Annons

Vinkelsökare till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Jaha nu har det gått ett halvår sen jag pratade vinkelsökare här, har det hänt nåt nytt på den fronten, ngn ny billigare "vanlig" vinkelsökare på marknaden, dvs inte den dyrare elektroniska? El nåt nytt tips på nåt annat som kan passa.

Finns den?

Jag tror inte att den finns på den svenska marknaden. Cyberfoto har haft den på beställning åtminstone sen i vintras.
"varan är beställd men leveranstid är okänd" står det. Jag avbeställde min efter att ha väntat i 4 månader.

Men vilken pratar ni om, Canons ordinära jättedyra, typ två laxar? Jag har inte ekonomi för så mycket, under tusingen vill jag komma, gärna mindre.

Jag fotograferar mycket fjärilar och även blommor och tyckte att jag skulle behöva en vinkelsökare till min 350d. Nu ett drygt halvår senare tycker jag att jag har klarat mig bra utan. Det är ytterst sällan (m.e.m aldrig) det dyker upp situationer som jag inte löser utan vinkeksökare. Det har blivit lite ofrivillig yoga vid några tillfällen, men det har gått.

Ja, det är ju inte så ofta man behöver vinkelsökaren, därför jag inte vill betala flera tusenlappar, men så är det de där få gångerna då det blir himla mycket yoga och nacksträckningar då man hade varit beredd att betala flera tusen, just då alla fall, men inte nu… :)

Jag köpte min i USA för typ 1300:- kontra de 2700 den kostade på cyberphoto då. Har kommit väl till användning speciellt vid macro.

Dessutom så är vinkelsökare C perfekt på en APS-C kamera då det vanliga läget på 1.25x förstoring inte klipper bort något av sökaren, vilket den gör på en full-formats-sökare. Dessutom är 2.5x läget toppen vid macro för att ställa skärpan och så.

Jag upptäckte till min förtjusning att min Pentax vinkelsökare passade till Canon 20D.
Inte mycket som går att kombinera mellan olika tillverkare, men ibland har man tur.
Kan kolla om den passar på 350d också, en kompis har en sån.
(Sen är det ju inte världens lättaste att hitta Pentax vinkelsökare heller)

Du får gärna ange sen vad den heter exakt, kanske att man kan hitta den billigare nånstans.

Jag kommer ihåg från förra gången vi diskuterade vinkelsökare att det fanns en del äldre som kan passa, ibland med rätt adapter, men problemet är ju just det att veta om den passar, inte alltid säljaren har en 350D att testa med.

Förra gången var det oxå nån som nämnde nån billig tredjepartstillverkare men då var man tvungen att handla på ebay och med kostnader på så kändes det inte lika kul, undrar om inte nån säljer såna i Sverige? Att inte Hama el nån sån har nåt sånt?! Jag är inte i första hand ute efter kvalitet, detta är ju ingen grej man sliter på direkt.

Re: Finns den?

PierreS skrev:
Jag tror inte att den finns på den svenska marknaden. Cyberfoto har haft den på beställning åtminstone sen i vintras.
"varan är beställd men leveranstid är okänd" står det. Jag avbeställde min efter att ha väntat i 4 månader.

Min kom efter fem och en halv månad.

Min ser ut såhär. Vet inte vad den heter men det står ett M i botten på den, den visar rättvänd bild i 1x eller 2x förstoring och om man vill ta stående format kan man vrida den ett helt varv runt.
Jag provade den på varenda kamera jag hittade i fotoklassen här på skolan och den passade på:

Pentax
Spotmatic
LX
Z1
MZ-S

Canon EOS
D60
10D
20D
300D
350D
300