Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Det är ju inte bara bilderna egentligen...

lottae skrev:
Men du orkade starta en forumtråd..

Det är samma sak som att gå in på alla "familjekort" och ge kritik menar du?

De behöver inte förstå felen. Det är ju bara ett vanligt snapshot som man inte kan kritisera oftast.
 
Lotta menar du på fullt allvar att man ska kritisera alla de bilderna som vi snackar om här? det blir ju ett heltidsjobb. men betalar du min lön så kanske man ska byta jobb!!!
 
Jag är dålig på att kommentera numera, men jag inser att jag hellre borde sätta igång och skriva givande kommentarer på bra och dåliga bilder än att starta trådar om dåliga bilder. Vi vill ju alla utveckla oss och andra. Då är kommentarer på bilderna antagligen det mest effektiva.

Jag delar Lottas tanke om ett "kritiskkommenterargäng" eftersom de flesta kommentar är "Oj vad bra!"
 
Jag tycker antal visningar och kommentarer till en bild är ett ganska dåligt kriterium för att bestämma i vilken grad en bild är bra. På ett sådant här forum torde detta till ansenlig del bero även på faktorer som exempelvis antal foruminlägg samt i vilken grad man själv kommenterat andras bilder. Dessutom finns det statusskillnader mellan olika kategorier. En kattbild anses helt enkelt inte lika mycket värd som tex en fågelbild. Personligen anser jag dock att just fågelbilder, och till viss del macrobilder ofta granskas ganska okritiskt trots att de ofta är ganska stereotypa enligt min mening. Jag kollade just igenom mina egna bilder och ser då att denna bild haft 17 visningar på en dryg månads tid men jag kan inte tycka att det är en dålig bild som inte platsar på fotosidan för det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=355636&set=lp
Men det är ju till stor del en fråga om tycke och smak och därför tycker jag det är fel att diskriminera olika kategorier och istället för att lägga energi på att klaga så kan man ju försöka vara konstruktiv i sin bildkritik till både sin egen som fotografens nytta och glädje.

/D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Det är ju inte bara bilderna egentligen...

Balte skrev:
Det är samma sak som att gå in på alla "familjekort" och ge kritik menar du?

De behöver inte förstå felen. Det är ju bara ett vanligt snapshot som man inte kan kritisera oftast.
Nej, det är inte samma sak och det var ingen som sade "gå in på alla" heller. Men då man ser en bild som orsakar den känslan du antagligen hade när du startade tråden så unddrar jag ändå om det inte hade varit både snabbare och lättare att skriva åsikten och kritiken under bilden än här.

Varför behöver de inte förstå felen förresten?

Jag kan erkänna att jag är skapligt ego också. Kommenterar nämligen mer för min skull än för mottagarens.. Att kommentera och läsa kommentarer här har jag nog haft ut en hel del av. Alltså kan jag inte känna att det är en uppoffring.
Fast ärligt så kommenterar jag också väldigt lite. Borde skärpa mig oc ska det också..
 
Tänkte göra så först men så ville jag se vad ni andra tyckte och det tycker jag att jag får göra nu.

De bilder som man tex skulle trycka på den knappen att de är för privata albumet o inte här.
Skulle de ju ändå inse att det är därför bilden togs bort. därav behövs ingen kommentar.

det är väldigt många sådana bilder.. se de exempel som kommit upp.
 
Bilder kan inte gärna sållas bort p g a bedömar-betyg som föreslås ovan. Det förutsätter ju i princip att alla medlemmar tittar på alla bilder, annars blir bedömningarna inte rimligt rättvisande.
 
Balte skrev:
....De bilder som man tex skulle trycka på den knappen att de är för privata albumet o inte här.
Skulle de ju ändå inse att det är därför bilden togs bort. därav behövs ingen kommentar.

det är väldigt många sådana bilder.. se de exempel som kommit upp.
Ok, men det är din bedömning. Jag hålelr med om att det finns kassa bilder men det är inte detsamma som att fotografen inte vill ha hjälp/kritik.

Några jag varit "elaka" mot i bildkommentarer sedan igår har både tackat i GB och per mail och under bild. Andra har raderat bilderna. Tyder inte det på en vilja att få veta felen och bättra sig tillnästa gång eller i raderandets fall att de fattade att den "inte dög" som "visauppfinbild"?

