Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Men efter att ha kollat runt på Apples hemsida så verkar det som att man ska kunna fixa till så att en knapps-mössen fungerar som flerknapps möss oxå...
Nja, vad jag vet kan man inte få Apple gamla enknappsmöss att klara av högerklick. Däremot har de "knapplösa" möss som Apple haft under ganska många möjlighet till flera olika typer av klick.
 
Nja, vad jag vet kan man inte få Apple gamla enknappsmöss att klara av högerklick. Däremot har de "knapplösa" möss som Apple haft under ganska många möjlighet till flera olika typer av klick.

Ord , ord, ord ;-)
Jag ansåg att mina magiska möss hade en "knapp" + touch ytan,
Att man sen kunde få till inställningar där klicket och positionen på touch ytan kunde konfigureras som flera knappar hade jag missat.
 
Med nyinstalerad Windows går detta testprogram exakt lika fort i "normalt" och "felsäkert läge"
Om du nu tycker att det är OK med 200 uppdateringar...vad var felet från början?

Det är helt normalt, hur många updateringar har snöleoparden nu? Säkert över 100 den också. Linuxdistrubitionerna har ännu fler. Allt är inte bugfixar, det är vidareutvecklingar också.

/Karl
 
Om jag skulle flika in min erfarenhet så är det "användarupplevelsen" som är den stora skillnaden men även design skiljer väldigt mycket.

Som tidigare påpekats är det datorer som egentligen bygger på samma komponenter medan operativsystemet skiljer.
 
Om jag skulle flika in min erfarenhet så är det "användarupplevelsen" som är den stora skillnaden men även design skiljer väldigt mycket.

Som tidigare påpekats är det datorer som egentligen bygger på samma komponenter medan operativsystemet skiljer.

Så är det helt klart, en person som surfar lite och skriver lite i word kommer inte märka så stor skillnad alls. Dom som är lite mer avancerade kommer märka en stor skillnad då kortkommandona skiljer sig ganska brutalt mellan systemen.

/Karl
 
Så är det helt klart, en person som surfar lite och skriver lite i word kommer inte märka så stor skillnad alls. Dom som är lite mer avancerade kommer märka en stor skillnad då kortkommandona skiljer sig ganska brutalt mellan systemen.

/Karl

Har själv aldrig använt Mac, men som du säger har jag svårt att förstår hur folk kan uppleva sån enorm skillnad i användarupplevelse. Sen är det klart att det är en omställning med kortkommandon osv, men inget som borde påverkar användarupplevelsen nämnvärt känns det som.

Jag kör med Windows 7, och det är väldigt sällan som den hänger sig, har hänt någon gång under året jag har kört med 7:an. Men sen om jag ska jobba med bilder så startar jag Lightroom eller Photoshop, ska jag utveckla något startar jag Visual Studio, ska jag surfa så kör jag med Chrome eller firefox och osv. Så jag har svårt att se att min användarupplevelse skulle bli så mycket bättre om jag körde med OS-X, men någon kanske förklara skillnaden?
 
Så är det helt klart, en person som surfar lite och skriver lite i word kommer inte märka så stor skillnad alls. Dom som är lite mer avancerade kommer märka en stor skillnad då kortkommandona skiljer sig ganska brutalt mellan systemen.

/Karl

De mer avancerade användarna kanske inte lägger ner så mycket tid i windows/mac-os utan i sina verktyg...
 
De mer avancerade användarna kanske inte lägger ner så mycket tid i windows/mac-os utan i sina verktyg...

Jo, men det är då inte säkert att det är samma verktyg utan bara ett likvärdigt. Kortkommandon och systemkonfiguration brukar skilja sig rätt mycket och de brukar vara viktiga för den avancerade användaren.

/Karl
 
Har själv aldrig använt Mac, men som du säger har jag svårt att förstår hur folk kan uppleva sån enorm skillnad i användarupplevelse. Sen är det klart att det är en omställning med kortkommandon osv, men inget som borde påverkar användarupplevelsen nämnvärt känns det som.

Jag kör med Windows 7, och det är väldigt sällan som den hänger sig, har hänt någon gång under året jag har kört med 7:an. Men sen om jag ska jobba med bilder så startar jag Lightroom eller Photoshop, ska jag utveckla något startar jag Visual Studio, ska jag surfa så kör jag med Chrome eller firefox och osv. Så jag har svårt att se att min användarupplevelse skulle bli så mycket bättre om jag körde med OS-X, men någon kanske förklara skillnaden?

Finns visual studio för OS/X?

/Karl
 
Skadade filer

Det är helt normalt, hur många updateringar har snöleoparden nu? Säkert över 100 den också. Linuxdistrubitionerna har ännu fler. Allt är inte bugfixar, det är vidareutvecklingar också.

