FotoMajkel
Aktiv medlem
Jag har invändningar mot den metoden. Den är mot ett plant mål som inte visar mer än om det blir skarpt eller inte.
Vad du vill veta är om det blir fram eller bak fokus.
Det som brukar rekommenderas är att ställa upp mål på en uppmätbar linje.
Så ta några batterier eller andra små föremål med text och ställ upp dem enligt en linjal eller tumstock. Ställ alla som ligger längre bak än nollpukten till vänster och alla som ligger framför till höger. Precis på nollpunkten har du givetvis det batteri/motiv du mäter mot.
Sedan vrider du avståndet så det ligger ur fokus och låter AF mäta mot ditt objekt. Gör det ett antal gånger. Sedan provar du samma sak med live view.
Den här mätningen bör ske i hyfsat dagsljus.
Ligger live view alltid konstant bättre i skärpa så är kamerans AF inte korrekt och behöver justeras.
Ligger det konstant fram fokus eller bak fokus så kan det vara både kameran eller objektivet eller båda. I alla händelser behöver det kalibreras.
Ja jag har ju gjort lite liknande tester som du föreslagit, men fått kritik för att det inte är tillräckligt med kontrast och att jag ska köra mot ett föremål som har EN kontrast. Därav gjorde jag detta papper.
Sen när jag fokuserar med liveview så är ju punkten som en stor fyrkant och känns lite bökigare att få exakt där man vill, men det kanske funkar bra att zooma in med liveview då och sätta fokus, så man vet att man får det exakt på föremålet?
Metoden du föreslår är kanske dum att använda med blixt? Tänker att det är bättre att låta fokus få jobba i bra ljus. Med blixt får den ju iofs hjälp med AF lampan men det är kanske inte tillräckligt?