Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag störs inte jättemycke av att kora en vinnare, man kan även läsa ut att mellan dom 4:a första skiljer inte så många 10-delar. därimot måsta man vara så konsekvent som möjligt, Christian har ju erkänt att han är en tekniknörd, så Nikons alla redigeringsmöjligheter och rika finessutbud, samlar väl så klart en del poäng.

Nikon D5000 vinner nog på en fantastisk jpeg-modul och sin fina exponering även i autoläget, så här långt stämmer det väl med vad en nybörjar skall ha, priset är dessutom 1300Kr billigare än A33 som exempel.

Men sedan blir det lite konstigt, brister hos vissa märken slätas över, som ordet MÖJLIGEN kan sakna funktioner som gör den lättanvänd för nybörjare, tolkas lätt som inte nödvändigt, eftersom det finns stor tvekan. orden har en otrolig kraft ock genomslag. Han kunde ha skrivet, en klar brist hos Canon 550D är..bla...bla...

För nu kommer någonting som har stor påverkan, en väldigt stor påverkan i försäljning och reklamhänseende, alla dessa tusental som inte är premuranter, eller knappt köper lösnummer. Dom so helt enkelt tjyvläser tidningar i dom stora varuhusen, utbudet är ofta minst sagt otroligt med 15 meter långa och 2 meter höga stånd med tidningar, rena smörgåsbordet för många.

Dom greppar Foto för på första sidan står det tydligt 5-KAMPEN Vi utser bästa kameran.
Gissa om dom hoppar till slutsumering (Lite genant att läsa för länge)

Väljs dom rätta orden här oj det biter, så tror jag. Foto skriver om A33, Är man ute efter en systemkamera som kan filma med hög kvalitet är DOCK Sony A33 ett bra val. varför ordet Dock kan inte feltolkas.

Sonys 14Mp-sensor med anor från A350 visserligen förfinad i Nex-serien, men frågan är om inte 16Mp är klart bättre, den kommer nog i Nex 7:an och sitter i A55 och A580. sedan finns det stänk av Dinky Toys finesser i flera sony, som smile shutter, får känslan av att dom leker lite mycke, är japanerna förljusta i kollijox, låt oss slippa sådant, inget fel att vädra av vad konkurenterna stoppar i sina kameror. dom säljer som tusan, Sony säger att dom jobbar intensivt med bättre EVF:er så det ser ljust ut.

Vänl.Bengt.
 
Att "kora en vinnare" är ju exakt vad Aftonbladet gjort utgående från i princip exakt samma resonemang som FOTO gjort även om det för AB handlade om yrkesutrustning. Detta är ju f.ö. en väldigt vanligt förekommande sätt i alla affärsuppgörelser...att "kora en vinnare". Det jag är lite förvånad över är uppståndelsen över en helt naturlig affärsuppgörelse och även tidningens FOTOs test.

Sen är det ju aldrig fel att resonera om ditten och datten om dessa fenomen men att lägga sin själ i materiella ting och tillverkare tycker jag ibland går till överdrifter :)
 
Senast ändrad:
Att "kora en vinnare" är ju exakt vad Aftonbladet gjort utgående från i princip exakt samma resonemang som FOTO gjort även om det för AB handlade om yrkesutrustning. Detta är ju f.ö. en väldigt vanligt förekommande sätt i alla affärsuppgörelser...att "kora en vinnare". Det jag är lite förvånad över är uppståndelsen över en helt naturlig affärsuppgörelse och även tidningens FOTOs test.

Sen är det ju aldrig fel att resonera om ditten och datten om dessa fenomen men att lägga sin själ i materiella ting och tillverkare tycker jag ibland går till överdrifter :)

Hörru, gamle masjävel!

Vad AB och andra skvallerblaskor/tvåloperarapportörer använder för kameror till sina miserabla reportage och dito tryck är ingen big deal för mig.

Ang FOTO:s test anser jag den vara mindre bra eftersom man mätt prestanda på en kamera med hjälp eller "stjälp" av ett dokumenterat dåligt objektiv. Jag är motståndare till vinnartester av den enkla orsaken att de blir för smala då de inriktas mot en gemensam TÄNKT målgrupp. Råa fakta är bättre än lite poäng hit och dit.

