AFJ
Aktiv medlem
Utifrån din beskrivning tror jag mer att det här handlar om hur du fokuserar. Dels skriver du att du upplever problem även med ditt Sigma-objektiv och sedan blir hälften av bilderna skarpa. Om det handlade om ett felfokuserande objektiv skulle du få betydligt färre skarpa bilder.
Jag tycker tvärtom. Exemplet med stolpen är klockrent, Även stenen visar tydligt problemet, skärpan ligger på stenformationen framför själva stenen. Förutsatt att TS har gjort som han skriver - och det finns ingen anledning att tro annorlunda - tycker jag testerna är helt entydiga.
Att inte alla bilder är totalt oskarpa är typiskt. Använder man en större bländare så minskar problemet, på vissa motiv är inte problemet lika tydligt. Felfokus kan variera något med olika zoom-inställningar och avstånd till motivet. Alla vi som drabbats av felfokus vet hur frustrerande det kan vara och till slut börjar man fundera på om man är en klåpare, men faktum är ju att ibland är det faktiskt fel på prylarna.
Jämförelsetesten mellan LV och vanlig AF är avslöjande. Om jag gör det på mina kamerahus och objektiv så kan jag ofta se en minimal skillnad. Men skillnad är det nästan alltid och har du ett kontrastrikt föremål så blir LV skarpare än fasdetekterande fokus.
Att Sigma-objektivet också strular ibland tyder på att felet ligger i huset, inte att det är fel på TS!