Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken kamera skall jag välja?
- Trådstartare Jonatan96
- Start datum
mayro
Aktiv medlem
Det jag anser sorgligt av vuxna som ger tips är att han får råd utifrån sin nivå att köpa en systemkamera då han verkligen bör börja sakta och lära sig massor med saker med en mer lämplig avancerad långzoomare tex.. Han har ju inte ekonomi ens att klä upp en systemare med det som krävs för att den skall klara dom fototillfällen man vill fota i samt runt.. Optikerna kostar stålar. Ännu mer än kamerahuset.. Och grabben har bara råd med ett hus...
Asså alvarligt.. hade någon av mina ungar suttit här och blivit påtjatade en systemare hade jag blivit så förbannad så hälften vore nog...
Asså det är ingen som ens ber han ta in sina föräldrar att delta här i topicen så dom kan se vilket som blir bäst utifrån att sen grabben skall kunna spara ihop till optikera?.. jag har för mig jag skrev nått om det tidigare här. Om inte gör jag det nu..
Han bör absolut inte köpa en systemkamera med sin egen nivå av kunnande.. Samt den ekonomi han deklarerat han har..
Det är vad jag anser är sådant vuxna här borde snacka om och inte tramsa om vilket märke eller vilket svar som var stöddigt...
Han är en ung ung kille med spirande fotointresse.. Se till han köper en långzoom utifrån dom klart avancerade som finns.. Då får han alla optikerna han behöver för att lära sig framöver inför en senare systemare om intresset sitter i...
Sorry för min lite bittska ton. Men detta behöves sägas anser jag..
Asså alvarligt.. hade någon av mina ungar suttit här och blivit påtjatade en systemare hade jag blivit så förbannad så hälften vore nog...
Asså det är ingen som ens ber han ta in sina föräldrar att delta här i topicen så dom kan se vilket som blir bäst utifrån att sen grabben skall kunna spara ihop till optikera?.. jag har för mig jag skrev nått om det tidigare här. Om inte gör jag det nu..
Han bör absolut inte köpa en systemkamera med sin egen nivå av kunnande.. Samt den ekonomi han deklarerat han har..
Det är vad jag anser är sådant vuxna här borde snacka om och inte tramsa om vilket märke eller vilket svar som var stöddigt...
Han är en ung ung kille med spirande fotointresse.. Se till han köper en långzoom utifrån dom klart avancerade som finns.. Då får han alla optikerna han behöver för att lära sig framöver inför en senare systemare om intresset sitter i...
Sorry för min lite bittska ton. Men detta behöves sägas anser jag..
pentaxZ
Aktiv medlem
Man kan ta fantastiska bilder med i princip vilken systemkamera som helst. För det är ju så att det är fotografen som gör bilden, inte kameran som gör fotografen. Oavsett vilken kamera du väljer så är ju grunden att du lär dig den ordentligt. Det finns vissa olyckskorpar som är övertygade om att endast nican om några år finns kvar, men så har det hela tiden varit. Risken är ju ganska minimal. Så välj den kamera du själv vill ha och skit i vad andra säger.
Finns ju lite annat att välja på än mainnstream nican.
Finns ju lite annat att välja på än mainnstream nican.
pentaxZ
Aktiv medlem
För femtusen spänn får du denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II
Mycket bra kamera som har antiskak i huset, dammborttagning på sensorn och är vädertätad. Jag har föregångaren K100D, och är sjukt nöjd med den. Den levereras också med den bästa kitoptiken, enligt tester.
Mycket bra kamera som har antiskak i huset, dammborttagning på sensorn och är vädertätad. Jag har föregångaren K100D, och är sjukt nöjd med den. Den levereras också med den bästa kitoptiken, enligt tester.
Ponisch
Avslutat medlemskap
Helt rätt Mayro!
Jag får en känsla av att TS tror att en systemkamera gör jobbet själv, och att det blir världens finaste bilder på köpet...
Som de flesta som inte har fotat innan tror!
För det mesta ungdomar, bland dom finns även många av mina polare!
I TS fall så skulle jag också råda till en långzoomare, då han säkert skulle bli besviken på att bilderna inte blir sådär kontrastfulla och fina som med kompisens kompakt!
Han kanske skulle vara nöjd i början, men efter ett tag med kitobjektivet börjar man känna sig begränsad och då börjar det bli riktigt dyrt!
Nyligen fick jag denna frågan om min kamera:
"Hur mycket zoom har den där?"
Jag svarade:
"Ingen"
Fick tillbaka:
"Va dålig den måste vara då, min kompis D40 har jättemycket zoom!"
