Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, du har rätt. Det är ju toppen att vilja hjälpa andra och ännu bättre att faktiskt göra det också. Du gör ju ett toppenjobb med allt fixande..

Kanske hjälper jag någon med en kommentar eller så ibland, fast främsta syftet oftast med att jag kommenterar är att jag själv tvingas tänka till och se olika bilder då. Fast visst, jag erkänner att jag lär syrran kamerainställningar, hjälper kompisar att framkalla och svarar på direkta frågor under bilder för kritik, så visst kan jag med vara hjälpsam ibland även om jag nog är mest ego..

Bli kung du, för kungen är inte alltid den bästa. Den bästa ska jag bli;)
 
Re: Men Hallå!

Arleklint skrev:

Jag hoppas vi även i fortsättningen tillåter nybörjarfotagrafer att lägga upp bilder så att även de/vi kan utvecklas så som alltid varit fallet!

(Det här är oxå en replik på inlägg av Lotta, Terje mfl.)


Det du skriver är givetvis självklart, MEN, ett stort men, är att det finns fotografer som med allra största tydlighet inte har foto som hobby, inte har ansträngt sig, och inte bryr sig ett jota om de får kommentarer om färgstick, rörig bakgrund osv osv eftersom enda syftet var att visa upp en bild på en cool bil, eller ungens häpna min när han fick vatten över sig, katten som mös av värmen vid elementet, den vackra begonian tagen av blomälskaren som aldrig håller i en kamera annat än vid jul och som aldrig har funderat över skärpedjup, komposition osv. Det är det jag menar när jag skriver att det borde finnas en funktion för att "peta" ut bilder som dessa.

Och när en "hjälpsam" fotograf i en kritikkommentar påpekar dessa uppenbara brister för någon som bara fotograferar för att de ser något kul/vackert, ja då blir det smått patetiskt. Bättre då att lägga tid på bilder som tydligt har skapats av någon som plåtar med visioner och inte bara "tar kort".

Av denna anledning är det bara waste of time att lägga tid på att författa konstruktiva kommentarer.

I varje fall jag är här för att ta del av andra amatör- och proffsfotografers strävan att skapa bilder, inte för att se 4 generationer och ett gulligt barnaban, då kan jag kika på familjesidorna i Året Runt och Allers. Så jag tycker faktiskt inte att ALLA har här att göra (grupperna ovan). Men jag kanske har missuppfattat syftet med FS....
 
Senast ändrad:
kanske är det inte så dumt med ett krav att man ska skriva tanken med bilden (som nån varit inne på. mipert?)

man kan tänka att man förstör hela grejen om man liksom ska redovisa tankeförloppet, om det liksom är själva grejen med bilden, men då kan man ju skriva på ett sätt utan att liksom avslöja allt om det är en sån typ av bild.
typ " tanken med bilden är en lek med metaforer som är tänkt att beskriva en känsla"

det är väl den enda nackdelen jag ser isåfall, att man kanske inte vill skriva folk på näsan, och att man vill överlämna tolkningar till betarktaren och hålla det öppet.

men om det ska gälla känns det mest rimligt att det gäller alla. vet ej vilken specfik grupp det skulle gälla för annars

sen mitt i alltihopa så tänker jag, gör det nåt om det finns "dåliga" bilder?
jag vet inte
 
när jag täner efter - det kan nog bli rätt fånigt många ggr.
bilder som är bra ( i de flestas ögon) behövs det skrivas tanke bakom då? känns lite halvlöjligt.

vet inte om jag tror på´t...

dessutom som sagt, är det hela ett problem?
blir det svårare att botanisera bland bilderna (många kattbilder i vägen) eller är det störigt bara i största allmänhet, är det inte bra fotosidans image, eller vad?

kan man inte typ hoppa över det man inte gillar/finner ointressant?
eller finns det dimensioner av problemet jag icke förstår?:)

ingen har gett uttryck för, vad jag vet, att det inte finns bra bilder på fs.
 
Senast ändrad:
Kakelgasten skrev:


Det som däremot "stör" mig är när det laddas upp mängder med bilder på samma motiv....bild 1...bild 2...bild 3...och ända skillnaden är...i stort sett ingen förutom en min som ändras.

Känner mig direkt träffad även om kommentaren säkert inte va direkt riktad åt mitt håll.

Förklaringen är enkel, om jag laddar upp 5 bilder på en modell, så finns chansen att jag syns ibland den mängd bilder som dagligen rinner in här. Givetvis är meningen att jag vill ha kritik på bilderna, men främst en av dem, och den lägger jag helt sonika även i Bildkritikpoolen.

Dessutom är ju albumet, för min del, avsett för att modellen i fråga skall få en liten förhandstitt på de bilder vi tagit, innan övriga bilder är färdiga och skickats

// Anders
 
aceeo skrev:
Känner mig direkt träffad även om kommentaren säkert inte va direkt riktad åt mitt håll.

Förklaringen är enkel, om jag laddar upp 5 bilder på en modell, så finns chansen att jag syns ibland den mängd bilder som dagligen rinner in här. Givetvis är meningen att jag vill ha kritik på bilderna, men främst en av dem, och den lägger jag helt sonika även i Bildkritikpoolen.

Dessutom är ju albumet, för min del, avsett för att modellen i fråga skall få en liten förhandstitt på de bilder vi tagit, innan övriga bilder är färdiga och skickats

// Anders
Du "spammar" alltså för att få uppmärksamhet, och använder fotosidan som distributionskanal. Innovativt!

Det är ju inte vad jag hoppades på att FS var när jag gick med här, men var och en har ju sina egna syften och önskningar.
 
aceeo skrev:
Känner mig direkt träffad även om kommentaren säkert inte va direkt riktad åt mitt håll.

Förklaringen är enkel, om jag laddar upp 5 bilder på en modell, så finns chansen att jag syns ibland den mängd bilder som dagligen rinner in här. Givetvis är meningen att jag vill ha kritik på bilderna, men främst en av dem, och den lägger jag helt sonika även i Bildkritikpoolen.

Dessutom är ju albumet, för min del, avsett för att modellen i fråga skall få en liten förhandstitt på de bilder vi tagit, innan övriga bilder är färdiga och skickats

// Anders

Nää, det var inte riktat mot dig alls...tror inte att du hade skrivit något innan mig heller...

Vill du "spamma" för att synas bättre så är det väl upp till dig...av dina 5 bilder så kanske jag lägger tid på att titta på 1 av dom...resten faller automatiskt bort pga "spam"...och det kan ju vara illa...då får bara ditt "system" motsatt effekt...

Att du vill använda fs till albumvisning till dina modeller är beklagligt i mitt tycke...men givetvis upp till dig...

Går det nu att utnyttja fs till det ändamålet så varför inte.

Mitt förslag är isåfall att man bara skall få ladda upp 2-5 bilder i veckan och aldrig mer än 1 om dagen.

Beklagligt, men kanske ända sättet...

Nu kanske det bara är jag som tycker dettta...isåfall så kanske det är jag som bör överväga att ändra på mig.
 
aceeo skrev:
Dessutom är ju albumet, för min del, avsett för att modellen i fråga skall få en liten förhandstitt på de bilder vi tagit, innan övriga bilder är färdiga och skickats

Vore det inte lite mera lämpligt att ha en egen hemsida där du kan distribuera dina bilder till berörda parter?

Webbhotell kostar idag inte mycket.
 
Re: Re: Men Hallå!

Mattsen skrev:
(Det här är oxå en replik på inlägg av Lotta, Terje mfl.)
???

