En återuppväckt plåtslagare
Kineserna kan också ... nästan!
Om ett år är det dags för oss att byta ut vår nuvarande Tesla Model 3, och eftersom det är lång leveranstid på många bilar just nu har vi redan börjat kolla på alternativ. Tesla har dock sänkt sina priser rejält, så det är inte alls omöjligt att det blir en Tesla igen (fast köp i stället för leasing den här gången).
Bilen på bilderna är en ORA 300 tillverkad av Great Wall Motors (i Kina förstås). Just den här versionen har lite för litet batteri för våra behov, men den finns med större batteri som har ungefär samma räckvidd som Teslan med bakhjulsdrift. Den är klart mindre än Teslan och man sitter högre, vilket gör det lättare att komma i och ur bilen. Den har de flesta funktioner som finns i moderna elbilar, men också en del egenheter som jag har lite svårt för.
ORA har precis som Tesla möjlighet till så kallad enpedalskörning, d.v.s. att bilen motorbromsar kraftigt ända ned till stillastående när man lättar på fartpedalen. Dessvärre måste man aktivera det varje gång man kör, och det stängs av om man använder farthållaren eller lägger i backväxeln. Bilen tycker heller inte om smala vägar utan mittmarkering, och aktiverar nödstyrning så fort man kommer i närheten av vägkanten. Det går förstås att stänga av, men normalt sett vill åtminstone jag ha den funktionen aktiverad (om den fungerar bra). Ljudsystemet i bilen är också tämligen mediokert (för att uttryck det snällt).
Trots detta tycker jag det är en kul liten bil som nog fungerar bäst för de som använder den främst i stadstrafik. Största problemet är priset; om vi skall köpa en sådan här med det större batteriet kostar den lika mycket som en bakhjulsdriven Tesla Model 3 (alltså samma som vi har idag) trots det är en mycket mindre bil med kortare räckvidd och sämre utrustning ...
Elbilar hör hemma på tivoli!
Elbilar går heller inte att köra lång med (och absolut inte om man är norr om Dalälven). Man måste också tillbringa flera timmar med att ladda bilen, och framför allt självantänder den och exploderar!
Det finns många dylika "sanningar" om elbilar, och de förs ofta på tal i sociala medier så snart någon skriver om elbilar (det är förstås oftast köpta journalister som skriver om dem; t.ex. allas vår Magnus Fröderberg som numera skriver mer om bilar än om kameror).
Att elbilar hör hemma på tivoli är ju lite kul, så jag bestämde mig för att åka lite berg- och dalbana. Bästa stället för det är förstås vårt grannland i väst - Norge!
Det var en spontan och helt oplanerad resa från måndag till fredag i slutet av augusti. Jag ställde helt enkelt in GPSen i bilen på ett ungefärligt mål och laddade bilen där den tyckte det var lämpligt (och den tid bilen föreslog). Boendet löste jag genom att slänga in en helt vanlig madrass (90x200) i skuffen på bilen, och där sov jag gott tack vare campingläget som håller vald temperatur hela natten (och inte drar mycket ström).
Norge är fantastiskt! Varje gång jag kom till ett nytt ställe tänkte jag att det inte kan bli vackrare, men det kunde det förstås när man kom till nästa berg eller dal ...
Totalt körde jag under dessa fem dagar 283 mil, laddade 15 gånger (i snitt 18 minuter per laddning) och gjorde av med 370 kWh el till en kostand av drygt 1500 kronor (vilket ger ett snitt på 131 Wh per kilometer). Helt ok förbrukning, vilket har att göra med att elbilar är synnerligen effektiva i nedförsbackar; i stället för att använda bromsen motorbromsar bilen och återvinner därmed energi!
Jag laddade enbart på Teslas snabbladdare, och behövde inte köa någon gång (det var tomt nästan överallt). I snitt kostade varje kilowattimme 4,50 SEK (vilket får ses som ett fynd med tanke på elpriserna generellt just nu).
Som ni ser på kartan blev det en del kringelikrokar, och jag har redan bestämt mig för att göra en liknande tripp nästa år. Då blir det dock norra delarna av Norge (med bland annat Lofoten som mål).
Min slutsats är att det går alldeles utmärkt att åka på långresa med elbil (och detta trots att jag har modellen med minsta batteriet). Dessutom var det en fantastisk upplevelse!
Om ni vill se fler bilder finns de här: https://adobe.ly/3cxnWtM Alla bilder är gjorda med en iPhone 13 Pro Max - jag använde Lightrooms kamerafunktion (DNG-format) och gjorde all efterbehandling i Lightroom.
Världens äldsta cykellopp!
Idag gick den 114:e upplagan av Scandinavian Race av stapeln i Uppsala. Loppet är det som körts flest år på raken utan avbrott (114 år alltså). Jag vet inte vem cyklisten på bilden är, men vann gjorde dansken Rasmus Bøgh Wallin.
Själv var jag på plats som ordonnansansvarig i Östra Aros MCK. Klubben har i många år kört som MC Marshal på de cykeltävlingar som går i Uppsala (och andra städer). Jag har bara kört som ordonnans i sex år (flera av oss har kört i 30 år eller mer), och det är riktigt skoj att deltaga i cykeltävlingarna på ett lite annorlunda sätt :)
Ha en fortsatt trevlig helg!
fotograferat med en iPhone 13 Pro Max och Lightroom Camera
Apropå cykeltävlingar!
Så här såg det ut när jag körde som föråkare under Cykel-SM i Uppsala under midsommarhelgen i 30 graders värme ...
Inte fullt så många åskådare som på TdF :D
Filmat med en Gopro Max från en KTM 790 Adventure R
God Hjul på er allihopa!
Önskar AFE