Däremot har du min fulla sympati och medhåll i vad du skriver om materiella ting. IBLAND blir det aningen för mycket. Samtidigt har jag viss förståelse om en del som kanske planerat att köpa en av de testade kamerorna lägger ner sin själ i att försöka utläsa vilken kamera som passar dem bäst. Tror dock det är få på denna tråden som tänkt sig någon av de redovisade kamerorna.

För övrigt har jag idag postat en grym CD till dig. Lyckades hitta mastern med originalutgåvan som är inspelad helt live. Slit den med hälsan eller den ohälsa som uppstår vid avlyssningen. Skruva upp volymen rejält!!!!

Frid//Lennart
 
Hörru, gamle masjävel!

Vad AB och andra skvallerblaskor/tvåloperarapportörer använder för kameror till sina miserabla reportage och dito tryck är ingen big deal för mig.

Ang FOTO:s test anser jag den vara mindre bra eftersom man mätt prestanda på en kamera med hjälp eller "stjälp" av ett dokumenterat dåligt objektiv. Jag är motståndare till vinnartester av den enkla orsaken att de blir för smala då de inriktas mot en gemensam TÄNKT målgrupp. Råa fakta är bättre än lite poäng hit och dit.

Däremot har du min fulla sympati och medhåll i vad du skriver om materiella ting. IBLAND blir det aningen för mycket. Samtidigt har jag viss förståelse om en del som kanske planerat att köpa en av de testade kamerorna lägger ner sin själ i att försöka utläsa vilken kamera som passar dem bäst. Tror dock det är få på denna tråden som tänkt sig någon av de redovisade kamerorna.

För övrigt har jag idag postat en grym CD till dig. Lyckades hitta mastern med originalutgåvan som är inspelad helt live. Slit den med hälsan eller den ohälsa som uppstår vid avlyssningen. Skruva upp volymen rejält!!!!

Frid//Lennart

Desamma smålänningsdjävel! ;-)

Ja, jag håller nog med dej bara de att jag är för trött och utarbetad just nu för att riktigt glädjas åt "gnället" här då jag nog är mest gnällig själv. December ser ut att bli en lugnare månad så det blir nog mer aktivitet från mej i forumen oxå. :)

Trevlig och en riktigt fin julklapp du bjuder på! Mycke härlig musik på den Cdn! Jag ska sätta på högsta volym både i bilen och här hemma. Förhoppningsvis så försvinner både rosten och smutsen på bilen och fönstren här hemma hoppas jag blir glasklara igen...av "oväsendet" när en punkad "In the Ghetto" seglar ut genom högtalarna ;-))

En massa :) tack!
 
Jag hörde precis att Aftonbladet kommer byta tillbaka till Canon!! De har fått ett otroligt bra erbjudande som inte Nikon kunde matcha. Vilka detaljerna är har jag inte fått reda på än eftersom det ännu är mycket hemligt. Men det jag fått reda på är att det internt på Aftonbladet började diskuteras mycket om kvalitet och som jag förstår det blossade det upp väldigt stora diskussioner där det nästan gick lite hett till vid några tillfällen! Många hårda ord iaf! Man jämförde mycket vad som sagts på internet och kom fram till att bara finns ett märke att köra med!

Kom ledningen fram till att det räckte med att köpa in billiga 60D istället för rena proffsmodeller? Aftonbladet är ju knappast tryckt på glossigt kvalitetspapper i djuptryck och det mesta är dessutom fortfarande svartvitt tryck på taskigt återvinningspapper, så Lennart har kanske rätt ovan i sitt utfall, för med de kvalitetskraven som finns på dagstidningar så räcker väl en 60D till det mesta eller hur? En beggad 60D kan man väl snart få lika billigt som en 50D för typ 8000? Det kan nog inte ens Nikon matcha. Canon brukar ofta ligga lite lägre i pris än Nikon i de simplare produktlinjerna.

Kände på ett 60D-hus på mässan och det är ju riktigt bra ett sånt kamerahus också. Dessutom är det ju lite lättare än proffsklunsarna (även om inte heller 60D hör till de minsta på något sätt) så det ger förmodligen fotograferna belastningsskador lite senare i karriären. Det kanske rentav är Aftonbladets fysioterapeuts ord som vägt tungt efter allt slit med yrkesskadade fotografers utslitna axlar och nackar.

Jag tycker det är ganska konstigt i dessa miniatyriseringens dagar att man envisas med att släpa omkring all denna bulkiga utrustning på sina eviga jobbturneer. Var det inte därför många tidigare valde små smidiga Leicor? Det måste ju finnas alternativ när varenda liten sketen instegsmodell idag faktiskt har sensorer som är kapabla till en bildkvalitet som både räcker och rinner över för reportagebilder i en tidning som Aftonbladet. Har fotografer ingen självbevarelsedrift eller tror man inte att man ska bli tagen på allvar om man inte har en kamera som ser stor tung och väldigt dyr ut?
 
Senast ändrad:
Canon är fortfarande bättre än Aftonbladet, och hör sen! ;-)

Till vadå? Jag tycker att AB funkar mycket bättre till att tända brasan i öppna spisen med än vad Canon gör.

När det gäller FOTOs test så är jag tudelad. Å ena sidan anser jag att ett test utfört på FOTOs sätt kan vara bra OM man tydligt specifierar målgruppen precis som FOTO gjort och har förutfattade meningar om hur denna målgrupp handlar. Jag har inte ens något emot att man blandar format. Ex. Om min bror skulle gå in till en fotohandlare för att köpa en kamera så är detta test rätt bra. Han har inte en susning om sensorstorlekar, fabrikat etc. Han vill ha en kamera som är tillräckligt smidig, snabb nog, liten/stor, etc.... Om det är en Nikon eller en m4/3 är helt ointressant. Han kommer enbart att titta på bilderna och se om de duger.

Å andra sidan finns det personer som jag själv. Vill ha det "bästa" och är tillräckligt smart för att inse att kitprylarna inte levererar på topp. I tester som dessa är det viktigt att ta bort okända faktorer. Tex att använda olika objektiv. En sådan fallgrop är FOTOs tester av AF hastighet. Tex så använde de ett 16-85 3,5/4,5 senast när CaSony hade 2,8 or. Sätt på en snabbare optik på Nikonen så blir resultatet ett helt annat. (Nix, tyvärr fortfarande inte lika snabb som 7D men klart snabbare än med 16-85)
 
Senast ändrad:
Aftonbladet är ju knappast tryckt på glossigt kvalitetspapper i djuptryck och det mesta är dessutom fortfarande svartvitt tryck på taskigt återvinningspapper...
Du har nog inte läst Aftonbladet sedan nån gång förra seklet, va? Den dagliga tidningen har ytterst sällan svartvita bilder, och då bara av "konstnärliga" eller historiska skäl -- hela tidningen trycks i fyrfärg . Dessutom är ungefär hälften av Aftonbladets tidningsproduktion tryckt på "glossigt kvalitetspapper" (dock inte i djuptryck -- används det till något annat än sedlar i dag?)
 
Du har nog inte läst Aftonbladet sedan nån gång förra seklet, va? Den dagliga tidningen har ytterst sällan svartvita bilder, och då bara av "konstnärliga" eller historiska skäl -- hela tidningen trycks i fyrfärg . Dessutom är ungefär hälften av Aftonbladets tidningsproduktion tryckt på "glossigt kvalitetspapper" (dock inte i djuptryck -- används det till något annat än sedlar i dag?)

Jag köper sällan bilagor för jag gillar inte veckotidningar och jag köper alltmer sällan Aftonbladet eller Expressen för de har ju alltmer fokuserat på att kommentera Idol och Lets Dance och annat ovidkommande, istället för att syssla med det de fortfarande utger sig för att syssla med (nyhetsförmedling alltså).

Nä det är ju dyrt med djuptryck men metoden användes länge vid produktion av veckotidningar i mycket stora upplagor. Idag är många upplagor inte alls vad de varit och då är det billigare (men sämre) med offset.

Rekordet i usel tryckkvalitet var väl annars DN som använde s.k. direktlito i sina ombyggda högtryckspressar på 80-talet där en typ av offsetplåtar gick direkt mot det hårda papperet. I början klarade plåtarna inte att gå speciellt länge mot pappret som slipade plåtarna rena efter ganska kort tid. Massor av makulaturpapper gick rakt ner i sopen i källaren.

Dessutom var ju inte färgpassningen så där jättebra heller på den tiden men det ordnar ju maskinerna på ett helt annat sätt idag än då. Men det kan inte ha varit kul för fotograferna då att se sina fina "4-färgsbilder" misshandlas hårt i sista produktionsledet.

Faktum kvarstår: till de ofta små bilder man trycker i tidningar räcker vilken DSLR som helst idag. Så vill man spara så finns det stora möjligheter :).
 
GP bytte också

Börjar med att säga att jag inte läst alla sidor i den här diskussionen, så jag hoppas jag inte bara upprepar sådant som redant sagts nedan.

Tidigare i år hade jag ett längre samtal med en fotograf från GöteborgsPosten. Han berättade att de nyligen hade bytt från Canon till Nikon. Valet hade gått till så att båda tillverkarna hade lånat dem det bästa och senaste ur sina sortiment och sedan hade helt enkelt tidningens fotografer fått prova på hur det var att använda prylarna i fält en tid. Det slutade med att 11 av 12 (tror det ver de antalen, kan eventuellt ha varit 10 av 11 eller 12 av 13) röstade för att gå över till Nikon. Det tycker jag var rätt så talande.

Det hela ledde till en lite kul situation där jag hjälpte fotografen med vissa saker, och lånade ut en del tillbehör, när han skulle fota mig för reportaget. :)
 
Faktum kvarstår: till de ofta små bilder man trycker i tidningar räcker vilken DSLR som helst idag. Så vill man spara så finns det stora möjligheter :).
Det är ju sant. På många tidningar tas en stor del av bilderna med kompaktkameror eller instegsmodeller av dslr. Men den som jobbar som fotograf 40 timmar i veckan (ofta mer) och under mycket skiftande omständigheter vill nog ha det bästa och mest pålitliga arbetsredskap man kan få.

Man kan ju jämföra med taxibranschen, där det är ganska ovanligt att man använder billiga småbilar, trots att de i de allra flesta fall skulle klara av transporterna lika bra.
 
Själv trycker jag mina sedlar med Canon.

Såg du inte GW Persson på TV igår och falskmyntarsnoken? De kan spåra från exakt vilken kopiator en sedel är tryckt och sedan är det bara att söka bland tillverkarnas serviceavtal och hämta buset. Han ville alltså inte säga hur de går till väga men de kan alltså spåra källan.

En del moderna kopiatorer känner dessutom av om det är sedlar man kopierar och strimlar trycket så sedeln ser helt konstig ut. Ingen skulle går att lura med en sådan kopia.

Man kan tydligen få upp till 8 år :).
 
Alla kopiatorer lägger på en unik tunn osynlig bild överlagrat den riktiga bilden. Vill minnas att det är ett tunt tunt gult lager. Denna fantombild går sedan att extrahera och därefter läsa av serienummret.

De allra flesta större maskiner går på serviceavtal och går att spåra men det finns även de som är sålda utan. Leverantören vet givetvis vem som köpt varje enskild maskin men om köparen sålt den vidare till två tre led?
 
Det är ju sant. På många tidningar tas en stor del av bilderna med kompaktkameror eller instegsmodeller av dslr. Men den som jobbar som fotograf 40 timmar i veckan (ofta mer) och under mycket skiftande omständigheter vill nog ha det bästa och mest pålitliga arbetsredskap man kan få.

Man kan ju jämföra med taxibranschen, där det är ganska ovanligt att man använder billiga småbilar, trots att de i de allra flesta fall skulle klara av transporterna lika bra.

Självklart förstår även jag det att folk som är ständigt är på reportageturne måste ha grejor som tål smällar då och då! Men när det gäller bildkvalitetsjakt ner på pixelnivå när det gäller DR, färgåtergivning, brus och hysterisk upplösning i FF-kameror som D3s exv. så undrar man ju hur mycket den typen av overkill egentligen kostar i alla led om man ändå bara till största delen ska förse en tidning med småbilder som oftast inte ens visas i större format än A5 i en tabloid. Många bilder är bara små porträtt i 3-4-5 cm på höjden.

Kollade förrestän Aftonbladet ordentligt på lunchen och jag måste bara erkänna att jag hade fel. Det finns fan i mig inte en svartvit bild längre. Det enda som var lite svartvit anstruket var hela tidningssidorna som hade en grå slöja och gjorde att bilderna också kom att se onödigt daskiga ut. De har väl slarvat med att göra valsarna rena i tryckverken kanske. Så även nu kan säkert en fotograf känna att han kastar pärlor för svinen när det ligger en sådan tunn grå hinna över hans omsorgsfullt slutbehandlade bilder. Typ äh skit i vitbalansen om du inte har tif för den sabbar ju tryckarna ändå.
 
Såg du inte GW Persson på TV igår och falskmyntarsnoken? De kan spåra från exakt vilken kopiator en sedel är tryckt och sedan är det bara att söka bland tillverkarnas serviceavtal och hämta buset. Han ville alltså inte säga hur de går till väga men de kan alltså spåra källan.

Kopiator- och skrivartillverkarna lägger in ett vid vanligt påseende osynligt mönster i utskriften, unikt för varje apparat. Vilken bild/utskrift som helst kan alltså spåras. Det har varit en hel del diskussioner kring detta och kränkning av personlig integritet på nätet, det finns (eller fanns i alla fall) sidor som listar vilka produkter som försetts med finessen.

/red Ha, nyheterna sinkade mig! ;-)
 
Alla kopiatorer lägger på en unik tunn osynlig bild överlagrat den riktiga bilden. Vill minnas att det är ett tunt tunt gult lager. Denna fantombild går sedan att extrahera och därefter läsa av serienummret.

De allra flesta större maskiner går på serviceavtal och går att spåra men det finns även de som är sålda utan. Leverantören vet givetvis vem som köpt varje enskild maskin men om köparen sålt den vidare till två tre led?

Schysst tips Mankan! :)

Jag har en plan!
 
... så undrar man ju hur mycket den typen av overkill egentligen kostar i alla led om man ändå bara till största delen ska förse en tidning med småbilder som oftast inte ens visas i större format än A5 ...

... Det enda som var lite svartvit anstruket var hela tidningssidorna som hade en grå slöja och gjorde att bilderna också kom att se onödigt daskiga ut. De har väl slarvat med att göra valsarna rena i tryckverken kanske...
1. Kapitalkostnaden för kameror är marginell i ett företag som, likt Aftonbladet, gör en miljon om dagen i vinst. Sen är det lite oftare än du vill påskina som bilder är stora, en publicerad bredd på 50 cm eller höjd på 35 cm är inte ovanlig. Ofta är bilder dessutom kraftigt beskurna.

2. Att Aftonbladet år efter år efter år accepterar så eländig tryckkvalité (speciellt i Stockholmsupplagan) är ett mysterium.
 
Självklart förstår även jag det att folk som är ständigt är på reportageturne måste ha grejor som tål smällar då och då! Men när det gäller bildkvalitetsjakt ner på pixelnivå när det gäller DR, färgåtergivning, brus och hysterisk upplösning i FF-kameror som D3s exv. så undrar man ju hur mycket den typen av overkill egentligen kostar i alla led om man ändå bara till största delen ska förse en tidning med småbilder som oftast inte ens visas i större format än A5 i en tabloid. Många bilder är bara små porträtt i 3-4-5 cm på höjden.

Som den kunnige och erfarne fotografen du är så känner du säkert till att det inte bara är i tryckningen som det handlar om kvalité. Det kan ju handla om snabba rörelser och serietagning vid fotograferingsögonblicket för att få till Bilden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.