Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av 70-200 till Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårbedömt. Jag tror du måste skilja på problemen.

- Brus
- Fokus
- Rörelseoskärpa
- Skakningsoskärpa

Som det är nu tycker jag alla dina bilder uppvisar lite av varje.

Jag tycker du skall ta några testbilder på statiska motiv under kontrollerade former för att försöka utröna var problemet ligger.

Att köpa ny objektiv nu vore direkt dumt, inget talar för att det kommer lösa några problem.
 
Jag håller nog med Anders, det är flera faktorer som påverkar slutresultatet.
Dina bilder från ikväll är inte så tokiga om man ser på förutsättningarna. Så fort du börjar komma över 1/320 så blir bilderna lite mindre suddiga.
Några skulle man kunnat lyfta genom lite bildbehandling efteråt i t.ex. DPP eller Lightroom (skärpa & brusreducering, kurvor), RAW underlättar.
 
En sak jag funderar på.

I första inlägget skrev du:

jag har mikrojusterat så långt det går

Hur gjorde du mikrojusteringen? Vad har du värde för tele-zoomen? För normalen?

Om jag minns rätt så klara inte 7D att lagra olika värden för zoomen så det är väl tveksamt hur mycket nytta det gör just på en zoom.

Kanske har du "skruvat bort dig" som vi brukade säga i racing-sammanhang när man tappat kollen på toe-in, camber och kränghämmaren! :)
 
Jag håller nog med Anders, det är flera faktorer som påverkar slutresultatet.
Dina bilder från ikväll är inte så tokiga om man ser på förutsättningarna. Så fort du börjar komma över 1/320 så blir bilderna lite mindre suddiga.
Några skulle man kunnat lyfta genom lite bildbehandling efteråt i t.ex. DPP eller Lightroom (skärpa & brusreducering, kurvor), RAW underlättar.

Samtliga är tagna som raw också, jag har medvetet förutom på en bild valt att inte göra något i lightroom. Den bilden är även utlagd oredigerad.

Jag skall ta några bilder ute i dagsljus i morgon på statiska motiv!
 
En sak jag funderar på.

I första inlägget skrev du:

jag har mikrojusterat så långt det går

Hur gjorde du mikrojusteringen? Vad har du värde för tele-zoomen? För normalen?

Om jag minns rätt så klara inte 7D att lagra olika värden för zoomen så det är väl tveksamt hur mycket nytta det gör just på en zoom.

Kanske har du "skruvat bort dig" som vi brukade säga i racing-sammanhang när man tappat kollen på toe-in, camber och kränghämmaren! :)

Jag har justerat telezoomen till -13 alltså bakfokuserade kameran tidigare.
Mitt 17-50 har jag inte behövt justera.
Med den justeringen så flyttade jag fokus till den punkten som jag fokuserade på.
 
Jag har justerat telezoomen till -13 alltså bakfokuserade kameran tidigare.
Mitt 17-50 har jag inte behövt justera.
Med den justeringen så flyttade jag fokus till den punkten som jag fokuserade på.

OK, om det funkade för alla brännvidder så är det förstås bra...
 
........Jag skall ta några bilder ute i dagsljus i morgon på statiska motiv!
Använd stativ och kort slutartid. Plåta t ex en tidningssida uppsatt på en vägg (bokstäver brukar vara lätta att se om de är oskarpa). Ta bilder både med vanliga fokuseringen (genom sökaren) och med live view och använd största bländaren (f4). Om live view är skarpare är det fel på fokusjusteringen.
Ta även några bilder på fri hand med 200 mm på t ex 1/100 s, 1/200 s och 1/300 s, så ser du hur pass stadig du är på handen. (Jag själv klarar knappast 1/200 s på 200 mm utan stabilisering medan andra jag känner gör det utan problem. Det är svårare att hålla still än vad de flesta tror).
Slutligen - egen mikrojustering av zoomar brukar vara dömt att misslyckas om det inte finns speciell funktion för detta där man justerar i båda ändarna.
Lycka till med testet!
 
Använd stativ och kort slutartid. Plåta t ex en tidningssida uppsatt på en vägg (bokstäver brukar vara lätta att se om de är oskarpa). Ta bilder både med vanliga fokuseringen (genom sökaren) och med live view och använd största bländaren (f4). Om live view är skarpare är det fel på fokusjusteringen.
Ta även några bilder på fri hand med 200 mm på t ex 1/100 s, 1/200 s och 1/300 s, så ser du hur pass stadig du är på handen. (Jag själv klarar knappast 1/200 s på 200 mm utan stabilisering medan andra jag känner gör det utan problem. Det är svårare att hålla still än vad de flesta tror).
Slutligen - egen mikrojustering av zoomar brukar vara dömt att misslyckas om det inte finns speciell funktion för detta där man justerar i båda ändarna.
Lycka till med testet!

