Eftersom du ännu inte fått något svar så svarar jag, som alltså inte äger en systemkamera själv. Men det är ju i alla fall ett svar: Kitobjektivet 18-55 räcker långt, hur långt kan bara du avgöra. Men det är inte så att motiven kommer att plötsligen ta slut efter ett år. Med ett kitobjektiv kan man fotografera en livstid, och fortfarande utvecklas som fotograf. Nu är det ju få som gör så, men tekniskt finns inga hinder. Men med tiden kanske man märker att man också vill ha mer vidvinkel, eller mer tele än kitobjektivet ger. Man kanske också upptäcker att man behöver mer ljusstyrka för att kunna täcka in fler motivområden som tex att fota i idrottshallar och ridhus. Då räcker inte kitobjektivet till längre JUST för den typen av bilder. Alla andra bilder kan man fortfarande ta. Eller också upptäcker man att man har ett brinnande teknikintresse och köper fotoprylar av den anledningen att man vill ha mer och tekniskt bättre. Det finns inga rätt och fel och för de flesta är det nog en kombination av orsaker som gör att man utökar sin kamerautrustning.
Tycker du skall sikta in på att uppgradera så småningom med Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM), ny verion med AF-motor. Objektivet är inte världsbäst, men har ändå förmågan att leverera fantastiska bilder, vilket kitzoomen också har. Det kommer att utvidga de motivområden du kan täcka in med kameran ganska ordentligt jämfört med kitzoomen. Du får tele som räcker bra till för naturfoto, samtidigt som du får möjlighet till närbilder vid långa brännvidder, vilket gör det lättare med skygga insekter tex. Allt till ett bra pris. Men om det verkligen är detta objektiv, och inte tex en vidare vidvinkel du behöver komplettera med så småningom kan bara du avgöra utifrån vilka motiv du vill kunna fotografera.
Nu tror jag att detta sigmaobjektiv saknar bildstabilisering (men är inte säker på det), vilket kanske gör det intressant att kolla upp vilka kamerahus det finns med stabilisering i huset i stället för i objektivet om du siktar på att så småningom uppgradera med detta prisvänliga objektiv. Telen, naturfoto i gryning och skymmning när djuren är som mest i farten och bildstabilisering passar varandra som hand i handsken som jag kan se det. Men visst, det går ta utmärkta bilder utan bildstabilisering också, men inte i lika svagt ljus. Själv genomlevde jag min ungdom med teleobjektiv utan bildstabilisering, och jag fick ändå fina bilder av djur och fåglar i gryning och skymmning. Det går förvånansvärt bra att ta stöd mot träd, pinnar, stubbar stenar, fotoväskan eller vad man nu kan hitta.
En fungerande budgetvariant till vidvinkel är att ta flera bilder sida vid sida och sedan sy ihop dem med ett panoramaprogram. Fungerar riktigt bra.