Jag vsste inte om jag skulle skratta eller gråta, där satt jag med ett fast objektiv (ett lånat 50/1.7) och blev tydligen dissad över att min kamera inte hade någon zoom :S
Senare i konversationen skröt han även med att hans kompaktare hade 14Mpix, och min A200 har "bara" 10.2Mpix....
Jag skrattade och gick därifrån!
Vet inte om ni fattar varför jag skrattade eller ej, men tydligen är det så att ovana personer köper kameror baserat på pixel-antal och zoom nuförtiden!
Jag får en känsla av att TS tror att en systemkamera gör jobbet själv, och att det blir världens finaste bilder på köpet...
Som de flesta som inte har fotat innan tror!
För det mesta ungdomar, bland dom finns även många av mina polare!
I TS fall så skulle jag också råda till en långzoomare, då han säkert skulle bli besviken på att bilderna inte blir sådär kontrastfulla och fina som med kompisens kompakt!
Han kanske skulle vara nöjd i början, men efter ett tag med kitobjektivet börjar man känna sig begränsad och då börjar det bli riktigt dyrt!
Nyligen fick jag denna frågan om min kamera:
"Hur mycket zoom har den där?"
Jag svarade:
"Ingen"
Fick tillbaka:
"Va dålig den måste vara då, min kompis D40 har jättemycket zoom!"
Jag vsste inte om jag skulle skratta eller gråta, där satt jag med ett fast objektiv (ett lånat 50/1.7) och blev tydligen dissad över att min kamera inte hade någon zoom :S
Senare i konversationen skröt han även med att hans kompaktare hade 14Mpix, och min A200 har "bara" 10.2Mpix....
Jag skrattade och gick därifrån!
Vet inte om ni fattar varför jag skrattade eller ej, men tydligen är det så att ovana personer köper kameror baserat på pixel-antal och zoom nuförtiden!
larsborg
Aktiv medlem
Det där var lågt.....
Grabben är tolv år gammal, det är väl ganska självklart att han inte har stenkoll på kameror, eller hur.
Han försöker ju att lära sig för f*n, och Fotosidans forum är ju perfekt för det ändamålet!
Det enda som stör detta forum är några självutnämnda experter som endast ger stöddiga svar på diskussioner!
Gav tidigare info var man kunde lära sig om fotografering/kameror, ingen underton alls, den står du för, tyvärr!
Där kan man lära sig och fundera över vad man behöver, systemkamera, avancerad långzoom eller kompakt kamera, ingen idé att köpa innan man vet sitt egentliga behov av kameratyp.
En annan person svarade oxå, med en bra info:
"Sådant här hittar man direkt på en googling
Du får själv titta i tabellerna och vad de säger om det på de olika sidorna, annars kan du alltid e-posta Pentax så får du nog svar hos dem."
Maria Wilhelmson
Aktiv medlem
Måste det vara en Pentax man använder objektiven till, eller kan man avvända t.ex. Nikon till dem? Det är inte bara Pentaxobjektiv, utan också Vivitar, Tamaron, Ricoh och Hoya. Det är bara orginalobjektivet som är Pentax.
Hej igen!
Har din pappa använt dem på sin Pentax fungerar de. Nikon har han nog inte haft på Pentaxen, för det fungerar inte. Övriga (utom Ricoh) är vad som kallas piratobjektiv och de kan passa om de har rätt fattning (=K-fattning) mellan kamera och objektiv.
Skriv gärna och berätta hur du valde och varför!
Hälsn Maria
lars2
Avslutat medlemskap
Måste det vara en Pentax man använder objektiven till, eller kan man avvända t.ex. Nikon till dem? Det är inte bara Pentaxobjektiv, utan också Vivitar, Tamaron, Ricoh och Hoya. Det är bara orginalobjektivet som är Pentax.
Vad är det för objektiv? brännvidd, bländare och beteckning. Du kanske har en alldeles utmärkt uppsättning som skulle kosta många pengar att utrusta en ny kamera med.
Om de sk ”piratobjektiven” har adapter kan man byta dessa till en del av dagens modeller men de kan vara svåra att få tag på och kostar en del och om ”piratobjektiven” har liknande funktionalitet som Pentax A torde de räcka långt på en Pentax men det är inte alls säkert att de ger lika mycket funktion på andra märken. Om Tamron heter SP är det deras exklusiva serie, lär ofta vara riktigt bra.
Att bländaren hålls öppen och bländar ner först vid exponering är ett måste om det inte skall bli allt för bökigt.
Jag känner inte till Pentax men antar att de likt många andra moderna kameror inte har gamla tiders finesser för manuell fokus som mikroprismor, snittbild mm utan endast mattskiva. Men troligen så går det att få hjälp av autofokusen om man håller ner knappen när man fokuserar manuellt, det piper eller blinkar när kameran tycker fokus är rätt.
pentaxZ
Aktiv medlem
Ja, snittbild och mikroprismor är ju ganska bra om man använder manuella objektiv. Har faktiskt hittat sådana mattskivor på ebay. Finns till måde K100/200D och K10/20D. Har beställt ett, för jag fotar ganska mycket manuellt. Dyrt var det inte heller, 230 spänn.
Alla gamla objektiv med pentaxfattning passar på pentax digitala kameror, med vissa begränsningar vad gäller viss automatik. Men det går hur bra som helst att fota med dem.
Alla gamla objektiv med pentaxfattning passar på pentax digitala kameror, med vissa begränsningar vad gäller viss automatik. Men det går hur bra som helst att fota med dem.
mayro
Aktiv medlem
Har pratat med mamma och pappa. Tror jag inte köpter nån system då, utan utvecklas med min kompaktkamera, och sen köper en långzoom. Objektiv verkar väldigt dyrt om man vill fota mångsidigt..
Ett mycket bra val utav dig att börja söka dig mot långzoomarna före annat sedan... För en Systemkamera blir oavsett märke dyr då du skall skaffa alla optikerna som krävs för bli allsidig samt mångsidig med ditt fotande..
Så ge dig ut på äventyret att läsa in dig på vilka långzoomar som verkar bäst.. Samt sök här om sådana topics finns redan med tips om kameror du bör titta samt läsa in dig om..
Och så kollar du lite på Min Hemmabio också. Där finns flera som fotar samt kan lite kameror..
Du kommer bli en glad och nöjd Långzoomägare.. Och dom kan styras manuellt dom också.. Så allt du lär dig vartefter du fotar kan även sedemera användas styra en framtida systemkamera.. Så ta dig tiden att ta det lugnt och sakta och fota och ha skoj.. Du skall ju även lära dig bildprogram... Så du har att göra ett bra tag med bara det...
Hälsningar
Tobbe.
pentaxZ
Aktiv medlem
Det funkar på gamla M42-objektiv, alltså med skruvgänga. Men då är det manuell nedbländning som gäller. Gillar man tanken på att kunna använda äldre objektiv så är det Pentax som gäller. Utbudet är enormt, speciellt på Ebay. M42-adaptrar till de flesta kameramärken finns att få tag i där.
pentaxZ
Aktiv medlem
Om du vill kunna använda äldre objektiv direkt på en modern kamera så är det Pentax som gäller. När Pentax gick ifrån skruvgängan, ersatte de den med K-bajonett. Den fattningen används än i dag av Pentax. Enda skillanden är att det har tillkommit lite kontakter och autofokusskruv. Andra tillverkare har däremot helt gjort om sina fattningar emellanåt, så deras system är inte bakåtkompatibla längre än till deras senaste byte av fattning.
Personligen så kan jag säga att jag använder ett Takumar Bayonett 135/2,8 som ett macroobjektiv, med 20 mm mellanring. Köpte det för 350 spänn på tradera och det är utan jämförelse det absolut skarpaste objektiv jag har. Och det är från 1975 någon gång.
Personligen så kan jag säga att jag använder ett Takumar Bayonett 135/2,8 som ett macroobjektiv, med 20 mm mellanring. Köpte det för 350 spänn på tradera och det är utan jämförelse det absolut skarpaste objektiv jag har. Och det är från 1975 någon gång.
pentaxZ
Aktiv medlem
Du får ingen ny Pentax system för 3500. Kanske bättre begagnat på Blocket eller Tradera.
Den här är en jättebra kamera.
http://www.blocket.se/vi/19838507.htm?ca=8_s
Den här är en jättebra kamera.
http://www.blocket.se/vi/19838507.htm?ca=8_s
Zewrak
Aktiv medlem
Pentax K200D + 18-55/3,5-5,6 II kostar 3990.- på fotokungen.
Sätt dig ner och skriv ner vilka objektiv du har, allt som står fram i ringen vid glaset så kan folk lättare hjälpa dig. Med undantag för Ricoh kan du vara säker på att alla objektiv din far använt till sin Pentax kommer att fungera på en digital Pentax med.
En del Ricoh objektiv har en liten pinne som gör att man inte ska sätta det på kameran över huvudtaget. Men för att veta om det är så, måste du tala om vad det är för optik.
Jag höll med alla som sa att en långzoom kan vara rätt för dig. Men är det så att du har obhjektiv liggandes så tror jag att en Pentax eller Samsung kan vara rätt för dig.
En del personer i den här tråden har inget annat intresse än att få fler folk att välja deras kameramärke. Varför, det vet man inte. Men du kommer att märka att vuxna personer är på det viset. Vare sig det gäller bilmärken, kameramärken, sexualitet, religion eller kläder.
De flesta verkar ha missat vad du frågade efter överhuvudtaget. Du frågade efter en kamera som kostade max 5000.- som du kunde fotografera Macro och natur/djurbilder med. Och nästan alla misslyckades att svara.
Vad Nikonisterna sa var att du skulle skaffa dig en D40. Och visst, det är säkert en bra kamera. Men du kommer inte ta bra djurbilder med den utan ett objektiv (18-55 har inte räckvidd nog när du ser räven. Tro mig.) som kostar runt 3000. Och macro kan du också glömma om du inte lägger ut runt 3000 till. Då har du helt plötsligt en kamera för 11.000.-. Sen ska du ha minneskort, 300.-, filter 200.-, rengöringsdukar 100.-, kameraväska 1000.-, stativ(?) 2000.-, nikonkeps 2750.-, extra batteri 150.-, extra minneskort 300.- och så vidare.
Köper du en Pentax eller Samsung och råkar ha ett teleobjektiv och macroobjektiv, då blev det genast 6000.- billigare. Och du är nere i runt 5000.- igen med de nödvändiga sakerna.
Nåja. Hur som helst, lista gärna upp de objektiv du har så ska jag försöka hjälpa dig till information om dem. Du kommer att kunna sätta alla på din kamera (troligen utan adapter). Det objektivet du visade en bild på kommer att fungera precis som det ska med bländarautomatik och bildstabilisering. Den enda skillnaden är att du får fokusera manuellt. Men det är som jag brukar säga, till för 95 åringar som inte har ork nog i kroppen för att vrida på handlederna.
Sätt dig ner och skriv ner vilka objektiv du har, allt som står fram i ringen vid glaset så kan folk lättare hjälpa dig. Med undantag för Ricoh kan du vara säker på att alla objektiv din far använt till sin Pentax kommer att fungera på en digital Pentax med.
En del Ricoh objektiv har en liten pinne som gör att man inte ska sätta det på kameran över huvudtaget. Men för att veta om det är så, måste du tala om vad det är för optik.
Jag höll med alla som sa att en långzoom kan vara rätt för dig. Men är det så att du har obhjektiv liggandes så tror jag att en Pentax eller Samsung kan vara rätt för dig.
En del personer i den här tråden har inget annat intresse än att få fler folk att välja deras kameramärke. Varför, det vet man inte. Men du kommer att märka att vuxna personer är på det viset. Vare sig det gäller bilmärken, kameramärken, sexualitet, religion eller kläder.
De flesta verkar ha missat vad du frågade efter överhuvudtaget. Du frågade efter en kamera som kostade max 5000.- som du kunde fotografera Macro och natur/djurbilder med. Och nästan alla misslyckades att svara.
Vad Nikonisterna sa var att du skulle skaffa dig en D40. Och visst, det är säkert en bra kamera. Men du kommer inte ta bra djurbilder med den utan ett objektiv (18-55 har inte räckvidd nog när du ser räven. Tro mig.) som kostar runt 3000. Och macro kan du också glömma om du inte lägger ut runt 3000 till. Då har du helt plötsligt en kamera för 11.000.-. Sen ska du ha minneskort, 300.-, filter 200.-, rengöringsdukar 100.-, kameraväska 1000.-, stativ(?) 2000.-, nikonkeps 2750.-, extra batteri 150.-, extra minneskort 300.- och så vidare.
Köper du en Pentax eller Samsung och råkar ha ett teleobjektiv och macroobjektiv, då blev det genast 6000.- billigare. Och du är nere i runt 5000.- igen med de nödvändiga sakerna.
Nåja. Hur som helst, lista gärna upp de objektiv du har så ska jag försöka hjälpa dig till information om dem. Du kommer att kunna sätta alla på din kamera (troligen utan adapter). Det objektivet du visade en bild på kommer att fungera precis som det ska med bländarautomatik och bildstabilisering. Den enda skillnaden är att du får fokusera manuellt. Men det är som jag brukar säga, till för 95 åringar som inte har ork nog i kroppen för att vrida på handlederna.