Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Aftonbladet vs Canon
- Trådstartare ErlandH
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
xandx
Aktiv medlem
Fast Canon betyder lag, Buddhas lag , egentligen hans ord men hans ord kan tolkas som lag då (dharma) I väst blir det rättesnöre men inom Buddhismen ses Buddhas ord som lag.
Kanon är en gudinna eller egentligen inte som vi i väst är vana att se det utan mer som en person av största värdighet och inte monoteistisk då Buddhismen inte har några gudar. Gudarna och gudinnorna är oftast där som symboler och många av dem är tagna från brahmanismen och Vedalärorna och de symboliserar ofta olika dygder och kanon representerar medkänsla.
Jag var inte säker på den egentliga betydelsen av "Canon" när jag skrev mitt förra inlägg men som buddhist sedan 1992 har jag ganska bra koll på termerna.
Kanon är en gudinna eller egentligen inte som vi i väst är vana att se det utan mer som en person av största värdighet och inte monoteistisk då Buddhismen inte har några gudar. Gudarna och gudinnorna är oftast där som symboler och många av dem är tagna från brahmanismen och Vedalärorna och de symboliserar ofta olika dygder och kanon representerar medkänsla.
Jag var inte säker på den egentliga betydelsen av "Canon" när jag skrev mitt förra inlägg men som buddhist sedan 1992 har jag ganska bra koll på termerna.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Nippon Kogaku (Nikon) betyder Japan Optik medan Canon betyder lag. Vad väljer man? Regler är till för att brytas medan Nikon är till för att fotografera med
Jag vill lägga till att Nikon är ett litet olyckligt namnval då Nikon var en invånare i en stad på det italienska fastlandet som förådde den (tillhörde Rom) genom att släppa in trupper från Cartago i det andra puniska kriget. Kanske man skulle kollat namnet innan man valde?
Ingju
Aktiv medlem
Jag har nu fått nog av tidningen FOTO:s jämförande tester och kommer inte att förnya prenumerationen, detta förkastliga att alltid utse en vinnare och dessutom alltid samma märke luktar beställningsverk lång väg, läser man så Christians spalter lite mellan raderna så verkan han inte helt tillfreds med situationen heller. Tester ska så objektivt som möjlingt beskriva egenskaper och sen låta var och en själv avgöra om detta är något för mig eller inte. Att i en sån här "test" lyfta fram visst och förtiga annat och som i fallet i nr 7-8-2009 låta Nikon avgöra om den begränsade tillgången på objektiv för D5000 är en nackdel eller ej, inger ju inget förtroende. Jag har nyligen köpt en 550D till julklapp till dotter och måg, jag får väl komplettera med en omfattande utbildning om det ska bli några användbara bilder.
Photocon
Aktiv medlem
Jag har nu fått nog av tidningen FOTO:s jämförande tester och kommer inte att förnya prenumerationen, detta förkastliga att alltid utse en vinnare och dessutom alltid samma märke luktar beställningsverk lång väg, läser man så Christians spalter lite mellan raderna så verkan han inte helt tillfreds med situationen heller. Tester ska så objektivt som möjlingt beskriva egenskaper och sen låta var och en själv avgöra om detta är något för mig eller inte. Att i en sån här "test" lyfta fram visst och förtiga annat och som i fallet i nr 7-8-2009 låta Nikon avgöra om den begränsade tillgången på objektiv för D5000 är en nackdel eller ej, inger ju inget förtroende. Jag har nyligen köpt en 550D till julklapp till dotter och måg, jag får väl komplettera med en omfattande utbildning om det ska bli några användbara bilder.
Jag tror inte på beställningsverk. Däremot är jag negativ till dessa evinnerliga "och vinnaren är....". I detta test vägdes en massa småpoäng samman och det korades en vinnare grundad på "målgruppen".
