Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Personligen tror jag att AB och andra kvällstidningar snart är ett minne blott detsamma alla skivbolag ialf de stora :) Om 20 år kommer vi nog att ha ett helt annat medialt samhälle på gott och ont.

Det var inte många som kunde ana att utvecklingen skulle gå åt detta hållet för 20 år sedan?
Jodå, även för 20 år sedan fanns det en hel del som sa att "kvällstidningar snart är ett minne blott".
 
Jag tror det är en del av evolutionen att det kommer nya sätt för ex tidningar att få tag på information. Att tidningarna använder sig av läsarnas bilder är rätt logisk utveckling då tekniken tillåter detta i en helt annan utveckling än förr.

Frågan blir snarare vart Aftonbladet och andra tidningar tar vägen när folk kommer på att det är ganska enkelt att skapa en tidning på nätet :) Den utvecklingen kan bli spännande? Än så länge är det mest ultra höger rörelser som skapat en uppsjö av nyhetssidor på nätet för att sprida sin skit propaganda. jag väntar med spänning på den första renodlade fria nyhetssidan på nätet som inte har någon ideologisk koppling, den dagen kanske expresssen och AB får maka på sig?

Vi har sett hur några enskilda bloggare kan skapa opinion så aspekterna av detta finns redan på nätet. Personligen tror jag att AB och andra kvällstidningar snart är ett minne blott detsamma alla skivbolag ialf de stora :) Om 20 år kommer vi nog att ha ett helt annat medialt samhälle på gott och ont.

Det var inte många som kunde ana att utvecklingen skulle gå åt detta hållet för 20 år sedan?
1995 hade inte många hört talas om internet. En kul grej är att Ansel Adams min husgud pratade om digitalt foto innan sin död i början på 80 talet. Vem vet vilket märke som är bäst om 20 år :-D

Chaplin gjorde den fina filmen Morderna Tider 1936 där chefen kom upp på filmduk och manade på sina arbetare. för övrigt har jag väntat på att TextTV:en skall utvecklas till att man kan knäppa fram bilder till textraderna och även filmsnuttar. även filmen Total Recal med Arnold visar på framtida lösningar, där man har platta bildskärmar på väggarna, verkar både som tavlor och nyhetsmedia.
 
Chaplin gjorde den fina filmen Morderna Tider 1936 där chefen kom upp på filmduk och manade på sina arbetare. för övrigt har jag väntat på att TextTV:en skall utvecklas till att man kan knäppa fram bilder till textraderna och även filmsnuttar. även filmen Total Recal med Arnold visar på framtida lösningar, där man har platta bildskärmar på väggarna, verkar både som tavlor och nyhetsmedia.

Philip K. Dick är bäst (total recall)
 
Idag är "nättidningar" och bloggar gratis mer eller mindre. När och om papperstidningarna begravts så lär det kosta pengar på ett helt annat sätt att hämta nyheter och annan info på nätet.

Men redan idag finns ju fria alster på nätet. Fast även om det kommer fram kunniga, grävande journalister redan idag på nätet och förhoppningsvis ännu fler framöver så återstår ett litet, men ack så viktigt spörsmål: Hur fasiken ska de få betalt? Någon som tänkt djupare på det?

Vidare bör nog var och en tänka efter vem/vilka som "äger" nätet? Kommunikationen är dessutom dubbelriktad och kan användas för åsiktsregistrering på ett ännu mer brutalt sätt än den (med rätta) ifrågasatta FRA-lagen.

I värsta fall kan det bli att A Huxleys "Brave New World" och Orwells "1984" kommer att framstå som söta små sagor jämfört med vad som riskerar komma.
 
Djurfarmen beskriver bra vad som lätt kan hända, människan är en förunderlig varelse som inte skyr några medel. klimathotet är en fråga som starka krafter utnyttjar på många sätt, jag vet inte vem man kan lita på, att människan påverkar är klart för mig, men frågan är hur mycket, vad skall hända igentligen när istiden drog sig tillbaka för Ca: 20000 år sedan, en gång var det gröna träd på toppen av kebnekajse. är det inte meningen att jorden skall bli varmare nu.

//Bengt.
 
Nu blir det OT ...

Det finns dom som menar att jordens uppvärmning pga männniskans påverkan inte är så stor jämfört med dom naturliga cyklerna i solens aktivitet, och att det är den som är den egentliga orsaken till förändringarna. Jag vet inte vad som är sant, men jag tycker det låter rätt troligt.

Nu finns det andra skäl till att sträva mot gröna och hållbara lösningar som jag egentligen tycker är viktigare på kort sikt än global uppvärmning, och eftersom dom i princip drar nytta av samma åtgärder som klimatansträngningarna så spelar det mindre roll om jag kanske inte är lika övertygad om argumenten där. Jag tror vi behöver gröna alternativ för att få bort gifter och föroreningar som håller på att sabba våra och andra djurs gener, och för att lösa problemen med mat och vatten åt alla.

