Annons

Canon 70-200 f4L IS, oskarpa/felfoukserade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har invändningar mot den metoden. Den är mot ett plant mål som inte visar mer än om det blir skarpt eller inte.
Vad du vill veta är om det blir fram eller bak fokus.
Det som brukar rekommenderas är att ställa upp mål på en uppmätbar linje.
Så ta några batterier eller andra små föremål med text och ställ upp dem enligt en linjal eller tumstock. Ställ alla som ligger längre bak än nollpukten till vänster och alla som ligger framför till höger. Precis på nollpunkten har du givetvis det batteri/motiv du mäter mot.
Sedan vrider du avståndet så det ligger ur fokus och låter AF mäta mot ditt objekt. Gör det ett antal gånger. Sedan provar du samma sak med live view.
Den här mätningen bör ske i hyfsat dagsljus.
Ligger live view alltid konstant bättre i skärpa så är kamerans AF inte korrekt och behöver justeras.
Ligger det konstant fram fokus eller bak fokus så kan det vara både kameran eller objektivet eller båda. I alla händelser behöver det kalibreras.

Ja jag har ju gjort lite liknande tester som du föreslagit, men fått kritik för att det inte är tillräckligt med kontrast och att jag ska köra mot ett föremål som har EN kontrast. Därav gjorde jag detta papper.

Sen när jag fokuserar med liveview så är ju punkten som en stor fyrkant och känns lite bökigare att få exakt där man vill, men det kanske funkar bra att zooma in med liveview då och sätta fokus, så man vet att man får det exakt på föremålet?

Metoden du föreslår är kanske dum att använda med blixt? Tänker att det är bättre att låta fokus få jobba i bra ljus. Med blixt får den ju iofs hjälp med AF lampan men det är kanske inte tillräckligt?
 
Nu har jag precis varit ute och gjort ett test. Här har jag tagit 20st bilder med AF och 20st bilder med LV. Vridit objektivet ur fokus innan varje bild.

Alla bilder med AF fokuserar inte mycket men lite mera framför än vad det gör med LV och jag kan iaf se det tydligt när jag granskar bilden.

Den första är en bild med AF och sen ett urklipp på den och den andra med LV och sen ett urklipp på den med.

Rätta mig om jag har fel, men hade det varit fel på objektivet så hade det blivit frontfokus med LV också?

Ha en fin helg!
 

Bilagor

  • IMG_8166-2.jpg
    IMG_8166-2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 48
  • IMG_8166.jpg
    IMG_8166.jpg
    38.7 KB · Visningar: 36
  • IMG_8143-2.jpg
    IMG_8143-2.jpg
    43.7 KB · Visningar: 62
  • IMG_8143.jpg
    IMG_8143.jpg
    35.5 KB · Visningar: 40
Rätta mig om jag har fel, men hade det varit fel på objektivet så hade det blivit frontfokus med LV också?

Med LV kan man inte få front- eller backfocus, eftersom skärpan kontrolleras itererat direkt på bildchipet innan bilden tas. Det blir alltså inte någon skillnad om objektivet är felkalibrerat, utan med LV ska det bli skarpt. Om det inte blir skarpt med LV lär kameran inte heller indikera att den har hittat skärpa.

Beroende på förstoring på skärmen kan man ibland få lite skarpare med manuell inställning vid LV, men i regel blir det lika skarpt om man låter AF ställa i LV. Det är alltid en viss hysteres, så likt exemplen Roger Cicala visar blir det en viss spridning kring optimal skärpa.

Det går inte annat än vid kalibrering med tillverkarens utrustning se om felen ligger i objektivet eller i kamerahuset. Den vanliga gången när man kalibrerar är att först kalibrera huset, så att det ligger inom toleranserna som godtas, och att sedan kalibrera objektiv om det behövs. Man använder särskilda program och instrument vid kalibreringen.
 
Tänkte bara uppdatera lite här hur det har gått. Jag skickade in min 700D på kalibrering, endast kameran. Fick tillbaka den och det har bytt nåt "elektroniskt BUS system", uppdaterat firmware osv. Vad det är de har bytt har jag inte koll på faktiskt, men har testat ett par bilder och det verkar funka bättre nu.

Jag köpte även under tiden den var inlämnad en Canon 6D ( för att jag behövde ett extra hus) och med den så har mitt 70-200 funkat mycket bra. Ibland har jag fått lite frontfokus, så ja det kanske kan va objektivet också som spökar ibland. Men 90% av bilderna är skarpa så det känns bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.