Jag skrev tidigare att min största invändning var att kitobjektiv användes. De är av varierande optisk kvalitet. 18-55 SAM är det sämsta (vilket FOTO påpekade). Då ska inte kamerans upplösning, tonkurvor mm mätas med just det objektivet. Jämförelsens för kamerans prestanda blir missvisande.
Vidare borde de tre APS-C kamerorna testats i en grupp för sig och micro 4/3 i en grupp för sig. Samma objektivtyp (exv Sigma 18-50/2.8) skulle använts för de tre APS-C modellerna.
Testen var annars ambitiös och gav vissa värdefulla informationer, men lämnade också frågetecken.
Jag håller ssv med dig om "vinnartester", men inte att testen skulle vara beställd. Vidare håller jag med om att "målgrupper" inte skulle nämnts utan att var och en utifrån så rena testfakta som möjligt skulle kunna bilda sig en uppfattning om vilken kamera som passar just honom/Henne. Och bra testfakta av extremt grundläggande karaktär försvann då kamerorna testades med objektiv som hade olika förutsättningar. 18-55SAM "ger upp" redan vid 10MP och bör inte användas på en 14 eller 16MP och med den som måttstock dra slutsater om upplösning, detaljering. Isynnerhet inte vid högiso.
Nu såg jag även att FOTO:s årliga begivenhet kommer i nästa nummer. "Favorit i repris" i min värld. lika säkert som kalle Anka på Julafton eller Amen i kyrkan så dyker samlade tester av 67 kameror upp. Jag är extremt trött på detta årligen återkommande spektakel och kände att nej, nu blir det nog ingen förlängning av prenumerationen.
Men jag får se. FOTO har andra kvaliteér än vinnartester. Artiklarna om olika fotografer och deras historia, arbetssätt mm håller hög klass. Så måhända det blir en förlängning...eller inte.
Anders Östberg
Guest
Håller med om att det finns mycket att önska från testerna som dom är utformade.
Samtidigt så är det sannolikt en rätt stor majoritet av köpare av den här typen av kamera som köper kitet, så det kan ju vara intressant att jämföra dom, inklusive dåliga eller mindre dåliga kitgluggar. Å andra sidan så är det väl inte den här gruppen köpare i första hand som läser FOTO.
Samtidigt så är det sannolikt en rätt stor majoritet av köpare av den här typen av kamera som köper kitet, så det kan ju vara intressant att jämföra dom, inklusive dåliga eller mindre dåliga kitgluggar. Å andra sidan så är det väl inte den här gruppen köpare i första hand som läser FOTO.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Exakt så uppfattar jag Canon, som för perfekt och stela. Nikon känns mer "Mac" / användarvänliga.
Visst men man kan ju vända på det och se MAC som en helt stel och regid proprietär värld med ett företag som gör allt för att låsa in sina kunder. PC är väl i så fall ett under av öppenhet i en jämförelse om det nu är den jämförelsen du syftar till. Se bara DN:s löp idag om Apples kontroll av vilka "appar" som ska få godkänt att köra på Iphones och Ipads rena krigsrubrikerna. Låt vara att det är användarvänligt men det är en Apple kontrollerad och censurerad värld. Om jag inte är felunderättad så har de ju t.o.m. lyckats reta en av sina verkligt allierade Adobe genom att inte stödja en del av deras konkurrerande tekniker. Verkar lite oförståeligt för utan dominans när det gäller grafik och ljud (som man fått därför att det finns industristandardprogram inom just de områdena som undantagsvis är standard i större utsträckning på Mac än på PC) så finns det väl få skäl att stödja det företaget om. Det finns få företag som lika effektivt som Apple lyckats förena både en monopoliserad kontroll av hårdvara och innehåll. Baksidan för konsumenterna är onödigt dyra produkter och i vissa fall starkt begränsade möjligheter och onödigt begränsat utbud av applikationer.
ErlandH
Aktiv medlem
Anledningen till (och vitsen med) det är att man helt enkelt vill att saker ska funka. Slippa att normalokunniga konsumenter installerar en massa skit (t ex Flash) på sin Iphone och sedan går till Apple och klagar på att "telefonen fungerar inte".Det finns få företag som lika effektivt som Apple lyckats förena både en monopoliserad kontroll av hårdvara och innehåll. Baksidan för konsumenterna är onödigt dyra produkter och i vissa fall starkt begränsade möjligheter och onödigt begränsat utbud av applikationer.
Sen kan man iofs ha synpunkter på att Apple också tagit på sig rollen som smakdomare, men det finns förstås rationella skäl bakom detta också. Det kan nog vara bra för försäljningen att en Iphoneköpare vet att Appstore inte kommer att översvämmas av porrappar.
Shompis
Avslutat medlemskap
Men det är mer än så. Apple låster mycket för utvecklare. Det var inte länge sedan multi-tasking inte ens fungerade på en iphone, eller att vissa register enbart Apple produkter har tillgång till vilket har lett till att prestandan i tredjepartsprodukter har varit sämre än vad de kunnat bli. Att det inte finsn stöd för flash är också en mycket konstig sak och man måste betala för att få det stödet via en app. Apple är mycket bra på två saker, de vet exakt när de ska släppa en produkt för maximalvinst, och det andra är design av användargränssnit och estetisk utseende av produkterna.
Bengf
Aktiv medlem
Men det är faktiskt en anmärkning att ta till sig om man inte har extern mikrofon att exv. Sonys kitobjektiv med SAM låter väldigt mycket mer än om jag kör med gamla minoltaobjektiv - oavsett andra synpunkter.
Helt okej den anmärkningen, ett problem för många kameror. men hur har då Panasonic gjort, den var knäpptyst.
Ingju
Aktiv medlem
Korupta beteenden är ju svåra att såväl bevisa som motbevisa, men dessa sk. tester för att utse den bästa med ständigt nya spelregler för varje gång gör inget trovärdigt intryck annars så håller jag med er andra, en detalj jag lagt märke till: i nr 3 2010 sid 46 skriver Christian "det är rätt dumt med topplistor" ända så är det just det de sysslar med.
Anders Östberg
Guest
Jag tror ingen tidning medvetet favoriserar något märke. Däremot tror jag det kan vara svårt för en testare att vara helt objektiv. Man har sina egna personliga preferenser liksom alla andra. Mer eller mindre undermedvetet måste det påverka hur man bedömer olika för- och nackdelar med olika produkter, och hur man skriver sina slutsatser.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Anledningen till (och vitsen med) det är att man helt enkelt vill att saker ska funka. Slippa att normalokunniga konsumenter installerar en massa skit (t ex Flash) på sin Iphone och sedan går till Apple och klagar på att "telefonen fungerar inte".
Sen kan man iofs ha synpunkter på att Apple också tagit på sig rollen som smakdomare, men det finns förstås rationella skäl bakom detta också. Det kan nog vara bra för försäljningen att en Iphoneköpare vet att Appstore inte kommer att översvämmas av porrappar.
Gör bara tankeexperimentet att du bara skulle kunna titta på eller skriva ut dina bilder med programvara från din kameraleverantör och att den programvaran bara skulle fungera med en TV eller dator eller skrivare eller annat media som såldes och kontrollerades av din kameratillverkare. Argumentet skulle sedanväl kunna vara att din kameratillverkare ville se till att du inte skulle få något strul med saker som inte fungerade ihop och att du inte skulle gå igång på bilder tagna av frugan i baddräkt en gång.
Det är öppenheten med exv. PC som gjort att industristandardsapplikationer alltid i första rummet görs för denna plattform och sedan ofta inte för någon annan plattform överhuvudtaget. Ironiskt nog finns Mac kvar för att Microsoft fortsatt att hålla företaget under armarna tills det kunde stå på egna ben genom att generöst nog porta Office-paketet till den betydligt mindre lönsamma Mac-plattformen. Mac har varit nära att helt sopas bort flera gånger och har oftast legat kring 5% och knappt det i marknadsandel på arbetsstationer (och har varit icke existerande som server OS). Linux har knappt orkat upp till 1% på arbetsstationer efter 10 år av precis samma skäl.
Ditt argument är som att säga att vi nog borde stängt ner allt vad datorer heter och inte minst Internet eftersom det finns porrapplikationer på nätet. För att inte tala om hur mycket PC-strul folk skulle blivit förskonade från (det är jag den förste att skriva under på). Men det sker en utveckling och idag är t.o.m. PC-datorer riktigt stabila så att skrota allt hade väl varit att kasta ut barnet med badvattnet. Utan datorer hade det heller inte funnits en enda digitalkamera, så nog hänger det ihop så det heter duga.
ErlandH
Aktiv medlem
Bara för att förtydliga: Jag har inte sagt att jag tycker att det vore bra om alla datorer osv fungerade på samma sätt som en Iphone. Jag bara försökte förklara hur Apples resonerar.Ditt argument är som att säga att vi nog borde stängt ner allt vad datorer heter och inte minst Internet eftersom det finns porrapplikationer på nätet. För att inte tala om hur mycket PC-strul folk skulle blivit förskonade från...
(För övrigt har jag svårt att se parallellerna mellan "tankeexperimentet" och hur en Iphone fungerar.)
Anders Östberg
Guest
Uppenbarligen finns det många användare som anser att det både är värt priset och kontrollen, och handlar iPhone, iPod och andra äpplen så det står härliga till.
För dom som inte gillar produkterna och instängdheten så finns det andra val, jag ser ingen anledningen till att slösa sin kraft på att klaga på det man inte är intresserad av. Köp något annat om det inte passar, det gör jag. ;-)
För dom som inte gillar produkterna och instängdheten så finns det andra val, jag ser ingen anledningen till att slösa sin kraft på att klaga på det man inte är intresserad av. Köp något annat om det inte passar, det gör jag. ;-)
henkrikroos
Aktiv medlem
Jag hörde precis att Aftonbladet kommer byta tillbaka till Canon!! De har fått ett otroligt bra erbjudande som inte Nikon kunde matcha. Vilka detaljerna är har jag inte fått reda på än eftersom det ännu är mycket hemligt. Men det jag fått reda på är att det internt på Aftonbladet började diskuteras mycket om kvalitet och som jag förstår det blossade det upp väldigt stora diskussioner där det nästan gick lite hett till vid några tillfällen! Många hårda ord iaf! Man jämförde mycket vad som sagts på internet och kom fram till att bara finns ett märke att köra med!
Bengf
Aktiv medlem
Du upptäckte detsamma, Christian ger en ordentlig genomgång för att lyckas med 550D, ganska skoj, nybörjarn får köpa CS5 och Adobe 6,2 och fota med Raw undrar hur många rawbilder man kan ta i följd. Fungerande fullautomatik borde nog klaffa lite bättre tycker man för nybörjaren, kameran har mängder av olater för sig, men är bra i alla fall, Christians omfattande instruktioner kommer nog att hjälpa om nybörjaren förstår dem. Vad gäller A33 så duger den dock bara till filmning.
xandx
Aktiv medlem
Jag har hört att aftonbladet skall gå över till hasselblad, då de har mer pixlar, fast det är hemligt än så länge, det är bara jag som vet.
Ang kit gluggar, världens bästa objektiv är Nikon 18-55mm f/3.5 - 5.6G för 500:- spänn på blocket får man ett skitskarpt objektiv som slår många på fingrarna.
Bild tagen med 18-55 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755914.htm?set=mp
Ang kit gluggar, världens bästa objektiv är Nikon 18-55mm f/3.5 - 5.6G för 500:- spänn på blocket får man ett skitskarpt objektiv som slår många på fingrarna.
Bild tagen med 18-55 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755914.htm?set=mp
Anders Östberg
Guest
Skärp er nu - det vet väl alla att den bästa kameran för fotojournalism är Leica.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.