UNDER FOCUS
#4788. Jorden är vår borg
När jag såg den här bilden slog det mig att vi är mycket beroende av ett fungerande jordbruk i landet utom sig?? Maten måste produceras inom våra gränser?? Får vi nog då?? Eller får vi svälta??
Det är något vi skall fråga våra politiker inför nästa val. Kan det va så illa att vi inte är självförsörjande?? Om det är så?? –vad tänker de göra åt det??
Man kan ju misstänka att de sticker huvudet halmrullen??
#4407. Canons standard objektiv 1956 och dess varianter
När Canon 1956 kom med den nya kameran Canon VT erbjöd man en förbättrad variant av objektivet Canon 50mm f:1.8 (Typ 5), som är 100 g lättare än tidigare helt krompläterade modeller.
Orsaken till att seniorplåtis tar upp beskrivningen av två typer, som till verkades i 8 varianter från 1951 till 1975, var att typerna 5 och 6 kunde levereras i svart till svarta kameror. Svarta kameror var ovanliga hos Canon och de här objektiven finns bara i några hundra exemplar.
Svarta Canon 50mm f:1.8 med Typ 5 No 238848 och Typ 6 No254908
De här båda objektiven är nästan samtida, 1957 och 1958 , och man måste gissa något då det inte finns några arkiv från den här tiden?? Man kan se vissa skillnader i det yttre: den nedre delen av fokus ringen, den delen som har låsknappen för oändlighets avståndet, är svart för typ 6. Skalan för skärpedjupet (DOF) är något bredare (1.7 mm) också. Även ytbehandlingen av den kromade ytan är något olika, likväl som siffrornas logotyp. Den yngre modellen är bara 10 gram tyngre.
Den stora skillnaden är den interna konstruktionen: den äldre modellen har 12 bländarlameller mot 8 för den nya. Den äldre modellen har en helikoidal gängning för fokus, som kan ses på den nedre mässingsringen i bilden ovan. En sådan gängad spiralform är svårare att tillverka och säges slita på fokusmekanismen i kameran. Den senare modellen har inte denna konstruktion och man ser ingen gängning på den nedre mässingsringen.
Antalet bländarlameller påverkar formen hos bländarcirkeln. Den äldre gluggen har en helt rund bländare vid 5.6 och uppåt. Vid vanlig vardags plåtning spelar det ingen roll.
Antalet linser och konstruktionen är inte förändrad mellan de två modellerna. Vid vanligt plåtande ser man ingen skillnad på de två objektiven. Färgåtergivningen tycks vara den samma om man granskar ”spektrum” i ett givet motiv tagen med en Sony a7RII:
Sony a7RII med Techart LM-EA9 adapter och två svarta Canon 50mm f:1.8
Om man gör en ”screen dump” av vårt Lightroom 5 program vid bländare 8 så ser man likheten mellan bilderna tagna med de två objektiven.
Färgåtergivningen hos de två Canon 50mm f:1.8 typ 5 och 6 med bländare 8
Det här är två objektiv som är fullt användbara idag på digitala kameror med adapter koppling. En fördel är att de är prisvärda på grund av att de tillverkades i mer än 100 000 exemplar. Du hittar lätt ett exemplar för under 2000 kr. Men se upp med att en lins i den bakre gruppen. För den är i många fall slöjad på en yta. Några går att göra rena, men hos några med mögel kan glasytan ha angripits. Tänd mobilens lampa och lys genom objektivet. År det glasklart så har du ett fynd.
Källor: Egna iakttagelser och Peter Kitchingmans bok Canon M39 rangefinder lenses 1939-1971.
#3366. Vem plagierade vem??
På hösten 1958 började Canon sälja den ljusstarkaste vidvinkelgluggen?? –en Canon 35mm f:1.5. Leica kunde ju inte va sämre så de byggde snabbt en Leica Summilux 35 mm 1:1.4 som kom ut 1960.
På den tiden hade japanska tekniker dåligt rykte?? –för det sades att man plagierande teknik inom många områden?? Vi här nere i Skåne minns ju hur Kockums VD anklagade de ”de gula j-----na” för att bygga båtar mycket billigare än vi skåningar klarade.
Nu skall man vara mycket försiktig att framföra sådana anklagelser?? –för Japan hade mycket välutbildade tekniker redan på femtiotalet. Inom min egen bransch vet jag att JEOL företaget tillverkade elektronmikroskop redan före WWII. Efter kriget är de världsledande inom det området.
Den ljusstarka 35mm gluggen som Canon presenterade såg ut så här:
Canon 35mm f:1.5 och dess lins kombination
Den här gluggen är liten och lätt och har Leica M39 skruvgänga. Den kan användas på moderna digitala kameror med hjälp av adapter. Många anser att det objektivet ger dåliga resultat med t ex Sony a7 kameror. Det är inte seniorplåtis erfarenhet?? –och jag återkommer om det.
Leica objektivet som kom ut ett år senare är också litet och lätt?? –du kan se på e-bay hur Summiluxen ser ut och kostar. Summiluxen hade inte asfäriska linser i den första versionen. I stället var konstruktionen inte helt olik Canon gluggen??
Leica Summilux 35mm 1:1.4 version 1 har den här linskonstruktionen
Linskombinationen i Leica gluggen är sannolikt en utveckling av Canon konstruktionen. Det är tydligt att Leica teknikerna har gjort en något enklare lösning och undvikigt sammankoppling av två glas i frontlinsen. Linsen efter bländaren är också fri från efterkommande glaslinser. Summiluxen var nog billigare att tillverka??
Det är nog dumt att påstå att Leica teknikerna skulle ha plagierat teknikerna hos Canon. Det var nog en tydlig utveckling av ett bra koncept.
I kommande bloggar kommer vi att använda Canon gluggen på en Sony a7RII och på den samtida Canon P.
#2217. Har köpt en ny kamera?? –för naturfoto??
Seniorplåtis har sålt av en del kamerautrustning?? –hos Scandinavian?? Hade 20 laxar innestående?? –å visste inte riktigt vad man skulle köpa?? Kom fram till en kamera för naturfoto??
Sportfoto och naturfoto är ganska lika?? –vad gäller kamera. Nyckelegenskapen är rätt fokus på rörligt föremål?? –med snabb serietagning och bibehållet fokus??
Olympus E-M1II + Panasonic G Vario 100-300/4-5,6
De flesta naturfotograferna väljer de stora Canon eller Nikon kamerorna?? –ty de sätter fokus kanon säkert?? Alla vet att dessa kamerorna i kombination med stora objektiv väger mycket?? En utrustning för att plåta pingviner i Antarktis kommer lätt över 20 kg!! --seniorplåtis vet av egen erfarenhet??
Fram till i dagarna har tungviktarna varit enda lösningen?? –men sedan i höst finns Panasonic GH5 och Olympus OM-D E-M1II?? Många tester ute på nätet antyder att t ex Olympusen är mycket nära lika säker på att sätta fokus?? Vad gäller antalet bilder per sekund?? –är den t o m snabbare??
Så seniorplåtis fick klartecken från ”bankkvinnan” Ninni?? –att hämta ut en EM1 II??
EM1 II är aningen större än Pen-F och 1,5 hg tyngre
Tyvärr är det nya slagskeppet något större än Olympus Pen-F och mera klumpig?? Den är tyngre, huvudsakligen på grund av jättestort batteri?? Det är helt klart att den avancerade mekanismen och elektroniken för IS och sensorsystemet blir tyngre?? Dessutom är kameran vädertätad och mekaniskt stabil för proffsjobb??
Det utvecklade IS systemet är helt unikt?? –plåta t ex vintergatan handhållet i 5 sekunder?? –jo, det finns på nätet!! Menysystemet för att kontrollera den avancerade kameran kräver minst doktorsexamen i teknisk fysik?? –en professur i kemi är helt körd??
E-M1 II jobbar fullt ut bäst med Olympus pro objektiven?? –det märkte seniorplåtis när han satte fast ett gammalt tele-zoom (100-300 mm 4-5,6) på kameran?? Det tog en sekunds sökande efter fokus?? –klart sämre än Pen-F. Men när jag hittade möjligheten att man kunde ställa in att kameran inte skulle bry sig om objektivets IS?? –även om den var avstängd. Pen-F funkar bäst med IS på!!
Nu kräver inte naturen supersnabb fokus i alla situationer?? –som här:
Gräsandskycklingar på egen hand i Lund anno 2017-06-24
Massor mer måste plåtas med den här kameran innan man kan säga att det är en kamera rätt för naturen. Den passar inte mitt sätt att gatufotografera.
#1056. Första koll på A6000?? –tänkbar kamera för fotoflanören??
Sony A6000 visades upp på Naturfotofestivalen!! –är det en tänkbar fotoflanörkamera?? Seniorplåtis fick sätta i ett SD kort och trycka av några testbilder.
Fotoflanören är ute efter en liten lätt systemkamera, utan spegel och men med en bra sökare!! Det skall gå att använda vilket objektiv som helst?? Kameran skall starta upp snabbt och vara tyst. Det finns en bra kandidat!! –Panasonic GX7?? Den väger 405 g, men A6000 väger bara 285 g-- inte oväsentligt?? GX7 har massor av bra objektiv att välja på?? –och seniorplåtis tycker om 12-14 mm brännvidd (FOV som 24-28 mm på FF).
Lilla A6000 ligger bra i handen. Ergonomin är utmärkt för små händer?? –och sökaren är utmärkt!! Fokus från kombinationen kontrast/fas är blixtsnabb!! Kameran är tillräckligt tyst för gatufoto!!
De flesta systemkamerorna idag har nästan oändligt många varianter för inställning av kamerans funktion?? –hälften kunde va nog. Testkameran hade ett zoom objektiv?? –och som vanligt med Sony objektiv så var det ganska klumpigt. Seniorplåtis skulle använda ett ”pannkaksobjektiv”, som Sony`s 20 mm(FOV 30 mm)??
Lightroom 5 har ingen ”RAW-läsare” ännu?? –så jag fick börja med att kolla in bildkvaliteten på 6M jpeg bilder?? De såg verkligen mycket bra ut?? –med 6000x4000 pix bildyta. Det är en fördel för fotoflanören att ha mycke pix?? –om beskärning av bilden behövs och seniorplåtis behöver det!! Om du klickar på de här bilderna?? –så får du en 100% utsnitt av obehandlad bildytan??
Med en zoom som den här begränsas skärpan i utsnittet av objektivet?? –inte sensorn?? Jpeg bilderna var mycket trevliga direkt ut ur kameran!!
Den här kameran är värd en mer detaljerad test, när den kommer ut om en månad. Den kan mycke väl vara en bra kamera för Leica M objektiv?? –men en av nackdelarna för Sony kameror är att utbudet för objektiv är inte så imponerande?? –och de är ofta klumpiga. Men å andra sidan detta är en ganska billig kamera?? –i det här segmentet?? –du får nästan 10 kameror i stället för en M!!