UNDER FOCUS
#4567. Hur står sig gamla Canon 28 mm f2.8 LTM mot Sony FE 2/28
Om Canon objektivet var gott nog till legenden Garry Winogrand?? –så borde det väl duga för seniorplåtis?? Men är det inte bättre å plåta med ett modernt objektiv för 42 Mpix i Sony kameran??
I gårdagens blogg såg vi att Sony gluggen hade utmärkt prestanda vad gäller skärpan, men är moderat justerat för optiska prestanda och är delvis beroende av kamerans processor för korrektion av t ex distorsionen. Men frågan är hur bra är ett modernt objektiv med 3 asphäriska linser?? --om man jämför det med ett objektiv som tillverkats 1971 och beräknats på sextiotalet??
Bli inte förskräckta nu för det finns skillnader?? Framför allt så är skärpan sämre hos det äldre objektivet?? Men inte i centrum?? –bara ute i hörnen?? Första bilden visar de uppenbart värsta fallet?? Då bländaren är 2,8 är skärpan mycket dålig i hörnen och vinjettering är mycket tydlig.
Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ 2.8. Delförstoring till 100% av övre högra hörnet i den undre bilden
Hörnen är inte på något sätt acceptabla vid bländare 2.8. Men mitten av bilden är användbar och nästan lika bra som Sony FE 2/28 objektivet?? –som kan ses i bilderna nedan.
Beskuren till 100% av centrumdelen: överst Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ 2.8 och undre bilden Sony a7RII med Sony 2/28 2 @ bländare 2.8
Om man jämför bilderna tagna vid bländare 8 är hörnen svåra att skilja åt:
Överst Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ bländare 8 och undre bilden Sony a7RII med Sony 2/28 2 @ bländare 8
Så om det gäller skärpan så är Sony gluggen överlägsen vid ”full glugg” men redan vid bländare 4 är båda objektiven rätt lika och fullt ok för gatufoto.
Canon gluggen har knappt någon distorsion och den kromatiska aberrationen är synlig, men enkelt justerbar i LR.
Den laterala kromatiska abrasionen är tydligt synlig i bilder med Canon 28mm 1:2.8. Här också vid bländare 5.6
Det generella intrycket är att det gamla Canon objektiv är nästan lika användbart som det moderna Sony objektivet?? Canons vidvinkelobjektiv hade i sin tid gott anseende och Garry Winogrand var inte ensam om att använda Leica M kamera med Canon objektiv.
#4562. En ny glugg?? --Sony FE 28 mm f/2
Seniorplåtis har länge letat efter ett Sony objektiv, till vår a7RII, som har rätt ”bang for the buck”?? En lämplig kandidat kunde vara det lite äldre, 2015, objektivet som väger 200 g.
Det är ett objektiv som har tre asphäriska linser och två högbrytande. Det är inget super duper objektiv av yppersta klass, men när Mattssons foto i Lund ville bli av med ett demo exemplar för 3800 kr var det dags att slå till?? Vid första ögonkontakten står det ju klart att objektivet inte är så litet som ett Canon 28mm f2.8 från 1961??
Sony FE 28 mm f/2 med Sony a7RII här jämförd med Canon 28 mm 1:2.8 LTM @ Techart LM-AE9
Med Techart LM-AE9 får Canon autofokus som naturligtvis Sony-gluggen har. Sony objektivet kommunicerar fullt ut med kameran och flera optiska fel korrigeras av kamerans processor. Om du tar bilder med RAW format kan LR 6.14 undvika korrigeringarna. Man får då ett hum om objektivets egenskaper. Objektivet ser ut som en svart aluminiumburk med optik?? –men det finns möjlighet till manuellt fokus?? Men glöm det?? –för autofokus är tyst och blixtsnabbt??
Det här är ett objektiv som lovordas som riktigt bra på nätet, om än inte tipptopp?? Med tanke på den optiska uppbyggnaden så borde priset vara högre?? –så besparingar måste ha gjorts.?? --som t ex gjutning av de asphäriska glaslinserna till rätt form?? —i stället för slipning??
Nu skall vi ta de första testbilderna?? –är du nyfiken?? –se nästa blogg!!
#4306. Då va svart populärt
Vi talar början av 1930-talet?? –kanske inte överallt för brunt dyker upp?? –men de flesta kameror var svarta då?? Så även de nydanande Leica kamerorna som lanserades i mitten av 1920-talet.
Så händer det något i början av trettiotalet?? Art deco hade slagit in med en stramare och enklare stil?? –och med en del metallglans i ornamenten?? De välsituerade köparna av Leica var vana att synas och glänsa?? –vilket gjorde att de krompläterade Leica efterfrågades?? –eftersom objektiven redan gjordes med nickel eller krom som ytbehandling?? Men redan 1933 började Leica II tillverkas med topp och botten med krompläterad mässing.. Samtidigt försvann nickelplättering mer och mer hos objektiven.
Men de svarta Leica kamerorna försvann inte utan var vanligast. Under perioden 1932-1948 tillverkades 36936 svarta Leica II och 15579 i glänsande krom.
Leica fabriken och större Leica kontor i storstäder som London och New York erbjöd redan från början uppgradering av en Leica modell till den senaste!! Detta betyder att många tidiga modeller byggdes om, hur många vet inte Leica, den en senare modell. Seniorplåtis har en tidig Leica I med serie nummer 1002 från början 1926. Troligen kom den till Stockholm den 26/1 1926 enligt Leica arkiven. Det är oklart om Stockholm hade egen verkstad för att modifiera den till den Leica II som den är idag: Det finns ingen noterig i Wetzlar om detta. Hos E.Leitz-London kunde den byggas om 1936 enligt publicerad prislista för £10.14.0.
De gamla Leica modellerna från tiden före WW2 är fortfarande möjliga att använda med standard 24x36 film och de är förvånansvärt billiga. Många kostar mindre än tiotusen kronor. Det finns alltid på eBay och två finns på tradera just nu (2023).
Här är vår stapel av svarta Leica från början av 1930-talet:
Leica I och Leica II från botten upp: Leica Standard, Leica I, Leica II och Leica (I>II)
#4296. Det skall va svart??
Det är inne nu på ”Insta” att stapla gamla kameror?? –helst skall de vara svarta?? –och riktigt gamla?? Helst skall det vara något tema?? Men varför skall det vara svart??
Den enda förklaringen man kan tänka sig är att fotografen vill dölja kameran så mycket som möjligt?? Men man undrar ju varför?? –alla går ju runt och tar selfies och det ser alla tydligt??
Så seniorplåtis kunde inte låta bli att göra sin egen stapel av gamla svarta Canon femtiotalare??
Svarts Canon stapeln: Canon VT de luxe, Canon 7, och Canon P
Kompletterande objektiv i bilden är Canon 25mm 1:3.5, svart Canon 50mm 1:1.2 och svart Canon 50mm 1:1.8- Alla perfekt fungerande på även dagens digitala kameror.
Frågan är om inte dessa kameror var verksamma i den gyllene tiden av fotoreportage i landet utom sig.
#4293. Glad Påsk!
En kosthistoriker framhöll igår på det gamla sociala mediet?? --att till denna högtid behövs bara några få rätter och dryck på bordet: bröd, smör, ost, sill och brännvin?? För att njuta av tillvaron??
Det verkar i dessa dagar som en aning spartanskt?? –men tänker man närmare efter så är det nog både optimalt och korrekt minimalt??
Skall man sedan ha någon form av nöjsamhet efter en sådan måltid så skulle drömmen vara att gå ut med en gammal kamera som går in under den minimalism som måltiden har?? –och kanske tidsmässigt skulle va rätt?? –då en Albert Engströms luffare?? --Bobban hälsade två män av överklassen genom Operakällarens fönstret med:
--Putäll på er, grevar å baroner!
Det vill säga samtida med denna till ”Påskfärg” slitna skönhet??
En till Påskgul sliten Leica I från anno 1930