Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens fototips

Produkter
(logga in för att koppla)
– Ta färre bilder. Genom att tänka igenom bilden innan man tar den så slipper man ta massa onödiga skitbilder. Hur ofta har du mer än 10 pangbilder efter ett fototillfälle? Det betyder att du inte behöver ta fler bilder än så.

– Använd ett sidförhållande som du inte är van vid. Exempelvis panorama, kvadratiskt eller kanske 4:5. Detta förutsätter tyvärr att kameran tillåter det, för det blir inte riktigt samma sak att beskära i efterhand.

– Använd stativ även när det är helt onödigt. Det gör att man automagiskt tänker mer på kompositionen innan man tar bilden.

– Undvik inte "dåligt ljus". Det kräver bara lite intressantare motiv. Är solen ilsket stark mitt på dan så kan skuggor vara en del av motivet. Är det tokmulet så kan färgklickar i en grå omgivning vara ett alternativ, till exempel.

Kul med alla tips! Här kommer lite till

• Använd reflektioner från pölar, bilrutor, busskurer, takspeglar, solglasögon etc
• Gå en fotokurs. Man kan alltid lära sig något
• Gå på en mindre konsert och fota både konserten och folket runtomkring
• Träna på panning photography (googla)
• Lär dig använda en reflektor.
• Skaffa en instax printer. Det har hjälpt mig ovärderligt mycket på resor och fotojobb.
• Sök dig högt upp i stadsmiljöer och fota neråt. Takbarer, parkeringshus etc

Rekommenderar även att lyssna och titta på andras upplevelser för idéer och inspiration.

Podcast: • The Photowalk
• Create. Photography.
• Frames

Fotografer:
• Greg Girard (documentary)
• Theo Gosselin (Analogue lifestyle)
• French Fred (svartvitt)
• Tish Murtha (documentary portraits)
• Bruce Davidson (Magnum, documentary)

Jag röstar för att begränsa sig själv. Ge dig ut på en fotosafari med enbart ett objektiv.
Mer produktivt är att titta genom väskorna (eller var du nu har dina grejor) och välj ut det du faktiskt tror dig behöva till dagens övning. Det är bättre än att bara ta ett objektiv, särskilt ett som egentligen inte passar, för gör du det behöver du inte tänka alls, bara ta ett.
Ska du få med dig en relevant delmängd av utrustningen tvingas du tänka efter före om vad det är du har tänkt åstadkomma idag.

Om du tvunget ska köra spartanskt kan du lämna kameran hemma och försöka göra något vettigt med mobiltelefonens kamera.

Mer produktivt är att titta genom väskorna (eller var du nu har dina grejor) och välj ut det du faktiskt tror dig behöva till dagens övning. Det är bättre än att bara ta ett objektiv, särskilt ett som egentligen inte passar, för gör du det behöver du inte tänka alls, bara ta ett.
Ska du få med dig en relevant delmängd av utrustningen tvingas du tänka efter före om vad det är du har tänkt åstadkomma idag.

Om du tvunget ska köra spartanskt kan du lämna kameran hemma och försöka göra något vettigt med mobiltelefonens kamera.

Intressant åsikt men jag håller inte med alls. Vi är dock alla olika som tur är.
Fotar man i gamla vanor med utrustning man är för bekväm med lär man sig aldrig något nytt. Utmaningar skapar nytänk och inspiration. I slutändan handlar det om passion och viljan att utvecklas.
Förra året valde jag t.ex ett 43år gammalt manuellt 40mm1.8 objektiv (200kr) på en 10år gammal digital APS-C kamera för att fota med i ett år. Samma utrustning varje dag. Konica Hexanon 40mm1.8 (64mm FF)
En brännvidd jag aldrig använt dessutom på en 16mp sliten digitalkamera. Inte det mest optimala för Lofoten, Portugal, Spanien etc men jag utvecklades mer som fotograf det året än vad jag gjort på de senaste 23åren med kameror, kurser, jobb etc
Tog dessutom några av mina favorit bilder någonsin.
Www.stayuntilforever.com/one-camera-one-lens-one-year

Intressant åsikt men jag håller inte med alls. Vi är dock alla olika som tur är.
<...>
Förra året valde jag t.ex ett 43år gammalt manuellt 40mm1.8 objektiv (200kr) på en 10år gammal digital APS-C kamera för att fota med i ett år. Samma utrustning varje dag. Konica Hexanon 40mm1.8 (64mm FF).
Ja, olika är vi. Din metod ser jag som helt idiotisk. Tur ingen av oss är tvingad att göra som den andre gör! :)

#1 Samma motiv och perspektiv tagen från exakt samma punkt med samma objektiv och utsnitt en gång per månad eller för varje årstid. Tar ett bra tag med många kompletteringar innan man blir nöjd med serien på väggen

#2 Skapa och bygg upp under lång tid ett eget "kartotek" med fotoplatser och motiv att plocka från under andra ljusförhållanden och årstider än den gången man var där.... Inkl koordinater så man hittar snabbt och precist. Orörd nysnö just här skulle bli snyggt. Här ska man nog stå tidigt på morgonen när ljuset istället kommer därifrån. Måste vara mycket speciellt just här med vattenspeglingen när höstfärgerna kommer. Ån där höstdimman lägger sig så fint. Samhället med bara ljusen från fönstren. Osv osv osv.

Som sagt, öva sig att se motiven under andra förhållanden inkl väder än just den dagen jag var där. Samt dokumentera det för kommande bruk

När sedan ljuset, dimman, nysnön etc inkl foto abstinensen sätter in kan man enklare planera för att se till att vara just där man tidigare hade tänkt ut

#3 Använder numer enbensstativ med enklare kulled för 99% av mina bilder. Oavsett utrustning. Förutom att bilderna faktiskt för mig blir bättre så betraktar jag nog också situationen på ett annat sätt när jag använder det. Efter tid skapar det ett slags eftertänksamt "lugn" vid komponeradet. Speciellt när kameran står på högkant. Det tar mer tid och det är inte alltid dåligt. Bör dock vara lätt och i kevlar... typ. Om det känns tungt, kallt eller skramligt blir det kvar I bilen

Senast ändrad:
Jag kan återkomma med flera tips efterhand, men jag vill direkt börja med det viktigaste och mest handfasta: Fotografera hellre ofta än mycket!

Kontinuitet. Det ger dig större vitalitet i ditt fotograferande, gör dig rutinerad tidigare.

Fotografera varje dag, där du står och går.

Se, mycket och ofta. Träning gör mästare!

Själv fotograferar jag nästan varje dag, året om. Det gör att jag lär mig mer på kortare tid, men vitaliteten gör också att jag blir bättre på att se sådant jag kanske aldrig hade upptäckt.

Motiverades att skriva en ny artikel i min blogg som berör mina tankar om detta.

Så ofta som möjligt...

Motiverades att skriva en ny artikel i min blogg som berör mina tankar om detta.

Så ofta som möjligt...
Ett tips i all välmening, Terje:
Jag tror att du har större chans att få respons om du formulerar dina tankar i klartext i denna tråd istället för att hänvisa till en privat blogg.

Det är ytterst få som orkar eller har lust att hoppa iväg till en blogg för att läsa. Här på FS fungerar kommunikation bäst i klartext, är min erfarenhet.

Om det nu är respons du vill ha? I annat fall kan du ignorera mitt tips.

Senast ändrad:
Manuell exponering rules OK!
Hur definierar du manuell exponering? För mig innebär manuell exponering att man utan tekniska hjälpmedel bedömer ljusets intensitet och ställer in tid och bländare därefter. Man mäter ljuset med ögonen och erfarenheten, så att säga.

Tar man däremot hjälp av ljusmätaren i kameran när man fotar, då är det inte manuell exponering i uttryckets rätta bemärkelse. M-läget på kameran är alltså inte samma sak som manuell exponering, om man fortfarande drar nytta av exponeringsmätaren. Tycker jag.

Senast ändrad:
Hur definierar du manuell exponering? För mig innebär manuell exponering att man utan tekniska hjälpmedel bedömer ljusets intensitet och ställer in tid och bländare därefter. Man mäter ljuset med ögonen och erfarenheten, så att säga.

Tar man däremot hjälp av ljusmätaren i kameran när man fotar, då är det inte manuell exponering i uttryckets rätta bemärkelse. M-läget på kameran är alltså inte samma sak som manuell exponering, om man fortfarande drar nytta av exponeringsmätaren. Tycker jag.
Om resultatet är det som räknas så spelar metoden mindre roll. Men det kan ju vara kul att utmana sig själv. Men då ska man väl inte tjuvkika i displayen heller. 😉
Fototipset: Tejpa över displayen och låtsas att det är film i kameran. Ställ iso på fast 100 eller 64 så blir det ännu mer realistiskt.
Max 12, 24 eller 36 bilder får tas samma dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar