UNDER FOCUS
#13. Fokus, skarp bild – varför dä?!!!
Massor av pixels, supervassa objektiv, fokuserade bilder, ja man frågar??? --sig varför -- vi jagar efter det. Där är ett otal antal artiklar och kommentarer på nätet om hur man får en skarp bild. Nästan alla tester handlar om hur många pixel det är per höjd bild eller hur många linjer ett objektiv kan transferera in till bilden. Om du hittar en hemsida som fokuserar på innehållet i en bild eller hur man systematiskt utvärderar en bilds innehåll ---- hör av dig om det vet EN!!!!! Jag önskar att det fanns någon seriös fotosida, utan fokus på pengar!!?? Det finns en naturfoto tidskrift, Camera Natura, som i alla fall är bra nära och har ett fint tryck och inget chafsigt kamerasnacks som inte säger nått!!. Men du vet det är så lätt att snacka teknik, jag gör det själv med intresse!! Det det vore kul med lite annat, åtminstone ibland!!
Men jag kan åtminstone bli glad även för en suddig bild. Kolla den här ????!!! - den är av legenden Henri Cartier-Bresson (det kommer ett bomb-avslöjande om HCB här i denna blogg nästa vecka, look out !!!). Den här bilden är publicerad i bl a Aperture 1976 (ISBN 0-89381-2) på sidan 25 och detta foto har titeln –Arena at Valencia, Spain, 1933!!.
HCBs oskarpa bild med soppa på jordärtskocka av assistent Ninni
Utan tvekan ett –out of focus—foto!!!!!, men ändå så fullt av symmetri. Öppet för tolkning och tankar och förundran om vad som står på???!! Kolla bara cirklarna och rektanglarna, hur de går ihop!!! Hur hade den här bilden klarat sig vid en fototräff den ä ju int skarp????
I de flesta situationer är det en snäv tidsram, sekunder, för att ta en bild. Man har inte en suck att hinna fokusera, om man inte har autofokus eller förfokuserar. Med objektiv över 35mm är det svårt att förfokusera!!! - det blir en chansning.
Grand Canaria, 1989. Leica M2, Summilux 50mm, f/1,4
En solig dag på Grand Canaria – på väg hem till hotellet, å drinken – fick jag ögonen på en situation med potential???!!! Kameran, en M2a och en 50 mm-are satt i handen, -no time to focus-!!, så jag sköt från höften!! Jag har praktiserat det i över 50 år, --för det mesta missar jag???!!! Men här satt den!! Den är oskarp (om den ser skarp ut här är det PS fel), men det spelar ingen roll för mig, den går att tolka på lite olika sätt. Du väljer!!?
#12. En liten del av Drömlinsens historia???!!!
Nära det nordvästra gathörnet av Aobadori Avenues och Haigashi Ichibanciodori Avenues i staden Sendai i Japan var det och är säkert fortfarande en liten fotoaffär. Den sålde nya, men fram för allt gamla kameror och objektiv. I det motsatta hörnet finns? – ett elegant bageri som säljer danska wienerbröd, jaaaa – det är sant??? – i Japan. Det luktade wienerbröd lång väg och det påminde mig om Skandinavien!!!. Jag stannade ofta i båda affärerna, många många gånger, på min väg till jobbet med det stora elektronmikroskopet (=flera våningar högt!!). Jag beundrade de gamla kamerorna och njöt av många wienerbröd med kaffe (jag kan känna smaken än).
Fotoaffären var liten och enkel, men hade många avancerade, gamla kameror från Japan och Europa uppradade i glasmontrar. Vid den här tiden beundrade jag som mest Leica-liknande kameror som t ex Canon 7 och affären hade flera spännande exemplar. Jag talade ofta med ägaren – ja han språkade engelska, om även knackigt, men vad gjorde det för han bjöd på grönt tea och lugn. Jag frågade till slut om det var möjligt att finna en Canon 7 med ”drömlinsen” 50 mm f0,95 – som var i gott skick!!??. Han lovade att hitta en åt mig. Han berättade att han var särskilt stolt över den linsen, därför att han hade varit en del i dess konstruktion. Vid den tiden, i början på 50-talet, var han ingenjör hos Canon. Han var konstruktören av mekanismen som gav lika avstånd (på objektivets yttre ring) mellan bländarstegen, 0,95 – 1,4 – 2 – 2,4 - !!!!!!!! Ta en titt på de gamla objektiven i Canons nät museum; så ser du att t ex Serenar 35 mm f/2,8 I från 1951 har inte samma avstånd mellan bländarstegen.
