländig tryckkvalité (speciellt i Stockholmsupplagan) är ett mysterium.

Det är sant Erland men ibland blir man förbluffad över en del dumsnålhet i många olika sammanhang vid inköp av utrustning. Det finns många bokhållartyper i många organisationer som är fast i tanken att det inte är inkomsterna och ökad användarproduktivitet, utan lägre utgifter som skapar företagets vinster. Men här handlade det väl om att Nikons service också upplevdes som bättre eller är det kanske rentav i förlängningen det faktum att Canon haft en del kvalitetsproblem som upplevts som besvärliga då många belastat Canons serviceorganisation med omkalibrering av hus och objektiv. Sånt tar sin lilla tid och är det väldigt många som vill ha hjälp så upplever säkert stressade pressfotografer att de inte har lust att vänta i köerna överhuvudtaget.

Behöver bara gå till mig själv och minnas hur sur jag var på allt strul jag hade med min KonicaMinolta D7D för 4-5 år sedan. Tre gånger var den inne på rep. och efter det har jag inte haft ett enda problem med mina Sony-hus. Att ha AF-problem är oerhört demoraliserande och avtändande som fotograf med DSLR-kameror där MF inte alltid är ett realistiskt alternativ med små sökare och objektiv med alltför brant fokusskruv. Speciellt om man börjar se dåligt i mörker. Då behöver man kamera med "lite ledstång eller åtminstone käpp) :).
 
därför folk är tagna, deras eget märke som historiskt sett sedan 9 år alltid har framstått som bäst av många här på fotosidan är nu ett andraval av allt fler tidningar och bildbyråer, flera förstår inte eller vill inte inse att andra företag :läs Sony har gått fram med stormsteg vad det gäller sensorer, utläsning.

Vilka tänker du på egentligen? Har inte läst allt i tråden men mycket. Den enda jag sett svära i tråden är du, ingen annan. Det kanske är du som är mest tagen av alla?

Canon har saggat efter , vi som har varit med en tid ...

Mycket möjligt. Men det gör ju inte gamla kameror odugliga, eller hur?

Sen är det väl inte så himla märkligt att en ruggigt snabb FF från Nikon har bättre brusprestanda än en ännu snabbare crop från Canon. Satt förresten och tittade på testbilder i labmiljö mellan fina D7000 och 60D/7D på högISO och var inte säker på vilken som var vilken trots propagandan här. Det korta skärpedjupet verkade vara mer avgörande vilken kamera som brusade mest i olika partier av bilden. Du kan säkert rätta mig på den punkten.
 
Senast ändrad:
därför folk är tagna, deras eget märke som historiskt sett sedan 9 år alltid har framstått som bäst av många här på fotosidan är nu ett andraval av allt fler tidningar och bildbyråer, flera förstår inte eller vill inte inse att andra företag :läs Sony har gått fram med stormsteg vad det gäller sensorer, utläsning.

Men det skiter väl jag i! Jag kan väl för sjutton gubbar bara välja en kamera som passar mig och mitt fotograferande.
 
Himla tur det inte är en starköl då...
Nåväl, ingen fara. Med det bojsänket i botten på glaset så ramlar det inte så lätt... ;-)
 
Ja, man kan ju inte låta vad som helst stå oemotsagt. Debiles robora profane ostendit som de gamla romarna hade sagt. Och hej Lennart! :)

Eller som prästen så kärnfullt uttryckte det på ren svenska när hästarna skenade mot kyrkmuren: - Det här går åt helvete!

Mitt lilla inpass O heliga enfald var bara en stilla erinran om att nu har trådjäveln redan gått 2 varv runt och började trassla till sig igen.

Nu har jag, likt broder Risedal också svurit. Hans inlägg var ett svar på mitt inlägg (nr 382) där jag bara undrade varför trådjäkelskapet fortfarande hålls igång. Alla fakta fanns på bordet redan för ett större antal sidor sedan. Jag instämmer i hans svar.

Hela resonemanget har tyvärr fastnat och plattat till sig som Honduras ambassadörs farmor så riktigt framhöll vid ett besök i Övre Volta när hon fastnade med pattarna i mangeln.

Kan även passa med "ofördärvad var eunucken innan han blev klämd av trucken".

Men Frid så länge//Lennart
 
Senast ändrad:
Nu när min Canon inte längre är bäst (!!) så har jag äntligen hittat ett bra användningsområde...

Visa bilaga 111660

:D :D

Utmärkt användningsområde. Utan monterat objektiv ( ölsejdel?) går kamerans spegelhus utmärkt att använda till snusdosa. Eller för de mera inbitna Nikonti.., förlåt nikotinisterna bler det ett utmärkt askfat.
När fatet börjar fyllas trycker man bara av så fixar spegelrörelsen partiell tömning så man kan avnjuta en ny Havanna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.