UNDER FOCUS
#885. 23 år?? –vad förändras?? –i en nästan tidlös miljö??
Här står tiden stilla?? --i naturens underverk!! –under åtminstone 225 miljoner år!! Ingenting förändras?? –bara en långsam erosion?? Lika fullt händer nått på 23 år!!
Det här är en av mina favoritplatser på jorden!! Första gången jag kom dit 1979 så tappade jag andan!! Det är en fullkomligt otrolig syn?? –massor av trädstammar ligger där. De flesta brutna på flera ställen?? –men strukturen hos barken synlig på trädstammarna?? Knackar man på ytan så inser man att de är förstenade!! De har kemiskt förändrats till kvarts. Årsringarna är bevarade och färgspelet i kiseldioxiden är som en dröm!! –färgen är translucent på ett magiskt sätt!!
Den här fossila skogen har legat på den här platsen länge, ofattbara 225 000 000 år!! Bland de här träden gick de första däggdjuren?? --under den så kallade Trias-perioden, då det mest hängde ihop i den stora Pangea kontinenten!! Det fanns inga fåglar som kvittrade i de här träden?? –utan flygande dinosaurier jagade fram i luften!!
Så här står tiden still?? –eller kanske det inte är så?? Den eviga erosionen bryter sakta ned även de här träden!! När man kommer tillbaka till den här platsen 23 år senare!! –då snön ligger på marken så inser man att tiden inte går att stoppa??
#884. Håller gamla färgfilmer?? –45 år efter?? –nu med Lightroom 5.2!!
Gamla negativ i färg?? –hur klarar de sig?? –om de lagrats i rumstemperatur!! –i en pärm med ”mylar fickor”?? Förvånansvärt bra!! –om man skannar dem och framkallar i Lightroom 5.2.
Seniorplåts började använda negativ färgfilm i slutet på sextiotalet!! Negativlängderna har bevarats i negativfickor av en slags plast, då kallad mylar. De har varit förvarade i rumstemperatur och mörker. Förvånansvärt nog har papperskopior från fotoaffären klarat sig bra i fotoalbumen.
När man nu skannar bilderna i en planskanner, V700, så får man TIFF bildfiler i 48-bitar, vilka kan ”framkallas” med hjälp av t ex Lightroom 5.2. Jag tycker att man kan nå ganska bra resultat rent tekniskt sett?? –med färger som känns ganska ok. Eller vad säger du??
Grand Canaria 1968.
#883. Han va rädd om sina vovvar?? –tog mattan, inte matte, med!!
De skall ha det bra!! –när de hänger med på lokal. De får sällan komma in?? –men nu på sommaren kan de va med om husse kan tänka sig sitta ute??
Jag har aldrig sett det förut?? –någon som bryr sig om sina gyckar så mycke?? --att man tar med mattan hemifrån?? –när man går på fiket. Bara för att det skall vara mjukt och skönt?? –på den kalla gatstenen.
#882. Vad har du för skodon?? –en höstdag??
Det är inte dumt att gå barfota?? –men få gör det?? –i stadsmiljö. Men inte har vi samma skydd på fötterna?? –för kommersialismen kräver att vi har olika skodon??
Praktiska?? –nä det är inte nödvändigt?? –bara man följer tendensen i modet?? Fotoflanören kan inte annat än förundras över vilka konstiga skodon det finns!! –med gubben själv går runt med ”sneakers”?? Å det kan ju va bra om man skall smyga kring med kameran i högsta hugg?? Vilken?? –jo, OM-D + svart 12/2.
Lund anno 2013-09-20
#881. Extrem svartvit fotografi?? –på mästarnivå??
Nostalgisk analog fotografi?? –kan man ju förstå, såväl som arkivbild digitalisering?? Men vad sägs om digital fotografering med analog kopiering?? –över analog film.
Kopiera på gammaldags fotopapper, med en vanlig förstoringsapparat?? Det är just vad stormästarna Sebastião Salgado och Peter Turnley gör!! De säges fotografera med digitalkamera och sedan tillverka mellannegativ. Därefter kopieras bilderna på fotopapper!! –för att de skall få fram den speciella känslan de vill framhålla.
Salgado har ju en fantastisk ton i sina svartvita bilder. När han gick över till digital fotografi ville han behålla den tonen och den är nog i stort beroende av hur bra kopist man har?? Å det har Magnum?? –fortfarande!!
För egen del tycker jag det är fantastiskt med det digitala mörkrummet. Jag slipper alla kemikalier, vilka jag har kladdat i hela livet?? –nästan 50 år!! Nu kan man skanna in negativet digitalt och behandla bildfilen i Lightroom 5.2. Jag lovar dig att den kopia jag kan få fram idag är mycket bättre än den kopia jag slog i mörkrummet, en gång i tiden?? Här är en bild jag tog 1968 på Grand Canaria med Leica M2 och Summicron 35/2. Film var Tri-X och framkallare D76. Om jag försökte kopiera den analogt så blir gubben svart och himlen vit.