CARLZONZ BILDER II
Small or big toys for older gray boys.
Båda kamerorna nollställda. Canonen med en Sigma 20-70 mm, Samsungen med sitt kit objektiv 18-55 mm. Bilderna okorrigerade, tagna i RAW i full upplösning och på 400 ISO och med f/7.1. Eftersom jag inte har senaste PS så är Samsungbilden framkallad i Samsungs RAW programvara, Canonbilden i ACR:en.
Samsung X10
Canon 50D.
100 % crop. Samsungen hanterar bruset något bättre men är också lite mjukare. Canonen med Sigman har lite krispigare detaljåtergivning och som det verkar något större skärpedjup med samma bländare.
Som jämförelse har jag också tagit en bild med min lilla LX3:a, den kamera som jag just nu tar mina flesta bilder med.
Samma bländare som de tidigare bilderna och med 400 ISO. Klart brusig i det svaga ljuset, jag brukar helst inte gå över 200 ISO med LX3:an när jag tar i färg. Högra bilden försiktigt brusreducerad vilket gör den ganska ok.
Starka bilder man minns.
Kurt Dejmos självporträtt från
1958 (här något beskuret).
Jag träffade konstnären/fotografen Kurt Dejmo
(1919-2009) bara en gång och det var när jag vid ett tillfälle besökte Gerlesborgsskolan i
Bohuslän, kommer inte just nu ihåg vilket år det var men troligen var det 1962 kanske
var det också 1963.
Kurt Dejmo var en banbrytare när det gäller fotografins konstnärliga möjligheter. Dejmo skrev många artiklar om fotografi i fotofackpressen, sammarbetade med Riksförbundet Svensk fotografi och gjorde föreläsningsturnéer. Hans bilder publicerades också i internationella konstmagasin och han deltog i utställningar i Europa. Dejmo arbetade hela sitt liv både med måleri och fotografi, och anammade även datortekniken när den kom och såg den som ett viktigt verktyg för fotokonsten.
Annars då?
Tuff kommentar av Pieter ten
Hoopens utställning
på Fotografiska:
Riktigt roligt tycker jag!
Trevlig lördagskväll!
/Bernt
Ur min dagbok sista septemberdagen 2010.
Tog jag mig en liten promenad i går i det fina höstvädret. Gick från Vasastan och hamnade först hos Mattonbutiken som numera ligger lite undanskymt på Luntmakargatan, där införskaffade jag mig lite matt skrivarpapper plus en förpackning skalpellblad. Jag började redan i slutet på 60-talet då jag startade min första designfirma att handla grafiskt material hos Matton. Deras lilla butik låg då på Rådmansgatan, senare öppnade dom en större mycket välutrustad butik på Birger Jarlsgatan. Det blev en hel del kartonger med film och papper för reprokameran man släpade hem därifrån under åren för att inte snacka om alla gnuggisark. Dom materialen försvann nästan helt och hållet när datorerna mer och mer tog över för original och designarbete i början på 90-talet.
Efter Matton gick jag ner till Rönells Antkvariat på Birger Jarlsgatan för att fråga om dom eventuellt hade något exemplar av en presentationsbok om det tryckeri som jag arbetade på i slutet på 50-talet och några år in på 60-talet. Boken som jag sökte trycktes sista året jag arbetade på tryckeriet (1965) och i boken vet jag att det finns en bild på mig vid den maskin jag då arbetade vid. Där blev tråkigt nog inget napp den här gången. I Rönells skyltfönster låg det däremot en bok med en för många av oss välkand signatur.
Från Rönells gick jag sedan upp till Östermalm och Grev Turegatan och där till Galleri M2 som jag läst skulle visa en utställning av stillbildfotografen Steve Schapiros bilder från inspelningen av Gudfadern filmerna.
Ganska torftig utställning. Jag hade förväntat mig lite mer spännande runtomkring bilder från själva inspelningen och inspelningsplatserna av Gudfadern filmerna. Fick i alla fall tillfälle att bläddra lite i ett exemplar av Schapiros bok ”The Godfather Family Album” och i den fanns det en hel del mer intressanta bilder än dom på utställningen.
På Kungsgatan på hemväg mot Vasastan igen mötte jag dom här räknenissarna som var på besök i verkligheten en stund.
Om fotografen Anita Lönn vet jag ingenting och jag har heller inte lyckats ragga fram några uppgifter. Men jag har en kopia av hennes fina bild (nr 6 på kartan) på Christer och Tonia tagen i Paris 1967.
När jag kom hem smakade ölen jag hällde upp fint, en Jämtlands Pilgrim blev det den här gången.
Trevlig helg!
/Bernt
Photokina nytt! Leitz tillverkar en Leica M9 i guld!
Sheik Mohammed bin Rashid Al Maktoum har beställt en
specialutgåva av Leica M9 med tilläggsnamnet "Lepard" Den nya utgåvan
kommer att göras i guld med diamantinlägg och limiteras till endast 10 exemplar
och gå loss på runt ca 230 600 euro styck. Kameran kommer att levereras med den
onödigt skarpa Summicron-M 1:2/35 ASPH.
Om jag hade pengar radeldijaradeldadelja…..
/Bernt
Ellens igen och jag har en sak att bekänna.
I går var det så då dax för ett ytterligare nytt klassmöte på Ellens Bageri på Hornsgatspuckeln. Vädret var strålande här i vår huvudstad så jag bestämde mig för att promenera från Vasastan upp till Söder höjder. Jag gillar att promenera på stan i lagom takt, hela tiden så upptäcker man nya saker beroende på ljus å väder. Jag brukar ta pauser här och där och tjuvlyssnar då också gärna på andras prat.
Jag passerade försiktigt en hel del poliser som stog post nere vid Riksdagshuset där jag också stötte ihop med den här mannen som säkert många känner igen.
På vägen upp från Slussen hittade jag också det här lilla konstverket, det finns flera att se utefter Hornsgatspuckeln.
Vi var väl en tio-tolv stycken i klassen och vi fick också den här gången besök av söderbon Micke Berg som hade med sig en bunt av sina bilder, några nyare Epson printar plus en del mörkrumsframställda fiberbilder.
Micke visade också en jätteprint som han gjort från en 4 MB fil från sin gamla S20 kamera.
Bengan hade med sig en liten fin fotobok med bilder av fotopionjären
André Kertész om vilken Henri Cartier Bresson sagt: ”Whatever we have done,
Kertész did it first”. Här finns ett litet urval av André Kertész bilder.
Bengan passade också på att ta lite porträtt med sin Praktina på eleverna.
Torbjörn kollar in en av Micke Borgs gamla fina fiberkopior från åttiotalet.
Jag hade också med mig två böcker, New Yorkers as seen by Magnum Photographers och The Polaroid Book.
Magister Björkbom visade också upp ett prov på vår nya skoluniform.
Lite sansat politikprat blev det så klart också så här
direkt efter valet av anhängare från både rött och blått. Den trevliga eftermiddagen
avslutades sedan hos Gert på Svenska Kort som vanligt. Inte så mycket
Richo-snack från Gert den här gången, mest analogt. Några köpte film och framkallning till sina ljusmaskiner.
Nästa träff blir den 6 oktober, titta gärna in om ni är i stan!
Bekännelsen då.
På fönsterbrädan i mitt arbetsrum har jag en liten skulptur liggande av konstnärinnan Anna Hesselgrens från hennes projekt ”StillAlive- Människan som platsen”. Hennes projekt är en vandringsföreteelse från stad till stad, från plats till plats. Ni kan läsa om hennes rullande projekt här.
Men jag ville inte bara visa en raktavbild på skulptuen som illustration till dikten och för att tillföra något lite extra plockade jag därför ut skulpturen i vardagsrummet och brände av ett par rutor. Som jag sen mixade ihop i photoshoppen.
/Bernt
Högt i tak!
Det är helt klart tycker jag
att känslor och attityder påverkar oss i vårt skapande och i våra prestationer.
Men vi påverkas också av i vilken kultur vi lever och verkar i. Och att det
blir betydligt lättare i en positiv kultur där det är högt i tak. Och i en
kultur där det är högt i tak vågar/får alla också göra sin röst hörd. Gör din
röst hörd på söndag!
Fikatidning.
I morse plockade jag till fikat
fram ett gammalt nummer av Black & White som bland annat har ett långt fint
reportage om Elliott Erwitt och hans bilder och skapande. Många av bilderna ur
hans bok ”Personal Best”. Ni kan höra Elliott Erwitt berätta om sina ”Personal Best” bilder
här!
JA TACK
En varm hand.
Ett varmt bo.
En varm kofta
att trä på de isiga tankarna.
En varm kropp
att trä på kroppen.
En varm själ
att trä på själen.
Ett varmt liv
att trä på det isande livet.
/Sonja Åkesson, ur diktsamlingen Hästens öga från 1977.
OBS! Om du inte som tusentals
andra redan läst den här bloggen så gör det innan du går och
röstar nu på söndag. En till orsak varför jag på söndag kommer jag att rösta för en
förändring.
/Bernt