/Karl

Det mest troliga är väl att man får en del skadade filer vid uppdateringar. Med WinXP+Standard pack 2 på DVD för Win XP upplevde jag mycket stabilare egenskaper än via uppdatering till motsvarande. Nätverksanslutningarna är ju lite olika hemma/på jobbet. Norton Utilities hittade 3500 fel i registret hos Win 7 efter 70 uppdateringar....inte så lovande
 
En stor skilnad är att Mac har ganska stora kompabilitetsproblem.....med virus.
Annars så är det inga problem.

Gillar man excel så är det bättre i Win miljö.
Office packen överhuvudtaget är bättre i Windows.
Tidigare hade Mac'en problem med att den hängde sig i Word. Om det är Apples fel eller om det är Microsofts fel, ja, det kan diskuteras.
 
Gillar man excel så är det bättre i Win miljö.
Tidigare hade Mac'en problem med att den hängde sig i Word.
På vilket sätt är Excel bättre i Win-versionerna?
Att MS Word skulle "hänga" sig på en Mac var nytt för mig. Det har jag nog aldrig råkat ut för, trots att jag använt flera versioner av programmet på olika generationer av Mac-datorer under de senaste 15 åren.
 
Det mest troliga är väl att man får en del skadade filer vid uppdateringar. Med WinXP+Standard pack 2 på DVD för Win XP upplevde jag mycket stabilare egenskaper än via uppdatering till motsvarande. Nätverksanslutningarna är ju lite olika hemma/på jobbet. Norton Utilities hittade 3500 fel i registret hos Win 7 efter 70 uppdateringar....inte så lovande

Uppdateringarna valideras innan de installeras, skadade filer installeras inte.

Det är snarare att det installerats massa program som gjort sig beroende av vissa versioner av komponenter.

Hur du lyckas få 3500 registerfel är ett mysterium, gör du inget annat än att installera/avinstallera program hela dagarna? Tror inte registerfelen kommer från win-update.
 
Bra från början

Uppdateringarna valideras innan de installeras, skadade filer installeras inte.

Det är snarare att det installerats massa program som gjort sig beroende av vissa versioner av komponenter.

Hur du lyckas få 3500 registerfel är ett mysterium, gör du inget annat än att installera/avinstallera program hela dagarna? Tror inte registerfelen kommer från win-update.

Jag bara konstaterar att det går fortare från början. Alla kan tex testa Geekbench:

http://www.primatelabs.ca/geekbench/download/

Det är gratis i 32bit- version för Windows. Macintosh och Linux ger högre prestanda men det beror tydligen på en annan kompilator än Microsoft. För samma hårdvara bör man få samma resultat men det är stor spridning. Så det är nog fler än jag som har något som stör.....
 
På vilket sätt är Excel bättre i Win-versionerna?
Att MS Word skulle "hänga" sig på en Mac var nytt för mig. Det har jag nog aldrig råkat ut för, trots att jag använt flera versioner av programmet på olika generationer av Mac-datorer under de senaste 15 åren.

Ja, om du använt det på flera olika generationer av Mac-datorer så borde du rimligtvis ha upptäckt stora brister. Men det är klart, allt beror på vad man gör.

Hur löste du problemet med visual basic i förra utgåvan av Excel?
 
Finns flera, så som jag, som helt enkelt inte KAN köra MAC pga att det inte går att sätta ihop något system själv. Man kan inte specialbygga en dator utefter det man vill ha den till utan måste välja vissa förbyggda datorer om man vill köra MAC.

Och att MAC är så mycket dyrare än en PC börjar man knappt känna av innan man bygger sig en egen dator. Då däremot är PC'n mycket billigare. (Finns flera trådar om det, bara söka).
Nu tror jag inte TS är så sugen på att börja söka rätt på delar och skruva ihop sin drömdator själv så just prisfrågan faller nog lite bort här.

Det är den stora skillnaden för mig. Man kan helt enkelt inte byta upp sig i hårdvaran utan att köpa en helt ny när den gamla börjar bli seg.

Annars är det väl som allt annat. Mac är bra på visa saker och Pc är bra på annat. Och i dag börjar datorerna likna varann så mycket att det är lite av en smaksak vad man vill köra med.
 
Ja, om du använt det på flera olika generationer av Mac-datorer så borde du rimligtvis ha upptäckt stora brister. Men det är klart, allt beror på vad man gör.

Hur löste du problemet med visual basic i förra utgåvan av Excel?
Kul att du svarar på mitt inlägg, synd att du inte försöker svara på det jag skrev.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.