Annons

70-200 f4L USM. Handhållen, slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Har nu fått hem mitt nya Canon 70-200 f4L USM, ni som använder ett likadant, vilken är den längsta slutartiden ni brukar klara av vid olika brännvidder med handhållen kamera? Måste jämföra ifall det är normal skakningsoskärpa på mitt eller om jag är i behov av IS, eller möjligt en kalibrering eftersom jag har väldigt svårt att få något skarpt, får även brus på ISO 200 en solig dag.
Känns just nu att inget stämmer mot vad som har skrivits om detta objektiv.Nånstans är det fel, i eller bakom kameran får vi väl se;)
Martin.

Brukar med min "crop-kamera" försöka hålla snabbare tider än 1/125@70mm och 1/320@200mm. Brukar inte få skakningsoskärpa då.

Man brukar räkna med 1 / (brännviden x cropfaktorn) exempel:
brännvidd 100 mm cropfaktor 1,6 skulle ge 1 / ( 100 x 1,6) vilket skulle ge 1/160 sek. Men denna gamla sanning tycker jag funkar bättre med film så jag brukar alltid försöka få tiden lite kortare än detta för att det skall bli skarpt, jag skulle minska tiden till 1/250 sek i exemplet ovan. Men ibland kan man få till skärpa på betydligt längre tider också, beroende på hur stadig man är på handen och hur mycket vibrationer kameran orsakar. Så tipset är att utgå från ovanstående och prova sig fram själv.

Det beror ju på vad man menar med "klara av". Med 200 mm och 1/250 sek och koncentration blir nog nästan alla bilder skarpa. Slarvar man får man skak på en hel del bilder. På 1/60 och koncentration blir en del bilder skarpa, men om man slarvar inte någon.

behöver man verkligen ha med crop-faktorn i den beräkningen? man förlänger ju inte objektivet på något sätt utan det är ju bara att det träffar en mindre del i kameran.

Det är klart

behöver man verkligen ha med crop-faktorn i den beräkningen? man förlänger ju inte objektivet på något sätt utan det är ju bara att det träffar en mindre del i kameran.

Tänk att du sätter 200mm-objektivet på en kompaktkamera. Brännviden motsvarar kanske då ett 1400mm objektiv på en fullformatare. Tror du att man får en skarp bild (med ca 28 x förstoring) om man handhåller på 1/200 s? Samma sak gäller givetvis alla sensorer som är mindre än den som tumreglen gjordes för!

En gammal regel från tiden med 35 mm film för att undvika de de värsta felen med skakningoskärpa är att ha samma tid som brännvidden. 1/200 s för ett 200mm objektiv. Ett 200 mm objektiv i C-format motsvarar ju ett 320 mm objektiv i fullformat. Alltså 1/320 s för 200 mm i c-format.

När spegeln öppnas uppstår en liten stöt, som får kameran att få en dämpad svängningsrörelse. Längre tider än ca 1/160 s kräver bildstabilisering. Utan stabilisering är det 1/160 s eller kortare som gäller om man vill se skärpa då bilden förstoras maximalt med kamerans egen visningsfunktion. http://www.photozone.de/slr-vs-rangefinder

Regeln som nämns och det jag följt är att håller man brännvid och slutare i närliggande område brukar man få stadiga bilder utan kamera-skak. På 35 mm tiden behövde man ju inte ta hänsyn till olika croppningar men idag kanske man ska ha det i åtanke också som nämns ovan.

Köpte igår 70-200 f4L IS USM så den är vassare än din och har IS. Jag blåste av nedan bild utan större problem handhållet med en 5D mk 2. Det är flera exponeringar i 70mm samt en på 200 mm, 1/60s till 1/180s slutare. Men inget enormt problem med kamera-skak känns i bilden.

http://www.uptownmedia.se/temp/120502-Stockholm-Sunset.jpg

Tack för alla svar, har svårt för längre tider än 1/320, men enligt dom här resonemangen så låter det ganska normalt. Ska testa mig fram, har som sagt precis fått det o inte hunnit med så många bilder, fick bara ett första intryck av det att det var antingen oskarpt eller svårhanterligt.
Martin.

Det blir ju fina bilder också med långa tider då man använder stativ. Och om nu kameran skakar till och två pixelrader flyter ihop till en rad, så inte är en välkomponerad bild förstörd för det.

Intressant, kunde inte låta bli att göra ett litet ovetenskapligt men praktiskt prov.

Har ett 70-200 f/2.8L USM och provade mot ett väldigt detaljrikt föremål på ca 2 meters avstånd med min Canon 450D (1.6 crop-factor) och på brännvidden 200 mm.

Sittandes, med armbågarna stödda mot knäna
1/200 : Inga problem
1/100 : Inga problem
1/50 : Några hade skakningsoskärpa
1/25 : De flesta hade skakningsoskärpa
1/13 : Alla hade olika grader av skakningsoskärpa

Provade sedan ståendes (så stadig man kan vara efter en dags kaffedrickande)
1/200 : Inga problem
1/100 : Några hade skakningsoskärpa
1/50 : De flesta hade någon typ av mindre skakningsoskärpa
1/25 : Alla hade olika grader av skakningsoskärpa
1/13 : Alla hade olika grader av skakningsoskärpa

Men prova att ta bort den mänskliga faktorn ur ekvationen. Välj tex ut ett motiv och sätt kameran på ett riktigt stabilt underlag och sedan använd använd kamerans själutlösningsmekanism (om du har en fjärrutlösare så använd den istället). Prova sedan själv och ta mot samma motiv med samma inställningar och jämför resulten. De eventuella skillnader du ser bör således "orsakas" av dig själv.

Trivs bäst med kameran inställd på Tv med tiden 1/160 förvald. Lätt att ändra tid, ISO och exponeringskompensering.

Tänk att du sätter 200mm-objektivet på en kompaktkamera. Brännviden motsvarar kanske då ett 1400mm objektiv på en fullformatare. Tror du att man får en skarp bild (med ca 28 x förstoring) om man handhåller på 1/200 s? Samma sak gäller givetvis alla sensorer som är mindre än den som tumreglen gjordes för!

Inte nog med det - sensorns upplösning påverkar också möjligheten att se kameraskakningar. T ex en 20D har 8mp med 1,6x crop medan en 5DII har 2,5x sensorarean och pixelantalet. Utskrivet i samma dpi (olika storlek) så kommer 5DII kräva samma slutartid som 20D då pixeldensiteten är samma. Sedan, ffa vid slutartider mellan 1/15sek och 1/60sek så kommer den större sensorn vara ännu känsligare för skakningar då den större spegeln och slutaren orsakar mer vibrationer som mest märks vid dessa slutartider.

Jo, men resonerar man så så kommer det aldrig att bli skarpt om upplösningen är tillräckligt stor. Dessutom sätts allt som har med skärpedjup ur spel då man bara har absolut skärpa i ett exakt skärpeplan. Alla "gamla" regler brukar baseras på vad man upplever som skarpt om betraktningsavståndet motsvaras av minst bilddiagonalen från en obeskuren bild.

När nu sensorformaten är så varierande bör man hitta någon regel för att definiera skärpa. Förr med diaformatet 24 x 36 mm fanns tabeller över skärpedjup och gränserna sattes vid 1/30 millimeter. Det är i runt tal 1/1000 av sensorbredden. Skakningar och avståndsinställningar med fel över 1/1000 av sensorbredden är att betrakta som oskärpa.

har samma setup som du
70-200mm F4 och 60D
60Dn är ute på annons tack vare det du just skrev ;)

sandlåde bilderna har inget med objektivet att göra.

Lite OT, men brusar den verkligen så mycket? Sitter ju samma sensor även i 550D, 600D, 60D och 7D. Så illa kan det väl inte vara - eller? Och jag som ska köpa en 7D :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar