UNDER FOCUS
#27. Japansk kultur?? –man begriper ingenting!! –eller ä den som vår!!??
Samuraier, tekoppar och bågformade keramiktak!!?+ --Kimono, högklackade brädskor, giftiga fiskar och harakiri??? Bocka och buga, och aldrig förnärma någon!! Hur skall vi begripa detta?? –eller ä det så att vi och japanerna är lika?? –vi lever ju isolerade på en ö (ok!! vi lever på en halvö? --+norrmän).
Några små personliga iakttagelser!! Ja, vi gillar ju tillsammans rå fisk!!??, t o m rutten!! (jaja fermenterad då), --japsen har även fermenterade bönor till frukost--?? (ingen hit). Vi bjöd en japan på blodpalt en gång, här hemma???? –det har vi också, sa han. Assistent Ninni’s erfarenhet är att vad konstigt hon än bjudit japaner på!! --så har de samma hemma???!!! Vackra äpplen, som inte smakar något, kostar 150 kr/st!!! –vi är snart där!! –polerade importäpplen som inte smakar nått finns redan!!. Vi krökar ju ganska friskt (vi tillhör spritbältet på jorden) båda två!! Synd bara att nipponsönerna saknar ett enzym!! --så de blir mer packade. --eller det kanske är bra?? Jag, ”Bovinsun”, har flera gånger blivit nyfiket betittad av restaurangpersonalen?? –de har väntat på när jag skall göra gästerna sällskap under bordet!!?? Japanerna är rätt mycke för ”lagom”, avvik inte!! –känner vi igen det?? Vikingar och många religioner, (ja vi har haft statskyrka!!), kanske? --är vi lite olika här??, --men dyrkan av kämpen (samuraien=vikingen) ligger där i botten.
Å du!! -- Leica M är extremt populär i båda länderna!! Det sägs att Japan är landet som köper mest M9or. Går man in i en bagagnat-kamera-affär i Ginza, Tokyo?? -- så talar vi inte om tio Leicor!! --nej-nej vi talar om tio meter långa hyllor av typer av M och tidigare modeller!! Jag skall inte ta med en bild på en M här!!!! --utan en tekniskt mer avancerad mekanisk OM3 Titan i stället!!, --köpt i en second-hand-butik i Sendai. Här försedd med det strålande!! (kommer till detta i en senare blogg!!) objektivet Zuiko f/1,4, 50mm (en silver nose version).
Båda länderna har en dubbelmoral-liknande inställning till sex, och det blir mycket uppenbart!! --om man vandrar genom de välbesökta ”glädjekvarteren” i storstäderna. På morgonen måste gatsoparna (damer i vita hattar) städa undan drivor av visitkort från call-girls!!! Även på telefonautomaterna!! --
Morgon i Sendai 1997. Olympus OM3. Zuiko f/3,5, 21mm
Ibland kan vi som sanna västerlänningar och hörandes till dess kultur?? –unna oss en stillsam protest!! Eller hur??
Sendai station 1997. Olympus OM3. Zuiko f/3,5, 21mm
#25. Varför jag föredrar en Olympus E-LP1??, --eller liknande?? --före en Leica M9 på utlandsresor!!?
På resande fot styrs kameravalet av två huvudfaktorer: vad skall jag plåta?? –var skall jag plåta!! Skall man närma sig skygga djur!!, --då är det bara att plocka ihop långa gluggar?? -- som är så lätta som möjligt?? Om man skall vandra bland medmänniskor!! och fota miljöer = ”street photography”, ja då gäller en smidig och billig kamera (eller dyrt consealed weapen, M9)!!?? Hur skall man då välja?? Ja, för de analogt inriktade street-freaken??? --är ju valet i det närmaste självklart?? --det blir så klart en Leica MX, + en 35a. Jomenvisst, den funkar kanon!!, --men inte om du dräller runt i gränderna i Neapel eller Palermo!! --eller liknande platser (och det gör man ju??, --det kan va illa nog i Sveg!!). En kamera med en röd cirkel = pengar, pengar hos hälaren!!!
Gatumaskin nr 1. Leica M6, Summicron f/2 35mm
Om jag fortfarande skulle föredra filmrullar framför liten dator att släpa på!!?? --så skulle jag välja en Olympus OM4 eller 2, med en 35:a, som den nedan.!!
Gatumaskin nr 2. Olympus OM4, Zuiko f/2 35mm
Snabb och bra fokusering, utmärkt ljusmätare, liten och lätt och i stort sett värdelös??!! (med en viss prisuppgång dock <4000 kr). Tyvärr en batterislukare!!, --kan gå på mekanisk 1/60 sek!. Om du funderar på en mekanisk OM3 Titan i stället!!! –glöm det, den är värd mer än Leican!! --går för över 20 rosa på ebay.
Så för oss!! --som numera föredrar den digitala lösningen har jag ett förslag?? bland många möjliga!!
Digital gatumaskin nr 3. Olympus Pen E-LP1, Zuiko f/3,5, 16mm, med VF-2
Olympus Pen E-LP1, --eller lite dyrare E-LP2; med ett gammalt objektiv inhandlat på begagnat marknaden!!, --som med adapter måste fokuseras manuellt. Men vadå?? Det är ju manuellt fokus på M9 också!! Om man inte vill ha manuellt fokus kan man köpa ett ”pannkakeobjektiv ~17mm med autofokus (kan köpas för under 2000 kr på ebay), som passar till både Olympus som Panasonics ”halvformatkameror”. Man behöver inte känna sig skämmig att använda halvformat, tänk då på att fotoreportagens mästare W. Eugene ”Gene” Smith använde det!!, --ibland och på film. Digitala halvformatet idag är mycket bra och kolla upplösningen som:
( http://www.dpreview.com/reviews/olympusepl2/page8.asp)
anger för sensorn hos E-LP2 (samma hos E-LP1). De får fram att upplösningen är över 2400 LPH. Mina egna mätningar (kommer att redovisa dessa i en senare blogg) antyder samma resultat!!!!, --med ett stort antal objektiv (anm. till fotosidans redaktör, --har inrättat mig i ledet). D v s du kan göra meterförstoringar med bilder från dessa sensorerna (jag vet att påståendet är kontroversiellt, men jag har haft sådana bilder på utställningar).
Man går alltså inte i konkurs om man blir robbad på en E-LP1, men om jag hade en M9 så skulle jag gräma mig en hel del!!??. -eller är det så?? att har man en M9, så går man bara å köper en ny utan att blinka.????
Nu får vi ha en bonusbild tagen med den digitala gatumaskinen nr 3.!!
Lund, 2011. Olympus Pen E-LP1, Olympus Zuiko, f/3,5, 21mm
#18. Hur mycke kosta en Leica M2?? –då 1963!!?? Och ida???
Gamla kameror är som gamla vänner de går att prata med!!! Åsså får man respons omedelbart!! –bara genom att hålla i handen!!??
För många år sedan?? --arbetade jag med en stor och ganska robust kamera kallad Bladarn. Med normalobjektiv var den smidig att plåta med, mycke smidigare än Rolleiflexen. Med sportsökar-ramen på funkade den mycket bra på fotboll och med 250 mm tele å hatt var den kalas att sitta med på långsidan av fotbollsplanen. Jag hävdar, fortfarande ??? att jag var först i Linköping, som pressfotograf, att sitta vid långsidan. Men så kom chocken+++++ Jan Asplund hade tagit bilder, publicerade i konkurrenten Corren, på en straff i handboll, sittande på läktaren!!??, UTAN BLIXT!!!!! Lång – Soppad TX!! Kamera??? ---Leica?? Visserligen hade man i flera år följt grabbarna där uppe på SE, du vet?? Anders Engman, Len Wearnberg, Åke Borglund mfl, med sina Leicor och fantastiska bildreportage. (Måste ta å köpa några nummer SE från slutet av 50-talet på Tradera och färska upp minnet!!!!).
Så det var bara å ta kontakt med plåtarkompisen Christer Hedqvist, han hade fotoaffär i Laxå. Visst jag har en fin ”kit-kamera” åt dig, specialpris!!!??? Han va en fin månglare!!
En Leica M2 med Summilux, 50 mm, f/1,4. Bonus va en Leica-kassett!!, --du vet den typen som det tar en livslängd att lära ut till en junior att ladda.
Det var en dröm att få den levererad, även om man fick lägga upp 1370 kr (bladarn gick sin väg). Med hjälp av prisindex hos SCB (prisnivåer 1830-nu, med 1914 som index 100, så blir 1963 index 449 och 2008 blir 4390) så skulle det motsvara; 1369x9,78 =13385 kr idag. Något senare blev det en Summicron f/2 för 4674 kr. Idag kan man köpa en lika bra ”kit-M2a” på e-bay för (M2 = $650, Summicron = $2000, Summilux = $1500, data från antiquecameras.net) sisådär 26 100 kr. Dvs den har dubblat i värde!!!!!!!!!
Ut å plåta, men ibland glömmer man kameran och då blir det upp med telefonen, som i det här fallet!! Man skäms!! Ha alltid kameran med.
Lund, 2006. Kamera: Ericsson mobild-telefon!!.
#13. Fokus, skarp bild – varför dä?!!!
Massor av pixels, supervassa objektiv, fokuserade bilder, ja man frågar??? --sig varför -- vi jagar efter det. Där är ett otal antal artiklar och kommentarer på nätet om hur man får en skarp bild. Nästan alla tester handlar om hur många pixel det är per höjd bild eller hur många linjer ett objektiv kan transferera in till bilden. Om du hittar en hemsida som fokuserar på innehållet i en bild eller hur man systematiskt utvärderar en bilds innehåll ---- hör av dig om det vet EN!!!!! Jag önskar att det fanns någon seriös fotosida, utan fokus på pengar!!?? Det finns en naturfoto tidskrift, Camera Natura, som i alla fall är bra nära och har ett fint tryck och inget chafsigt kamerasnacks som inte säger nått!!. Men du vet det är så lätt att snacka teknik, jag gör det själv med intresse!! Det det vore kul med lite annat, åtminstone ibland!!
Men jag kan åtminstone bli glad även för en suddig bild. Kolla den här ????!!! - den är av legenden Henri Cartier-Bresson (det kommer ett bomb-avslöjande om HCB här i denna blogg nästa vecka, look out !!!). Den här bilden är publicerad i bl a Aperture 1976 (ISBN 0-89381-2) på sidan 25 och detta foto har titeln –Arena at Valencia, Spain, 1933!!.
HCBs oskarpa bild med soppa på jordärtskocka av assistent Ninni
Utan tvekan ett –out of focus—foto!!!!!, men ändå så fullt av symmetri. Öppet för tolkning och tankar och förundran om vad som står på???!! Kolla bara cirklarna och rektanglarna, hur de går ihop!!! Hur hade den här bilden klarat sig vid en fototräff den ä ju int skarp????
I de flesta situationer är det en snäv tidsram, sekunder, för att ta en bild. Man har inte en suck att hinna fokusera, om man inte har autofokus eller förfokuserar. Med objektiv över 35mm är det svårt att förfokusera!!! - det blir en chansning.
Grand Canaria, 1989. Leica M2, Summilux 50mm, f/1,4
En solig dag på Grand Canaria – på väg hem till hotellet, å drinken – fick jag ögonen på en situation med potential???!!! Kameran, en M2a och en 50 mm-are satt i handen, -no time to focus-!!, så jag sköt från höften!! Jag har praktiserat det i över 50 år, --för det mesta missar jag???!!! Men här satt den!! Den är oskarp (om den ser skarp ut här är det PS fel), men det spelar ingen roll för mig, den går att tolka på lite olika sätt. Du väljer!!?
#12. En liten del av Drömlinsens historia???!!!
Nära det nordvästra gathörnet av Aobadori Avenues och Haigashi Ichibanciodori Avenues i staden Sendai i Japan var det och är säkert fortfarande en liten fotoaffär. Den sålde nya, men fram för allt gamla kameror och objektiv. I det motsatta hörnet finns? – ett elegant bageri som säljer danska wienerbröd, jaaaa – det är sant??? – i Japan. Det luktade wienerbröd lång väg och det påminde mig om Skandinavien!!!. Jag stannade ofta i båda affärerna, många många gånger, på min väg till jobbet med det stora elektronmikroskopet (=flera våningar högt!!). Jag beundrade de gamla kamerorna och njöt av många wienerbröd med kaffe (jag kan känna smaken än).
Fotoaffären var liten och enkel, men hade många avancerade, gamla kameror från Japan och Europa uppradade i glasmontrar. Vid den här tiden beundrade jag som mest Leica-liknande kameror som t ex Canon 7 och affären hade flera spännande exemplar. Jag talade ofta med ägaren – ja han språkade engelska, om även knackigt, men vad gjorde det för han bjöd på grönt tea och lugn. Jag frågade till slut om det var möjligt att finna en Canon 7 med ”drömlinsen” 50 mm f0,95 – som var i gott skick!!??. Han lovade att hitta en åt mig. Han berättade att han var särskilt stolt över den linsen, därför att han hade varit en del i dess konstruktion. Vid den tiden, i början på 50-talet, var han ingenjör hos Canon. Han var konstruktören av mekanismen som gav lika avstånd (på objektivets yttre ring) mellan bländarstegen, 0,95 – 1,4 – 2 – 2,4 - !!!!!!!! Ta en titt på de gamla objektiven i Canons nät museum; så ser du att t ex Serenar 35 mm f/2,8 I från 1951 har inte samma avstånd mellan bländarstegen.
Canon 7sZ, 50 mm f/0,95.
Efter mer än ett år fick jag höra, genom en god vän, att han skaffat fram en kamera med objektiv och det var en Canon 7sZ (mindre än 4000 kameror tillverkades 1967-68) med en perfekt lins. Min vän tog med den till mig vid nästa resa till Lund. Va kostade den? -- $1000, för allt. Den kostar idag mer än 20 lakarn, därför att man kan modifiera linsen så den funkar i en M9a!!!! Vilken hädelse, bygga om en ”DÖMLINS”, buuuuuuuuu!
Jag har alltid undrat varför det inte varit någon testjämförelse???? mellan objektiv med f1. Man testar ju allt annat. Snart skall jag försöka själv.
Vi får ha en bild från Sendai också???!!!
Sendai 1996. Canon EOS 5 QD. Canon EF 24mm f/2,8