CARLZONZ BILDER II
Säsongsavslutning på Ellens.
Den här gången hade plats för oss reserverats i de inre regionerna. Det kändes bra att man slapp ha pannlampa på sig för att kunna se ”gubbarna” på andra sidan bordet. Och inte var det så många kameror på borden heller som skymde utsikten den här gången.
Samtalen hade som vanligt stor spännvidd, från gatufoto till grafik och lite om terrorister, egna fotoböcker och skärpecirklar, bildpubliceringsetik och släktforskning. Här kommer lite luddiga ”snaps” från gårdagen.
Ulf hade som vanligt med sig en gammal goding ur sin kamerasamling och den var dessutom försedd med en solfjäderlampblixt som han brände av några gånger. Staffan J lyssnar intensivt.
Ulf hade också med sig en ordentlig bunt med kopior på bilder från tidigare Ellenträffar och för dom som var intresserade var det bara att plocka åt sig. Micke Borg gjorde det…
…och jag tog också en laddning.
Bengt G visade två av sina fotoböcker, en om dans och en om ett Amerikabesök. En var printad av Blurb och en av Japanfotos leverantör. Bra bildåtergivning i båda tycker jag.
Staffan J visade också några Super Angulon glasbitar, 65 mm Super Angulonen för storformat hade han fyndat på LP-fotos senaste auktion.
Som avslutning tog några av oss en promenad ner till Gert på Svenska Kort och Gert var som vanligt pratglad och berättade bland annat om sina bitar han köpt på LP-auktionen. Bengan kollade också noga på priserna på 800-grams maskinerna i LP-katalogen. Snart får man väl ta med sig en egen livvakt när man ska ut och föreviga liv och leverne med de tyska järnmaskinerna.
Höstens träffar har genomgående varit mycket givande och trevliga. Nu blir det en paus över jul och nyårshelgerna så att vi alla kan koppla av och umgås med våra nära och kära.
Passar på att önska alla ”Ellen friends” en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Annars då…
Min första Blurbbok är på väg med FedEx…YYYPPIIIEEEE!!!! Återkommer till alla som visat intresse när det blir dags för leverans och när jag vet vad bokpriset kommer att hamna på. Krister K berättade för mig att Blurb brukar komma med rabatterbjudanden efter julhelgen när det antagligen är lite lågsäsong för det europeiska Blurbtryckeriet.
/Bernt
Snart 400 000 visningar och om hundra år är allting glömt...
Snart kommer min blogg upp i 400 000 visningar sen starten i slutet på januari 2008. Om man jämför med ”proffsbloggare” så är det naturligtvis ingen märkvärdig siffra. Som att pissa i havet kanske någon skulle uttrycka det. Men för mig har blogg betytt en hel del, många nya trevliga kontakter med likasinnade både i cyberrymden och ”in real life”.
Repris på mitt första blogginlägg från 2008, nerskuret och redigerat.
Om hundra år är allting glömt…
Ibland funderar man över hur det har gått för människor man stött på i sitt liv. Häromdagen när jag försökte få lite ordning i högarna i mitt arbetsrum hittade jag en kartong med lite gamla bilder och annat material från 60-talet. Bland annat nedanstående urklipp plus bild från Expressen.
1968 hade jag tillsammans med min dåvarande flickvän en tecknarstuga och fotoateljé på Luntmakargatan här i Stockholm. Det var ett gammalt hus och vi hade ett rivningskontrakt både på ateljén och den lägenhet på 180 kvm som vi också hade i huset. Jag minns att jag där gjorde några modejobb för Expressen men de flesta fotojobb jag gjorde under den här perioden var för ungdomstidningen Bildjournalen, jag gick också 1968 sista terminen på "Fotoskolan".
Jag googlade nyss på modellen jag arbetade med i det här Expressenjobbet för
att se hur det gått för henne och hennes planer om att bli modedesigner som det
står om i texten.
