UNDER FOCUS
#2668. A walk in the park??
Många städer har en grön lunga?? –en park med många träd och förhoppningsvis även en fontän och en stor damm för några änder. Finns det dessutom ett historiskt landmärke och en lekplats??
Ja, då är man hemma. Det finns en plats för kontemplation och motion:
Bara en promenad i parken
#2667. Skall man köpa på en ny kamera för gatufoto?? –i så fall vilken??
Det är ju dumt att byta kamera om allt fungerar bra?? –med det gamla man har?? Nu funkar Panasonic GM5 + vidvinkel mycket bra?? Vill man lyxa till det så finns Leica CL + Elmarit 18/2,8.
Nu vill man ju byta upp sig och inte köpa grisen i säcken?? –så det är ju bra om man gör lite jämförelser?? –och å läser på lite på nätet.
Så kampen står mellan min gamla lättviktare och den något tyngre och elegantare kameran med ”red dot”.
Leica CL med Elmarit 18/2.8 (överst) vs Panasonic GM5 med Summilux 15/1.7
Leica CL har ett enkelt yttre, lite gammal stil, och den är lite större och tyngre. Men helt ok i handen. Inställningar av kameran sker med menyn på skärmen och den funkar bra. Den lilla skärmen med kontrollrattar bredvid på ovansidan är inte så dum. Lätt att kolla in vad som gäller. Autofokus är snabb och tyst. Den elektroniska sökaren är bra med 2,3 miljoner pix, dubbelt så mycket som GM5, som har en ganska enkel sökare.
Seniorplåtis fick låna en Leica CL på Mattssons foto i Lund för att ta några testbilder:
Hela testbilden ser ut så här om den minskas till 2880 pix bredd:
Leica CL + Elmarit 18/2.8 ASPH
Om man gör ett utsnitt nära hörnet på bilden som motsvarar 3:1 förstoringen i Lightroom så ser bilderna ut så här vid bländare 2.8 (överst) och 5.6:
3:1 delförstoring av bilder tagna med Leica CL + Elmarit 18/2.8 ASPH. Överst bländare 2.8 och under 5.6 och ISO 1600
Bilderna är mycket nära lika, vilket tyder på att skärpan är den samma vid full bländaröppning som nedbländat. Tecken på en mycket bra glugg.
Om vi genomför samma exercis med gamla Panasonic GMG, som har en mindre m4/3-sensor, och Summilux 15/1.7 ASPH så ser hela bilden ut så här:
Panasonic GM5 + Leica DG Summilux 15/1.7 ASPH
Om man gör ett utsnitt nära hörnet på bilden som motsvarar 3:1 förstoringen i Lightroom så ser bilderna ut så här vid bländare 1.7 (överst) och 4:
3:1 delförstoring av bilder tagna med Panasonic GM5 + Leica DG Summilux 15/1.7 ASPH. Överst bländare 1.7 och under 4 och ISO 200 resp 400
Även här är det svårt att se skillnaden mellan full glugg och bländare 4?? Det är en bra glugg det här?? --som Leica har hållit koll på vid tillverkningen i Japan??
Det är också svårt att se skillnad på de båda gluggarna?? Bilderna från Leica CL hämmas något av att de är tagna vid ISO 1600?? Men med behandling med brushantering och skärpning skulle bilderna bli mycket lika??
Så varför köpa den dyra Leican om man kan inköpa en begagnad GM5 på ebay för 1000 kr?? Dessutom har inte Leican någon bildstabiliseringen?? Vilket GM5 har med vissa Panasonic gluggar!!
#2666. Den moderna tidens kyrkkaffe??
Landet utom sig har genomgått en omvälvande förändring?? –under de senaste 100 åren?? Från ett klass samhälle till ett samhälle med, till synes, inga uppdelningar i hög och låg??
Det är dock bara till synes?? –ty aldrig har de ekonomiska klyftorna varit bredare och djupare?? Trots att vi har haft nästan lika lång tid med regeringar som lovade att överbrygga klyftorna??
När Maria Bovin, min farmor konfirmerades., år 1909 var Kyrkoherde Johan Samuelsson naturligtvis en central figur i Skinnskatteberg. Kyrkkaffet efter högmässan var en högtidsstund i veckan, när gemene man fick träffa prästen.
Idag kan kyrkkaffet åtnjutas med prästen ovanpå en papperspelle?? Är vår tid ur led, eller har det ändrats till det bättre??
Kyrkkaffe i Lund anno 2018-10-04
#2665. Vem får en stor positiv krönika i The New York Times?? Jo, Lars Tunbjörk!!
Det är svårt att bli profet i sitt eget land?? –speciellt i landet utom sig?? Där Jantelagen gäller?? Bara om du gör pengar av så lite jobb som möjligt blir du hjälte??
Lars Tunbjörks retrospektiva utställning på Fotografiska uppmärksammas med en stor krönika i The New York Times. Lars projekt Vinter diskuteras ingående och tolkas som en avslöjande av den svenska vardagens tristess och ensamhet.
Vintern i landet utom sig
Seniorplåtis har alltid ansett att Tunbjörk är vår mest avslöjande fotograf av det svenska folkhemmet. Hans böcker om landet utom sig (“Country Beside Itself”) borde ges som studiematerial till studenter, som ett exempel på ett samhälle på väg åt fel håll!!
Vem handlar i alla väder
Vilken fotograf i vårt land recenseras i en av väldens mest ansedda tidningar?? –ingen mer än Tunbjörk. Det är inte förvånande att han gjorde många uppdrag för The New York Times Magazine:
The photo editor Kathy Ryan, for one, counted on Mr. Tunbjork, a stalwart contributor to The New York Times Magazine, to find the absurdity anywhere she sent him — whether it was a falcon hospital, a Beijing shopping center or the streets of Times Square.
Lars Tunbjörk var en unik och avslöjande observatör av vårt land. Han borde studeras noga av våra makthavare. Han visade vart vi är på väg.
#2664. Sparken vill man inte ha?? –av den stöveln??
Inom vissa yrken är det lätt att få sparken?? Tränare inom olika sporter sitter ju extra löst?? –där kortsiktiga resultat krävs?? En CEO, med krav på toppresultat kvartalsvis, har kort till sparken??
Skillnaden är troligen att vissa har osannolika höga ersättningarna vid en spark?? Med sådant kontrakt så är det väl nästan positivt att få en spark?? –till och med av en sådan här stövel:
Stövel redo för spark i Lund anno 2018-09-29