Det är ok att kika under mina givna kommentarer om du vill ha en uppfattning om vilka bilder jag pratar om. Jag tror det är såna som uppfattas höra till privvata albumet. Jag vill inte heller se fs översvämmad av mindre bra bilder, det är därför jag går på bilderna (och särskilt när andra tycker de är såååå fina ibland och inte nämner en enda brist..)
 
Jag anser att det är vi, som använder oss av FS..

Tex som nån skrev om det är fler som anser att foto skall förflyttas eller tas bort, så skall man kunna påverka detta.

Tasbort kanske inte är nödvändigt men iaf förflytta kortet till en annan pool eller kategori.

Vissa kort är som sagt väldigt svåra att kritisera för det känns bara som de vill visa upp sin tex. bäbis, hund eller bil.

Flera kort känns även som det skulle vara i ens privata album och inte läggas ut här.

Det är min åsikt.
 
Men Hallå!

Poängen med FS är väl inte att alla bilder skall vara av toppklass. Om alla bilder vore perfekta så skulle vi inte behöva kritik på dom.

Jag hoppas vi även i fortsättningen tillåter nybörjarfotagrafer att lägga upp bilder så att även de/vi kan utvecklas så som alltid varit fallet!
 
Det e bra att du ger kritik åt det hållet inte många som gör det.

Skulle bara vilja se mindre snapshots bilder på tex barn.
 
Re: Men Hallå!

Arleklint skrev:
Poängen med FS är väl inte att alla bilder skall vara av toppklass. Om alla bilder vore perfekta så skulle vi inte behöva kritik på dom.

Men du verkar fortfarande inte fatta!

SÄger inte att bilderna skall vara perfekta säger bara att alla dessa snapshots borde minskaS.. Finns väl massa bra bilder som inte är perfekta men de bilderna ser man iaf att det är arbete bakom!!
 
Balte skrev:
Vissa kort är som sagt väldigt svåra att kritisera för det känns bara som de vill visa upp sin tex. bäbis, hund eller bil.
Men fråga då om det är så. Rätt ofta försvinner kanske bilder med sån tanke om kritik ges eller frågor ställs..
För att fotografen själv raderar då alltså om de inte har en annan vilja.
 
Re: Re: Men Hallå!

Balte skrev:
Men du verkar fortfarande inte fatta!

SÄger inte att bilderna skall vara perfekta säger bara att alla dessa snapshots borde minskaS.. Finns väl massa bra bilder som inte är perfekta men de bilderna ser man iaf att det är arbete bakom!!

Och du förstår inte att du inte kan avgöra vilket arbete som ligger bakom. Vi arbetar alla på olika sätt.
 
Re: Re: Re: Men Hallå!

Arleklint skrev:
Och du förstår inte att du inte kan avgöra vilket arbete som ligger bakom. Vi arbetar alla på olika sätt.

då kan du kanske kolla på de fotona vi la upp o förklara för mig hur de arbetar..

Tex ett foto på en dataskärm......

För det förstår inte jag.
 
FS har regler. Bilder som bryter mot dom tas snabbt bort om du mailar redax. Varför skapa en tråd?

Du har en länk under alla bilder där du enkelt kan maila redax.
 
Per,

Med risk för att vara lite elak nu, men med tanke på din högljudda klagan över antalet privata bilder borde det vara en tämligen hög kvot av dig givna kommentarer.
Hitintills har du enligt din profil kommenterat noll (0) bilder.

Så undermåligt kan väl inte utbudet vara på fotosidan??
 
Johan Okker skrev:
Per,

Med risk för att vara lite elak nu, men med tanke på din högljudda klagan över antalet privata bilder borde det vara en tämligen hög kvot av dig givna kommentarer.
Hitintills har du enligt din profil kommenterat noll (0) bilder.

Så undermåligt kan väl inte utbudet vara på fotosidan??

Johan

Ne det är rätt men jag anser mig inte vara så duktig som fotograf att ge andra kritik än.

Är mest ute efter kritik själv men visst kommer kritik att ges med tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.