Någon modedesigner blev hon inte men däremot en mycket framgångsrik
textildesigner och hon är numera studierektorn på HV Skolan i Stockholm
(Handarbetets Vänner).
Hon var också modell för den poster jag gjorde det året (1968) för den av
vänstern hårt kritiserade tonårsmässan ”Teen Age Fair”.
Och jag
blev inte någon modefotograf heller...
Annars då..
För ett tag sedan skrev jag om min farmor Brita Albertina Lek från Arbrå och berättade då att jag hade ytterst få uppgifter om henne och hennes släkt. Dagen efter mitt inlägg fick jag ett samtal från ”släktforskaren” Micke Borg som öppnade samtalet med: -Vad vill du veta om Brita Albertina!
En vecka senare hade jag besök av Micke och med sig då hade han en tidig julklapp till mig som nu har hjälpt mig att gräva i min släkt på min fars sida. Just nu är jag nere på 1750-talet och där med en anfader från Norge så där blir det nog svårt att komma längre.
Farmor Brita Albertina född 1885 (till höger) med en av sina systrar. Brita Albertina gifte sig 1915 med Karl Albert Karlsson och de hade sex barn tillsammans. Här finns det lite olika uppgifter om barnen, tydligen hade Karl Albert varit gift tidigare och hade med sig tre barn från det äktenskapet. Trots att jag fått reda på vem hans tidigare hustru var så finns varken hon eller hennes barn att hitta i de register jag gått igenom, så antagligen har min farmor Brita Albertina adopterat Karl Alberts tidigare barn. Det kanske klarnar längre fram.
Det är naturligtvis svårt att ragga upp bilder när man vandrar så här långt bak i tiden men en har jag hittat på en avlägsen släktings hemsida och den är på min farmors farfar och farmor. Per Olovsson Lek (1822-1901) och Margta Olsdotter (1824-1910). Margta dog i Iowa i USA dit hon troligen flyttade efter sin makes död eftersom hennes yngsta dotter Anna redan bodde där.
Grävandet fortsätter…
/Bernt
Det är aldrig för sent...
Bokdebut vid nästan sextionio. Det känns mycket märkligt och samtidigt spännande. Så nu sitter man här och väntar med fjärilar i magen på det första exemplaret. Min bilderbok ”AS I SEE IT” kommer naturligtvis inte hamna på några topplistor utan endast hos släkt och vänner och kanske hos några andra lösa bekantskaper.
En ganska kalejdoskopisk samling av mina bilder blir det i boken. En handfull från mitten av 60-talet men de flesta från de senaste tio åren. Sen fladdrar jag rätt mycket mellan olika motivområden också, landskapsbilder, urbana miljöer, porträtt och rena bildbearbetningar. Om det är en brist eller en fördel i mitt bildskapande är svårt för mig att ha något entydigt svar på? Jag vet i alla fall att jag har haft fantastiskt roligt när jag rotat igenom arkiven och gjort bilderna till boken.
Tackar också för de förbeställningar jag fått!
/Bernt
Alla kontakter du har och har haft lämnar sina spår...
I torsdags tog jag då tuben upp till Zinkan och Crimson för att hämta upp min High End-skanning av mitt över 45 år gamla något blekta mellanformatsdia. Nu kunde jag ju inte se resultatet på plats så jag tog snabbt tuben hem till Vasastan igen på samma stämpling på ”skämsremsan”.
Direkt fram till datorn där och ladda in skivan. Filen var på 99Mb. Resultatet då, riktigt bra tycker jag. Originaldiat hade genom åren tappat rätt mycket blått och därigenom fått ett rätt påträngande rödstick. Detta hade Crimsons skanneroperatör korrigerat riktigt bra. Jag har ju med den här bilden i mitt galleri här på FS i både färg och svartvitt där den blivit en av mina mest visade och kommenterade.
