Ojdå, vilken diskussion! Fast, något vidare originell är den inte - tror det funnits ett stort antal redan på FS, om samma sak.
Och varje gång det startas en diskussion med elitistiska undertoner, då blir debatten alltid intensiv. Det är brandfarligt att väcka elitistiska funderingar!
Jag delar inte dessa meningar, som jag också skrivit i tidigare forum. Jag förstår faktiskt inte alls varför det ska dyka upp sådana diskussioner.
Och varför detta ständiga kopplande mellan motiv och bild? Barn, familj, husdjur - vem bestämmer att detta är motiv av mindre värde? Inte jag!
Minns debatten om solnedgångsbilder på 70-talet. Ett tag var solnedgångsbilder förbjudna i fototävlingar... Är det verkligen så illa ställt med bildseendet här på FS att MÅNGA inte ser BRA BILDER? På barn och husdjur. Kan ni inte skilja ut guldkornen?
FS är för alla - nybörjare som avancerade. Här finns alla motiv! Från solnedgånger till porträtt. Här finns guldkorn blandat med skit. Så är det och så ska det vara. Alla har gjort skitbilder (fast jag kan själv inte minnas att jag gjort några...).
Vi har alla varit nybörjare och vi har alla olika ambitioner. Så måste det vara för att mångfalden ska finnas kvar.
Slutligen: För att provocera lite, så roar jag mig ofta med att kolla bilderna till de medlemmar som klagar på andras lägre kompetens - det hade inte skadat med lite självkritik innan man ger sig på andra!
Jag har själv fått min beskärda del av kritik från flera medlemmar här på FS - fast då har det konstigt nog varit för att jag har för bra bilder... Aldrig blir folk nöjda... Några har frågat varför jag ser något värde i att lägga ut mina bilder på FS, vad det kan ge mig... Det finns även de som önskar att jag ska lägga ut sämre bilder, som jag inte är nöjd med själv. För att få tips till hur de kan bli bättre... *förstår ni min ironi nu?*
Sluta med alla former för elitistiskt beteende! Ingen fotograf är bättre än sina egna bilder! Ingen har rätt att sätta sig över andra! Alla måste få finnas, alla har samma rätt!
/Terje