UNDER FOCUS
#138. Han säljer muggar för 20 skära!! –å dricka te i?? –eller han som gilla läderryggsäck!!
Vi hade fått den stora äran att besöka en berömd konstnär?? --på landet norr om Sendai!! Vår vän var upphetsad när han berättade det?? –hans vän hade en lärare, som kände konstnären. Vi packe in våra familjer i en hyrd liten buss och rullade ut bland risfälten.
Det är mycket risfält norr om Sendai!! --de finaste rissorterna odlas här. Skall man bjuda fint köper man ris härifrån till höga priser. Det betyder att bönderna här är välmående och inflytelserika!! Politisk makt följde med jordägande förr!! --och finns kvar starkt ännu i Japan.
Till slut kom vi fram, längs raka kring risfält vinklade vägar, till ett stort hus med halmtak. En man jobbade på att reparera halmen.
Några paraplyer av japansk utformning stod uppradade utanför ingången till huset. Det regnar mycket i de här trakterna.
En skäggprydd man i traditionell mörk japansk mansbeklädnad mötte oss ute på gården. Han log och bjöd in all, barn och vuxna, att sitta ned. Vi språkade via tolk en stund och sedan fick vi gå runt och se det enkla och strikt möblerade hemmet.
Han var mycket trevlig och glad när han satt med oss vuxna och drack te, ur mycket vackra muggar. Han berättade att han hade haft utställningar i Europa och USA. Han tittade nyfiket på min ryggsäck, som var gjord i ljust skinn i Skandinavisk stil.
Han var uppenbart keramiker, överallt på hyllor stod vaser och skålar och muggar. Det var inte många, men de var mycket elegant arrangerade. Keramiken var mycket vackert glaserad. Några vaser var imponerande stora. Jag frågande min vän om vi inte kunde köpa några trevliga muggar och små vaser av konstnären?? Till min förvåning svarade min vän lite irriterad att det gick inte för sig?? Vi avslutade besöket efter en mycket trevlig samvaro och konstnären följde oss ut på gården för att på japanskt vis säga adjö.
I bilen frågade jag min vän varför vi inte kunde köpa något av konstnären?? Det har du inte råd med!! --skrattade han!! Hur vet du det?? Ja, kan du lägga upp sådär 20 000 kr!! --för en liten te-mugg?? --så ok, jag skall fixa så att du kan få köpa en!!
Det visade sig att denna enkla man var en av Japans mest kända te-mugg tillverkare och bara mycket rika och inflytelserika samlare hade råd att köpa en mugg. Kanske någon risbonde i trakten var så rik??
Nä, jag fick skicka assistent Ninni på kurs i te-mugg dekoration i Kyoto!! –där hon konstfullt målade denna mugg!! --och gick vidare en kurs i hur man tillreder grönt te. Assistenter är bra att ha!!
När jag kom hem till Sverige gick jag och köpte en ljus läderryggsäck och skickade till min vän i Japan!! --och han förmedlade den till konstnären!! Jag fick aldrig något tack!!
#137. 360 mm FOV?? –shootout!! –vilka objektiv skall med till Svalbardresa??
Det drar ihop sig!! –till resa mot Svalbard!! –och isbjörnsjakt?? –med kamera!! Vilka objektiv skall man ha med sig?? Jag har åtminstone 4 objektiv som är tänkbara med tanke på tidigare erfarenheter?? Så vilka blir det?? Vi gjorde en enkel testvid 360mm ”field of view” (FOV)!!
Efter fyra resor till Svalbard börjar man få en viss känsla?? --för vilka objektiv man behöver för att få bilder av landskapet och dess invånare. Huvudmålet är isbjörnar!! Eftersom det blir allt svårare att ha stora utrustningar med sig på flyget!! --till orter utanför allfartsvägarna. Så satsar vi på lätta objektiv?? Vi vill dock att de skall ge bra bilder för tryck i en bok.
Vi gjorde en ”shootout” med tre objektiv. Ett gammalt Zuiko 180mm/2,8!! Ett sprillans nytt Lumix Vario 100-300mm för m4/3!! --och den gamla trotjänaren EF 100-400/4,5-5,6 L IS från Canon. Vi satte Zuiko objektivet på en Olympus E-LP1, som ger FOV som ett 360mm objektiv på en full format (24x36 mm). Den gluggen funkar bra eftersom E-PL1 har intern-IS. Lumixgluggen satte vi i Panasonic GH2, som med zoomen satt på 180 mm ger samma FOV som Zuikon. GH2 litar på IS i gluggen. Canon zoomen satte vi på både 1d Mark III och 550D. I fallet 550D blir brännvidden satt på 225mm och i fallet 1D på 277mm för att ge samma FOV för all kamerorna. Alla kameror fick ISO 800, för det kan va ganska mörkt i Svalbard!! Vi sate kamerorna på enbensstativ, som vi brukar använda på båten där uppe. Vi satte bländaren till 5,6.
Så här ser kamerorna ut:
Vi valde som vanligt en skylt, som är ungefär 50 m bort?? –normalt isbjörnsavstånd!! Så här ser bilderna ut direkt från LR 3.4.1, utan behandling, men utskurna så att om du klickar på kartan så blir det en 100% bild.
Resultatet är att all fyra kombinationerna är bra tom mycke bra!! Skarpast är inte oväntat 550D, med en sensor som har Nyquist gränsen 115 lp/mm. Nu har visserligen GH2 motsvarande gräns vid 133 lp/mm, å borde va bättre. Men båda sensorerna har ”anti-aliasing filter”, så den praktiska gränsen är nog ungefär 96 lp/mm. Det är dock inte säkert att de båda zoom objektiven når upp till den gränsen. 1D Mark III har ju en Nyquist gräns som är så låg som 69 lp/mm och det är nog därför som den bilden är lite mer oskarp, men den går att skärpa upp!! Den gamla Zuiko gluggen är förvånansvärt skarp på bländare 5,6 när den sitter på E-PL1, som har Nyquist gränsen 116 lp/mm. Zuikon ger nästan lika skarp bild som de nya gluggarna. Det märkliga är att den är lika skarp på bländare 2,8, se här
Zuiko 180/2,8 ISO 800.
Så jag blev inte mycket klokare inför resan till Svalbard. Det lutar dock åt att de båda zoomlinserna får åka med och kanske får inte 1D Mark III lämna Lund heller, men å andra sidan är den säker i alla klimat.
Det är bara att hoppas att det dyker upp en del nallar och att det blir lite aktion och olika temperament, som hos den här gubben!!
Hu va gott! Nordost om Svalbard ute i isen 2007. Canon 1D Mark III, 100-400 L IS
#136. Planket i Malmö den 20 augusti!! –Malmö festival!! –kom å se!!
Utställningar av fotografier är alltid roligt att se på!! Möjligheten att se riktiga!! --fysiskt närvarande pappers eller plast bilder är stimulerande!! Kan du dessutom få möjlighet att träffa fotografen å språka med honom så blir det extra kul!! Nu har du chansen för den 20 augusti när 42 fotografer är inbjudna att hänga sina bilder på ”planket” i Malmö!!
Nu är det inget plank i Malmö utan ett järnstaket!! --som omger Folkets Park. Utställningen ”Planket i Malmö” pågår samtidigt som Malmö Festivalen, 19-26 aug!! Kom alltså hit till
Norra Parkgatan och beskåda bilder lördagen den 20:e augusti mellan 10-17. Observera att utställningen bara pågår en dag!!
Du finner mer information på hemsidan: http://www.planketmalmo.se/
Kolla de inbjudna fotografernas hemsidor och du får en överblick vad som kan väntas. Det är ett starkt startfält, om man bortser från mig.
Jag har inte bestämt vad jag skall satsa på: gata, resa, natur, eller ädelförfarande?
Dagens bonusbild får därför bli en cyanotypi. Garanterat arkivbeständig i 1000 år!!
New York för mycket länge sedan!! --1980.
#135. Paparazzo!! --kändisfoto?? –va ä dä för nytta med det?? –eller sotarna och Carl Jan!!
Paparazzi metoderna att avslöja kändisarnas privatliv sprider sig över världen och är idag stor business i Europa och USA. Fenomenet existeras enbart för att det finns köpare och säljare. Kan man klandra fotograferna?? --som har det som sitt levebröd?? Eller skall man klandra läsaren av tabloidtidningar och titta och se blaskor??
Jag tycker nog att man kan närmast klandra tittarna!! Utan den publiken så fick fotograferna hitta ett annat sätt att försörja sig. Men det borde finnas gränser även för fotograferna!! --man kan inte tränga sig in, med långa gluggar, till oskyldiga familjemedlemmar och plåta hur de lever. Det är klart att det är svårt att dra gränserna, men jag tycker fotograferna skall visa civilkurage och säga nej till jobb som de tycker går för långt och kränker husfriden.
Det finns en annan sida av myntet?? --eftersom kändisar är beroende av att synas!! –så säljer de egna situationer till paparazzi byråerna. I sådana fall så drar kändisarna alltså nytta av en företeelse i samhället och styrs då helt av pengar och hur häftiga bilder de genererar.
För att ställa frågan på sin spets så skall jag publicera en bild jag tog i Engelsberg i Västmanland för några somrar sedan. Kändisen Carl Jan, som vi ofta ser i TV, besökte den gamla världsarvs hyttan med vänner. De skojade och tycke att Carl Jan skulle sätta sig mellan två sotare som fikade. De tog egna bilder och jag passade på att göra det också. En riktig paparazzi bild??
Jag skickade bilden till sotarfirman och de blev glada och skulle sätta upp den i fikarummet.
Nu publicerar jag den här!! –tycker ni att det är fel?? Borde bilden hamnat i soptunnan??
Glada sotare och Carl Jan på fiket i Engelsberg.
#134. Leica glas!! --35mm glugggar!! Ä dä nått?? –objektiv testing!!
Vi har testat Leica glas!! –top of the line 35mm gluggar!! --typ 1, ansedd vara bästa icke asphäriska linsen ”ever made”!! --typ 4, ansedd vara ”Bokeh King”!! Kolla vem som är bäst?? --å hur skarpa är de??
Leica Summicron 35 mm har alltid varit mycket populära som standard objektiv för gatufotografer. De är små och smidiga och ger bra skärpdjup för att förfokusera. Summicron 35/2 typ 1 kom redan 1958. Den gjordes i två versioner, dels den med glasögon för M3 och den som var avsedd för M2. Den för M2 gjordes i Canada, men några få gjordes i Wetzlar. Många M fantaster anser att denna versionen är den bästa som tillverkats!! --före de moderna asphäriska linserna. Den vi testar här är nr. 2010176 och är inköpt i mitten på sextiotalet. Typ 4 av Summicron 35/2 kom ut så sent som 1979 och det var denna glugg som startade allt ”crazy bokeh” snack!! --det vill säga hur det ser ut i suddiga delar av en bild. Vårt objektiv har nr. 3457059 och är inköpt i mitten på 80-talet.
De båda gluggarna ser ut så här när de sitter på en Panasonic GH2.
Vi testar objektiven, som vid tidigare tillfällen med Patersons testtavlor?? –se tidigare blogg
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/54-giganternas-kamp-canon-50-f0.htm
Om vi börjar med Summicron 35/2 typ 1, så är upplösningen vid full bländaröppning och i centrum mycket bra!! –med 84 linjepar per millimeter (lp/mm), också i hörnen är upplösningen bra med 60 lp/mm!! Kontrasten är bra, men märkligt nog bättre i hörnen!! Om vi bländar ned till bländare 5,6 så är centrum värdet 84 lp/mm och ute i hörnen är det 48 lp/mm. Kontrasten är något förbättrad. Det märkliga är?? --att upplösningen är sämre i hörnen, när man bländar ned till 5,6!!
Vi skall så se hur det är med typ 4, som är 20 år yngre!!
Det är slående hur lika de här två objektiven är!! Det har samma mätdata för upplösningen som det äldre objektivet!! För full bländaröppning har den bättre kontrast i hörnen!! Vid bländare 5,6 är kontrasten bra i centrum, men man tycker att upplösningen skulle va bättre i hörnen!!
När man tar typ 4 objektivet för en promenad, så kan man vara fullt nöjd med dess handhavande. Det blir mycket nätt på en m4/3 kamera.
Bra regnskydd? Olympus E-LP1, Summicron 35/2 typ 4 @ ISO 200, 1/640, bl 4.
Slutklämmen blir att detta är två mycket likvärdiga objektiv. De är skarpa och har bra kontrast. De är jättekul att plåta med. Men hur bra är de i jämförelse med andra 35mm gluggar?? --och hur bra står de sig mot zoomgluggar?? Det skall vi kolla i kommande tester!!