Instämmer!

Alternativ till tidningssida är att sätta tre mjölkpaket (eller liknande) på en hylla. Sätt dem trip-trapp-trull så att avståndet från kameran till paketen är något förskjutna. Fokusera på den mittersta. Då får man vägledning om det är front- eller bakfokus.
 
Övningen med att manuellt sätta fokus med hjälp av live view går naturligtvis på att kolla att objektivet är bra rent optiskt. Det har hänt att linser m.m. har flyttat på sig och skapar konstiga optiska fenomen.

Ett annat lärorikt experiment är att slå på liveview, zooma in skärmförstoringen till 10X och sen titta på bilden. Om du har kameran på ett stativ så provar du att dutta lite på objektivet så ska du få se hur mycket bilden skakar trots stativ. Upprepa sedan genom att handhålla kameran. Om man har ett objektiv med IS så ser man en tydlig skillnad mellan påslagen och avslagen IS, särskilt på längre brännvidder.
 
Övningen med att manuellt sätta fokus med hjälp av live view går naturligtvis på att kolla att objektivet är bra rent optiskt.

Tanken är nog att använda autofokus även i Live View, då används den kontrastavkännande autofokusen. Genom att jämföra det resultatet med den traditionella fasdetekterande autofokusen får man en uppfattning om den senare behöver justeras.

Om inget är skarpt - ja då är det nog något optisk fel på objektivet.
 
Tele och APS-C sensor

Ta även några bilder på fri hand med 200 mm på t ex 1/100 s, 1/200 s och 1/300 s, så ser du hur pass stadig du är på handen. (Jag själv klarar knappast 1/200 s på 200 mm utan stabilisering medan andra jag känner gör det utan problem. Det är svårare att hålla still än vad de flesta tror).
Slutligen - egen mikrojustering av zoomar brukar vara dömt att misslyckas om det inte finns speciell funktion för detta där man justerar i båda ändarna.
Lycka till med testet!

Vad många glömmer här är att han har en APS-C sensor som förlänger zoomen med 1,6 x. En 200mm blir i det här fallet 320 mm och då ska han ha exponeringstiden därefter alltså 1/320 s. Man får gratis förlängning av zoomen utan att det påverkar ljusinsläppet som vid telekonverter men det har även nackdelar som den längre brännvidden innebär - just med kravet på kortare exponering.
 
Vad många glömmer här är att han har en APS-C sensor som förlänger zoomen med 1,6 x. En 200mm blir i det här fallet 320 mm och då ska han ha exponeringstiden därefter alltså 1/320 s. Man får gratis förlängning av zoomen utan att det påverkar ljusinsläppet som vid telekonverter men det har även nackdelar som den längre brännvidden innebär - just med kravet på kortare exponering.
Nä - jag har inte glömt att han har APS-C i mitt råd. Och brännvidden 200 blir inte 320 mm på APS-C. Den är 200 mm oavsett storleken på sensorn som objektivet sitter framför.
(Men 200 mm ger mindre bildvinkel på APS-C än på småbild).
Den gamla tumregeln om en slutartid på minst 1/brännvidden kommer från den analoga tiden när det inte gick att pixelpipa (vilket borde vara förbjudet i lag:). Den är så oexakt och framför allt individuell att det är rätt meningslöst att räkna om för olika sensorstorlekar. Det viktiga är att klara ut vad man själv klarar av för tider handhållet. Klarar man 1/200 sek med 200 mm utan stabilisering (oavsett kamera) är det bara att gratulera. Vana yrkesfotografer gör det, men jag som amatör måste anstränga mig om det ska bli skarpt.

Till Anders J
Iden med mjölkpaketen är bra! Själv har jag vid några tillfällen använt tändsticksaskar i tripp-trapp-trull-formation:)
Anders W
 
Om vi förutsätter att bilderna skrivs ut, eller på annat sätt betraktas, i samma storlek oavsett vilken kamera de kommer från, då är det relevant att räkna in beskärningen av bilden som APS-C medför, jämfört med 24*36 format (vare sig det är film eller elektroniskt). Så även om tumregeln är en grov upskattning är det uppskattning gånger 1,6 som gäller för APS-C.
 
