UNDER FOCUS
#673. Surf n sea? –eller full avslappning??
Det finns en plats jag skulle tänka mig att bo på?? –nära havet! Bo i ett trähus?? –utan fönster?? Kan man det?? –ja, man har bara träspjälor i stället – och temperaturen är alltid kring 25 grader!!
Finns det en sådan plats?? –ja, vid den norra stranden av ön Oahu, i Hawaii ögruppen. Här rullar gigantiska vågor in mot en nästan oändlig sandstrand?? Här flockas surfarna!! –allt är fokuserat mot glidande på vågen?? Affärerna är enkla och barerna finns tätt?? –längs stranden. Här kan man sitta i korta shorts och t-shirt?? –högt uppe på en barstol?? --sippande på en daiquiri cooktail!!
På natten blåser baksmällan bort i vinden från fönstret!!
Här vill jag bo!! –som pensionär??
#672. Om du ser en gyllene elefant?? –ligger du illa till – eller sova vid templet??
Spegla ett samhälle?? –är det gatufoto?? Hur skall man skildra något man inte förstår?? –som en ny ort eller obegriplig kultur. Försöka duger?? –kan man resonera, kanske det spelar en liten roll??
Kanske kan det göra någon annan nyfiken?? –en som vet hur man gör. Jag skall ta ett exempel!! –Japan. Jag har varit där nästan tio gånger. Jag har jobbat där en kort tid! I stort är det ett land med västerländsk livsstil?? –som formades efter andra världskriget. Ockupationen av USA påverkade den ekonomiska strukturen?? –förvånansvärt snabbt??
Likafullt så är samhällets struktur starkt påverkad av de gamla traditionerna?? –som de religiösa inriktningarna. Märkligt nog anammar japanen flera religioner samtidigt??
Till att börja med var den sociala solidariteten inom företagen mycket stark?? –troligen därför att man gått igenom mycket svåra tider, till och med svält, efter kriget. I slutet av åttiotalet började den japanska industrin känna av den ekonomiska pressen från länder med ”billig arbetskraft”. De säkra anställningarna föll och Japan upplevde avskedanden och ökande arbetslöshet?? –nästan otroligt för japanen i gemen??
Klyftorna i samhället blev tydligare?? –uteliggare och lyx blandades på Ginzan!!
Den gyllene elefanten. Tokyo 1988. Leica M2 med Summicron 35/2.
Tryggheten finns i religionen?? –och vid de olika templen flockas utesovarna!! Samhället har svårt att hantera situationen?? –skall detta tillåtas?? Fortfarande kom cyklande poliser och väckte sovarna och bad dem flytta från området.
Sova vid templet. Tokyo 1988. Leica M2 med Summicron 35/2.
#671. Analogt?? –kan de va nått?? –ja i konsten!!
Använder du en analog kamera, då är du i minoritet?? Du är sannolikt mycket intresserad av foto – och troligen medveten om bildkvalitet!! –kanske även konst i foto?? Du har inte bråttom!!
Den stora majoriteten av bilderna som tas idag är tagna med ”digitala” sensorer!! Jag har satt citationstecken här för dessa sensorer är analoga men signalen lagras digitalt med ettor och nollor. De allt bättre kamerorna i telefoner gör ju att nästan alla har en kamera med sig idag och det gör att mängden bilder har exploderat i sociala medier. Troligen har även mängden ”konstnärliga” bilder på detta sätt ökat?? –så den gamla filmbaserade analoga fotografin är inte längre ensam om att vara ett verktyg för konstinriktad fotografi?? Detta tror jag är mycket bra, det har breddat den fotografi som engagerar.
Många analoga fotografer är av nostalgiska skäl anhängare till film, men många tycker om hantverket att göra en bild på papper, och all heder för detta!! Förutsatt att man deponerar kemikalierna på miljöstationerna. Huvuddelen av fotograferna scannar sina negativ och får en digital fil?? –för att få ut bilden på papper. Detta är också ok! –för idag kan man skriva ut bilden så att dess kvalitet blir nästan lika bra eller bättre?? --som på fotografiskt papper!
Assistent Ninni sitter just nu och scannar diafilm, som sonen tagit på Island, och det är slående hur bra de gamla analoga diabilderna är!! --och de kan justeras digitalt till önskad uttrycksform.
När man idag talar om kameror som använder fotografisk film med en ung användare av digitalkamera?? --så stirrar de på en som om man va från stenåldern?? –och det är man kanske!! Jag brukar då plocka fram en bild på en sådan kamera?? –som den här!!
Min OM-4 analoga kamera.
Det är kanske att ta i lite för mycke?? –men den här konstnären har mycke pedagogiskt visat att analoga kameror hör hemma i konsten!!
OM-2 i konsten. Bondi Beach, Australien, 1988.
#670. Nedlagd?? –så nedlagt det kan bli?? –men vilken arkitektur!!
Tiden går å verksameter förändras?? –vissa läggs bara ned?? Ibland blir det inga spår kvar, men så kan det bli monument stående?? –vackra sådana?? Oavsett vad som varit dess innehåll??
Det är för underligt, men fotografer dras till förfall och ruiner! Böcker ges ut med bilder på nedlagda industrier?? Varför gör fotograferna denna arbetsinsats för att visa ”vrak”??
Ja, nu kan det ju vara så att det som blir kvar kan vara vackert?? –jo, för det kan ju vara väl gjort från början?? Det kan till och med vara så att det är banbrytande arkitektur i skalet?? –även om innehållet är dött?? Tänk på hur vi vallfärdar till Akropolis eller Pyramiderna!!
Nu behöver det inte vara så pampigt?? –det räcker med en vit liten byggnad?? --som står där i sin ensamhet!! –och kanske har man serverat mat där?? –för att jag skall ta en bild!!
Någon stans? –down under?? Leica M2 med Summicron 35/2.
#669. Snacka om andra tider?? –var ä mobilen?? –eller tandhatten??
Ett kvarts sekel!! –det hände snabbt?? –mycke förändras radikalt?? Datorerna tar nästan över allt i samhället!! –kommunikationerna är totalt förändrade?? Prata med vilken som på klotet?? –var som helst??
Det var tropiskt varmt. Solen hade gått ned och folk samleds på gatorna i byn. Det var dammigt?? --torkan hade varat ett tag. Folk hängde i gathörnen?? –ungarna lekte?? –barfota!!
Det rådde ett slött lugn över kvällslivet?? Flugorna surrade lite, men inte så där överdrivet irriterande som det kunde vara här och där?? Jag hade Leican hängande på axeln?? –det gick att plåta med Tri-X och bländare 2 fortfarande?? –så här under kvällningen?? Jag hade ingen hatt på mig?? –jag tycker inte om hattar, de är i vägen när man skall plåta. Men den här mannen hade en hatt?? –han hade inga korkar hängande i snören från brättet?? –som en del invånare har i det här landet?? Nä han hade troligen hajtänder instuckna i dekorationsbandet?? –men det var inte krokodiljägaren?? –ja ni vet vem jag menar??
I en aussie by 1988. Leica M2 och Summicron 35/2.
Det framgår tydligt att detta hände sig i den tiden då inte mobiltelefoner fanns?? –en annan tid än vår tid alltså?? Utan bilden togs på den tiden då man pratade i en lur med sladdförbindelse?? –hur gick det till?? Ja vem vet??