CARLZONZ BILDER II
Lite mer om Hagalundsbilden i min förra blogg, bonusbilder plus en gripande film…
Jag och en fotokamrat gjorde ett antal besök i kåkstaden Gamla Hagalund i Solna utanför Stockholm innan det revs i slutet på 1960-talet. Jag har tidigare i min blogg skrivit om att jag 1969 förlorade hela mitt negativ och bildarkiv, hur och varför har jag ingen lust att skriva om här eftersom det fortfarande gör mig förbannad på vissa personer. Ces't la Vie! Så det här är den enda bild jag har kvar i original från Gamla Hagalund.
Jag fick också den här Hagalundsbilden bilden publicerad i fotoläroboken ”Fotografi,
bild och teknik” skriven av Rune Jonsson, Werner Noll och Jan Olsheden. Utgiven
av Liber Läromedel 1980.
”Vi har gett den här boken titeln ”Fotografi, bild och teknik. Vi sätter
alltså ”bild” främst eftersom bilden är slutresultatet, det som slutligen
betyder något. Men utan teknik ingen bild. Vi anser det vara en övertro på den
moderna kamerans möjligheter, att helt förlita sig till automatiken och tro att
”teknik betyder ingenting”.
--------------------------------------------------------
”Vår ambition har emellertid varit att ”Fotografi, bild och teknik” ska innehålla bra bilder. Vi har därför samlat bilder från de stora fotograferna runt om i världen och med deras hjälp illustrerat de olika problem vi behandlar i texten”.
Utan att skryta för mycket så
känndes det helt ok att få vara med då på ett hörn i boken och dansa med
dom stora elefanterna en stund. Men skall man vara krass så var nog anledningen
till att min bild kom med att jag personligen kände förlagets
formgivare/redaktör som skrev så här om min bild:
”Att man kan få ”grafiska effekter” utan attanvända specialmaterial visar Bernt Carlzon med denna bild som också är typisk för mycket av 60-talets fotoklubbsfotografi. Genom lämpligt motivval, överframkallning av högkänslig film i kraftigt arbetande framkallning och kopiering på hårt papper kan man få både grafisk pregnans och accentuerad kornstruktur”.
A Life Alone
Häromdagen hittade jag den här otroligt känsliga, snyggt fotograferade och mycket gripande multimedia filmen gjord av den duktige fotografen Maisie Crow . Blås upp den till fullskärm!
Det var allt!
/Bernt
Sjutton dagar utan inlägg i bloggen.
Ibland är det bra att ta en liten paus i bloggandet vilket jag gjort ett tag nu. Och vad har jag gjort då i stället? Mest ingenting av större värde faktiskt. Snurrat runt lite på stan, läst en del, kollat en hel del film (på TV). Fotograferingen har också tagit paus.
Och vad tyckte jag då? Bra böcker blir sällan riktigt bra filmer tråkigt
nog. Kanske har man för stora förväntningar. Jag förstår så klart att dom måste
rensa rätt kraftigt när dom skriver filmmanus, och ibland också ändra lite i
handlingen för att få flyt i filmen.
Lisbeth Salander karaktär tycker jag spelas utomordentligt bra av Noomi
Rapace. Mikael Blomkvist karaktär som spelas av Mikael Nyqvist skiljer sig rätt
mycket från boken och känns här lite för slapp. Men filmen är en hyggligt bra
spännande historia speciellt andra halvan och på en skala 1-5 ger jag filmen en
3:a. Men jag väntar med spänning på de två andra filmerna som kommer senare
höst.
Gamla Hagalund utanför Stockholm.Tidigt 60-tal. Leica/50mm/Tri-X/Rodinal.
Essingeleden i början på 60-talet. Hasselblad/150mm/Tri-X/D-76.
Aila J. Mitten på 60-talet. Hasselblad/50 mm/Agfachrome.
Självporträtt, November 2006. Canono G5.
Affes hörna på Slussen från 2008. Canon 350/Sigma 10-20mm.
Såg en gammal rulle med skådespelaren (?) Steven Seagal härom natten, mannen med det utrycksfulla ansiktet. Illustration: The Minority Blog.
”Det är genialt att vara sig själv” – Christer Strömholm.
Önskar alla en bra vecka!
/Bernt