Jag använder Fotosidans bloggar och portfolios i symbios främst för att det är ett bra och enkelt sätt att hålla ihop en fotorelaterad berättelses kontext och bilder på ett bra sätt. Portfolion i sig är inte optimal som jag ser det för att presentera själva berättelsen eller bakgrunden. Det är heller ingen naturlig plats att diskutera själva portfolions bilder. Jag hoppas att bloggformatet kan lösa det på ett bättre och mer naturligt sätt och jag hoppas att fler hittar till både berättelsernas bakgrunder och mina portfoliobilder via bloggarnas länkar. Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där. Sten-Åke Sändh

Gotland Runt vid Oxdjupet

Translate into Google English:

Gotland Runt vid Oxdjupet - Fotosidan (www-fotosidan-se.translate.goog)

På siten Gotland Runt - KSSS kunde man läsa:

"Världens största årliga havskappsegling Gotland Runt startar från Stockholm den 3 juli 2022. Över 250 båtar kommer då att starta inne i Stockholm på Stockholms ström för att segla ut genom skärgården för att runda Gotland och gå i mål i Sandhamn. Banan är cirka 350 sjömil, rekordet är på sträckan är 27 timmar 4 minuter och 9 sekunder men för de flesta ta seglingen närmare 3 dygn."

Idag söndag den 3:e gick starten på Gotland Runt och många Vaxholms- och Värmdöbor hade tagit sig ned till Oxdjupet mellan Rindö/Oscar Fredriksborg och Värmdö. Vindarna var svåra för båtarna och växlade starkt i sundet, vilket tillsammans med det stora antalet båtar som passerade, ibland skapade tillbud som var ytterst nära att leda till sammanstötningar. Det var båtar från många nationer. Många båtar från Tyskland och Polen men t.o.m. någon från Spanien och Holland hade också tydligen letat sig dit. 

Bilderna nedan är tagna med mobil (Samsung A42 5G) och en hel del optisk zoom och vill man zooma funkar inte det högupplösta läget på 48 MP och det märks. Kvaliteten är inte helt på topp :-). Bilderna är helt oredigerade som de kom ur mobilen.

Jag hamnade i detta seglingsevenemang helt ovetandes. Jag är faktiskt rätt ointresserad av segling egentligen och var på Rindö i helt andra ärenden. Annars hade jag tagit med bättre grejor ... men det var ju helt uppenbart att många andra verkligen uppskattade vad de såg och följde båtarna med stort intresse.

Här är båtarna på väg in i Oxdjupet. Färjan vid Stenslätten på Värmdö i bakgrunden

Tidvis var det väldigt trångt och besvärligt för besättningarna som måste kryssa genom sundet då de seglade i motvind. Mot Rindösidan fick ekipagen ofta bättre vind medan det ofta var nästan stiltje mot Värmdösidan. Notera drönaren  i övre högra hörnet. Det surrade påtagligt av drönarna, för det var ett antal uppe i luften samtidigt

En hel del följde tävlingen även från Värmdö-sidan. Notera den gamla optiska telegrafen på det gamla kanontornet. Det fanns ett antal sådana stationer mot Stockholm tidigare som såg till att meddelanden från det då strategiskt viktiga Oscar Fredriksborg snabbt nådde Stockholm. Oxdjupet har ju en intressant historia. Här fick fångarna under flera hundra års svåra umbäranden jobba med att lägga igen sundet med sten men när man gjort jobbet, så fick man snart öppna sundet igen. Idén hade ju varit att tvinga all sjöfart förbi den starkt befästa inloppet till Vaxholm och Vaxholms Kastell men det fungerade inte när båtarna i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet blev allt större och mer djupgående.

Då var det bara att rensa bort avspärrningarna i Oxdjupet som man jobbat så hårt för att få på plats under flera hundra år. Runt Vaxön finns än idag mängder av undervattensbarriärer av sten och inte minst då just på norra sidan av Rindö mellan Rindö, Pukholmen och Skarpö. Varenda år går mängder av småbåtar,  vars skeppare inte riktigt tagit navigeringsuppdragen på allvar, på dessa avspärrningar som oftast förrädiskt nog är helt oflaggade över ytan. För något år sedan skrevs det i lokaltidningen om en närboende som fört bok över påstötningarna och var upp i över 40 stycken om jag minns rätt och det redan innan högsäsongen tagit slut

Åskådarna njuter av solen medan hela eskadern är på väg ut mot vindarna på Trälhavet.

Inlagt 2022-07-04 00:54 | Läst 3541 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Blev fint och mobil kan vara bra när det dyker upp oväntade händelser.
Håller med om att det är intressant historia där.
/N
Svar från Sten-Åke Sändh 2022-07-04 17:31
Tack för det!

Det ser ju faktiskt klart bättre ut på Fotosidan än på min dators 4K-skärm där bilderna inte riktigt håller.

Visst är det toppen att man åtminstone har något att ta bilder med om man oplanerat hamnar i något intressant och mobilkamerorna idag räcker väldigt bra för det mesta!
Läst och tittat med stort intresse! Då familjen seglade där på 1940-talet låg ett småbåtsvarv alldeles intill leden. Dom hade sommarjobb så det räckte med att dra loss bå¨tar som fastnat och nån gång företa reparationer. Der var, och är, trixigt att segla förbi.

Optiska telegrafen är säkert värd en egen blogg!
Svar från Sten-Åke Sändh 2022-07-04 13:00
Håller med, optiska telegrafen tycker jag också är väldigt intressant.

Beträffande undervattens barriärerna, så finns ett smalt hål alldeles vid Pukholmen som man kan gå igenom men många tror att allt är OK om de går mitt i sundet mellan Rindö och Pukholmen - men det är det alltså inte!

En gång på 60-talet låg jag och en kompis och ryckte strömming när vi såg en hardtopbåt i bra fart som var på väg rakt in i barriären. Vi vinkade som galningar och de vinkade glatt tillbaka innan det small.

På något sätt hade de tur ändå för riggen pajade inte vilket annars är vanligt så de lyckades ta sig för egen maskin till dåvarande Shell-macken i Västerhamnen. Vi såg den där själva med en propeller mer som en tulpan än propeller.

Även min grannes svärson gick på för några år sedan och han hade inte samma tur. Han är från södra Sverige där de inte har vare sig någon skärgård eller samma förrädiska undervattensbarriärer som vi har runt Vaxholm. Båtvana saknades också, men hur svårt kan det vara att köra båt? Det är väl bara att hålla mitt mellan öarna och köra!
Var låg det varvet? I Byviken på Rindö? Vore ju lite kul i så fall då jag just planerar att söka uppläggsplats där i den väldigt vackert belägna båtklubben för vintern och båtplats ev. när det blir något ledigt. I väntan på det så har jag sedan länge en båtplats vid Vaxholms Hembyggdsgård så det är ingen panik.

Jag flyttar ju till Rindö Hamn/Oscar Fredriks Borg nästa vecka.