NEX-adaptrar - billigt vs kvalitet
.
När det gäller adaptrar kan man dela in dem i två grupper. Dels de billiga för runt 150-300 kr med mycket blandad kvalitet som eBay vimlar av, och dels kvalitetsadaptrar som ligger i prislägen från cirka 1.000 kr och uppåt.
Problem jag sett rapporteras för de billiga adaptrarna är följande:
1) För mjukt material, slits fort ut.
2) För stora toleranser - glapp mellan objektiv och adapter och/eller mellan adapter och kamerahus - objektivet vickar.
3) För snäva toleranser - svårt att montera objektiv och/eller kamerahus - adaptern kan t.o.m. fastna!
4) Reflexer pga olämplig intern ytbehandling.
5) Reflexer pga olämpligt utformade bafflar.
6) Ljusläckage.
Dock kan man kanske ha tur - en del tycks vara nöjda med sina billiga "eBay-adaptrar".
När det gäller kvalitetsadaptrar har jag funnit följande:
A) Sonys båda egna.
B) Rayqual
C) Novoflex
D) Kipon (kan av allt att döma räknas hit).
a) Sonys egna torde vara bekanta. LA-EA1 för cirka 1.900 kr ger långsam AF för objektiv med inbyggd AF-motor.
LA-EA2 för cirka 3.500 kr ger snabb fasdetekt-AF med alla objektiv, även skruvdrivna.
Har inte sett några kvalitetsproblem rapporterade om Sonys adaptrar.
b) Rayqual var vad jag vet först ut med adaptrar. Tillverkas i Japan, håller mycket hög kvalitet men är i mitt tycke väl saftigt prissatta med tanke på att de är helt mekaniska. Hittade 11 + 2 adaptrar, men är inte säker på att jag hittat alla de har (mina japanska språkkunskaper är tämligen obefintliga).
LM-SαE (Leica M)
LR-SαE (Leica R)
NFG-SαE (Nikon F G)
NF-SαE (Nikon F)
FD-SαE (Canon FD)
CY-SαE (Contax / Yashica)
M42-SαE ("Practica / Pentax-gänga")
PK-SαE (Pentax K)
PDA-SαE (Pentax DA)
OM-SαE (Olympus OM)
EXA-Top (Exakta / Topcon)
Nyligen har de också kommit ut med de två första adaptrarna med inbyggd stativgänga för användning med tyngre objektiv, till Nikon F G och Pentax DA.
c) Novoflex, Tyskland, är kanske bästa köp i förhållande till pris - i allmänhet runt 1.400 kr. 1.000 kr för M42-adaptern, och 1.900 för Nikon-adaptern med möjlighet till bländarstyrning. Har inte sett några problem rapporterade någonstans. De har också ett stativfäste som kan klämmas om adaptern vid användning av tyngre objektiv. Hittade 15 olika NEX-adaptrar från dem:
Canon FD
Contax/Yashica
Exacta 66
Hasselblad
Leica M
Leica R
Leica M39
M42 ("Praktica / Pentax-gänga")
Mamiya 645
Minolta AF / Sony Alpha
Minolta MD (Minolta SR - manuella systemet)
Nikon
Olympus OM
Pentax 6x7
T2 (Tamron Adaptall-2)
d) Kipon, Shanghai. En nyare spelare som förefaller värd att överväga. Pris runt 900 kr för en standard-adapter. De har f.n. 41 olika adaptrar till NEX.
L/R-NEX (Leica R)
L/M-NEX (Leica M)
L39-NEX (Leica M39)
NIKON-NEX
NIKON G-NEX
MD-NEX (Minolta SR - manuella systemet)
MAF/SONY-NEX (Minolta AF / Sony Alpha)
PK-NEX (Pentax K)
PK/DA-NEX (Pentax K-DA)
OM-NEX (Olympus manuella system)
4/3-NEX
FD-NEX (Canon FD - manuella systemet)
EOS-NEX
EOS-NEX APERTURE VERSION
ALPA-NEX (Äldre kvalitetskamera från Schweiz)
CONTAX G-NEX
CONTAX G-NEX /BIG GEAR
CONTAREX-NEX
CONTAX RF-NEX SIMPLE VERSION
CONTAX RF-NEX INTEGRATED VERSION
C-NEX (Contax C)
M42-NEX
EXAKTA-NEX
ROLLEI-NEX
T2-NEX (Tamron Adaptall-2)
CONTAX/YASHICA-NEX
HASSELBLAD-NEX
PL-NEX (Arri PL Cine Lens)
ROBOT-NEX
KONICA-NEX
PENTAX 110-NEX
LEICA VISO-NEX
HASSELBLAD XPAN-NEX
ICAREX 35S-NEX
TILT L/R-NEX (Leica R)
TILT CONTAX/YASHICA-NEX
TILT NIKON-NEX
TILT OM-NEX
TILT M42-NEX
TILT MD-NEX
TILT FD-NEX
Det som är skrivet inom parenteser är min tolkning av de olika tillverkarnas koder, eftersom de själva vanligen inte har gjort detta.
Till sist, råkade hitta ett omdöme om Novoflex-adaptrarna (finns naturligtvis massor av användarerfarenheter att läsa om för den som är bra på att leta):
Hatch
Posted: Sat Mar 03, 2012 9:54 pm
------------------------------------
I had the same problem with my Nex and Rokkors.
The lens would click in well but I´d be able to turn it a few mill left or right once so.
It really really bugge me so when I got my NEX 7 I bought a Novoflex adapter.
Wow.
No more cheap ones for me.
This one just locks...klik it´s done, smooth and tight.
No wobbles , nothing it just fits.
And they have an tripod ring that claps over the adapter for tele´s if it´s needed.
Only thing is, it´s 50% more than my cheap adapter.
Next one is for my M Mount lenses and the Pen F
(Have to get the lenses first Hah.)
Och allra, allra sist, efter denna långa utläggning, kommer jag fram till mitt lilla råd:
För egen del skulle jag satsa på Kipons Konica-adapter. Man slipper sannolikt ifrån en massa kvalitetsproblem då.