Jag använder Fotosidans bloggar och portfolios i symbios främst för att det är ett bra och enkelt sätt att hålla ihop en fotorelaterad berättelses kontext och bilder på ett bra sätt. Portfolion i sig är inte optimal som jag ser det för att presentera själva berättelsen eller bakgrunden. Det är heller ingen naturlig plats att diskutera själva portfolions bilder. Jag hoppas att bloggformatet kan lösa det på ett bättre och mer naturligt sätt och jag hoppas att fler hittar till både berättelsernas bakgrunder och mina portfoliobilder via bloggarnas länkar. Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där. Sten-Åke Sändh

Höstbild av en ren tillfällighet - Skogsö-höst

Vi var bortbjudna i torsdags och eftersom vi bor på en ö vid Vaxholm utan någon vidare service, så hade min fru dagen innan åkt in för att bl.a. köpa några fina blommor. Expediten berättade särskilt att det inte var vilka blommor som helst från partihallarna i Årsta utan dessa var minsann direktimporterade av butiken raka vägen från Holland.

Nåväl, buketten hade tre vackra grenar fulla med vita vackra blomklockor. En av dessa kroknade tyvärr redan samma kväll och ytterligare en hade helt tappat stilen under natten. Lite halvpanik då. Köpa ost eller något från Ostmakeriet, när dom är inte mycket för ost.

På morgonen framkastade jag att jag väl kunde kolla om jag hittade något att printa och göra en tavla av. Efter ett  tag fastnade jag för en gammal höstbild som jag tog redan i oktober 2007 med min gamla Ricoh Caplio R7 med ca 7 megapixel. Den hade bara två fel, den var inte "tillräckligt höstig" och den hade "fel" sidoförhållende (4:3) för de passepartouter jag hade som var för 50 x 70 / A2. 7 MP var väl lite väl lite för A2 så jag skalade den till 24 megapixel. Jag ändrade tonerna en aning mot mer gult och rött, ökade mättnaden och ökade ljusstyrkan i "midtones" samt softade den lite för att få lite av en "impressionistisk look" i själva bladverket. Till slut är bilden beskuren så att jag främst kapat den en del i underkant, då jag tyckte den delen av bilden inte tillförde särskilt mycket.

Bilden var också en liten test i att skriva ut med Display P3 istället för med Adobe RGB, för att hjälpa skrivaren att släppa till lite mer rött och orange än vad Adobe RGB möjligen skulle ha gjort. Även min fru har beställt ett ex. för montering i tunn ram.

Originalbilden togs en dag när jag passerade på vägen förbi en av mina  Skogsö-grannars vackra björkar, när den stod där i det vackra motljuset som silade in genom en massa helt vildvuxna aspar och hans enorma och ogenomträngliga slånbärssnår. 

Inlagt 2023-09-02 00:34 | Läst 2018 ggr. | Permalink

"Ja visst är det ofta så att vi till slut blir hemmablinda och kanske t.o.m. helt saknar kamera när vi går ut, då vi inte sällan totalt saknar inspiration för foto från den närmiljö vi kanske sett till leda för länge sedan. Om du ser den övre bilden med sRGB-monitor så kommer du se den med mer "jordiga färgtoner" än om du ser den med Display P3 som ger mer orange och mer mättat gult i lövverket. Den bildens inbakade ICC-profil är Display P3 (en profil som används nu i moderna Mac-skärmar) och bilden är redigerad för denna profil. Jag tycker även sRGB-bilden trots att den avviker en hel del från hur jag faktiskt ville att den skulle se ut vid utskrift. Den undre ursprungsbilden har den sRGB-profil den fick av kameran. Jag är väldigt nöjd med de utskrifter jag gjort på mitt Canson-papper och de kommer lysa upp lite under de grå dagar som nu kommer allt tätare."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Vad vackert det blev. Ibland har man det fina på nära håll. Tycker Eric
Ja visst är det ofta så att vi till slut blir hemmablinda och kanske t.o.m. helt saknar kamera när vi går ut, då vi inte sällan totalt saknar inspiration för foto från den närmiljö vi kanske sett till leda för länge sedan.

Om du ser den övre bilden med sRGB-monitor så kommer du se den med mer "jordiga färgtoner" än om du ser den med Display P3 som ger mer orange och mer mättat gult i lövverket. Den bildens inbakade ICC-profil är Display P3 (en profil som används nu i moderna Mac-skärmar) och bilden är redigerad för denna profil. Jag tycker även sRGB-bilden trots att den avviker en hel del från hur jag faktiskt ville att den skulle se ut vid utskrift.

Den undre ursprungsbilden har den sRGB-profil den fick av kameran.

Jag är väldigt nöjd med de utskrifter jag gjort på mitt Canson-papper och de kommer lysa upp lite under de grå dagar som nu kommer allt tätare.