Annons

Datorskärm till fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv en gejmingskärm på 144hz 27 tum och IPS 1440p.

Köpte innan detta för ett antal år sedan en 32 tum 60hz 1440p VA skärm som skall ha 100% RGB och "10bit bit rate".

Men ska jag vara ärlig så tycker jag att bilden är lika fin på båda skärmar och jag redigerar mest på gamingskärmen då den är rakt framför mig. Jag tror inte du blir missnöjd så länge då får rätt kalibrering på skärmen om du väljer en gamingskärm.
 
Det hela beror lite på hur kinkig man är. Temat bildredigeringsskärm kan man skriva hyllmeter om och skall du dra det till perfektion har du snart murat igen fönsterna och köpt belysning som kostade mer än vad du trodde en belysning kunde kosta utan att vara av guld eller designad av någon superdesigner.

Med en bra vanlig skärm och ett profileringsverktyg kommer man en bit på vägen och förmodligen tillräckligt långt för många.
Men vad som är tillräckligt för person x är kanske odugligt för person y.
 
En fotoskärm och en projektor om du har väggyta.

Eller så skaffar du en stol som kan gunga bakåt och sätter gaming/tv/film-skärmen ovanför fotoredigeringsskärmen om du har plats där. Det finns ganska många smarta lösningar för att få plats med flera skärmar på ett litet bord, men det kräver att det finns lite plats runt omkring bordet.
Tyvärr så kan jag inte göra detta då jag sitter i ett litet rum med sängen precis bakom och kan inte möblera om rummet på något annat sett:(
38GN950P-B är ju en böjd skärm vilket kan ställa till det vid fotoredigering.
Jo har läst flera gånger att en böjd skärm inte är optimalt när man ska fotoredigera.

Efter lite sent surfande igår så hittade jag denna som kanske är något
ASUS ROG Strix XG32UQ
 
Jag upplever faktiskt inga problem med att skärmen är böjd, men det kräver rent generellt att man vänjer sig vid det.
 
För mig fungerar inte srbetepmed två skärmar. Arbetsmiljöverket utreder hur riktlinjerna ska uppdateras för arbete med stora /flera skärmar.

Som sagts tidigare spel, tv/film tittande och foto redigering ställer lite olika krav. Och jag tänker inte råda dig om någon skärm. Men fundera på vilket du prioriterar och se till att den gör det bra.
Om du fotograferar och skriver ut bilderna få är en skärm för grafisktarbete viktigt. Om det ska publiceras publikt elektroniskt på web/socialamedia är det mindre viktigt.
 
Det är en vanligt problem, jag kunde inte hitta några vettiga skrivbord sist jag letade. Fick snickra ihop ett själv på 4m x 1m, sedan fick jag plats med rätt mycket skärmar.

Eller snickra är kanske att ta i, jag beställde en 4x1m träplatta och skruvade fast 9 skrivbordsben från IKEA på den.
Jag har en laptop på ett ganska litet datorbord (skrivbord har jag inte använt på flera decennier) med en 27"-skärm bredvid. Sen ett par månader har jag även en gammal 24"-skärm ansluten också. Den står i fönsterbrädan bakom datorbordet.

Det får inte plats något bredare datorbord om jag inte kastar ut teven, 40".
(Så fyra skärmar får plats, alltså, med lite trixande).

Det börjar se ut som kontrollrummet på NASA här.
Lite åt det hållet börjar det nog bli här också. Jag har ganska mycket ledig väggyta kvar att fylla också.

atotowi,
Jag har inte fått nackspärr av att växla mellan flera skärmar än, men jag använder kanske skärmarna otypiskt. Jag brukar använda en skärm i taget en hyfsat lång tid per skärm.
 
Jag har bara jobbat 25år med flera skärmar, så jag vet inte heller hur det påverkar under längre tid.
Arbetsmiljö och miljön i allmänhet brukar vara kort som dras när det går att spara pengar. Våra kunder skall inte få några tillbehör gratis för tillbehören är minsann dåliga för miljön (men dom säljer dom istället, för det är bra för miljön) eller att arbetsgivaren kan dra kortet när dom anställda vill ha något.
 
Jag tror det är ganska ovanligt att en arbetsgivare försöker få någon att jobba på färre skärmar än vad som behövs. De som jag känner har 2-16 skärmar på jobbet och det betraktas som helt normalt. Fallet med 16 skärmar kräver en udda lösning för att hänga upp dem.
 
Yes. Jag har sparat mina gamla skärmar och sidoskärmar är överraskande användbart. Det är en sån där grej som man inte vet att man behöver förrän man har det.
Ja, som sagt, jag har ingen erfarenhet av fler än en skärm, men jag skall se om jag kan göra plats för den gamla, när jag fått en ny.

Men om det inte går att göra plats för två skärmar, åker den gamla, jag har inga förutsättningar att sätta in ytterligare ett skrivbord, så j*vla noga är det inte.

Som nämnts har jag klarat mig med en skärm utan att jag upplevt det som någon begränsning, då borde det gå bra fortsättningsvis.

Dessutom ämnar jag köpa en som är 27" istället för den som jag har nu (24"), bara det är en är en uppgradering.
 
Har man plats bredvid bordet finns det många anordningar att ställa på ett bord som man kan fästa flera skärmar på.
 
Det är många som klarat sig mer än 10år helt utan kameror och hackade in sina bilder i grottväggar istället.
 
Det är många som klarat sig mer än 10år helt utan kameror och hackade in sina bilder i grottväggar istället.
Så är det, men jag har inte tio år att lägga på att hacka in några bilder i en grottvägg.

Jag har en D800e som jag köpte ny 2012 och en D850 som jag också köpte ny för några år sedan. Jag har en uppsättning Zeiss-gluggar (Zf.2) och en uppsättning Tamrongluggar.

Enligt ditt sätt att resonera, skall jag helst göra mig av med det och köpa en Z9 (eller Z7 M III), eller något liknande och det nyaste och vassaste glaset Nikon (i mitt fall) har att erbjuda,eller hur !?

Jag menar, en så gammal kamera som D800e kan man ju inte fotografera med, eller hur !?

Låt mig då upplysa om att så länge det jag har fungerar och inte utgör någon begränsning i mitt bildskapande, kommer jag att använda mig av det.

Om andra finner nöje i att köpa det nyaste och senaste hela tiden i tron att det kommer att revolutionera deras bildskapande, fine with me, men jag tänker inte i de banorna.

Samma resonemang gäller även bildskärmar och dess konfigurationer.
 
Senast ändrad:
Nu missförstod du nu mig kanske rent utav medvetet.

Jag syftar på gamla fula vanor, som att hacka in saker i bergväggar eller jobba med en skärm. Med en D850 kan du i princip nå samma resultat som med en Z7/8/9. Någon M version känner jag inte till.
 
Nu missförstod du nu mig kanske rent utav medvetet.
Icke så.
Jag syftar på gamla fula vanor, som att hacka in saker i bergväggar eller jobba med en skärm.
Ok, då förstår jag bättre.
Med en D850 kan du i princip nå samma resultat som med en Z7/8/9.
Ja, den kameran täcker mina behov i överskådlig tid. Bli inte förvånad om den överlever mig.
Någon M version känner jag inte till.
Mark. Nåväl, nog om det. Over and out.
 
Jag har byggt ett litet lågt bord till printern, typ 30 cm högt. Det är väldigt enkelt att bygga eftersom det är så litet. Det kan man sedan ha bredvid skrivbordet och enkelt skjuta runt om man behöver större utrymme bakom printern just när man ska printa. Även om du inte använder det skapade utymmet på skrivbordet till en extra skärm blir hela rummet trevligare när man slipper en hög printer placerad så högt att den tar allt luftrum i rummet. Men du kanske inte har plats bredvid skrivbordet.
 
Jag har skruvat fast en skiva stor nog för min A3+ skrivare på en låg hurts med hjul och har skrivaren på den. Så kan jag fälla ihop skrivaren och rulla in den under skrivbordet när jag inte använder den och rulla ut den när jag använder den.
 
Men du kanske inte har plats bredvid skrivbordet.
För att vara övertydlig så har jag tagit denna bild för att visa på hur min "arbetsplats" ser ut;

20240629_140603.jpg

Och till saken hör att jag faktiskt har utrymmet (att frigöra) till höger om skrivbordet (som det ser ut nu). Jag mätte upp längd x bredd (120x60) och fick fram att detta skulle passa precis;

Blir en väääldigt dyr skärm, det här...
 
Senast ändrad:
ANNONS