CARLZONZ BILDER II
Photographics...lite långfredagspyssel!
Idén snodde jag från omslaget på Kurt Bergengrens bok ”Fotografera är nödvändigt” som alla som läst den säkert känner igen. Jag tyckte det skulle vara kul att illustrera Bergengrens text i min blogg med att göra en pastisch på hans bokomslag.
Efter High Pass filtret lade jag på filtret Equalize (Image>Adjustment> Equalize). Och då ser resultatet ut som ovan...
...och efter det att jag justerat nivåerna för att få kornet lite vassare...
...och efter lite dodge and burning.
I love old cameras - you have
to use your brain!!
/Bernt
Från en äldre mästare till en något yngre.
I torsdags såg jag Hans Hammarskiölds bilder på Nationalmuseum, idag var jag på Galleri KG52 och tittade bilder av en mera modern mästare, nämligen Anders Petersen.
Anders Petersen är numera en världsberömd fotograf, känd för sin intima och personliga dokumentära bildstil. Petersen söker sina motiv i samhällets utkanter, och hans bilder skildrar ofta en rå och brutal social verklighet. Det finns också en stor portion sorgsenhet, rastlöshet och en känsla av brådska i många av hans bilder.
Utställningsbilderna kommer från hans bokprojekt "Du mich auch" och "Nära avstånd" båda utgivna 2002.
Jag fick en känsla av att hans kopior på den här utställningen var lite mjukare än vanligt, saknade lite den brutala råa, hårda svärtan och kornskärpan som varit hans kännetecken tidigare. Men det kan kanske också bero på att jag borde skaffa nya glasögon ;-).
Spring dit och titta på en av vår tids bästa fotografer, utställningen pågår till den 4 april.
Absolute Digital light painting
Originalfilen Panasonic LX3 1/15 sek f/2.0 (24mm). 2009-03-05 kl.14.57
Jag gillar att göra mina bilder grafiska och gärna med dramatiskt ljus. Och för att komma dit måste jag ibland bearbeta verkligheten lite. På den här bilden som jag tog på Nationalmuseum häromdagen har jag arbetat rätt hårt med ljussättningen med hjälp av toningfiltret och justerings penseln i ACR:en. Jag har också rättat upp perspektivet.
“Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships.” -Ansel Adams.
/Bernt
Har ni haft problem med att få tag i Panasonic LX3 black online?
LX3:an blev tydligen mer populär än vad Panasonic räknat med, många online butiker i USA har den på restorder och en del har t.o.m tagit bort den ur sortimentet. Några butker som fortfarande har LX3 black i lager har passat på att höja priset till nästan $700. Silver modellen verkar det fortfarande finnas gott om för runt $430.
Så här har dom officiellt svarat från Panasonic Consumer Support:
“Due to high consumer demand, Panasonic is currently out of stock of the LUMIX DMC-LX3 digital camera model. The LUMIX DMC-LX3 models are expected to arrive in March 2009”
Några bilder från hårddisken!
Håller fortfarande på och gör lite testar med digitalt ”gummitryck”. Här ett färgförsök.
Plus en fotoillustration som jag gjorde i september 2004. Till den här har jag använt en stock-bild.
Nu är det dax att slänga sig i bingen några timmar så att man orkar upp i morgon bitti och heja fram ”Sköna Helena” till ännu en medalj!
/Bernt
Digitala enfärgade Gum Bichromate bilder (gummitryck).
När jag höll på med mina illustrationsbilder till mitt förra inlägg om fotografen Henry B Goodwin och hans fotogravyrbilder så läste jag någonstans att han också arbetade med Gum Bichromate bilder (gummitryck).
Och nyfiken som jag är så googlade jag naturligtvis för att hitta information och bilder om denna teknik.
Några av alla de sidor jag varit inne på och läst:
Gumphoto
Billy Mabrey
Wikipedia
Sen var det bara att sätt på sig sin mantel och ta fram sitt trollspö öppna en bild i photoshoppen och köra igång.
Här några "copycat" gummitryck exempel.
Ofta när jag håller på och arbetar fram en viss bildeffekt gör jag det på lite mindre bilder först. Sen när man hittat rätt är det ju lätt att överföra det på högupplösta filer.
Nu skall jag släpa mig in till teven för nattbio!
/Bernt
Bildarbetet med Affes hörna 2 på Slussen i Adobes nya Camera Raw 5.2
Det händer rätt ofta att jag får förfrågningar om hur jag behandlar mina bilder.
Det är faktiskt rätt olika beroende på vilket motiv det är. Jag försöker i de flesta fall i min bildbehandling bygga upp en stämmning/känsla, ibland med färgerna och ljuset och ibland med det grafiska uttrycket.
Så här kan det till exempel gå till:
Originabild.l Panasonic LX3 f/2 1/15 sek ISO 200 RAW
Första behandling i nya ACR:en. Här har jag dragit upp Vibrance till 100 % och Saturation med 10 % plus en S-kurva för att förstärka det varma och kalla ljuset.
Sen har jag arbetat vidare med den nya Graduated toningen i nya ACR:en och förstärkt det kalla ljuset som kommer in från höger plus det varma uppe till vänster. Därefter har jag jobbat vidare punktvis med ljussättningen med Adjustment Brush och förstärkt med Brightness, Clarity och Color.
Finputsning i slutändan i Photoshopen med lite Kurvor, lite extra Dodge & Burning plus Selective Color korrigering. Skärpning med TLR innan uppladdning.
Den här typen av bildbehandlingen som jag gör klassas naturligtvis av många som manipulering. Men det är mitt sätt att göra bilder.
Större bild HÄR !
Bernt Carlzon
Bildmakare