apersson850
Aktiv medlem
När jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som jag förstår det är den tagen med elektronisk slutare på första ridån, mekanisk på andra. Det innebär att den första bilden i en bildserie blir skarp, men inte de följande, eftersom den mekaniska slutaren skapar vibrationer.När jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
Hej AndersNär jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
Hej ErlandSom jag förstår det är den tagen med elektronisk slutare på första ridån, mekanisk på andra. Det innebär att den första bilden i en bildserie blir skarp, men inte de följande, eftersom den mekaniska slutaren skapar vibrationer.
Hej MikaelHej Jan!
Jag fick en fundering när jag läste ditt inlägg om R7:an.
Vad jag minns så är det 3 matningshastigheter på R7:an: "Snabb serietagning+", "Snabb serietagning" och "Långsam serietagning" förutom en bild.
Uppstår oskärpan på andra bilden på samtliga matningshastigheter när du använder "Elk 1:a ridå"?
Tänkte att sensorn kanske hinner stabilisera sig mellan bilderna om man kör på exempelvis "Långsam serietagning"
Det här med "elektronisk slutare på första ridån" är inte helt lätt att förstå.
Men det funkar väl som så att först går första ridån upp och så exponeras bilden elektroniskt, läses av och så går andra ridån ned.
Man kan välja mellan långsam, hög och snabbast serietagning. Vilket inte går att göra om man enbart använder elektronisk slutare (inte den mekaniska).
Det vore bra om man kunde välja olika snabba serietagningar även med elektronisk slutare.
Att någonsin använda mekanisk slutare helt och hållet är nog ingen bra idé, med tanke på risk för vibrationer.
Ja, det kan man. Där är slutarvalet inte länkat till matningshastigheten mer än att snabbaste alternativen bara fungerar med elektronisk slutare.Med R3 tror jag du kan välja även 15 och 3 bilder/sek med elektronisk slutare.
Hej Jan OlofDet här med "elektronisk slutare på första ridån" är inte helt lätt att förstå.
Men det funkar väl som så att först går första ridån upp och så exponeras bilden elektroniskt, läses av och så går andra ridån ned.
Man kan välja mellan långsam, hög och snabbast serietagning. Vilket inte går att göra om man enbart använder elektronisk slutare (inte den mekaniska).
Det vore bra om man kunde välja olika snabba serietagningar även med elektronisk slutare.
Att någonsin använda mekanisk slutare helt och hållet är nog ingen bra idé, med tanke på risk för vibrationer.
R7 fungerar som R5 ingen begränsning av hastigheter Seriebild, H och H+ finnan att välja....
R 7:an som jag testade var inte min utan tillhörde en kund som bokat en privatdag hos mig. Därför kan jag inte så här i efterhand kolla om man kan välja mellan olika snabba serietagningar och elektronisk slutare på Canon R 7.
...
Då är det något annat som begränsar det. Oavsett vilket slutarläge jag ställer in kan jag välja vilken matningsmetod som helst. Fast väljer jag mekanisk slutare och de snabbaste matningarna blir de begränsade av mekaniken. Men välja kan man. Likaså långsamma matningar med elektronisk slutare. Och de blir det du väljer, för där finns inga begränsningar.När jag har min Canon R3 inställd på elektronisk slutare finns en viss begränsning. Jag kan bara välja mellan snabb serietagning och snabb serietagning+, men inte långsam serietagning.
Konstigt för min R5 är begränsad så att serietagning med elektronisk slutare blir alltid med högsta hastighet, oavsett val av matning.Hej Jan Olof
Hur "elektronisk slutare på första ridån” fungerar exakt vet jag inte. Men jag tror att den mekaniska slutaren på första ridån är öppen hela tiden.
R 7:an som jag testade var inte min utan tillhörde en kund som bokat en privatdag hos mig. Därför kan jag inte så här i efterhand kolla om man kan välja mellan olika snabba serietagningar och elektronisk slutare på Canon R 7.
Men jag har kollat på min Canon R 5 och på den kameran finns inga begränsningar.
Jag kan på min R5:a inställd på elektronisk slutare välja mellan långsam serietagning, snabb serietagning och snabb serietagning+.
När jag har min Canon R3 inställd på elektronisk slutare finns en viss begränsning. Jag kan bara välja mellan snabb serietagning och snabb serietagning+, men inte långsam serietagning.
Översättningen ja....
Stämmer det också att du får korrekt antal bilder per sekund med de olika inställningarna?Översättningen ja....
Jag har min på engelska och där står det:
Maximum continuos shooting speed is approx. 20 shots/sec. regardless of this setting
Vilket då inte är samma sak som att det alltid är H+ (max fart) om man väljer något annat det under M.Fn. Bara att det inte kommer att bli snbbare än ca 20 bps oavsett vad du väljer.
Nu finns ju ingen ljud indikator men vitaramen blinkar i olika frekvens som stämmer överens med inställningarna på M.Fn (H+, H, Serie)
Översättningen ja....
Jag har min på engelska och där står det:
Maximum continuos shooting speed is approx. 20 shots/sec. regardless of this setting
Vilket då inte är samma sak som att det alltid är H+ (max fart) om man väljer något annat det under M.Fn. Bara att det inte kommer att bli snbbare än ca 20 bps oavsett vad du väljer.
Nu finns ju ingen ljud indikator men vitaramen blinkar i olika frekvens som stämmer överens med inställningarna på M.Fn (H+, H, Serie)