SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4029. Full glugg med Hexanon 21mm f4

Det här har inte den gamla gluggen från 1975 varit med om tidigare?? –just att bli autofokuserad vid bildtagningen?? Det kan tyckas vara lyx?? –med så stora skärpedjup även på bländare fyra??

En gatufotograf vet att det ofta är fallet, men vill man komma nära objektet så är det bra med autofokus?? Är det så snabba händelser på gång då är det bra med autofokus??

Sony a7RII + Techart LM-EA7 6.0 II Auto + adapter AR-E + Konica Hexanon 21mm f4

Hur kan man få autofokus med en så gammal glugg?? Svaret är att man sätter en adapter på kameran, här en Sony a7RII, av typen Techart LM-EA7 6.0 II Auto. Det fungerar utmärkt även med ett vidvinkelobjektiv som Konica Hexanon AR 21mm f4. Det är intressant ur en historisk synvinkel att den optiska designen av Hexanon 21/4 är baserad direkt på Zeiss Flektogon 20mm f4. I fallet med Hexanon är det första element till och med akromatiskt korrigerat. Det var inget billigt objektiv 1975?? –i dagens penningvärde så kostade det över 20 000 kronor. Det var en tid Konicas dyraste objektiv?? Idag kan du på nätet hitta ett för 1500 kr och uppåt 5000?? Objektivet är mycket gediget och väger tyvärr 365 g. De tester på nätet som finns tyder på att det här objektivet är mycket bra?? Seniorplåtis håller med om detta?? Bilderna från kameran ovan är även vid bländare 4 ovanligt skarpa ute i kanterna och vid andra bländare är hörnen mycket skarpa.

Bilder med kameran ovan med bländare 4

Objektivet är inte alls så känsligt för ”flare” reflexer i motljus?? –för gatufoto är det inga problem. Man kan alltid diskutera det som kallas bokeh, de vill säga oskärpan i förgrund och bakgrund. Seniorplåtis tycker att den är behaglig i det här fallet.

Bilder tagna på bländare 4 visar en behaglig bokeh

Vinetteringen är nästan försumbar vid bländare 4 och är lätt korrigerbart i LR 6.14. Den laterala kromatisk abberationen är enligt litteraturen försumbar hos denna lins och det är tydligen ovanligt för en vidvinkel glugg av denna typen.

Här kommer några fler bilder med bländare 4 och kameran överst:

Bilder tagna med Sony a7RII enligt översta bilden

Inlagt 2022-07-19 07:27 | Läst 1005 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Intressant. Ångrar att jag sålde av Pentax objektiven för 5-10 år sedan. Bland annat ett 55mm. Inte dyrt då men som jag upplevde det - mycket skarpt.

Får du någon känsla för exponeringstiderna med den gamle?

När jag använde 55:an bl a med adapter på en nyare kamera tyckte jag att bländartiderna alltid blev snabbare än för det moderna objektivet med ung samma brännvidd.
Svar från Bob Bovin 2022-07-19 08:53
Hej,
Man skall aldrig sälja gamla gluggar. Jag har gjort samma dumhet. Jag sålde en Noctilux 50/1 och en Canon 50/0.95.
Med Techart adaptern så rör sig ingenting i objektivet. Slutartiden ändrar sig inte i Sony kameran, men adaptern letar inte in fokus lika snabbt som som kameran själv. Men år andra sidan så finner jag att Techart är snabb nog för de flesta tillämpningar. Kanske inte för snabba sporter eller fågelbilder.

Ha det väl
Bob
Objektivet verkar vara ett fynd - åtminstone i dina händer. Fina bilder! /JE
Svar från Bob Bovin 2022-07-19 09:05
Hej Jan Eric,
Fram för allt är färgåtergivningen superbra. De optiska distorsionerna är minimala.
Det här objektivet är ju början till dagens moderna era. Det har fortfarande en del gamla rötter kvar från historien.
Skall man vara miljövänlig och vill spara pengar så är detta en bra kandidat för vidvinkel. Den köps nu upp mer och mer av videografer och 🎥 fotografer. Motsvarande Leica R glugg har gått upp skarpt.
Ha det bra och hälsa familjen
Bob och Ninni
Jag är alltid förvånad, hur bra de gamla objektiven egentligen är. De har en behaglig karaktär i jämförelse med digitala objektiv som ger en känsla av en mera steril karaktär. Allt beror på vad man är van vid. Med 21 mm får Du en fin närhet till motiven. Jag har en gammal Nikkor 20 mm, och jag saknar inte autofokus på den. Mvh Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2022-07-19 11:31
Hej Wolfgang
Det här är nog det bästa 21mm jag använt. Nu är ju detta en ganska modern glugg om även konstruerad 1965. Den är ju lik Zeiss klassiker, men den bakre 3-lins gruppen är uppdelad här. Å andra sidan består frontlinsen av två apokromatiska linser som är radioaktiva. Antireflexbehandlingen är multicoated.
Så färgbilderna är mycket tillfredställande.
Eftersom närgränsande är 20 cm så behövs autofokus bara vid närbilder.
Ha en fin dag
Bob
Ser bra ut det här! Intressant text!

Jag har ett Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20 mm f2,8 från 1976, generationen efter deras f4. Sen jag fick det genomgånget av expertis är det ett utmärkt objektiv. Inte AF men kameran piper till då man hittat rätt inställning. Det där med skärpedjup är lite lurigt, Flektogonen funkar bäst då skärpan är "spot on".
Svar från Bob Bovin 2022-07-19 15:59
Hej Måns,
Det är ju väl ansett det objektivet. Några jämförelser på nästet ser inte så stor skillnad mot f4 föregångaren. På eBay är priset för din glugg omkring 8 kkr. Jag har ju sett att din Flektogon ger fina bilder för nätet. Den här Hexanonen har en nästan för mig osynlig mustasch distorsion. Men är man kritisk så är den typen distorsion svår att korrigera. Å andra sidan är den förvånande skarp i hörnen vid f4.
Den här Techart adaptern som ger autofokus på Sony a7RII tycker jag är bra och nu ryktas att det kommer en ny variant av den som är mindre och snabbare. Techart är mycket användbar ty nästan vilket objektiv som helst kan kopplas.
Egentligen är det ju så att fokus skall alltid vara spot on. Skärpedjupet har ju alltid en max fokus punkt.
Ha det bra
Bob
Måns H 2022-07-19 18:55
Mustaschformad distorsion:

Jag letade reda på en användbar korrigeringsprofil i mitt bildbehandlingsprogram Affinity Photo. Klickade igenom alla 20mm objektiv och hittade en som är avsedd för Canon EF 20mm f/2,8 USM.

Det blir inte helt perfekt, men fixar kanske 80 % av "problemet". Det är väl mest i arkitekturfoto man gärna vill ha raka linjer raka.

Nåt liknande finns väl i andra program.