End OT. :)
 
Ja det blir mycke OT, men tusan så intressant, tråden behöver nog ett avbräck en stund. Nya sidor kommer fram hos våra fotogubbs/kvinns, var är kvinnorna föresten. till och med visepresedenten Al Gore så kallade golgata om klimathot är numera i frågasatt.

Som du kanske menar så är ju östersjön illa ute i vår absoluta närhet, övergödning för snabba pengar, är ett dilemma, djurhållningen i europa skyr inga medel för vinsterna skall bli så stora som möjligt.

Forskarna behöver pengar och skyr inga medel dom eller för att få dom. media och särskilt våra TV:e appater hjärntvättar en stor del av befolkningen, se bara vad som hände med svininfluensan och jätte köerna utanför våra vårdhem. människor var livrädda, och nästan slogs om vem som var först.

Och är pratade även mycket välutbildade om sakernas tillstånd i media och TV:e. viktigt att man söker egen kunskap om hur det ligger till och inte bara litar till dumburken.

//Bengt.
 
En fråga som började med att Aftonbladet byter från Canon har nu skenat iväg. En av er frågade var deras kameror nu tagit vägen. Svaret är en alldeles ypperlig återförsäljare. Ska gås igenom nu under 2 dagar sedan till försäljning. Håll ögonen öppna för de är i fint skick.
 
En fråga som började med att Aftonbladet byter från Canon har nu skenat iväg. En av er frågade var deras kameror nu tagit vägen. Svaret är en alldeles ypperlig återförsäljare. Ska gås igenom nu under 2 dagar sedan till försäljning. Håll ögonen öppna för de är i fint skick.

Tja man undrar hur många gånger slutaren har smällt i dem?
Skulle nog tänkt till två gånger innan jag hade köpt dem!
 
En fråga som började med att Aftonbladet byter från Canon har nu skenat iväg. En av er frågade var deras kameror nu tagit vägen. Svaret är en alldeles ypperlig återförsäljare. Ska gås igenom nu under 2 dagar sedan till försäljning. Håll ögonen öppna för de är i fint skick.

Scandinavian fick affären
Se tidigare svar i tråden och var inbytt utrustning skall gå

Sedan till wfrank, uj vad du tar i i tidigare inlägg, svårighet att förstå att canon saggat efter?
Eller?
Hälsningar från Ronda och en knagglig wifi
 
Ps
Min journalistkollega tog samma bilder med sin s95 som jag med mina 5dmk2 hus idag av Ronda bro i sol och vattenfall i djup skugga, jag bildbehandlade bägge bilderna lyfte skuggorna och blev förvånad över den färgåtergivning den lilla s95 ger samt färgåtergivning i låga nivåer
Nu är det en effektiv sony som sitter i s95 /ytenhet. Jmf med canons cmos
Men vilket bra resultat det kan bli från en s95 med tanke på den lilla sensorn
Återkommer med bildexempel när jag återkommer till sverige
 
......................Funderar på att registrera om firmans verksamhet samt benämna mig Pessimistkonsult. Eller kanske det lite modernare Pessimistcoach allt under devisen: "Allt går...om inte annat åt helvete". Kanske kan hyra kurslokaler i Anders Perssons hemtrakter. Golfresorten som inte blir av ( Tack, vilken potentat det än månde vara som fixat det!)

Du ligger helt rätt i tiden Lennart. Till och med på bästa sändningstid i "Skavlan" släpper man nu fram människor som säger klart och ljudligt att det världen behöver är inte ännu flera påklistrade "ha en bra dag" och fler floskler från floskeltoppen såsom "det finns inga problem bara möjligheter". Precis alla som någonsin jobbat med IT eller bara råkar vara normalbegåvade människor med förnuftet i behåll så vet vi innerst inne att "det finns inga möjligheter förrän någon fixat problemen". Vilka de än må vara. Det behövs verkligen pessimistkonsulter som får folk att tänka ett varv till innan hela befolkningar dånar utfor stupen som puckade bisonhjordar. Borde finnas en i varje storföretags styrelserum. För att de andra i samma rum ska tvingas slipa sina argument innan man fattar korkade beslut. I väntan på nästa bankkris då de väl snor resten av våra pensionsstålar.

Ute på Cape-halvön i Kapstaden lär det f.ö. finnas en golfklubb som inte har någon golfbana och de har även fixat en landningsbana för UFO:s. Man kan väl landa där om man till slut finner sig för eljest. Ska jag boka en flygning? Tror du Leif vill hänga på?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.