Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, tack så mycket. :) Ja, även när jag köpte min gitarr var jag så här, som sagt, det handlar om mycket pengar. Så kan man bara fråga för att få svaren så skall man göra det tycker jag. ;)

Mvh,
Jonatan

Hej Jonatan!

Tycker Torbjörn Hammar har flera poänger i det han gett som råd till dig - men är det så att du definitivt bestämt att det är en systemkamera du ska köpa tycker jag absolut du ska ta med instegsvarianterna från Sony, Olympus och Pentax som alternativ.

I länken nedan har du en kamera som (enlgt mig) har ett mycket skönare grepp än de Canon och Nikon du funderat på - för dryga 3500 kr får du en kamera som i flera tester utsetts till bästa köp. In på någon butik och kläm och känn och avgör vad du trivs med.

Bildkvaliteten är garanterat likvärdig mellan de modeller som jag och du räknat upp - men hur du upplever "käslan" är en helt annan sak!
http://www.digiswe.com/sony-alpha-dslr-a200.html

Det är detta kit jag funderar på, men objektivet? Duger det i nästan ett år? Eller skall jag satsa på ett annat kit? Och om det duger, vilket objektiv skall man uppgradera med?

Eftersom du ännu inte fått något svar så svarar jag, som alltså inte äger en systemkamera själv. Men det är ju i alla fall ett svar: Kitobjektivet 18-55 räcker långt, hur långt kan bara du avgöra. Men det är inte så att motiven kommer att plötsligen ta slut efter ett år. Med ett kitobjektiv kan man fotografera en livstid, och fortfarande utvecklas som fotograf. Nu är det ju få som gör så, men tekniskt finns inga hinder. Men med tiden kanske man märker att man också vill ha mer vidvinkel, eller mer tele än kitobjektivet ger. Man kanske också upptäcker att man behöver mer ljusstyrka för att kunna täcka in fler motivområden som tex att fota i idrottshallar och ridhus. Då räcker inte kitobjektivet till längre JUST för den typen av bilder. Alla andra bilder kan man fortfarande ta. Eller också upptäcker man att man har ett brinnande teknikintresse och köper fotoprylar av den anledningen att man vill ha mer och tekniskt bättre. Det finns inga rätt och fel och för de flesta är det nog en kombination av orsaker som gör att man utökar sin kamerautrustning.

Tycker du skall sikta in på att uppgradera så småningom med Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM), ny verion med AF-motor. Objektivet är inte världsbäst, men har ändå förmågan att leverera fantastiska bilder, vilket kitzoomen också har. Det kommer att utvidga de motivområden du kan täcka in med kameran ganska ordentligt jämfört med kitzoomen. Du får tele som räcker bra till för naturfoto, samtidigt som du får möjlighet till närbilder vid långa brännvidder, vilket gör det lättare med skygga insekter tex. Allt till ett bra pris. Men om det verkligen är detta objektiv, och inte tex en vidare vidvinkel du behöver komplettera med så småningom kan bara du avgöra utifrån vilka motiv du vill kunna fotografera.

Nu tror jag att detta sigmaobjektiv saknar bildstabilisering (men är inte säker på det), vilket kanske gör det intressant att kolla upp vilka kamerahus det finns med stabilisering i huset i stället för i objektivet om du siktar på att så småningom uppgradera med detta prisvänliga objektiv. Telen, naturfoto i gryning och skymmning när djuren är som mest i farten och bildstabilisering passar varandra som hand i handsken som jag kan se det. Men visst, det går ta utmärkta bilder utan bildstabilisering också, men inte i lika svagt ljus. Själv genomlevde jag min ungdom med teleobjektiv utan bildstabilisering, och jag fick ändå fina bilder av djur och fåglar i gryning och skymmning. Det går förvånansvärt bra att ta stöd mot träd, pinnar, stubbar stenar, fotoväskan eller vad man nu kan hitta.

En fungerande budgetvariant till vidvinkel är att ta flera bilder sida vid sida och sedan sy ihop dem med ett panoramaprogram. Fungerar riktigt bra.

Eftersom du ännu inte fått något svar så svarar jag, som alltså inte äger en systemkamera själv. Men det är ju i alla fall ett svar: Kitobjektivet 18-55 räcker långt, hur långt kan bara du avgöra. Men det är inte så att motiven kommer att plötsligen ta slut efter ett år. Med ett kitobjektiv kan man fotografera en livstid, och fortfarande utvecklas som fotograf. Nu är det ju få som gör så, men tekniskt finns inga hinder. Men med tiden kanske man märker att man också vill ha mer vidvinkel, eller mer tele än kitobjektivet ger. Man kanske också upptäcker att man behöver mer ljusstyrka för att kunna täcka in fler motivområden som tex att fota i idrottshallar och ridhus. Då räcker inte kitobjektivet till längre JUST för den typen av bilder. Alla andra bilder kan man fortfarande ta. Eller också upptäcker man att man har ett brinnande teknikintresse och köper fotoprylar av den anledningen att man vill ha mer och tekniskt bättre. Det finns inga rätt och fel och för de flesta är det nog en kombination av orsaker som gör att man utökar sin kamerautrustning.

