UNDER FOCUS
#4300. Mannen med stegen??
Det är alltid kul att se att det är någon som jobbar?? –rent fysiskt och inte bara vid en dator?? Flanören fick en dag syn på en farbror som körde en stege längs en trottoar.
Men varför det?? –vad var han på väg att göra?? Så det var bara att försöka följa förloppet med kameran?? Kanske var det något spännande på gång??
Dags för nya blommor i centrum på Lund anno 2023-04-05
#4299. Nä, nu är det nått på gång!!
Det är knappt att man kan tro sina ögon?? –de japanska körsbären blommar här i den akademiska bondbyn i syd?? Nog kan man bli lite optimistisk i en tid med mest elände??
Där går man å släntrar hem lite optimistisk i sinnet?? --å så ser man två små träd med de vackra blommorna på bar gren?? Kan man då låta bli att plocka fram den enda kameran man alltid har med sig?? Sedan kan man ju låta det stora bolaget sätt fart på sin AI och göra bilderna så snygga som möjligt??
Japanska körsbärsträd blommar i Lund anno 2023-04-13
#4298. It ain't no bull
Nä, just det?? --det här objektivet är inte något skräp?? –eller föråldrad produkt utan värde?? Det är i stället ett exempel på hur skickliga man var att bygga ett vidvinkel objektiv redan 1959??
Det här objektivet sålde Leitz med början 1958, men det konstruerades av den mycket välrenommerade optikfirman Schneider Kreuznach. Det var det första företaget som använde datorer för att optimera prestanda hos objektiv!! Företaget är även idag världsledande inom optik. De tillverkar objektiv för proffs videokameror. Deras senaste flaggskepp är ”line scanner” linser i diamant i stället för glas.
Leitz Wetzlar SUPER-ANGULON 1:4/21 + M39-NEX Adapter + Sony a7RII
Det har länge ansets att det här objektivet har en sådan konstruktion att den bakre linsen kommer för nära digitala sensorer?? Så kanske det kan vara för de tidigare digitala Leica M kamerorna?? Men för Sony kameran på bilden ovan fungerar det, trots att objektivets bakkant bara är 9 mm från sensorn.
Vi gjorde en runda vid Mårtenstorget med kameran inställd på bländare 8 och slutartiden 1/1000. Auto ISO tog hand om resten. Detta är alltså vår typiska gatufoto inställning. Den här typen av objektiv konstruktion har nästan alltid vinjettering, även vid bländare 8.
Tydlig vinjettering finns även för bl 8
Med dagens bildbehandling så kan man ta bort vinjettering vid de flesta bländarna.
Det märkiga med det här objektivet är att ”flare” i motljus inte är så besvärande?? –inte ens med solen rakt in i bildytan.
Motljusegenskaperna är acceptabla
Vid bländare 8 är skärpedjupet imponerande halv meter till oändlighet.
Imponerande skärpedjup vid bländare 8
Objektivet är i stort sett raktecknande, men med en svag kuddform.
Den svaga kuddformade distorsionen kan korrigeras digitalt
Nå, det viktigaste av allt?? Är objektivet skarpt?? Enligt vår standard så är objektivet tillräckligt skarpt för gatufotografi?? Men tror du inte på oss så kan du läsa vad Ken Rockwell skriver här.
Leitz SUPER-ANGULON 1:4 /21 @ bl 8 har skärpa över hela bilden
#4297. Vad är det här??
Det väcker bara en massa frågor?? Är det en viktig enhet i det moderna samhället?? Bevakningskameror, fågelbad, väderstation, fågelmatning, ”telefonhytt” för fåglar, eller bara en lampa??
Seniorplåtis tror att det är en landningsbana för fåglar??
Landningsbana för fåglar i Lund anno 2023-04-08
#4296. Det skall va svart??
Det är inne nu på ”Insta” att stapla gamla kameror?? –helst skall de vara svarta?? –och riktigt gamla?? Helst skall det vara något tema?? Men varför skall det vara svart??
Den enda förklaringen man kan tänka sig är att fotografen vill dölja kameran så mycket som möjligt?? Men man undrar ju varför?? –alla går ju runt och tar selfies och det ser alla tydligt??
Så seniorplåtis kunde inte låta bli att göra sin egen stapel av gamla svarta Canon femtiotalare??
Svarts Canon stapeln: Canon VT de luxe, Canon 7, och Canon P
Kompletterande objektiv i bilden är Canon 25mm 1:3.5, svart Canon 50mm 1:1.2 och svart Canon 50mm 1:1.8- Alla perfekt fungerande på även dagens digitala kameror.
Frågan är om inte dessa kameror var verksamma i den gyllene tiden av fotoreportage i landet utom sig.