UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1565. En guldgruva?? –bilder från järnvägshistorien i vårt land

Dokumentation av vårt samhälles funktioner är viktig?? –men förkommer den i dagens digitaliserade samhälle?? Jo, åtminstone är tillgängligheten bättre i dag??

Men tusan vet hur det blir i framtiden?? –då kvartals rapporterna helt styr?? För man har väl ingen nytta av att dokumentera hur det är idag??

Det finns en vits med dokumentation?? –man kan se vilka misstag man gjort?? –och vilka misstag man gör just nu?? Man kanske till och med kan få reda på hur man skall göra??

Vi har ju ingen aning just nu om hur man skall underhålla en järnväg?? –och då kan det finnas anledning att gå in på Sveriges järnvägsmuseum, samlingsportalen.se, och se mer än 100 000 bilder. Många av bilderna där är minst lika bra som Micke Bergs dokumentärbilder??

Ta en koll på den här bilden från Limmared 1950?? – med banmästare W. Olsson och hans mannar. De tryckimpregnerar slipers?? –utan att veta att det är en miljöfara med arsenikoxid?? –men de kunde hantera utrustningen.  Men Du vilken bild?? Där ligger man i lä. Kolla han som drar åt muttrarna i tryckkammaren?? Här var det inga kalaskulor?? --bara "sixpacks"!!

Banmästare W Olsson i Limmared 1950

Den banmästaren visste hur man gjorde?? –kolla den skärmmössan?? Han var samtida med min farfar, banmästare Halvar Emilsson, i Trollhättan. Å han visste hur man slog i en rälsspik. För han var banmästare på västra stambanan i Trollhättan.

Trollhättans station anno 1950. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum

Postat 2015-08-11 07:49 | Läst 4893 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

#1564. Rallaren?? –han som visste hur man gjorde??

Det fanns en tid i ”Landet utom sig”?? –då det byggdes järnvägar?? –för transporter av gods och människor?? –från nästan alla kommuner?? –i det avlånga landet.

Till att börja med drogs tågen av koleldade ånglok?? –men i Norge och Sverige elektrifierades de mest trafikerade banorna?? –efter första världskriget.

För ungdomarna kan det vara intressant att se hur kartan såg ut i Norden 1904?? –med järnvägarna markerade?? –kolla här.

Bygga nya järnvägar genom vårt kuperade land var inget latmansgöra?? –hårt kroppsarbete krävdes. Vi glömmer lätt bort idag, att om man inte hade en högre utbildning på den tiden?? –så återstod för de flesta bara stenhårt jobb med muskler?? –för att försörja sig?? –ingen blev kändis?? –i någon TV-såpa??

Min farfar, Harvar Ferdinand Emilsson -92, var rallare i många år?? Han byggde järnvägar i norr och syd och Norge!! –var det än behövdes en stark arm?? –och en klurighet?? –om hur man bygger en järnväg??

Han var förman vid 22 års ålder?? –då stickspårtet till Bäckegruvan byggdes från Riddarhyttan station till gruvan år 1914?? Han står där med slokhatten, nära loket.

Man hittar den här bilden på samlingsportalen.se där Sveriges järnvägsmuseum har lagt ut sitt bildarkiv. En guldgruva?? –för fantasiska bilder från vår järnvägshistoria.

Min farfar pensionerads på 50-talet som överbanmästare. Han köpte, på auktion, ett SJ hus, byggt 1917, i Riddarhyttan. Här levde han sina år som pensionär. Så här såg han ut tillsammans med sin Maria, min farmor.

Halvar Ferdinand Emilsson med hustru Maria (född Bovin) anno 1968

Det är inte utan att jag beundrar den här kärva syndikalisten. På något sätt gjorde han samma klassresa som seniorplåtis?? Åtminstone åkte Halvar första klass gratis som banmästare.

Postat 2015-08-10 07:39 | Läst 5189 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

#1563. Glaciärerna smälter?? –Aftonbladet vet??

Äntligen har kvällstidningarna fattat?? –glaciärerna smälter?? –snabbt?? Fast det var nog Obamas fel?? –han vill lägga upp en ny nationell strategi?? –för att rädda världen??

Vita husets dokument är en intressant källa till information?? Det finns så mycket att göra för politikerna?? –och ingenting kommer att hända?? –om inte USA sätter igång processen mot rätt riktning?? –mot mindre växthusgaser genererade av oss i den rika världen??

En liten droppe av information?? –vad har hänt med Athabasca glaciären i Colombia Icefield i Klippiga bergen i Canada?? Jo mer än hälften har smält på 125 år!! –och den har dragit sig tillbaka 1,5 kilometer!!

Assistent Ninni på den smältande Athabasca glaciären år 2001

Postat 2015-08-09 07:40 | Läst 3336 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#1562. Syl i vädret?? –för det mesta??

Det synes som det viktigaste idag?? --det är att få en syl i vädret?? –inte att få någonting gjort?? Man måste visa upp sig?? –utan att ta något ansvar??

Ty ansvar skall man undvika?? –det leder bara till jobb?? –med att lösa problem??

Ett avslöjande exempel på detta är våra järnvägars nästan totala förfall?? Vi blåögda svenskar har aningslöst och ansvarslöst valt politiker?? --av alla de kulörer. Vilka totalt har struntat i att underhålla vårt gemensamt ägda järnvägsnät??

Varför blev det så här?? En av många misstag var att införa ett nationellt ekonomisystem?? –baserat på kvartalsrapportering?? –av lönsamheten hos alla enheter?? Antalet enheter blev bara fler och fler?? –från starten i slutet av 60-talet?? Å varje enhet skulle vara bärande??

Det var inte något vi kom på i ”Landet utom sig”?? –detta blev antaget av marknaden som ett globalt ekonomisystem?? Helt sprunget ur datorernas möjlighet att hantera ett stort komplicerat ekonomisystem av ”räknenissar”. Vars tidsrymd helt styrdes ned till ett kvartal?? En del beslut sker nere på sekundnivå idag.

Den ledande filosofin hos en räknenisse?? –är att allt måste löna sig inom denna tidsrymd??

Detta tidsperspektiv leder till en katastrofal syn på de nationella järnvägsbolagen?? I de flesta länder i västvärden delades bolagen upp i enheter?? –huvudsakligen i räls och trafik?? De blev affärsdrivande enheter.

I de flesta kvartalskalkylerna är ”underhåll” en åsidosatt post!! Det har fört oss till ett tillstånd av en underhållsfri järnväg?? Å det hade ju politikerna ingen aning om??

Ingen vet väl idag hur man slår i en sådan här rälsspik??

Rälsspik, mer än 100 år gammal, från Riddarhyttan

Om du vill öva dig att slå i en rälsspik i en träsliper så kan du köpa nya sådana från Materialservice, på trafikverket för 4,53 kr styck.

En gång i tiden fanns det gubbar som visste hur man slog i en rälsspik, men de finns bara på bild idag hos järnvägsmuseum.

Bygge av järnvägen till Bäckegruvan 1915.

Postat 2015-08-08 07:43 | Läst 3353 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#1561. ”Thing T.Thing” har fått jobb på COOP

Det trodde jag inte?? –att han slutligen skulle få ett vanligt jobb?? Det passar dock att ”das eiskalte händchen” fick jobb i kylen för mjölprodukter?? –hos COOP??

Alla som kan sin historia om den gamla TV-serien Familjen Adams?? –vet att där finns en ensam vit hand?? –Thing?? –som står till tjänst med det mesta??

Till min stora förvåning så har Thing nu fått jobb hos COOP i Lund??

Lund anno 2015-08-01

Postat 2015-08-07 07:42 | Läst 3049 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 7 Nästa