Canon 7sZ, 50 mm f/0,95.
Efter mer än ett år fick jag höra, genom en god vän, att han skaffat fram en kamera med objektiv och det var en Canon 7sZ (mindre än 4000 kameror tillverkades 1967-68) med en perfekt lins. Min vän tog med den till mig vid nästa resa till Lund. Va kostade den? -- $1000, för allt. Den kostar idag mer än 20 lakarn, därför att man kan modifiera linsen så den funkar i en M9a!!!! Vilken hädelse, bygga om en ”DÖMLINS”, buuuuuuuuu!
Jag har alltid undrat varför det inte varit någon testjämförelse???? mellan objektiv med f1. Man testar ju allt annat. Snart skall jag försöka själv.
Vi får ha en bild från Sendai också???!!!
Sendai 1996. Canon EOS 5 QD. Canon EF 24mm f/2,8
#11. US Marshal ??!!
Hur ser en sån ut?? Jag vet, jag har stått bredvid en. Han har kort stubb och sliten skjortkrage!!??
Vi tar det från början. Jag hade mellanlandat i NY och stannat över för att rekognosera ett bokprojekt jag funderat på länge. Jag kilade också in på B&H för att köpa en glugg. Det stod som spö i backen och det hade det gjort mer än ett dygn. Jag hade tänkt plåta rester som trampats ned asfalten. Jag fick glömma det, om jag inte ville bli dyngblöt. Valet va lätt och baren va öppen på New York Hotel!
New York, 2007. Canon EOS 20D, Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM.
Jag skulle vidare till Texas på kvällen och det var fortfarande veritable –rain storm-- hua. Tåg till flygplatsen, --trångt som attan för vägarna var vattenfyllda i tunnlarna ut från Manhattan. -- Planet är inställt sa man i inchecken, du är stand-by till nästa. Vid boaring-disken var det kaos. Många väntade på att få komma med och jag var 6a på listan. Ett äldre par kom med –alla va överens, det var bra. Fullt !!!!! – sa diskens personal. Men så ------- Plötsligt dök det upp ett försenat gäng som va bokade på planet? ---- å de kom med?? trots att tiden för boarding gått ut . Vilda protester!!! Nu börja stämningen bli hätsk, hur kunde det plötsligt finnas fyra platser tomma???!. Vild palaver – då händer det ???!! En lite kortväxt, grov, grå man med liten utsliten pilotväska kommer sakta fram till disken. Han hade grå lång överrock, dyblöta sneakers, jag stod nära och kunde se att han hade en fransig skjortkrage, --lite grå i kanten. Han va kortklippt och i min ålder, alltså långt passé medelåldern. Absolut inga glasögon. Han höll fram ett lite plastkort, som ett kreditkort. Personalen reagerade snabbt, ringde planet, gjorde en kort notering och vinkade honom vidare in i planet. Jag kunde inte hålla truten!!, varför kom han med??. Gubben bredvid mig puffade mig i sidan och viskade – US Marshal!! Jag förstod det var viktigt, ingen sa ett knyst!!!!!
Jag fick ett hotellrum, på flygbolagets bekostnad, för jag var i transit. Jag var lättad, för jag ville inte åka i ett plan med en pangande US Marshal! Jag fick gratis drink i baren i stället.
Tog du inte en bild på honom, undrade kompisarna???? Ja skulle inte tro det, är det nån gång jag inte funderade på å plåta så va de då!!! Här är i stället en bild på en gullig trafikvakt??! Hon vakta vid ground zero, en vecka senare. Då va det fint väder och det blev en bok. Googla får du se, den finns gratis som e-bok på biblioteket.
Ground zero. Canon EOS 20D. Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM.
#9. Då jobba man – verkligen - !!!!!!
Jag hörde två gubbar i handelsbon idag. Jag skynda hem och teckna ned va de sa mens jag minns – minnet ä kört numera!?
--He bor numer i första röa huset hä nere bakom?
--Dä nollåttor?, men ja tror ho ä släkt mä han som köpt dä på femtitalet.
--Ja, --han!!? – farsan berätta omen. Va heette han?
– Joo, Halvard. De lär vatt en hårding – han kupa putätera mä käringa före plogen.
--Men ho va visst snäll – Maria hette ho visst enligt farsan, ho va frå byggda.
Hyttan 1968. Leica M2, Summicron, f2.
--Ja han i Stallet sa att han va rallare å byggde järnvägen te Bäcka här. Han va bas för laget trots att han va knappt torr bak örena. Nån sa han va av tattarsläkt. Gubbarna fick slita för honom. Slöa de till, fick de gå. Men han va rättvis – han jobba som e jävel sjolv.
--Dä va nån i Fallet som va släkt med Maria å berätta att han, Halvard, vapenvägra lumpen i första världskriget. Å för att å undvika fängsel flydde han till Norge -- å ralla där!. Han lär ha starta Syndikalisterna vid en kongress i Trondheim.
--Dä måst vatt en rekorderlig kär. Han måst ha huuve på skaft för han ble banmästare vid SJ. En sån had de behöft ida.
--Han lär ha blitt överbanmästare te slut!!!!!
– Fan ta dä -- utan skolor!!!
--Men du -- han va illa omtyckt nere e såga, sa farsan. Farsan jobba dä hen. Halvard jobba dä efter pensionen – han måst vatt rastlös utan jobb. Han tog aldrig kaffepaus en sekund längre än avtalsenligt. Han lär ha kapat två slanor innan de andra fikat färdigt.
--Om han vakna upp nu å ha sitt ena halvan av folket mönstra hjärtan i kaffemjölken, å den andra halvan drickat -------- då had han krupe ned igen!!!!
--JO!!
#8. Beröm för dåligt uppträdande!!!!?
Med anledning av uppmärksamheten kring en pseudo händelse i New York vill jag berätta om en liknande händelse för mycket, mycket länge sedan.
Jag var freelance fotograf på Östgöten i slutet på 50-talet och blev kallad till min första tjänsteresa i livet (jag var 15 år). Reportern och jag körde till Alvastra kloster söder om Vadstena. Det skulle bli utomhusgudstjänst i ruinen. Reportern beordrade mig att gå runt och plåta ur alla vinklar, kanske skulle vi va på ettan nästa dag om jag skötte mig. Jag gick runt och letade efter bäst möjliga bild med Rollieiflexen. Bakom det provisoriska altaret fanns en mur och jag gick bakom den och höll kameran upp och ned, överhuvudet!!, som var brukligt på den tiden när man inte nådde upp. Jag klättrade inte upp på muren, även om det var fullt möjligt.
Snabbt tillbaka till redaktionen i Linköping, soppa rullen i en tank med D-72. Fixa, skölja men inte torka, för det var bråttom. Filmen lades blöt på en glasskiva och in i förstoringsapparaten. Pappersframkallning och 1 minut fix. Skölj bilden i utspädd blåsprit (en typisk doft på en tidnings fotoavdelning på den tiden) och in i torken. Iväg med bilderna till redaktionssekreterare Stig Dannevall och sen va det lugnt - ett tag.
Alvastra kloster 1958. Rolleiflex, Planar 75 mm f3,5. Bl.8, 1/125 sek. Tri-X.
Nästa dag började ryktet gå på redaktionen. Den lille fotografen hade stört gudstjänsten i klosterruinen!!?? Prästen hade klagat hos chefredaktören—huua-huua. Lilla jag blev rädd, men den betydligt mycket äldre förstefotografen sa att dä va lugnt. Du hamnade ju förstasidan! Jag blev inkallad till redaktionssekreteraren, en man jag såg ytterst sällan. Nu har jag satt min sista potatis här tänkte jag. Väl inne, till min överraskning, KLAPP på axeln:
--Bra bild du tog till förstasidan, jobba på i den andan!! Du blir en bra pressfotograf. Bry dig inte om va prästerna säger, det tar jag hand om.
Sensmoral: alla vet vad som gäller – pengar!! Vad man säger officiellt är ett spel för gallerierna.
P.S. Man kan hitta mycket på nätet. Officianten på bilden är Kaplan Herman Hedberg, fader Herman, som enligt sägen begravdes i Johan III för stora utbyteskista. http://lilajag.blogspot.com/2008/04/med-kunglig-glans.html
D.S.