ANNONS
Annons

Dagens fototips

Produkter
(logga in för att koppla)
Om resultatet är det som räknas så spelar metoden mindre roll. Men det kan ju vara kul att utmana sig själv. Men då ska man väl inte tjuvkika i displayen heller. 😉
Precis. Somliga tycks tro att det är något speciellt med M-läget i kameran, men det är bara hittepå. Alla lägen på programratten har sina för- och nackdelar. Man kan fotografera precis lika "manuellt" med bländarförval och tidsförval som man gör i M-läget. Det är en smaksak vad man föredrar.
 
Om resultatet är det som räknas så spelar metoden mindre roll. Men det kan ju vara kul att utmana sig själv. Men då ska man väl inte tjuvkika i displayen heller. 😉
Fototipset: Tejpa över displayen och låtsas att det är film i kameran. Ställ iso på fast 100 eller 64 så blir det ännu mer realistiskt.
Max 12, 24 eller 36 bilder får tas samma dag.
Eller använd en lös, handhållen, ljusmätare och exponera med hjälp av zonsystemet. Eller exponera med zonsystemet utan exponeringsmätare. :cool:

Nä, exponering med en digitalkamera behöver inte vara speciellt avancerat. Om man exponerar "till höger" så får man maximalt med data i bildfilen att arbeta med. Oftast. Efterbehandlingen är minst lika viktig som vad man gör vid exponeringstillfället.
 
Hur definierar du manuell exponering? För mig innebär manuell exponering att man utan tekniska hjälpmedel bedömer ljusets intensitet och ställer in tid och bländare därefter. Man mäter ljuset med ögonen och erfarenheten, så att säga.

Tar man däremot hjälp av ljusmätaren i kameran när man fotar, då är det inte manuell exponering i uttryckets rätta bemärkelse. M-läget på kameran är alltså inte samma sak som manuell exponering, om man fortfarande drar nytta av exponeringsmätaren. Tycker jag.

I så fall använder jag mig av manuell exponering i ordets felaktiga bemärkelse.

 
Om resultatet är det som räknas så spelar metoden mindre roll. Men det kan ju vara kul att utmana sig själv. Men då ska man väl inte tjuvkika i displayen heller. 😉
Fototipset: Tejpa över displayen och låtsas att det är film i kameran. Ställ iso på fast 100 eller 64 så blir det ännu mer realistiskt.
Max 12, 24 eller 36 bilder får tas samma dag.

Det verkar vara en helt meningslös övning.

Att ta kontroll över exponeringen med manuella inställningar hjälper till att skapa bättre och mer intressanta bilder.

Med en digitalkamera kan man "chimpa" och se hur det ser ut, eller ännu bättre med en spegelfri kamera där man ser i sökaren hur det kommer att bli.

Utmaningen är att bestämma själv vad som är viktigt i bilden och exponera därefter.

 
Att ta kontroll över exponeringen med manuella inställningar hjälper till att skapa bättre och mer intressanta bilder.

Med en digitalkamera kan man "chimpa" och se hur det ser ut, eller ännu bättre med en spegelfri kamera där man ser i sökaren hur det kommer att bli.

Utmaningen är att bestämma själv vad som är viktigt i bilden och exponera därefter.
Och sanningen är att man kan ta kontroll över exponeringen lika bra i kamerans halvautomatiska program som i M-läget. Moderna kameror idag har ju program för slutarprioritet, bländarprioritet och flexprioritet. Alla dessa program kan påverkas lika manuellt som när du jobbar i M-läget. Man justerar ju då exponeringskompensationen manuellt, så att man får exponeringen som man vill ha den.

I slutänden handlar exponering bara om att placera histogrammet på önskad plats. Det kan kontrolleras på flera sätt. Tro mig, finns absolut ingen magi i bokstaven M! Det finns flera sätt att nå samma slutresultat, och vilket sätt man väljer handlar om tycke och smak. Kul att du har hittat den metod som passar dig bäst! Själv jobbar jag oftast med flexprioritet och exponeringskompensation för att ta samma fulla kontroll som du har hittat i M-läget.
 
Senast ändrad:
I slutänden handlar exponering bara om att placera histogrammet på önskad plats.
Helt riktigt. Digital fotografering är annorlunda jämfört med filmfotografering.

Ett tips (för att hålla sig till trådens ämne) är alltså att glömma bort allting man kan om filmfotografering och lära sig digitalfotografering från grunden.

(Ni som fotograferar med film kan bortse från detta tips. :))
 
Ett tips i all välmening, Terje:
Jag tror att du har större chans att få respons om du formulerar dina tankar i klartext i denna tråd istället för att hänvisa till en privat blogg.

Det är ytterst få som orkar eller har lust att hoppa iväg till en blogg för att läsa. Här på FS fungerar kommunikation bäst i klartext, är min erfarenhet.

Om det nu är respons du vill ha? I annat fall kan du ignorera mitt tips.
Det är lugnt Ulf! Att få respons på artikeln från Fotosidans medlemmar är ju inte det primära, inlägget delas ju även på min Facebooksida. Jag ser min artikel som fristående, men där tråden här på FS var den som fick mig att skriva artikeln. Jag upplever också att den har ett mer allmänt intresse, vilket gör att jag skrev artikeln för bloggen. Jag har också sett genom åren att mina blogginlägg också når en större publik.

Givetvis är jag också med här i forumen där jag känner att jag kan lägga till något, även fast jag tycker att forumen lätt tappar det konstruktiva.

Jag tycker tråden tar upp ett intressant område och hoppas att många olika medlemmar vill komma med tips till varandra.

mvh Terje
 
Oj vad irriterande det är när man har "fel" objektiv med sig. Kanske lärorikt. 😀

Det kan såklart vara irriterande om man hittar ett motiv som vore perfekt för en viss brännvidd, men i mina ögon handlar det mer om att tvinga sig själv att hitta andra typer av motiv och utsnitt. Åtminstone jag har en tendens att ofta leta mig tillbaka till samma typer av bilder som jag alltid gör.
 
Mer produktivt är att titta genom väskorna (eller var du nu har dina grejor) och välj ut det du faktiskt tror dig behöva till dagens övning. Det är bättre än att bara ta ett objektiv, särskilt ett som egentligen inte passar, för gör du det behöver du inte tänka alls, bara ta ett.
Ska du få med dig en relevant delmängd av utrustningen tvingas du tänka efter före om vad det är du har tänkt åstadkomma idag.

Om du tvunget ska köra spartanskt kan du lämna kameran hemma och försöka göra något vettigt med mobiltelefonens kamera.

Men det är ju det som är hela poängen - att inte välja ut en delmängd utan att tvinga sig själv att vara kreativ med endast ett objektiv. Öppna upp nya tankebanor och se andra utsnitt. Jag förslog aldrig att bara ta ett objektiv utan att tänka, det går alldeles utmärkt att tänka igenom vilken typ av objektiv man vill utmana sig med. Macro? Tele? Extremvidvinkel? Annat?
Att vara "produktiv" var åtminstone för min del inte tanken, snarare att vara utvecklande. Att fota med mobilen är inte intressant för mig, eftersom jag vill ha en viss kvalitet på de bilder som övningen resulterar i och mobilbilder tilltalar mig oftast inte.
 
Följer tråden och minns "hur det var" för inte så länge sedan. Dyrt och man fick tänka till lite innan man tog bilden. En eller någon bild. Var motivet eller ljuset lite unikt några. Idag många på samma motiv med olika perspektiv och inställningar. Lång exponering, kort, ändrar bländare och ISO, några med blixten inblandad osv. Byter objektiv. Så mycket roligare det ändå är

Det jag vill komma till är att man inte ska för bråttom från situationen. Finner själv stort nöje i att ta många. Tänja lite på vad jag tror kameran klarar. Lägga skärpan på andra ställen. Ta bilden manuellt i B läget osv. Finns väl inget rätt eller fel.

Kanske handlar det mer om att man är medveten om vad man gör och kanske lär sig något från det.
 
Det är också skillnad på om man bara ska ut och fotografera för sitt eget höga nöjes skull, eller om man faktiskt förväntas producera några bilder som ska användas till någonting.

Gäller det första kan man klämma på en 8 mm, eller för den delen en 800 mm, på kameran och se vad man hittar som går att fotografera på något meningsfullt sätt med den brännvidd det nu blev.

Gäller det andra, men det finns någon begränsning i vad man kan släpa med sig (du behöver kanske gå och kånka på alltihop i tolv timmar), då är det en mycket bra övning att fundera i förväg på vad man vill åstadkomma, och sen se om det stämde med verkligheten.
 
Jo jo, men om det gäller ren uppdragsfotografering så faller såklart hela premissen för denna tråd, som var att söka tips "som gör att man vill ge sig ut och fota mer, tänka nytt och bli inspirerad". Om det ligger förväntningar (från en kund) bakom, så måste man såklart göra en helt annan typ av avvägning...
 
Jag testade att fota på samma plats vid natt och morgon. Ska absolut testa fler ställen där jag tror det passar. Så länge som i detta fall det inte finns någon störande lampa som förstör. Men det kan bli ett kul projekt.c1.jpg
 

Bilagor

  • c2.jpg
    c2.jpg
    599.9 KB · Visningar: 12
Angående att ha allt på M. Om jag fotar t.ex i en skateboardpark så tar jag porträtt, actionbilder, siluettbilder och närbilder. Om jag inte fotat allt på M hade bilderna verkligen inte blivit som jag vill ha dom då jag vill ha F1,4 till 2.8 på porträtt och F4 och uppåt med minst 1/1000sek vid ett trick samtidigt som jag vill ha så lågt ISO tal som möjligt. Och vid motljus krävs en del manuella inställningar också.
Det handlar ju bara om 3 olika inställningar som går väldigt fort att ändra på. Tror inte jag har missat 10 bilder i hela mitt liv med spegellösa kameror pga att jag fotat på M. Däremot har jag testat P, A, S etc med inte alls lika bra resultat. Därför fotar jag i M. Nuförtiden behöver jag knappt tänka då jag lärt mig min kamera utantill.
Jag printar också mycket och då vill jag ha så lågt ISO som möjligt. Även vid Astrophotography, panorering och surf fotografering vill jag ha full kontroll i M-mode.
Kameran har ju ingen aning om vad jag fotar och hur jag vill ha bilden. För mycket redigering av bilder är för mig slöseri med tid och jag lägger därför mer tid på att få bilden så bra som möjligt i kameran för att slippa för mycket efterredigering.

Jag rekommenderar alla till att fota i M!

Om ni inte vill är det helt ok. Man gör sina egna val.

DSCF6852-01+(1).jpeg
 
Poängen är väl att hålla kontroll på kamerans beteende och inte låta den styra. Det kan man göra oavsett vilken exponeringsmetod man har inställd. Ibland kan man ha bättre kontroll i ett halvautomatiskt läge och ibland kanske inte.
 
Jo jo, men om det gäller ren uppdragsfotografering så faller såklart hela premissen för denna tråd, som var att söka tips "som gör att man vill ge sig ut och fota mer, tänka nytt och bli inspirerad".
Det tycker jag inte. Det tänket kan man ha även om det förväntas något slags resultat av det man fotograferar.
För mig som ofta fotograferar orienteringstävlingar när det "förväntas något resultat" är det ganska givet att en 70-200 mm följer med i alla lägen. Men det hindrar inte att jag har fotograferat löpare både med brännvidder upp mot 600 mm och ner mot 11 mm, för att få något annorlunda. Även fisheye har jag använt. Satt under repet vid fållan mot mål då.

AP1D9955.JPG

Därav min åsikt att man kan utveckla sitt fotograferande även genom att tänka efter vilka prylar man vill ha med sig. När jag väl traskat ut i skogen får jag hålla tillgodo med det som jag faktiskt valde i förväg.
 
Det tycker jag inte. Det tänket kan man ha även om det förväntas något slags resultat av det man fotograferar.
För mig som ofta fotograferar orienteringstävlingar när det "förväntas något resultat" är det ganska givet att en 70-200 mm följer med i alla lägen. Men det hindrar inte att jag har fotograferat löpare både med brännvidder upp mot 600 mm och ner mot 11 mm, för att få något annorlunda. Även fisheye har jag använt. Satt under repet vid fållan mot mål då.

Visa bilaga 167348

Därav min åsikt att man kan utveckla sitt fotograferande även genom att tänka efter vilka prylar man vill ha med sig. När jag väl traskat ut i skogen får jag hålla tillgodo med det som jag faktiskt valde i förväg.

OK, vi kan säkert hålla på att bolla detta fram och tillbaka i all evighet ;) Jag menar bara att det du beskriver - att man gör ett urval av lämplig utrustning inför ett fotojobb eller för den delen en spontan fototur - det är ju vad som åtminstone för mig är normalfallet. Det är klart att man (jag) inte tar med sig allt som finns i fotoskåpen därhemma. Någon form av urval blir det ju alltid baserat på vilken typ av foto som ska göras. Det jag syftade på och som knöt an till trådens tema var att medvetet begränsa sig för att tvingas tänka i nya banor och se nya motiv. Detta för att utvecklas som fotograf och inte snöa in i samma spår man alltid hamnar i. En ny idé som gör att man kanske hittar inspiration man annars inte haft.

Din kommentar om att "man kan utveckla sitt fotograferande även genom att tänka efter vilka prylar man vill ha med sig" har jag inga synpunkter på. Det är naturligtvis sant. Men mitt förslag handlade om ett annat sätt att utvecklas på. Ditt förslag och mitt förslag kan samexistera, det finns inget som säger att bara det ena av dem är ett sätt att utvecklas...
 
Tråden handlar om tips som det är fritt att testa eller inte. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en. Det kanske är en annan tråd men man kan ju recensera tipsen när man testat: "Jag provade att gå omkring en hel dag i city med ett fast 500 mm för gatufoto men fick bara ont i axeln och inga bilder för alla tycktes undvika mig", eller så.
 
Det jag syftade på och som knöt an till trådens tema var att medvetet begränsa sig för att tvingas tänka i nya banor och se nya motiv.
Ja, det var så jag menade när jag tog med en fisheye till en orienteringstävling. ...bring a knife to a shooting party...
Om vi nu förutsätter att jag då också använde det, vilket jag visade att jag gjorde ovan, så blev det till att tänka i nya banor för att få några bilder som det var någon mening med. Där inte deltagarna såg ut som myror på ett pansarövningsfält.
Inte hela dagen - jag hade några andra objektiv med mig också - men till någon del i alla fall. Kalla det begränsa blir förstås fel. Kanske rättare att säga att jag medvetet utvidgade mig, för att utveckla någon ny teknik/angreppspunkt på det sättet.
 
Angående att ha allt på M. Om jag fotar t.ex i en skateboardpark så tar jag porträtt, actionbilder, siluettbilder och närbilder. Om jag inte fotat allt på M hade bilderna verkligen inte blivit som jag vill ha dom då jag vill ha F1,4 till 2.8 på porträtt och F4 och uppåt med minst 1/1000sek vid ett trick samtidigt som jag vill ha så lågt ISO tal som möjligt. Och vid motljus krävs en del manuella inställningar också.

Vad är det för saker som gör att dina bilder inte blir som du vill om du kör med bländarprio? ljusmätningen är ju densamma oavsett om du gör M eller andra lägen.

I Princip enda tillfället jag kör ren M är vid astrofoto , där tror jag inte några andra lägen funkar nått vidare.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar