Annons

Canon 70-200 f4L IS, oskarpa/felfoukserade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Utifrån din beskrivning tror jag mer att det här handlar om hur du fokuserar. Dels skriver du att du upplever problem även med ditt Sigma-objektiv och sedan blir hälften av bilderna skarpa. Om det handlade om ett felfokuserande objektiv skulle du få betydligt färre skarpa bilder.

Jag tycker tvärtom. Exemplet med stolpen är klockrent, Även stenen visar tydligt problemet, skärpan ligger på stenformationen framför själva stenen. Förutsatt att TS har gjort som han skriver - och det finns ingen anledning att tro annorlunda - tycker jag testerna är helt entydiga.

Att inte alla bilder är totalt oskarpa är typiskt. Använder man en större bländare så minskar problemet, på vissa motiv är inte problemet lika tydligt. Felfokus kan variera något med olika zoom-inställningar och avstånd till motivet. Alla vi som drabbats av felfokus vet hur frustrerande det kan vara och till slut börjar man fundera på om man är en klåpare, men faktum är ju att ibland är det faktiskt fel på prylarna.

Jämförelsetesten mellan LV och vanlig AF är avslöjande. Om jag gör det på mina kamerahus och objektiv så kan jag ofta se en minimal skillnad. Men skillnad är det nästan alltid och har du ett kontrastrikt föremål så blir LV skarpare än fasdetekterande fokus.

Att Sigma-objektivet också strular ibland tyder på att felet ligger i huset, inte att det är fel på TS! :)
 
Garantin är en sak som tillverkaren/försäljaren kan lämna.

Sedan har du som konsument en reklamationsrätt, den är 3 (!) år om jag inte minns fel.Den är tvingande.

Efter sex månader så har dock kunden bevisbördan när det gäller reklamationsrätten, villket är en motsatt ordning jämfört med om tillverkaren/importören/säljaren lämnat en vettig garanti. Hur stor skillnaden är i praktiken beror förstås på vilken inställning säljaren har. Jag träffade på ett riktigt r*vhål där kontentan var att ta det till i första hand ARN i och med att tillverkarens garanti hade gått ut. Eftersom det var en skrivare där tonern (som var nära slut) kostar en del så avskrev jag den efter rejält osande, och valde dessutom att göra ett betydande inköp av datordelar på annat håll än vad som var den ursprungliga planen. Något som de facto blev dyrare, men det tog jag gärna i detta fall... Man kan ju säga att den firman riktade en präktiga älgstudsare rakt mot foten och tryckte av.
 
För några år sedan gav mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM märkliga resultat. Ibland bra, ibland märkligt suddiga. Bilderna kunde vara olika mycket suddiga vid höger och vänster sida, exempelvis.

Det visade sig vara en ring som skulle hålla en lins på plats som var trasig. Efter byte av ring på verkstad blev objektivet bra igen.
 
Bifogar en till bild, fokus på pelaren, stativ använt, ingen IS, självutlösare. Den skarpa är tagen med liveview och den andra med mittpunkten.

Vilken fokusmetod? One shot, AI focus eller AI servo? Pep kameran att den hittat fokus innan bilden togs? Är det skillnad på olika avstånd?
 
Om du vill veta mer om ditt fokusproblem rekommenderar jag Roger Cicalas blogg på Lensrentals, där han går igenom flera generationer av kamerahus och objektiv.

Gör ett webbsök med den här profilen:
lensrentals blog cicala canon autofocus reality

Du hittar ganska mycket läsning, men inte särskilt mycket tröst eller hjälp för ditt problem.

Det är troligt att du kan få bättre resultat med objektivet om du kalibrerar, och en stor del av problemet ligger i att det handlar om en generation objektiv som inte överensstämmer med den generation kamerahuset tillhör. Det går antagligen att fixa, men tydligen kostar det.
 
Jag tycker tvärtom. Exemplet med stolpen är klockrent, Även stenen visar tydligt problemet, skärpan ligger på stenformationen framför själva stenen. Förutsatt att TS har gjort som han skriver - och det finns ingen anledning att tro annorlunda - tycker jag testerna är helt entydiga.

Att inte alla bilder är totalt oskarpa är typiskt. Använder man en större bländare så minskar problemet, på vissa motiv är inte problemet lika tydligt. Felfokus kan variera något med olika zoom-inställningar och avstånd till motivet. Alla vi som drabbats av felfokus vet hur frustrerande det kan vara och till slut börjar man fundera på om man är en klåpare, men faktum är ju att ibland är det faktiskt fel på prylarna.

Jämförelsetesten mellan LV och vanlig AF är avslöjande. Om jag gör det på mina kamerahus och objektiv så kan jag ofta se en minimal skillnad. Men skillnad är det nästan alltid och har du ett kontrastrikt föremål så blir LV skarpare än fasdetekterande fokus.

Att Sigma-objektivet också strular ibland tyder på att felet ligger i huset, inte att det är fel på TS! :)

Delar inte din uppfattning. Tycker inte att de motiven är särskilt bra för att begära 100 % träffsäkerhet för autofokus. Därför skulle jag inte ge rådet att lämna in objektiv/kamerahus förrän tester gjorts på mer kontrastrika motiv. Först då vet man om det rör sig om en felaktighet.
 
Delar inte din uppfattning. Tycker inte att de motiven är särskilt bra för att begära 100 % träffsäkerhet för autofokus. Därför skulle jag inte ge rådet att lämna in objektiv/kamerahus förrän tester gjorts på mer kontrastrika motiv. Först då vet man om det rör sig om en felaktighet.

Jag kan hålla med om att det finns bättre testmetoder, själv brukar jag använda en sådan där testkarta eller en sedel upptejpad på väggen.

Detta sagt, motiven som TS använt är ju ändå lättfokuserade och objektivet/huset borde inte ha några problem att låsa fokus rätt. Dessutom har TS många bilder från "vanlig fotograferin" som är oskarpa så nog tycker jag att det är ganska tydligt att inte allt står rätt till och att det skulle vara "skit bakom spakarna" finns ingen anledning att misstänka i det här fallet. Tycker jag.
 
Jag kan hålla med om att det finns bättre testmetoder, själv brukar jag använda en sådan där testkarta eller en sedel upptejpad på väggen.

Detta sagt, motiven som TS använt är ju ändå lättfokuserade och objektivet/huset borde inte ha några problem att låsa fokus rätt. Dessutom har TS många bilder från "vanlig fotograferin" som är oskarpa så nog tycker jag att det är ganska tydligt att inte allt står rätt till och att det skulle vara "skit bakom spakarna" finns ingen anledning att misstänka i det här fallet. Tycker jag.

Jag tycker som sagt inte att ytan på stenen eller stolpen är klockrena ytor för att sätta fokus i 100 % av fallen.

Jag tror att alla fotografer någon gång upplevt ögonblicket där de inser hur man bäst använder autofokus. För min del inträffade det när jag fotade travhästar för 20 år sedan och insåg att om fokuspunkten låg på hästens päls bommade fokus betydligt oftare än om jag fick punkten att träffa delar av hästens utrustning så att en kontrast uppstod. Min erfarenhet är att det vanligaste felet vi fotografer gör när vi missar fokus är att vi ber autofokusen fokusera ett område med för lite kontrast.

Det behöver inte handla om "skit bakom spakarna" heller utan bara om att inte skapa optimala förutsättningar för kameran att arbeta.

Har man felfokuserande utrustning så är det mer regel än undantag att man inte får fokus där man vill ha det. Upplever man att 50 % av bilderna är skarpa ser jag inte riktigt varför man ska misstänka utrustningsfel. Särskilt inte om det gäller mer än ett objektiv.

Fokusmetoden med en fokuspunkt kontra Liveview-läget skiljer sig åt rätt mycket. Liveview jobbar över ett större område och det ökar chansen för att hitta en kontrastrik yta.
 
Tillverkningsfel?

Har själv råkat ut för det där med samma objektiv. Det är uppenbarligen så att vissa serier/batchar av det objektivet lider av felfokus. I mitt fall syntes det mest på nära håll (några mm frontfokus på 1,5 m avstånd) och det gick tyvärr inte heller att kompensera med kamerans justeringsmöjligheter. Fick byta objektiv 2 gånger innan jag gav upp (inte heller RCC eller Intervision kunder åtgärda felen. Alltså 3 objektiv på raken med exakt samma fel. Jag bytte till ett 70-300L och skärpan satt direkt. ( ska väl tillägga att jag testade med flera kamerahus varav ett "nollades" av RCC) Fick under tiden också ett låneobjektiv 70-200/2,8 IS och även det hade perfekt skärpa. Hoppas att ditt exemplar går att justera. Om du lämnar in det för justering tillsammans med kameran så se bara till att kolla noga efteråt. Jag har varit med om både slarv och att man mörkar att det finns fel på nya objektiv. Kanske är man ärligare då det gäller begagnat utan garanti.
 
Respekterar dina synpunkter Magnus och visst begär vi ibland för mycket av vår utrustning. I det här fallet känns det dock som det faktiskt är något som behöver justeras - kan ju ha fel, det har hänt förut! :)
 
Jag tycker tvärtom. Exemplet med stolpen är klockrent, Även stenen visar tydligt problemet, skärpan ligger på stenformationen framför själva stenen. Förutsatt att TS har gjort som han skriver - och det finns ingen anledning att tro annorlunda - tycker jag testerna är helt entydiga.

Att inte alla bilder är totalt oskarpa är typiskt. Använder man en större bländare så minskar problemet, på vissa motiv är inte problemet lika tydligt. Felfokus kan variera något med olika zoom-inställningar och avstånd till motivet. Alla vi som drabbats av felfokus vet hur frustrerande det kan vara och till slut börjar man fundera på om man är en klåpare, men faktum är ju att ibland är det faktiskt fel på prylarna.

Jämförelsetesten mellan LV och vanlig AF är avslöjande. Om jag gör det på mina kamerahus och objektiv så kan jag ofta se en minimal skillnad. Men skillnad är det nästan alltid och har du ett kontrastrikt föremål så blir LV skarpare än fasdetekterande fokus.

Att Sigma-objektivet också strular ibland tyder på att felet ligger i huset, inte att det är fel på TS! :)

Hade en fotografering igår, körde både med bländare 4 och 5,6 samt olika brännvidder. Fick ungefär samma resultat, Mer än hälften har den frontfokuserat mer eller mindre på. Otroligt irriterande. Men jag tog några bilder med mitt Sigma också, och när inte skärpan satt där, ja då verkar den ha bakfokuserat.
Då undrar jag ju om det är mitt hus det är fel på eller eller om jag har ett objektiv som framfokuserar och ett som bakfokuserar.

Imorrn ska jag kanske åka till en bekant och prova med hans 7d så får jag jämföra!
 
Har likadant objektiv, känner samma sak, när jag köpte den fick jag radera ungefär mer än hälften av bilderna.

Skickade in objektivet bara och de justerade det stod det enligt papperna. Upplevde en liten förbättring. Dock inte helt 100% men kan leva med det, kan spara fler bilder nu iaf.

Objektivet var köpt för 1 år sen och på netonnet.
 
Vilken fokusmetod? One shot, AI focus eller AI servo? Pep kameran att den hittat fokus innan bilden togs? Är det skillnad på olika avstånd?

Kört med Oneshot, och ja den piper innan. Jag tror inte jag kan ta en bild annars med AF.
Jag har inte gjort tester med massa olika avstånd, men jag får ungefär liknande problem mer eller mindre har jag märkt när jag fotar på olika avstånd och brännvidder.
 
Kört med Oneshot, och ja den piper innan. Jag tror inte jag kan ta en bild annars med AF.
Jag har inte gjort tester med massa olika avstånd, men jag får ungefär liknande problem mer eller mindre har jag märkt när jag fotar på olika avstånd och brännvidder.

Jag undrar fortfarande om du testat på kontrastrika motiv?

Skriv ut en A4 där du ritat en kvadrat på 10x10 cm skriv lite text någon centimer vid sidan om kvadratens kanter. Sätt upp arket på en väl upplyst vägg. Fokusera på en av kvadratkanterna. Ta en bild. Blir texten skarp har du inga utrustningsproblem.
 
Jag undrar fortfarande om du testat på kontrastrika motiv?

Skriv ut en A4 där du ritat en kvadrat på 10x10 cm skriv lite text någon centimer vid sidan om kvadratens kanter. Sätt upp arket på en väl upplyst vägg. Fokusera på en av kvadratkanterna. Ta en bild. Blir texten skarp har du inga utrustningsproblem.

Gjorde precis ett litet test med mitt Sigma på ett mjölkpaket. Bilden till vänster är tagen med mittenpunkten på kossan som är på långsidan av paketet, och den andra med LV. Båda är från samma bild men den andra bilden visar att det blir frontfokus om man kollar på locket som ligger där nere. Stativ använt och 2 sek självutlösare.

Tog 5 bilder med varje metod och alla är exakt lika.
 

Bilagor

  • sigma.jpg
    sigma.jpg
    39.4 KB · Visningar: 83
  • sigma2.jpg
    sigma2.jpg
    40.4 KB · Visningar: 77
Jag undrar lite grann om du bara gick förbi inlägg #25 som jag skrev, utan att läsa igenom länkarna man hittar när man lägger in den föreslagna sökprofilen.

Länkarna som är mest relevanta är de här:
  1. Autofocus reality part 1
  2. Autofocus reality part 2
  3. Autofocus reality part 3a
  4. Autofocus reality part 3b

I korthet handlar det om att autofokus med DSLR och s.k. "phase detect" AF är tämligen osäkert rent generellt, och att det är i ständig utveckling, så att grejer som har tillverkats vid olika tidpunkt ganska sällan passar särskilt bra ihop. Problemen kan för det mesta - märk väl, inte alltid - lösas med kalibrering.

Det är också en fråga om hur mycket fel man godtar. Att ditt Canonobjektiv fokuserar fel ser ut att vara alldeles klart, Att också ditt Sigma fokuserar fel är också konstaterat. Att felet troligen ligger i autofokussystemet är inte någon långsökt gissning, och hjärtat i det systemet ligger i kamerahuset.

Grunden i problematiken är att PDAF (ParallaxDefinierad AutoFokus) inte har utvecklats för att vara noggrann, utan att dess styrkor ligger i att den är snabb och förmår följa rörliga mål. Autofokus med kontrastavkänning direkt via sensorn är mer noggrann men inte lika snabb, och den saknar förmågan att analysera åt vilket håll ett mål rör sig.

Autofokus via sökaren fungerar hyggligt bra om den kalibreras, så att den blir mer träffsäker. Fokusering vid direktvisning kommer fortfarande att träffa lite bättre, men det kan vara stor skillnad mellan ett okalibrerat PDAF-system och ett som har kalibrerats.

Det du upplever med din kamera är fullständigt normalt. Grejerna lirar inte bra ihop, och du kommer att fortsatt få oskarpa bilder om du fortsätter köra med samma utan att göra något åt det. För att jobba med den kameran är det som jag ser det nödvändigt att kalibrera alla bitarna så att de passar ihop.
 
Jag undrar lite grann om du bara gick förbi inlägg #25 som jag skrev, utan att läsa igenom länkarna man hittar när man lägger in den föreslagna sökprofilen.

Länkarna som är mest relevanta är de här:
  1. Autofocus reality part 1
  2. Autofocus reality part 2
  3. Autofocus reality part 3a
  4. Autofocus reality part 3b

I korthet handlar det om att autofokus med DSLR och s.k. "phase detect" AF är tämligen osäkert rent generellt, och att det är i ständig utveckling, så att grejer som har tillverkats vid olika tidpunkt ganska sällan passar särskilt bra ihop. Problemen kan för det mesta - märk väl, inte alltid - lösas med kalibrering.

Det är också en fråga om hur mycket fel man godtar. Att ditt Canonobjektiv fokuserar fel ser ut att vara alldeles klart, Att också ditt Sigma fokuserar fel är också konstaterat. Att felet troligen ligger i autofokussystemet är inte någon långsökt gissning, och hjärtat i det systemet ligger i kamerahuset.

Grunden i problematiken är att PDAF (ParallaxDefinierad AutoFokus) inte har utvecklats för att vara noggrann, utan att dess styrkor ligger i att den är snabb och förmår följa rörliga mål. Autofokus med kontrastavkänning direkt via sensorn är mer noggrann men inte lika snabb, och den saknar förmågan att analysera åt vilket håll ett mål rör sig.

Autofokus via sökaren fungerar hyggligt bra om den kalibreras, så att den blir mer träffsäker. Fokusering vid direktvisning kommer fortfarande att träffa lite bättre, men det kan vara stor skillnad mellan ett okalibrerat PDAF-system och ett som har kalibrerats.

Det du upplever med din kamera är fullständigt normalt. Grejerna lirar inte bra ihop, och du kommer att fortsatt få oskarpa bilder om du fortsätter köra med samma utan att göra något åt det. För att jobba med den kameran är det som jag ser det nödvändigt att kalibrera alla bitarna så att de passar ihop.

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat på ditt inlägg, jag har helt enkelt inte hunnit med att läsa igenom det under helgen.

Jag ska ta och läsa igenom länkarna ikväll och jag uppskattar verkligen alla tips/råd/länkar som ni ger mig. Har lärt mig en del nytt om det här med fokussystem nu, visste att den fokuserade på olika sätt via sökaren och LV men trodde inte det skulle vara nån skillnad hur den lade fokusen.

Så att jag får skarpa bilder till och från när jag fotar människor kan ju bero på att det rör sig lite eller att jag rör mig. Men när jag sätter den på stativ så ser man ju tydligt att det blir fel i stort sett varje gång.

Men som sagt jag ska läsa igenom länkarna ikväll när ungarna lagt sig och förhoppningsvis har jag provat mina objektiv med en annan kamera då också!
 
Det du upplever med din kamera är fullständigt normalt.

Det tycker jag är ett direkt felaktigt påstående. Jag har själv ett 70-200 4L IS och det fungerar alldeles utmärkt ihop med min 400D, 40D, 5Dmk3 och 6D.

Den enda kamera den inte fungerat så bra på var min 7D som krävde justering av huset.

Jag fattar inte varför så många försöker säga att inget är fel?

Det exempel som TS har lagt upp kanske inte är helt optimala men samtliga visar samma sak - det handlar om frontfokus.

Det är väl bara att acceptera att något är knas.

Till TS - försök att få tag i ett annat hus - om du är i Stockholm kan du få låna något av mig - och se vad som händer då. Är det huset som är knas borde du kunna få det justerat kostnadsfritt av Canon eftersom du är inom reklamationstiden.
 
Gjorde precis ett litet test med mitt Sigma på ett mjölkpaket. Bilden till vänster är tagen med mittenpunkten på kossan som är på långsidan av paketet, och den andra med LV. Båda är från samma bild men den andra bilden visar att det blir frontfokus om man kollar på locket som ligger där nere. Stativ använt och 2 sek självutlösare.

Tog 5 bilder med varje metod och alla är exakt lika.

Testade du det jag skrev?
 
Testade du det jag skrev?

Jag testade men fick det inte fokus att funka nåt bra. Har testat massor ikväll och har även lånat hem en 7D. Men det lustiga är att ikväll har jag inte sett lika stora skillnader som jag visat tidigare, och det gör mig nästan ännu mer tokig.

Jag ska försöka testa i normalt ljus imorgon på dagen så ska jag återkomma med lite testbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.