Det här var den sista bilden till min Blurbbok och den kommer att ligga på ett uppslag tillsammans med en annan porträttbild från samma tidsepok, andra halvan av 60-talet.
Boken är nu skickad. 42 sidor blev det + omslag och jag beställde bara ett ex till att börja med eftersom jag känner mig lite osäker på hur jag ställt bilderna. Leverans lovad runt den 17 december. Sen har jag också funderat lite över hur många böcker jag skall göra. Vill man vara lite ”catchy” blir det en limited edition på 30 exemplar och kanske också med en print…vi får se.
Bonusbild (i repris).
Häromdagen när jag gick ner på stan för att besöka Kulturhuset gick jag förbi Klara Norra kyrkogata 26 igen. På den adressen har jag haft min grafiska studio vid två tillfällen. Första gången i början på 70-talet några år då jag hyrde plats på en reklambyrå som hette Kreativa Gruppen, senare i mitten på 80-talet hyrde jag tillsammans med två andra grafiska formgivare en ateljévåning högst upp i huset.
Tidigare när jag var så där 15-16 år (1957/58) låg det en biograf mittemot porten som visade snälla porrfilmer, där man smet in med polarna ibland för att kolla på solbadande damer. Och bredvid biografen låg också verkstaden som tillverkade Rush-mopederna som var den häftigaste moppe man kunde ha på den tiden. Men den var också den dyraste och kostade mer än dubbelt så mycket som min Victoria. Fast min ”Vicky” gick och trimma lika bra.
Annars då…(saxat från Farbror Sid).
Det är säkert full fart i skidbackarna i helgen.
Man kanske skulle skaffa sig ett riktigt tele. Foto 1969.
Trevlig helg!
/Bernt
Creative Black & White.
Det blir ju inte så mycket ”picture taking” för mig under den mörka årstiden däremot en hel del ”picture making”. Dom här två bilderna arbetade jag med i min bildverkstad i går.
2007-05-17. Canon 350D Sigma 10-20 mm @ 10 mm 1/100 sek f/7.0 ISO 200
2007-05-13. Canon 350D Canon 20-35 mm @ 23 mm 1/60 sek f/22.0 ISO 200
Efter ett par frammkallningar i ACR:en och en hel del efterarbete med Dodge och Burning verktygen både i ACR:en och PS.
Annars då...
Läste just några rader i vår lokaltidning ”Vi i Vasastan” om arga bilägare som inte gillar att staden har nattstädning på våra gator. Nattstädningen innebär så klart en hel del parkeringsförbud samtidigt som det tydligen försvunnit över 200 parkeringsplatser. För mig är det här ingen större fråga eftersom vi inte har bil. På vår gata dundrar röjningsarmen in strax efter 24.00 på söndagskvällarna. I söndags höll snöröjningsfolket på i ca 20 min innan dom drog vidare. Bilden från i går morse strax före nio.
Shirt in progress…
Min cybervän Mugurel Popescus porträtt av mig går stadigt frammåt. Nu är han klar med skägget och har kommit en bra bit på väg med min skjorta.
Fikaboken!
IMAGE MAKERS IMAGE TAKERS av Anne-Celine Jaeger 2007. Boken innehåller 24 intervjuer med framgångsrika fotografer och 16 intervjuer med köpare av fotografi som gallerister, bildredaktörer och förlag. Flera intervjuer med de gamla mästare som tex William Eggleston och Sebastiao Salgade men också med nyare stjärnskott som David LaChapell. Var och en av intervjuerna är illustrerad med flera av fotografier. Kanske ingen höjdarbok men jag tycker ändå att boken är ett intressant komplement till övriga böcker om de olika fotograferna som man läst tidigare.
Anastasia Rudenko, kvinnlig rysk dokumentärfotograf.
Till sist men inte minst!
Mörkerarbete med dubbel bokföring. Dokument Inifrån på svt-play om "De hemliga telegrammen".
/Bernt