UNDER FOCUS
#1568. De har små sandlådor?? –va bra??
Det gäller att spara in på allt idag?? –klart att vi inte har råd med dyr sand?? Kommunen får minska ned på storleken hos sandlådorna?? Några har redan börjat testlek i dem??
Seniorplåtis skulle verkligen vilja vara med i den testgruppen?? –tänk att får leka på jobbet?? Hmmmm, kanske jag redan gjort det??
Nu har man kallat in testgranskare?? –målgruppen så att säga?? Seniorplåtis lyckades fånga de stressade testarna under granskningen??
Lund anno 2015-08-10
#1567. Paparazzi dilemma?? –vem där?? Politiker på sommarlov??
Det här är en ren slump?? –vem är ansvarig för järnvägen?? Politikerna?? –som t ex trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith?? –hemmahörande i Lund.
Jag har tagit upp det här med att den svenska järnvägen förfaller!! –underhållet eftersätts?? Flera medier har gjort det den senaste tiden?? Kolla SVT, som tagit upp ruttna sliprar på tungt trafikerade spår??
Ansvariga på trafikverket har uttalat sig?? –och naturligtvis klagat på för lite pengar i kassan?? De skyller alltså indirekt på politikerna i regeringen?? Just nu sitter ju miljöpartiet, med sossarna, i regeringsställning?? –och kan göra något åt ruttnande sliprar??
I trafikutskottet, där man förväntar sig att någon skall göras åt underhållet av spåren; sitter Karin Svensson Smith som ordförande?? Trafikpolitisk talesman för miljöpartiet. En maktposition, kan man tänka??
Kors i taket när jag såg ordföranden?? --vandra i solen i Lund?? Typiskt nog vågade seniorplåtis inte att fråga hur det går med järnvägen?? Jag väljer att inte lägga ut bilden på den sommarlediga ordföranden?? --utan illustrerar den åldrande järnvägen?? --med en mycket gammal typ av rälsspik??
Jag fann den i min farfars lådor i Riddarhyttan?? --han var erfaren rallare??
Gammal rälsspik?? --från Riddarhyttan.
Kanske trafikutskottet skulle lära sig att slå i en rälsspink?? --bara för att få in känslan för järnvägens underhåll??
#1565. En guldgruva?? –bilder från järnvägshistorien i vårt land
Dokumentation av vårt samhälles funktioner är viktig?? –men förkommer den i dagens digitaliserade samhälle?? Jo, åtminstone är tillgängligheten bättre i dag??
Men tusan vet hur det blir i framtiden?? –då kvartals rapporterna helt styr?? För man har väl ingen nytta av att dokumentera hur det är idag??
Det finns en vits med dokumentation?? –man kan se vilka misstag man gjort?? –och vilka misstag man gör just nu?? Man kanske till och med kan få reda på hur man skall göra??
Vi har ju ingen aning just nu om hur man skall underhålla en järnväg?? –och då kan det finnas anledning att gå in på Sveriges järnvägsmuseum, samlingsportalen.se, och se mer än 100 000 bilder. Många av bilderna där är minst lika bra som Micke Bergs dokumentärbilder??
Ta en koll på den här bilden från Limmared 1950?? – med banmästare W. Olsson och hans mannar. De tryckimpregnerar slipers?? –utan att veta att det är en miljöfara med arsenikoxid?? –men de kunde hantera utrustningen. Men Du vilken bild?? Där ligger man i lä. Kolla han som drar åt muttrarna i tryckkammaren?? Här var det inga kalaskulor?? --bara "sixpacks"!!
Banmästare W Olsson i Limmared 1950
Den banmästaren visste hur man gjorde?? –kolla den skärmmössan?? Han var samtida med min farfar, banmästare Halvar Emilsson, i Trollhättan. Å han visste hur man slog i en rälsspik. För han var banmästare på västra stambanan i Trollhättan.
Trollhättans station anno 1950. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum
#1564. Rallaren?? –han som visste hur man gjorde??
Det fanns en tid i ”Landet utom sig”?? –då det byggdes järnvägar?? –för transporter av gods och människor?? –från nästan alla kommuner?? –i det avlånga landet.
Till att börja med drogs tågen av koleldade ånglok?? –men i Norge och Sverige elektrifierades de mest trafikerade banorna?? –efter första världskriget.
För ungdomarna kan det vara intressant att se hur kartan såg ut i Norden 1904?? –med järnvägarna markerade?? –kolla här.
Bygga nya järnvägar genom vårt kuperade land var inget latmansgöra?? –hårt kroppsarbete krävdes. Vi glömmer lätt bort idag, att om man inte hade en högre utbildning på den tiden?? –så återstod för de flesta bara stenhårt jobb med muskler?? –för att försörja sig?? –ingen blev kändis?? –i någon TV-såpa??
Min farfar, Harvar Ferdinand Emilsson -92, var rallare i många år?? Han byggde järnvägar i norr och syd och Norge!! –var det än behövdes en stark arm?? –och en klurighet?? –om hur man bygger en järnväg??
Han var förman vid 22 års ålder?? –då stickspårtet till Bäckegruvan byggdes från Riddarhyttan station till gruvan år 1914?? Han står där med slokhatten, nära loket.
Man hittar den här bilden på samlingsportalen.se där Sveriges järnvägsmuseum har lagt ut sitt bildarkiv. En guldgruva?? –för fantasiska bilder från vår järnvägshistoria.
Min farfar pensionerads på 50-talet som överbanmästare. Han köpte, på auktion, ett SJ hus, byggt 1917, i Riddarhyttan. Här levde han sina år som pensionär. Så här såg han ut tillsammans med sin Maria, min farmor.
Halvar Ferdinand Emilsson med hustru Maria (född Bovin) anno 1968
Det är inte utan att jag beundrar den här kärva syndikalisten. På något sätt gjorde han samma klassresa som seniorplåtis?? Åtminstone åkte Halvar första klass gratis som banmästare.
#1561. ”Thing T.Thing” har fått jobb på COOP
Det trodde jag inte?? –att han slutligen skulle få ett vanligt jobb?? Det passar dock att ”das eiskalte händchen” fick jobb i kylen för mjölprodukter?? –hos COOP??
Alla som kan sin historia om den gamla TV-serien Familjen Adams?? –vet att där finns en ensam vit hand?? –Thing?? –som står till tjänst med det mesta??
Till min stora förvåning så har Thing nu fått jobb hos COOP i Lund??
Lund anno 2015-08-01