Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är mycket att kommentera här..
Använder pappa sin kamera? Har den stått några år kanske batterierna(silveroxid 1,5V) behöver bytas, öppnas i botten med en 1 eller 5 krona.
P30 har inte autofokus så du kan prova att vrida fokusringen(som det blir skarpt med) på objektivet när du tittar i sökaren...
Känns den bra kan du börja lite med den kanske...

Men med en digitalkamera kan du ladda upp bilderna direkt på datorn.

Köper du kamera på nätet så rekommenderar jag tex http://www.cyberphoto.se/ och http://www.scandinavianphoto.se/
Som är schysta firmor, en del sajter på nätet kan det bli problem med om du får problem med kameran.

Att göra rent objektivets frontlins görs bäst med en fiberduk för foto, men först kan en blåsa eller blåspensel ta bort skräp.
En vanlig blåsa finns på apoteket, fiberduk och blåspensel finns i fotobutik.

Med en systemkamera kan du göra mera själv än med en långzoomare som är mer automatiserad, med systemkameran kan du tex styra bländare och slutartid och därmed ha mer kontroll över fotograferingen när du blir mer van vid kameran.

Mitt tips är att börja lite med pappas kamera...
Annars att Köpa Pentax K200D Silver med 18-55 hos
http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=2587 + ett sandisk Ultra II minneskort och fiberduk.
Silvervarianten(som jag köpte nyligen på Fotokungen) har det antagligen blivit för många av i Japan(där den sålts), så dom dumpar den billigt i Europa.
Den tar nog slut om en vecka eller två på Fotokungen.

Enda nackdelen är att den inte ger makroavstånd med DA18-55, men din pappa kanske har en mellanring oxå, i så fall bör Soligor 135/2,5 funka bra ihop med mellanringen. det ger inte autofokus med det behövs egentligen inte för makro. Annars kan du hitta mellanringar på tradera eller Blocket, den här kanske funkar även om det bara är en ring och inte 3st i olika storlek:
http://www.tradera.com/Mellanring-av-metall-till-makrofotografering-Pentax-K-fatt-auktion_88522368
Tex Photax i Nybro har mellanringar och även omvändningsring och kopplingsring, se;
http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Nu ska jag lägga mig i lite också :)

KÖP INGEN KOMPAKT OM DU TYCKER FOTO ÄR KUL!

Tänk på att det är en sensor du köper, köper du en kompakt för 3000 så får du en ca knappnåls-stor sensor och urusel bildkvalité.

Köper du en systemkamera för 3000 får du en sensor som är myyyycket större och du får myyyyycket bättre bildkvalité.

Tack för alla tips och råd. Hur vet jag hur stora filter jag skall köpa, efter som det inte står på objektivet?

Med en systemkamera kan du göra mera själv än med en långzoomare som är mer automatiserad, med systemkameran kan du tex styra bländare och slutartid och därmed ha mer kontroll över fotograferingen när du blir mer van vid kameran.

Jisses. Då har jag fått nått fel i mina gamla Canon s3is.. För den går att justera på samma sätt i stora hela som mina systemkamera jag har nu.. Även som mina alla andra tidigare ägda....

Bäst att jag ringer Canon tror jag och påtalar att dom sålt saker som gör sådant dom inte skall göra..... För tänk om även idag det går att styra manuellt bländare samt slutartider som i min gamle S3isáre.. Hualigen. I så fall kan den ju göra samma saker som en systemkamera gör ju.. Så skall det ju inte va...

;-))

Köper du en systemkamera för 3000 får du en sensor som är myyyycket större och du får myyyyycket bättre bildkvalité

Ojsan. Tror jag måste ha en dold systemkamera i mitt Canon s3is skal.. För med tanke på det ovan att den kan styras manuellt så tar den dessutom finfina bilder ju.. Samt med stoooort zoomomfång dessutom...

;-))

Jisses. Då har jag fått nått fel i mina gamla Canon s3is.. För den går att justera på samma sätt i stora hela som mina systemkamera jag har nu.. Även som mina alla andra tidigare ägda....

Bäst att jag ringer Canon tror jag och påtalar att dom sålt saker som gör sådant dom inte skall göra..... För tänk om även idag det går att styra manuellt bländare samt slutartider som i min gamle S3isáre.. Hualigen. I så fall kan den ju göra samma saker som en systemkamera gör ju.. Så skall det ju inte va...
...........

Ser på Canons hemsida att den faktiskt har tidsauto. Men vid mots. 36mm som är "vidvinkel" är största bländare 2,7, vilka andra bländare kan du välja? 4, 5,6, 8, 11, 16?...
Misstänker att det bara är två olika...

Och den elektroniska sökaren är fin i skum belysning, eller...

Tyvärr minns jag inte i huvudet exakt allt hur bländare byggs på.. Men att dom går att styra minns jag...Även slutare givetvis går att styra ... Manuell är ju även detta på en långzoom...Jag har inte kameran här. Dottern har den...

Kikögat är en gamal typ. Kompisens nyare Panasonic tex är tittögat bättre i.. Och gissar att dom idag sålda är ännu bättre... inte världsbäst kanske. Men rakt dugande för en nystartande som vill få så mycket som möjligt ur sin kamera med begränsade resurser (som jag förstått saken)

Men . Man kan givetvis finna fördelar även för systemare.. Men han har en budget där varenda en med minsta erfarenhet vet han långt ifrån får en systemare som i helhet / bredd har en chans mot en modern långzoomare av idag. Eller som kanske kommit till hösten... För innan systemaren stiger ifrån långzoomen så kostar bara optikinköpen rätt stora pengar mer än jag tror han har möjlighet att erlägga enligt vad jag läst..

Asså. En systemare är oavsett en dels vilja att framhärda den inte det bästa varevigaste gång anser jag.... men ni andra anser det bara nirvana samt vettigt trotts starkt begränsad budget tydligen.... Så ni har troligen rätt... eller.........

;-))

Med tanke på de gluggar (hipp/cool/nördig benämning på objektiv) som din pappa redan har, så tycker jag att du ska satsa på en Pentax K200D ink. kit-objektivet. Du kommer att kunna "leka" och experimentera och förhopningsvis lära dig en hel del. Om du sedan, mot all förmodan, vill byta till ett annat system/fabrikat så har du ju faktiskt inte gjort någon större investering!

Om jag inte har fått saken om bakfoten så har dock Pentax upphört med tillverkningen av K200D(inte pga att den är dålig utan i väntan på kommande modeller) vilket innebär att de börjar ta slut hos handlarna. Jag menar inte att stressa dig utan enbart informera så att du inte blir besviken om de tar slut.

Har du har ytterligare frågor om Pentax så är du ju välkommen in på "vår" avdelning här på fotosidan. http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=48

Lycka till,
Micke

Det jag anser sorgligt av vuxna som ger tips är att han får råd utifrån sin nivå att köpa en systemkamera då han verkligen bör börja sakta och lära sig massor med saker med en mer lämplig avancerad långzoomare tex.. Han har ju inte ekonomi ens att klä upp en systemare med det som krävs för att den skall klara dom fototillfällen man vill fota i samt runt.. Optikerna kostar stålar. Ännu mer än kamerahuset.. Och grabben har bara råd med ett hus...

Asså alvarligt.. hade någon av mina ungar suttit här och blivit påtjatade en systemare hade jag blivit så förbannad så hälften vore nog...

Asså det är ingen som ens ber han ta in sina föräldrar att delta här i topicen så dom kan se vilket som blir bäst utifrån att sen grabben skall kunna spara ihop till optikera?.. jag har för mig jag skrev nått om det tidigare här. Om inte gör jag det nu..

Han bör absolut inte köpa en systemkamera med sin egen nivå av kunnande.. Samt den ekonomi han deklarerat han har..

Det är vad jag anser är sådant vuxna här borde snacka om och inte tramsa om vilket märke eller vilket svar som var stöddigt...

Han är en ung ung kille med spirande fotointresse.. Se till han köper en långzoom utifrån dom klart avancerade som finns.. Då får han alla optikerna han behöver för att lära sig framöver inför en senare systemare om intresset sitter i...

Sorry för min lite bittska ton. Men detta behöves sägas anser jag..

Torbjörn.

Vad är felet med att rekommendera en systemkamera med kitglugg, som dessutom inte kostar mer än dessa långzoomare?

Grabben startar ju tråden med att be om tips om lämplig systemkamera till vettigt pris, vilket han får här i massor, exempelvis D40+optik för ca 3000kr.

Tycker du verkligen att hans låga ålder gör honom okvalificerad för en systemkamera i instegsklassen?

En systemkamera är definitivt ett bättre val om man vill lära sej grunderna till fotografering än en "tryckochknäpp".

/K

Jag har gett min åsikt. Så repetera den verkar knappast nödvändigt ..

Inget illa ment med det.. Men förstår du inte hur jag tänker så läs igen så kanske det klarnar...

mvh
Tobbe.

är den i begränsad upplaga eller? Borde gå att få tag på andra ställen än fotokungen annars..

Silver varianten med zoomen som kostar 3990 finns nog bara på Fotokungen i Sverige(har funnits tillfälligt på Cyberphoto och Scandinavian Photo till samma pris), annars England eller Tyskland.
Den svarta K200D som normalt säljs i Europa kostar ca 6000:- med 18-55 zoomen, men den kan oxå bli billig om den finns kvar när nya kameran kommer i sommar.

Klok kille som verkar ha kommit fram till ett vettigt beslut. Om det är tack vare eller trots alla råd, kan man ju fundera på ;-)

Lycka till med din kamera!

Okej. Får jobba ihop pengar (Ev. låna av föräldrar) så jag kan köpa den i sommar innan den tar slut. Annars får det bli en annan modell...

Okej. Får jobba ihop pengar (Ev. låna av föräldrar) så jag kan köpa den i sommar innan den tar slut. Annars får det bli en annan modell...

Det är alltid vanskligt att sia om framtiden och inget är säkert men det vi sett under det här året är stigande priser, dels sämre kronkurs, en stärkt dollar och tillverkarna har höjt sina priser.

Jag tror att det priset som är nu på K200D i silver är riktigt bra, tittar man på Prisjakt ligger bara huset på den Svarta hos de billigaste på över 4500. Tror du skulle tjäna på att låna och slå till snarast, du får locka ev. långivare med att du kan tänka dig att ge god rabatt på ordinarie fotograftaxa om lånet är räntefritt. ;-)

Ring fotokungen och fråga hur många de har kvar. Förstås möjligt att Pentax globalt har många osålda silver men det kan man inte veta. Jag tror det lutar åt att det är en bra affär att kunna slå till snarast.

Kan inte köpa en kamera förän i juli, då jag fyller år och får ca 1000:-... innan jag kan låna, för jag kan inte låna 2500:-.

Herrejisses.. NU skall en ung kille på 12 bast få tips att börja låna stålar också av folk här..

Här finns det inga hinder för hur fartblinda tipsen är.. Det skall krängas systemkamera till varje pris fast ni ju gång på gång ser stålarna inte finns och han kommer ha svårt att få ihop dom ens..

Hur tror ni det skall gå med optikinköp då..

Jag drar .Igen.. Här blir jag bara på kasst humör ...

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag skall låna.. Jag vill helst inte göra det efter som det ger en dålig erfarenhet i framtiden, så jag vill nog inte göra det. Men jag skall försöka jobba ihop pengar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto