Hej Martin
Har vridit och vänt på din testbild från dropbox och kan se att det inte är som det ska. Men vad det är som är fel är jag inte säker på. Men trots den korta slutartiden kan man se att det finns viss rörelseoskärpa -åtminstone i motorcyklarna (dubbla konturer i t ex högra mc:s styre). Svårt också att se var fokus sitter. Tänk också på att vid bländare 4 är skärpedjupet väldigt kort (ca +-1,5 m vid 30 m avstånd). Ditt motiv är ju inte precis det enklaste att testa objektiv på;-)
Bilden blir bättre när man lägger på lite kontrast och skärpa, men din jpeg ser lite överskärpt ut.
Har själv köpt en 70-200 (Nikon) för en vecka sedan och testat rejält under några dagar. (Grannarnas tegeltak är numera väl dokumenterade). Lägger upp ett par bilder i dropboxmappen om du själv vill jämföra (även om förutsättningarna är lite olika). De är tagna på bländare 2,8, dvs "full glugg" och 200 mm.
Objektiven borde ju prestera ungefär likvärdigt med tanke på att ditt objektiv är "topp of the line" och känt som bland det bästa som går att köpa för pengar.
Vet inte vad jag ska ge för råd, men om jag var i din sits skulle jag börja med stativbilder på en tegelvägg eller liknande och fokusera både som vanligt och med live view för att jämföra.
Ser det inte bra ut så så lämna tillbaka objektivet för översyn alternativt reklamation.
Hoppas det löser sig till det bästa, och skriv gärna några rader i tråden och berätta vad som händer.
Anders W