Mattsen skrev:
......ett stort men, är att det finns fotografer som med allra största tydlighet inte har foto som hobby, inte har ansträngt sig, och inte bryr sig ett jota om de får kommentarer om färgstick, rörig bakgrund osv osv eftersom enda syftet var att visa upp en bild på en cool bil, eller ungens häpna min när han fick vatten över sig, katten som mös av värmen vid elementet, den vackra begonian tagen av blomälskaren som aldrig håller i en kamera annat än vid jul och som aldrig har funderat över skärpedjup, komposition osv. Det är det jag menar när jag skriver att det borde finnas en funktion för att "peta" ut bilder som dessa.
Men hur vet man vilka dessa är om man inte frågar eller kommenterar först då?

Mattsen skrev:
Och när en "hjälpsam" fotograf i en kritikkommentar påpekar dessa uppenbara brister för någon som bara fotograferar för att de ser något kul/vackert, ja då blir det smått patetiskt. Bättre då att lägga tid på bilder som tydligt har skapats av någon som plåtar med visioner och inte bara "tar kort".

Av denna anledning är det bara waste of time att lägga tid på att författa konstruktiva kommentarer.
Jag har kommenterat några av "dessa" du talar om, alltså såna jag uppfattat i princip noll annan tanke bakom än att visa motivet. Statistiskt det senaste dygnet så har 5 av 9 sagt "Tack (glada tillrop), jag ska tänka på det nästa gång" typ.
1 av 9 har sagt att bilden ju ändå blev ganska söt, 1 har inte svarat alls och två har raderat sina bilder. Vad tycker du det tyder på? Att man kan avgöra utifrån ett motiv vad syftet med uppladdningen är?

F ö så är det inte "waste of time" för min del oavsett eftersom jag kommenterar för egen del också och tror att det är nyttigt att behöva tänka runt "felen" och fundera/berätta hur det hade kunnat gjorts bättre. Jag hoppas utvecklas själv också av kommenterandet alltså.
 
aceeo skrev:
Dessutom är ju albumet, för min del, avsett för att modellen i fråga skall få en liten förhandstitt på de bilder vi tagit, innan övriga bilder är färdiga och skickats

// Anders

Du är ju guldmedlem, så portfolion skulle ju passa bättre för att visa bilderna för modellen.
 
Re: Re: Re: Men Hallå!

lottae skrev:
[B

F ö så är det inte "waste of time" för min del...[/B]

Då är det ju jättebra. Jag har dock svårt att förstå hur du, som ju är en riktigt bra fotograf, kan ha något utbyte av att kommentera den här typen av "kort" men det har ju inte jag med att göra...
Hur vi använder vår tid är nog väldigt individuellt, och så ska det ju vara.

Men ser det ändå som olyckligt att en erkänt bra fotograf lägger tid på att ge uttömmande och professionell bildkritik till någon som troligtvis varken kan eller vill ta till sig kritiken (visst, det finns undantag).
Det finns en drös ambitiösa amatörfotografer som vore mer förtjänt av att få konstruktiv bildkritik som kanske inte får några kommentarer alls.

Personligen har jag ju ingen anledning att gnälla över för få kommentarer på mina egna bilder, på det planet är jag lyckligt lottad.

Men jag tror att trådar som denna är bra, tycker mej kunna skönja att inflödet av "kort" har minskat de senaste dagarna.

Tycker fortfarande att tajtare uppladdningsregler i varje fall för ej betalande medlemmar vore bra.

Något annat som jag tycker är av ondo är när någon laddar upp en hel drös med bilder samtidigt ofta med små variationer.
 
Senast ändrad:
Kan man inte införa en ny pool med 'hård kritik' där man som fotograf kan lägga bilder som man verkligen vill ha kritik på. Så man tydligt visar att man inte vill ha kommentarer som 'fin bild' utan snarare att folk ska försöka se fel med bilden som man själv kan ha missat.
Så får man ta till sig det man vill av den svidande kritik man har frågat efter?

/ Ola
 
Mattsen, alltid kul att bli kallad "bra fotograf" så tack för det:)

Jag skulle vilja föreslå en ännu hårdare variant än tajtare uppladdningsregler för ickebetalande medlemmar. Nämligen att inte ha några såna alls. Tycker att fotosidan är så toppen och att en 100-lapp ju inte är några pengar att snacka om egentligen så ett gratis testmedlemsskap på någon/några månader vore en bra start men att det sedan borde övergå till att alla betalar. (jo, jag är affärskvinna också;) och har svårt att förstå varför allt ska vara gratis.)

Vidare håller jag med om det där med en drös bilder med små skillnader.

Ola. Som jag uppfattat fotosidans syfte så trodde jag tanken var så även nu vad gäller kritik och varför man laddar upp bilder. Därför borde inte en speciell sån pool behövas tycker jag.
Sen vill jag poängtera att jag tycker att ommentarer som "Fin bild" också ska få finnas. Uppmuntrande tillrop är ju både kul och peppande så det är kombinationen av dem tillsammans med hårdare kritik jag efterlyser.
 
lottae skrev:
Jag skulle vilja föreslå en ännu hårdare variant än tajtare uppladdningsregler för ickebetalande medlemmar. Nämligen att inte ha några såna alls. Tycker att fotosidan är så toppen och att en 100-lapp ju inte är några pengar att snacka om egentligen så ett gratis testmedlemsskap på någon/några månader vore en bra start men att det sedan borde övergå till att alla betalar.

Jo, här är vi helt överens. En annan (positiv) effekt blir nog att de kategorier av människor som jag har gett exempel på tidigare då väljer andra kanaler att visa upp sina "kort" på.
 
lottae skrev:
...Jag skulle vilja föreslå en ännu hårdare variant än tajtare uppladdningsregler för ickebetalande medlemmar. Nämligen att inte ha några såna alls...
Eller att gratismedlemmar enbart får lägga upp bilder i en speciell pool?
För de yngre medlemmarna kan 100:- vara mycket, det kan också vara bökigt för dem att betala.
 
jag kan bara svara för mig själv, men när jag blir medlem nånstans måste stället först "mogna" en stund medan jag är rätt inaktiv som medlem.
sen nosar jag lite på stället och kollar in alla funktioner för att se om det är nåt som passar mig.
alla ställen som kräver pröjs för att istortsätt alla funktioner ska vara tillgängliga, springer jag fortare än kvickt ifrån och kommer aldrig eller sällan tillbax.
 
lottae skrev:
Jag skulle vilja föreslå en ännu hårdare variant än tajtare uppladdningsregler för ickebetalande medlemmar. Nämligen att inte ha några såna alls. Tycker att fotosidan är så toppen och att en 100-lapp ju inte är några pengar att snacka om egentligen så ett gratis testmedlemsskap på någon/några månader vore en bra start men att det sedan borde övergå till att alla betalar. (jo, jag är affärskvinna också;) och har svårt att förstå varför allt ska vara gratis.)

Jag håller helt med dig om det du säger. Dock anar jag att fs inte skulle ha 46000 medlemmar om det inte fanns gratismedlemskap. Det skulle i sin tur innebära att fs skulle få svårt att sälja reklamplatser.
 
Estethia skrev:
...alla funktioner ska vara tillgängliga, springer jag fortare än kvickt ifrån och kommer aldrig eller sällan tillbax...
Jo, det ligger en hel del i det du säger.
Man vill vara med till 100%.

Jag tycker nog att FS har ett bra system.
 
Arleklint skrev:
Jag håller helt med dig om det du säger. Dock anar jag att fs inte skulle ha 46000 medlemmar om det inte fanns gratismedlemskap. Det skulle i sin tur innebära att fs skulle få svårt att sälja reklamplatser.

Hur många av dessa är aktiva?

Vet att många reggar sig bara för att ställa 1 fråga...eller för att kunna lägga in en annons...för att därefter inte logga in mer...eller är det fel uppfattat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.