UNDER FOCUS
#1545. Spik??
Det gäller att hålla ihop?? –å då är det bra med support?? Det första man tänker på då är naturligtvis?? –en handsmidd figur?? Rak och stolt?? –med huvudet högt??
Lite sned, men med rätt fyrkantig form?? --med perfekt spets?? –direkt från smedens städ och hammare??
Redo att foga samman i evighet?? –eller till nedbrytningen till rost sätter in??
Handsmidd spik från Riddarhyttan.
#1544. Duger Summilux 50/1,4 fortfarande?? –till gatufoto??
Om man är lite blyg?? –så kanske 100 mm FOV gör det lättare?? –att bli gatuplåtare?? Lösningen kan vara en Olympus E-PL1?? –med en Leitz Summilux 50 mm??
Tar du ut denna kamera i fält så ser den ut så här:
Du kan ställa bländaren på 8 och auto ISO. Kolla så att slutartiden blir ganska hög, sådär 250 eller högre. Här är några exempel:
Olympus E-PL1 + Summilux 50/1,4, @ 1/250, f8, ISO 200
Olympus E-PL1 + Summilux 50/1,4, @ 1/400, f8, ISO 200
Om du vill ha mindre skärpdjup så sätt ned bländaren till 1,4. Då kan det se ut så här:
Olympus E-PL1 + Summilux 50/1,4, @ 1/2000, f1,4, ISO 100
Alla bilderna är behandlade I LR 5 och PS5 med Silver Efex Pro.
#1543. Fast i den nostalgiska Tri-X stilen??
En gång i tiden var Kodak-filmen Tri-X vanlig?? –när fotoreportern ryckte ut i alla väder?? Exponerade enligt 30 DIN?? –som gav korniga bilder?? –och ok för tryck i tidningar??
Det blev grunden till en fotografisk stil?? –med bilder som hade hög kontrast och oskärpa?? Vanligen hade man en 35 mm glugg satt på 5,6 och lämplig slutartid. Så att skärpedjupet täckte från 2 meter till oändlighet??
Denna fotografiska stil måste man följa än idag?? –om man skall vara accepterad som äkta gatufotograf?? –eller??
Hej, där ute vakna?? –idag har vi digitala kameror och mycket ljuskänsliga sensorer. Du kan plåta i praktiskt taget alla ljussituationer utan blixt?? –i färg??
Så varför stoppa in tekniskt perfekta bilder i Silver Efex Pro och blurra till dem med korn och hög kontrast?? Simulerande att du fortfarande använder Tri-X??
Så vilka bilder tycker du är bäst?? –av de här bilderna?? Den ena har jag processat till min nya stil?? –med LR5 och Silver Efex Pro i PS 5. Samma bild har jag sedan i stället valt att applicera Kodak Tri-X 400TX Pro profilen på bilden med Efex??
Lund anno 2015-07-11
#1541. Ut med ”gatufotografi”?? –in med ”fotorapport av livet?? –eller nått bättre??
Vad är gatufoto?? –det diskuteras på FS ibland?? De flesta opponerar sig mot att sticka upp kameran i ansiktet på ovetande människor?? –speciellt då de utsatta i vår hårda samhälle??
Är det dags att definiera om de gamla traditionerna (=”lagarna”) i ett dokumentärt fotografiskt område?? Seniorplåtis kom att börja fundera över detta när han läste en artikel av Ming Thein. Kort uttryckt så tycker Ming att vi har en mossig definition av gatufotografi?? –mer historiskt bunden och för dogmatisk??
Han frågar, måste det vara så här: (fritt översatt av Google)
Det är värt att komma ihåg att en bild återspeglar fotografen lika mycket som ämnet. Tänk på bilden som en social kommentar: inte som de flesta dogmatikerna anser som "bra" street photographyr: aggressiva invasioner av personligt utrymme, fascination med hemlösa och missgynnade, fånga människor i föga smickrande situationer (ofta felaktigt tolkade som "det avgörande ögonblicket"). I allmänhet är gatubilderna slarviga fotografier utan disciplin (lutande, oskarpa, oavsiktlig rörelseoskärpa, felaktiga exponeringar, etc.).
Ofta har man skapat en tradition av något som var en nödvändighet på den tiden då t ex H C-B var verksam inom social dokumentation av samhället. Vi måste inte bära det arbetssättet vidare till vår tid??
Ming skriver:
Svart och vitt film fanns förr eftersom färgfilmer var mycket dyr eller svår att få tag i. Kornig film var vanlig eftersom snabba slutartider krävdes för att frysa rörelser. Rörelseoskärpa var vanlig eftersom "snabba" filmer var inte alltid tillräckligt snabba. Vidvinkel användes ofta för att göra att fotograferande blev enklare med stort skärpedjup. Jag tror att du förstår. Det finns inga legitima skäl för det mesta av detta i dag med tanke på de moderna digitala kamerorna.
Ming framhåller att gatufoto i stället borde vara en fotografisk rapport av livet.
Seniorplåtis håller med Ming i mycket av det han skriver?? –speciellt tycker jag den aggressiva avslöjande gatufotografin bör användas med stark urskiljning!! Meningsfull dokumentär fotografi skall naturligtvis förekomma och bör uppmuntras?? För detta tror jag det krävs utbildning och kanske inte skall bedrivas bara av ”amatörer”??
Ming framhåller att rapporten av livet bör vara personlig och ske under utveckling av en egen fotografisk stil?? Först då kan den bli bra?? –så att varje bild har ett innehåll med en tanke bakom och med formkänsla??
Där fick man något att bita i??
Seniorplåtis funderade på om gatufoto skulle kunna kallas urbanfoto?? Å andra sidan tror jag att jag fortsätter att fotoflanera?? –med ganska små ambitioner och helst med foto med lite humor!!
Det kanske måste bli mer dokumentär färgfoto?? –å man skall nog inte fastna i den ”out of date” monokroma världen?? –så ofta??
Flärd och arbete. Lund anno 2015-07-11. Foto i Tri-X stil.
#1540. På rymmen?? –ett hjul?? –plåtat med Leica-glugg??
Det är väl inte möjligt?? –ett bilhjul kan väl inte vara på rymmen?? –likafullt står det ett här och hänger?? –på en stolpe. Så här sent i kvällningen är det ensamt.
Seniorplåtis tog fram sitt gamla setup?? –med Leitz Summilux 50mm f1,4?? –monterad på en numera ”antik” Olympus E-PL1. Ville påminna mig hur bra gamla grejer kan vara?? Kör alltid RAW?? –mer frihet.
Så här ser rymlingen ut??
Lund anno 2015-07-06