Annons

Dagens fototips

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för saker som gör att dina bilder inte blir som du vill om du kör med bländarprio? ljusmätningen är ju densamma oavsett om du gör M eller andra lägen.

I Princip enda tillfället jag kör ren M är vid astrofoto , där tror jag inte några andra lägen funkar nått vidare.

Kameran har ingen aning vad jag vill ha för slutartid eller ISO. Fotat med Canon, Nikon och Fujifilm. Testat A, P och S inställningar med tex max ISO 800 och minst 1/250sek. Men det bli nästan aldrig som jag vill så då funkar alltid M. Ibland vill man ha motionblur, panorering eller frysta tricks så Shutterspeed vill jag alltid ha koll på så även bländaren.

Vad är det för saker som gör att dina bilder inte blir som du vill om du kör med bländarprio? ljusmätningen är ju densamma oavsett om du gör M eller andra lägen.

I Princip enda tillfället jag kör ren M är vid astrofoto , där tror jag inte några andra lägen funkar nått vidare.
Alla gör nog inte lika. Jag tittar inte på ljusmätaren när jag använder M utan kollar på resultatet om det ser ut som tänkt. Om kameran bestämmer blir det ju inte som man vill alla gånger.

Jag brukar ibland använda M-läget med auto-ISO. Då bestämmer jag, och inte kameran, hur suddigt motivet blir och hur långt skärpedjupet blir. Då handlar det oftast om snabba förlopp.

I andra situationer är det bekvämare med ett halvautomatiskt exponeringsläge, eller t.o.m. Proffsläget.

Alla gör nog inte lika. Jag tittar inte på ljusmätaren när jag använder M utan kollar på resultatet om det ser ut som tänkt. Om kameran bestämmer blir det ju inte som man vill alla gånger.

I min värld så är ljusmätaren en utgångspunkt inte det slutgilitiga , det justerar man med över eller underexponering, vilket går smidigt att justera även i andra lägen än M, sen tittar jag på histogrammet , har jag min ninja med mig så kan jag titta på bilden där men det som är i kamerans display tycker jag sällan är något att titta på , räcker ju med lite varierande molnighet så varierar ju det man ser i skärmen.

Jag är också en föredetta M-fotare men normalt använder jag det inte nu , det enda Av eller tv gör åt mig är att justera en av parametrarna vilket gör mig snabbare , en ratt för då tillex bländaren och en ratt för att justera under eller överexponering om jag inte är nöjd med hur den mätt ljuset,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar