UNDER FOCUS
#107. Att slippa plåta med ögat?? –eller att se med handen!!
Det snackas så mycket om kamerans sökare!! Genomsikts, paralax, spegelreflex, EVF??!! –men här kommer ett radikalt påstående?? –det behövs ingen sökare!! Ditt öga sitter i handen?? –som styrs av din hjärna. Du kan träna dig att visualisera vad din hand ser??
Jag får nog förklara hur jag ser på det här!! Redan på 50-talet när jag plåtade mycke med Rolleiflex insåg jag att man kunde hålla kameran över huvudet!! --som ett periskop, när man var för kort. Kameran var aldrig riktigt vid ögat!! --med den kameran, utom när man använde sportsökaren. Samma var det med Hasselbladaren, som ju var en Rolleiflex!! --men med bara ett objektiv. När jag väl fick min Leica M2 i handen insåg jag också att man kunde hålla den över huvudet!! --och till slut tog jag säkert 20% (för juniorerna 1 bild av fem)!! --av bilderna med kameran från ögat. Handen blev mitt öga!! Det går att träna upp detta?? --så att många bilder sitter rätt. Många gatufotografer gör detta till sitt ”candid camera” vapen. Det kräver en viss för-fokusering!!
När de små digitala kamerorna kom, var det ingen som hade den till ögat för bildkomposition!! –inte heller telefonkameran sätter man till ögat!! Då hör man någon guru säga!! –ingen seriös fotograf komponerar sin bild utan att sätta kameran till sitt öga?? Nähä?? –va inte Ansel Adam seriös med sin storformatare?? NU tror jag att det är så här!! –fotografer använder den metod som fungerar för stunden!! Det betyder att ibland sitter kameran vid ögat?? --och kanske lika ofta?? --för mig!! --sitter den i handen!! --för det ger mycket större frihet?? –i mitt visualiserande!! Dessutom blir man omedelbart intresserad av hur det blev?? Det fina är också att ingen tar mig som seriös!! -eftersom jag inte sätter kameran till ögat.
Låt handen va ditt öga!! Vilket skulle bevisas!!
Nu får det ju komma några bilder tagna utan ögat vid sökare!!
Bejing 1986. Leica M6, Summicron 35/2
New York 2007. Canon 20D, EF 24-125/4 L IS
Lund 2011. Olympus E-LP1, Zuiko 16/3,5
Om du inte tror på min tes!! –läs!!
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/blog_index.html/the_online_photographer/blog_index.html
#106. Svensk sommar va ä dä?? –dä här ä svensk sommar!!
Vad är en svensk sommar?? Det finns många svar på den frågan!! Regn och rusk!! Nä, det tror jag inte!! Tänk efter vad minns du bäst från din barndom?? Ja jag tänkte väl det!! – vi minns väl alla den här underbara synen!! Vi känner lukten!! –vi känner smaken!! Kanske med grädde??
Smultron, den svenska sommaren!! I våra hjärtan!!
Jag behöver inte sätta till mer ord!! Ut och plocka!! --de är mogna nu!!
_________________________________________________________________________
Den 18 juli är du välkommen till min utställning, ”Livet på polarisen”, på Scandinavian Photos Galleri, Östra Förstadsgatan 44, i Malmö. Den pågår till den 27 augusti!
Kom och se!! --KYLSLAGNA bilder på kejsarpingviner och isbjörnar!!
Isbjörn på vakt. Svalbard 2007. Canon 1D III, EF 100-400/4,5-5,6 L IS.
Kolla på mer info här: http://www.fotosidan.se/cldoc/livet-pa-polarisen-bob-bovin.htm
#105. Stilleben en bortglömd fotokonst?? –eller minns du Irving Penn??
Det är sällan man ser några stilleben nu för tiden!! –fram för allt inom foto?? Är det så totalt ”out of date”?? –å visa bilder som står still?? Måste allt rör på sig?? –du har inte märkt att det finns rörelse även i en stillbild?? Tänk vilka fantastiska bilder som finns där bak i forntiden!! –sådana som av Edward Henry Weston!! --å hans Pepper No. 30!!
Du måste kolla in mästaren Irving Penn!! --och hans bok ”Still life” (ISBN-13: 978-0821227022), den går att köpa fortfarande. Ta en koll på hans bilder av klossar!! --å man får lust att sälja hela utrustningen. Eller kolla hans platinatryck av cigarettfimpar?? Slå dä om du kan!!
Inom målad konst är det samma sak!! –det finns en mästare Paul Cézanne!! --å hans äpplen?? Jag såg en av hans originalmålningar av äpplen på högsta våningen i ett varuhus i Shinjuku, Tokyo, en gång?? Ja, du läste rätt, i ett varuhus!! --för i Japan finns ibland superba konstmuseer just där!! Dä ä väl de som har pengarna och vill synas!! Jag satt där å glodde på några äpplen en timme!!
Nu försöker jag ibland att ta mig en stilleben!! –dä ä ju dumt för allt bra är ju gjort redan?? Men här är två försök från senast!!
Klossar på bock. 2011.
Blåbärsfylld skål på stock. 2011.
#104. Makro utan makro-objektiv?? –eller makro med långtele!!
Ta och kolla ditt teleobjektiv?? –det kanske finns ett makroläge!! I så fall kan du vänta med att köpa ett dedicerat makro-objektiv!! I många fall så har objektiv som är omkring 300mm i brännvidd en närgräns som ligger kring 1,5m!! --också i sådant fall går det fint att använda det som en makroglugg!!
Här har du två extrema makro-kameror!! En Canon 1D III med ett EF 300/4 L IS och Ext 2x III, vilket ger 780mm effektiv crop. Autofokus funkar på den här kombinationen. Närgränsen är 1,5m. Den andra kameran är en Panasonic GH2 med Lumix 100-300/4-5,6 och 600mm crop-faktor. Närgräns blir också här 1,5m. Båda har bildstabilisator i objektiven.
Kameror med lämpliga makro-objektiv??
Båda uppsättningarna lämpar sig för makro fotografering av flyktiga objekt. Konstigt nog är fjärilar ofta flyktiga, men här går det bra!! --då man är mer än 1,5m iväg.
I Läckebo boställe (min far var född här 1917), i Riddarhyttans samhälle, är husen sedan länge rivna, men kvar finns jordkällaren och ett tistelsnår. I detta snår trivas fjärilar i mängd!! Här kommer några bilder vi tog igår.
Skogspärlemorfjäril, Fabriciana adippe, Canon 1D Mark III, EF 300/4 L IS + ext 2x III (Foto: Mia Bovin)
Skogspärlemorfjäril och Påfågelsöga Inachis io, Panasonic GH2, Lumix 100-300/4-5,6
Påfågelsöga, Panasonic GH2, Lumix 100-300/4-5,6
Vinbärsfuks , Polygonia c-album. Canon 1D Mark III, EF 300/4 L IS + ext 2x III
Det är en stor skillnad mellan de två kamerorna!! –vikten!! Canon behöver ett enbensstativ!! --om man skall plåta länge!! –å det gör man ju!! ”Pannan” är lätt som en plätt!! Det finns dock ytterligare en viktig skillnad vad gäller makrofoto!! –bländardiametern är mindre, i mm räknat, för objektiven konstruerade för halvformat, alltså blir skärpedjupet större!! Det ser man på bilderna ovan!!
Så ut å plåta makro nu när sommaren är här!! Jag är säker på att du är mycket bättre på att hitta objekt i naturen än vi är!!
#103. Ska du på fotoresa?? Jag tror ”halvformatare” typ Panasonic GH2!! –kommer att utmana APS-C kameror!!
Resa med stora och tunga kameror är en pina!! –speciellt i tider av terrorism och super security!! Längre interkontinentala resor blir extra svåra att planera!! --när man måste använda flera flygbolag!! --och flera mellanlandningar med byte av plan!!
Fotograferande av landskap, natur och djur i svårtillgängliga platser kräver att man har en variation av objektiv från 16 mm till 800 mm. Detta är nästan omöjligt att få plats med i en kameraväska, som får komma med in i kabinen!! –eller är det så?? Vanligtvis är gränsen 10 kg och yttermåtten ganska begränsade till normal ryggsäck. Kolla med flygbolagen du skall resa med. Om man skall checka in kamerautrustningen så måste man ha den försäkrad, stölder av stora och dyra utrustningar är mycket vanligt, speciellt som man inte får låsa väskorna.
Jämförelse mellan Canon Eos 550D och Panasonic GH2. Med ungefär samma ”field of view”.
Om du till exempel tar med en Canon EOS 600D (570 g) och ett EF 100-400/4,5-5,6 L IS (1360 g) så täcker du ett bra crop-område motsvarande ett objektiv med brännvidden 160-640 mm vid full-frame. I stort sett samma område täcker du med Panasonic GH2 och dess zoom 100-300/4,0-5,6. Här talar vi om vikten (392+520 g). Vi vinner halva vikten bara på den här kombinationen!! Väljer vi till 14-140 mm zoomen (512 g)så täcker vi hela brännvidsbehovet!! --på den totala vikten under 1,5 kg.
Orsaken till att Canon gluggarna (även Nikon) är så tunga är naturligtvis historiska?? --därför att dom är konstruerade för full formatet och att de är mycket gediget byggda, och många är vädertäta.
Men hur klarar sig dessa halvformatare?? --när det kommer till hanterbarhet, bildkvalitet och upplösning?? Autofokus, som är av kontrast-typ, är mycket snabb och jämförbar med de stora giganternas billigaste systemkameror!! Olympus gör redan ett system som är lika snabb som de bästa. Panasonic GH2 har en halvformat-sensor med en Nyquist gräns av 96 linjepar per mm. Den lilla zoomen har en upplösning i centrum som klarar den gränsen!! --på alla brännvidder och full öppning!! I hörnen är upplösningen omkring 84 linjepar per mm och det är mycket bra. Den långa zoomen har jag inte testat upplösningen för, men jag förväntar mig att den ligger mycket när dessa värden, sett från vad jag plåtat det senaste halvåret.
Vi tar ett praktiskt och svårt exempel!! Igår tog jag bilder på fri hand med 100-300 gluggen från Panasonic. Det var en liten grå flugsnapparunge som var i vägen. Han satt inne i en gran och det var ganska mörkt. Det blev 1/500 sek och 5,6 med 300mm (=600). ISO 2500.
Grå flugsnappare, yngling, Riddarhyttan i förrgår.
Vi gör lite brusborttagning i LR3 (ingen skärpning) och sätter över bilden i Ps där vi gör den printklar för 40x60 cm (170 dpi dvs ingen förändring av filstorlek) och sätter in skärpning för print!! Sen skär vi ut en bit ur den bilden, som motvarar hur den skulle se ut i tryck om du klickar på bilden hos dig. Va tycker du?? Titta på bilden på avståndet ungefär 1,5 m.
Detalj av 40x60 cm utskrift, av bilden ovan.
Man kan jobba hårdare på brusreduceringen här (iso 2500 är lite högt för den här sensorn), men den här bilden skulle mycket väl vara ok för utställning.
Jag vill inte ha sagt att Canons APS-C kameror är dåliga de är mycket bra!! --och klarar utan tvekan kraven man ställer för de flesta publiceringsändamål. Men de lider av två problem?? –vikten och storleken!!