Tycker du skall sikta in på att uppgradera så småningom med Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM), ny verion med AF-motor. Objektivet är inte världsbäst, men har ändå förmågan att leverera fantastiska bilder, vilket kitzoomen också har. Det kommer att utvidga de motivområden du kan täcka in med kameran ganska ordentligt jämfört med kitzoomen. Du får tele som räcker bra till för naturfoto, samtidigt som du får möjlighet till närbilder vid långa brännvidder, vilket gör det lättare med skygga insekter tex. Allt till ett bra pris. Men om det verkligen är detta objektiv, och inte tex en vidare vidvinkel du behöver komplettera med så småningom kan bara du avgöra utifrån vilka motiv du vill kunna fotografera.

Nu tror jag att detta sigmaobjektiv saknar bildstabilisering (men är inte säker på det), vilket kanske gör det intressant att kolla upp vilka kamerahus det finns med stabilisering i huset i stället för i objektivet om du siktar på att så småningom uppgradera med detta prisvänliga objektiv. Telen, naturfoto i gryning och skymmning när djuren är som mest i farten och bildstabilisering passar varandra som hand i handsken som jag kan se det. Men visst, det går ta utmärkta bilder utan bildstabilisering också, men inte i lika svagt ljus. Själv genomlevde jag min ungdom med teleobjektiv utan bildstabilisering, och jag fick ändå fina bilder av djur och fåglar i gryning och skymmning. Det går förvånansvärt bra att ta stöd mot träd, pinnar, stubbar stenar, fotoväskan eller vad man nu kan hitta.

En fungerande budgetvariant till vidvinkel är att ta flera bilder sida vid sida och sedan sy ihop dem med ett panoramaprogram. Fungerar riktigt bra.

Sunda synpukter Fredrik. Sigmaobjektivet du nämde är prisvärt men saknar bildstabilisering. Bildstabilisering får man däremot med alla objektiv om man väljer Pentax, Sony eller Olympus. Detta tycker jag Canon- och Nikonfantomerna kunde upplysa en grabb i una år om!

Sunda synpukter Fredrik. Sigmaobjektivet du nämde är prisvärt men saknar bildstabilisering. Bildstabilisering får man däremot med alla objektiv om man väljer Pentax, Sony eller Olympus. Detta tycker jag Canon- och Nikonfantomerna kunde upplysa en grabb i una år om!

Det gör dom sedan då dom som fått tipsen kommer och undrar varför bilderna blir suddiga för..

Tack så mycket för svaret! Ja, just det kitobjektivet jag pratade om saknar också VR.. Det var därför jag började fundera på om jag skulle spara ihop till 500:- till för att få ett med VR.

Min pappa visade just sin analoga Pentax som jag inte visste att han hade. Han har några objektiv till, om jag köper en digital Pentax, passar hans objektiv på min kamera då? Det såg rätt lika ut i husöppningarna på hans och de nya..

Min pappa visade just sin analoga Pentax som jag inte visste att han hade. Han har några objektiv till, om jag köper en digital Pentax, passar hans objektiv på min kamera då? Det såg rätt lika ut i husöppningarna på hans och de nya..

Har du själv ingen som helst koll på kameror?
Hur mycket vill du egentligen ha hjälp med, det kan bli oändligt långa trådar, om man inte lär sig själv, genom tidningar, böcker och Internet!
Sök på google om "Pentax" eller fråga din pappa, han borde väl kunna lära ut, en hel del, om Pentax, va?

Dessutom lär det finnas fortfarande köpställen, som lokala fotoaffärer, med kunnig personal.

Nä, han visste inte.. Jo, men jag hittade inte det någon annan stans..

Och nej, jag har ingen som helst koll på kameror, det är därför jag frågar.

Du kollar vad farsans Pentax originalobjektiv heter sen går du till Pentax hemsida så står där med vilka gamla objektivfattningar den nya DSLR passar.

Har man bra gamla objektiv som passar torde allt velande upphöra och man köper naturligtvis en kamera till dessa. Så även om man har släktingar och vänner lokalt som har mycket objektiv av något märke vilka man kanske kan få låna vid behov. ;-)

Är det detta namn du menar? I så fall hittar jag inget om den.. Hela namnet syns inte, men det står SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm

Bilagor

• IMG_3773.jpg
    IMG_3773.jpg
    14.4 KB · Visningar: 342
Är det detta namn du menar? I så fall hittar jag inget om den.. Hela namnet syns inte, men det står SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm

Sådant här hittar man direkt på en googling

Du får själv titta i tabellerna och vad de säger om det på de olika sidorna, annars kan du alltid e-posta Pentax så får du nog svar hos dem.

mvh

Lite onödigt att dissa grabben som bara är 12 år gammal för att han inte har koll på kameror. Det är ju därför han är här på forumet för att lära sig. Till och med folk som är över 50 år och som borde veta bättre ställer konstiga frågor här utan att bli påhoppade. BÄTTRING!

Lite onödigt att dissa grabben som bara är 12 år gammal för att han inte har koll på kameror. Det är ju därför han är här på forumet för att lära sig. Till och med folk som är över 50 år och som borde veta bättre ställer konstiga frågor här utan att bli påhoppade. BÄTTRING!

Vilka svar har du själv, att komma med då, Fläsk-Tarzan?
Va?

Glömde att du bara var nästan tretton och att du kanske inte ännu var så van vid engelska.

Jag känner inte till Pentax men om jag fattat det rätt så har de länge haft vad de kallar K-bajonett men det står inte någonstans på objektivet. Men funktionaliteten kan variera, ett minimum torde vara att det mekaniska som styr bländaren funkar med kameran.

Men som sagt när man sökte på svenska kom Pentax svenska sida upp:

Pentax A verkar ju vara vad du visade på bilden.

Objektivfattningar
”Här är en sammanställning över hur de olika generationernas objektiv passar på våra digitala systemkameror.”

PENTAX A (KA) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus och försedda med kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Manuell fokus
- Kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus

K20 D, K200 D, K10 D, K100 D, K110 D, *ist D, *ist DS och *ist DL information:
Ger kompatibilitet med kamerans flesta funktioner.
Autofokus fungerar ej.
Endast Centrumvägd eller Spotljusmätning.
11-fokuspunkter fungerar ej (endast den centrala punkten ger fokushjälp = redosignal i sökaren)
P-TTL Auto blixt fungerar ej.
Observera att objektivet alltid ska stå i läge "A".

Om man har ett så gammalt objektiv som har skruvfattning har de även "PENTAX K-adapter För äldre objektiv med skruvgänga för att erhålla K-bajonett".

Pentax verkar vara ett lysande föredöme när det gäller bakåt kompatibilitet.

Nu börjar jag undra om det finns adapter till Canon för några gamla Tamronobjektiv med Minolta MD adapter. ett st 90mm 1:2,5 makro och ett 28mm 1:2,5. :)

larsborg!

Jag läser en massa olika inlägg i forumen i hopp att lära något. Jag har inte alltid något att komma med när det gäller kameramärken jag inte känner till ( Pentax). Jag kan ibland uppröras över tarvliga inlägg utan att för den saken skull kunna bidra med vad trådskaparen söker. I vissa fall kan jag då skriva ett inlägg. Som en upplysning ville jag tala om trådskaparens låga ålder för att han inte skall bli vidare påhoppad.
Det var vad jag hade att komma med!

Nä, han visste inte.. Jo, men jag hittade inte det någon annan stans..

Och nej, jag har ingen som helst koll på kameror, det är därför jag frågar.

Hej!
Du kan använda alla gamla pentaxobjektiv med digitala Pentax systemkameror. Är de riktigt gamla måste du ha en adapter, men av bilden på objektivet att döma är de inte så gamla.

Nackdelen med att använda äldre objektiv är att autofokus och autoexponering inte alltid funkar. Du måste alltså kunna ställa in kameran själv :) Jag använder väldigt sällan mina gamla objetiv på min digitala Pentax, mest pga att autofokusen inte funkar.

Vore jag i din situation skulle jag nog köpa en enkel Pentax systemkamera, t ex K200d med kitobjektiv, om den ryms i din budget, och prova mig fram med de gamla objektiven.

Det bästa sättet att lära sig fotografera är att fotografera mycket. Så småningom kommer man på vad man gillar och vad man behöver för utrustning.

Hälsn Maria

Senast ändrad:
Har du själv ingen som helst koll på kameror?
Hur mycket vill du egentligen ha hjälp med, det kan bli oändligt långa trådar, om man inte lär sig själv, genom tidningar, böcker och Internet!
Sök på google om "Pentax" eller fråga din pappa, han borde väl kunna lära ut, en hel del, om Pentax, va?

Dessutom lär det finnas fortfarande köpställen, som lokala fotoaffärer, med kunnig personal.
Det där var lågt.....

Grabben är tolv år gammal, det är väl ganska självklart att han inte har stenkoll på kameror, eller hur.
Han försöker ju att lära sig för f*n, och Fotosidans forum är ju perfekt för det ändamålet!

Det enda som stör detta forum är några självutnämnda experter som endast ger stöddiga svar på diskussioner!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto