...
Nu till en annan fråga . Nu när det börjar bli mörkt redan vid 20 tiden, hur gör du när du fotar fotbollsmatcher i strålkastarljus ? Jag testade en gång förra året men det blev skit. Bilderna blev typ lite gula och gryniga.
Har du tid och lust att förklara hur du ställer in din kamera när du fotar i strålkastarljus ?
Om bilderna blir gula. Så är det vitbalansen som behöver justeras.
Med "gryniga" så misstänker jag att det är brus som är orsaken.
Nu vet jag ju inte om du använde 7D eller 5D mkIII när du testade att fotografera fotboll i kvällsljus?
För den senare ger ju ifrån sig betydligt mindre brus.
Vad det gäller vitbalans, så brukar jag använda automatisk vitbalans på fotboll.
Är ljuset ojämt så kör jag med fast tid och bländare, och Auto-ISO.
I ditt fall så rekomenderar jag (i kvällsljus). Bländare 3,2 och en slutartid på 1/800.
Är ljuset dåligt så kan du ändra slutartid till 1/640. Är det extremt dåligt. Så kan du använda en slutartid på 1/500. Men då kommer du att få en viss rörelseoskärpa i vissa bilder.
Vad det gäller belysning på fotbollsplaner. När belysningen är igång, och solljuset är tillräckligt starkt på samma gång. Så får man det som kallas för "blandljus". Dvs ljus från två olika källor. Som är ungefär lika starka. Men har olika färgtemperaturer. Då brukar färgerna gärna bli lite "konstiga". Vilket gör att det i princip alltid krävs lite extra justering av vitbalansen i redigeringen.
Fotograferar du i RAW. Så är det ju enkel att fixa till vitbalansen med bra resultat i redigeringsarbetet. (Ja, undantaget det där "blandsljuset" då).
Vad det gäller vitbalans. Så brukar jag alltid använda funktionen "egen vitbalans" på hokeymatcher.
Då brukar jag ta en bild på en helt vit del av isen. Och sedan ställa in "egen vitbalans" med hjälp av den bilden. (Automatisk vitbalans och hockey brukar inte funka så bra ihop. Vilket leder till "konstig" färgåtergivning).