Om vi förutsätter att bilderna skrivs ut, eller på annat sätt betraktas, i samma storlek oavsett vilken kamera de kommer från, då är det relevant att räkna in beskärningen av bilden som APS-C medför, jämfört med 24*36 format (vare sig det är film eller elektroniskt). Så även om tumregeln är en grov upskattning är det uppskattning gånger 1,6 som gäller för APS-C.
Jo jag vet att många ger det rådet............:)
 
En sak jag funderar på.

I första inlägget skrev du:

jag har mikrojusterat så långt det går

Hur gjorde du mikrojusteringen? Vad har du värde för tele-zoomen? För normalen?

Om jag minns rätt så klara inte 7D att lagra olika värden för zoomen så det är väl tveksamt hur mycket nytta det gör just på en zoom.

Kanske har du "skruvat bort dig" som vi brukade säga i racing-sammanhang när man tappat kollen på toe-in, camber och kränghämmaren! :)

Jag gjorde så att jag ställde ett vinkelmått på en sågbänk i ca45graders vinkel mot där jag stod med kameran på stativ i samma höjd som vinkelmåttet. Jag tog foton med datorn ansluten via usb för att inte få spegeln att göra skakningar. En spot-af, iso 100, brännvidd 200mm, f4 samt bländarprioritet.
På den övre skalan fokuserade jag på siffran 10. Från början var siffran 15 skarpast vilket alltså betydde att jag var tvungen att flytta mot kameran (minusvärde). Runt -12 till -15 blev bäst resultat, på den bifogade bilden är värdet -13 (skalan går från -20 till +20). Bifogar en bild.
 

Bilagor

  • IMG_6861.jpg
    IMG_6861.jpg
    17.4 KB · Visningar: 64
på grund av sömnlöshet

I natt/morse vaknade jag 03.40 å kunde inte sova så jag satte mig och surfade lite och hittade den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113526
Vilket kan förklara lite av det jag upplever.
Så jag ringde idag till Canon´s verkstad i Göteborg och diskuterade mina funderingar. Det beskedet som jag fick var att det inte verkar vara ok. Det tyckte att jag skall skicka in kameran och optiken för kontroll/kalibrering samt ev. rep.
Så som tur är så är inte huset 3 år ännu så då kunde man hävda reklamationsrätten som är 3år.
Med en ordentlig beskrivning samt exempelbilder så skulle de nog kunna hitta felet samt samtidigt kalibrera huset med 70-200:an.

Tror jag får leta kvitton och sedan skicka iväg prylarna till doktorn för hälsokontroll. :)
 
Absolut inte Tamrons 70-200 kan jag av erfarenhet säga. Inte på crop kamera. Har nu provat den på flera olika kameror crop och fullformat och resultaten är entydiga. Funkar "bra" på 5Dmk3 men inte på 7D eller 70D eller 700D eller 600D.
 
Absolut inte Tamrons 70-200 kan jag av erfarenhet säga. Inte på crop kamera. Har nu provat den på flera olika kameror crop och fullformat och resultaten är entydiga. Funkar "bra" på 5Dmk3 men inte på 7D eller 70D eller 700D eller 600D.

Bra då var det avgjort! Har försökt hitta de som har testat denna optik men du är en av de första som har någon synpunkt. Vad var det som gjorde att det inte funkar på crop?

Om det blir byte så får det bli ef 70-200 f4 IS eller ef 70-200 f2.8. ef 70-200 f2.8 IS är utanför min budget. Å det är bara nytt som gäller!
 
Jag gjorde så att jag ställde ett vinkelmått på en sågbänk i ca45graders vinkel mot där jag stod med kameran på stativ i samma höjd som vinkelmåttet. Jag tog foton med datorn ansluten via usb för att inte få spegeln att göra skakningar. En spot-af, iso 100, brännvidd 200mm, f4 samt bländarprioritet.
På den övre skalan fokuserade jag på siffran 10. Från början var siffran 15 skarpast vilket alltså betydde att jag var tvungen att flytta mot kameran (minusvärde). Runt -12 till -15 blev bäst resultat, på den bifogade bilden är värdet -13 (skalan går från -20 till +20). Bifogar en bild.

Borde kanske vara OK även om avståndet verkar ha varit i kortaste laget. Största svagheten med metoden är förstås att det är justerat på 200mm. Det är ju inte säkert att samma inställning är optimal på 70 mm.

Hur som helst, jag förstår din frustration och oro - jag har själv haft en 7D med krånglande fokus. Den blev OK efter justering.

Du gör helt rätt i att lämna in prylarna.

Lycka till!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar