Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Men Hallå!

Balte skrev:
då kan du kanske kolla på de fotona vi la upp o förklara för mig hur de arbetar..

Tex ett foto på en dataskärm......

För det förstår inte jag.

Här har du ju ett utmärkt upplägg för en bildkommentar. =)
 
Balte skrev:
Johan

Ne det är rätt men jag anser mig inte så duktig som fotograf att ge andra kritik än.

Är mest ute efter kritik själv men visst kommer kritik att ges med tiden.

Per, börja kommentera bilder istället. Både bra och dåligt. Eller fråga om du inte förstår syftet bakom bilden. Kanske leder det faktiskt framåt för den bildskaparen, och om inte annat vänjer du dig vid att kommentera bilder.
 
Balte skrev:
Johan

Ne det är rätt men jag anser mig inte så duktig som fotograf att ge andra kritik än.

Nu får du ursäkta, men nu blir jag elak.

Hur kan du i en tråd såga "massor" av bilder, om du som du säger "jag anser mig inte så duktig som fotograf att ge andra kritik än" ???
 
Arleklint skrev:
Nu får du ursäkta, men nu blir jag elak.

Hur kan du i en tråd såga "massor" av bilder, om du som du säger "jag anser mig inte så duktig som fotograf att ge andra kritik än"

Vadå säga massor av bilder?
De e andra som lagt upp exempel inte jag..

Som jag skrev lade jag upp denna tråden för se vad andra tycker. Men fortsätt gärna!
 
Du skriver: "Väldigt ofta är det bilder som inte har något arbeta bakom sig."

Skriv det i kommentarer. Avsluta denna tråd och förklara hur bilderna skall arbetas enligt din mening. Då ökar vi oxå antalet kommentarer per bild :)
 
Jag har städat bort ett ovidkommande sidospår. Försök hålla nivån lite högre nu.
 
Ojdå, vilken diskussion! Fast, något vidare originell är den inte - tror det funnits ett stort antal redan på FS, om samma sak.

Och varje gång det startas en diskussion med elitistiska undertoner, då blir debatten alltid intensiv. Det är brandfarligt att väcka elitistiska funderingar!

Jag delar inte dessa meningar, som jag också skrivit i tidigare forum. Jag förstår faktiskt inte alls varför det ska dyka upp sådana diskussioner.

Och varför detta ständiga kopplande mellan motiv och bild? Barn, familj, husdjur - vem bestämmer att detta är motiv av mindre värde? Inte jag!

Minns debatten om solnedgångsbilder på 70-talet. Ett tag var solnedgångsbilder förbjudna i fototävlingar... Är det verkligen så illa ställt med bildseendet här på FS att MÅNGA inte ser BRA BILDER? På barn och husdjur. Kan ni inte skilja ut guldkornen?

FS är för alla - nybörjare som avancerade. Här finns alla motiv! Från solnedgånger till porträtt. Här finns guldkorn blandat med skit. Så är det och så ska det vara. Alla har gjort skitbilder (fast jag kan själv inte minnas att jag gjort några...).

Vi har alla varit nybörjare och vi har alla olika ambitioner. Så måste det vara för att mångfalden ska finnas kvar.

Slutligen: För att provocera lite, så roar jag mig ofta med att kolla bilderna till de medlemmar som klagar på andras lägre kompetens - det hade inte skadat med lite självkritik innan man ger sig på andra!

Jag har själv fått min beskärda del av kritik från flera medlemmar här på FS - fast då har det konstigt nog varit för att jag har för bra bilder... Aldrig blir folk nöjda... Några har frågat varför jag ser något värde i att lägga ut mina bilder på FS, vad det kan ge mig... Det finns även de som önskar att jag ska lägga ut sämre bilder, som jag inte är nöjd med själv. För att få tips till hur de kan bli bättre... *förstår ni min ironi nu?*

Sluta med alla former för elitistiskt beteende! Ingen fotograf är bättre än sina egna bilder! Ingen har rätt att sätta sig över andra! Alla måste få finnas, alla har samma rätt!

/Terje
 
dJb skrev:
Jag tycker antal visningar och kommentarer till en bild är ett ganska dåligt kriterium för att bestämma i vilken grad en bild är bra. På ett sådant här forum torde detta till ansenlig del bero även på faktorer som exempelvis antal foruminlägg samt i vilken grad man själv kommenterat andras bilder. Dessutom finns det statusskillnader mellan olika kategorier. En kattbild anses helt enkelt inte lika mycket värd som tex en fågelbild. Personligen anser jag dock att just fågelbilder, och till viss del macrobilder ofta granskas ganska okritiskt trots att de ofta är ganska stereotypa enligt min mening. Jag kollade just igenom mina egna bilder och ser då att denna bild haft 17 visningar på en dryg månads tid men jag kan inte tycka att det är en dålig bild som inte platsar på fotosidan för det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=355636&set=lp
Men det är ju till stor del en fråga om tycke och smak och därför tycker jag det är fel att diskriminera olika kategorier och istället för att lägga energi på att klaga så kan man ju försöka vara konstruktiv i sin bildkritik till både sin egen som fotografens nytta och glädje.

/D



Jag får ett stort antal kommentarer till mina bilder över mejl... "Vilken fin bild", "det bästa jag sätt" mm. När jag kollar upp bilden i fråga står det 150 visningar, 2 kommentarer. Vanu om jag inte hade fått dessa mejlen, eller kommentarerna efter föreläsningarna mm?

2 kommentarer = dålig eller ointressant bild?
eller
2 kommentarer = svår bild att förstå?
eller
2 kommentarer = han vet nog själv redan hur bra den är, så vad kan min kommentar tillföra?

Terje
 
Terje skrev:
...För att provocera lite, så roar jag mig ofta med att kolla bilderna till de medlemmar som klagar på andras lägre kompetens - det hade inte skadat med lite självkritik innan man ger sig på andra!...
Tanken är ju att man ska kommentera andras bilder, och det ska väl inte vara så att man måste vara duktigare än den fotograf som tagit bilden man kommenterar?

Jag kan mycket väl se saker jag inte gillar i en bild, och det vill jag kunna berätta.
Andra ser saker i mina bilder de inte gillar, då vill jag höra det!

Nästan samtliga "negativa" kommentarer jag fått har varit positiva i den meningen att jag plötsligt sett saker i mina bilder som jag kan förbättra.
 
FILM) (ulltand skrev:
Tanken är ju att man ska kommentera andras bilder, och det ska väl inte vara så att man måste vara duktigare än den fotograf som tagit bilden man kommenterar?

Jag kan mycket väl se saker jag inte gillar i en bild, och det vill jag kunna berätta.
Andra ser saker i mina bilder de inte gillar, då vill jag höra det!

Nästan samtliga "negativa" kommentarer jag fått har varit positiva i den meningen att jag plötsligt sett saker i mina bilder som jag kan förbättra.

Nu var detta attack till dessa som klagar här i forumen! Dessa som sätter sig över andra och vill ha bort "mindre värda bilder".
 
Terje skrev:
Jag får ett stort antal kommentarer till mina bilder över mejl... "Vilken fin bild", "det bästa jag sätt" mm. När jag kollar upp bilden i fråga står det 150 visningar, 2 kommentarer. Vanu om jag inte hade fått dessa mejlen, eller kommentarerna efter föreläsningarna mm?

2 kommentarer = dålig eller ointressant bild?
eller
2 kommentarer = svår bild att förstå?
eller
2 kommentarer = han vet nog själv redan hur bra den är, så vad kan min kommentar tillföra?

Terje

Ja det var lite det jag var ute efter. Man kan inte diskriminera bilder bara utifrån antal kommentarer eftersom det ju går att tolka på olika sätt. Jag håller även med om att man inte ska diskriminera bilder över huvud taget endast utifrån vilken kategori de tillhör.
Jag brukar ta upp Lars Tunbjörks "Landet utom sig" i såna här sammanhang. Fantastiska bilder av vardagssituationer som förmedlar mycket humor och värme men som skulle kunna kategoriseras som nån form av semesterbilder. Det vore hemskt om man började förbjuda vissa kategorier. Helt vansinnigt faktiskt.
 
Arleklint skrev:
...som inte uppfyller "viss nivå" - vad nu det är...
Jag tycker att det finns bilder som inte håller "viss nivå," men vad det är är nog subjektivt.
Det var därför jag slog ett slag för att kommentera, kritisera dem tidigare. Kommentarer är ju ens egna och talar för en person, inte för 40.000.
Tror som sagt att kritik och kommentarer är viktigare än allt annat för att höja bidkvaliten här.

müsli hade en ide om text tidigare och den är bra och något som väl borde vara genomförbart väl? (frågan riktad mest till admin alltså)
Alla sätt att uppmuntra tydligt till kritik är nog bra och en kanske övertydlig text som inte går att missa innan uppladdning vore bra också?
Och ett frivilligt "kritisk-kommenterargäng" som komplement till "finfinbildgänget". De gängen borde ju kunna bestå av alla fotosidans medlemmar egentligen. Det som är synd i dagsläget är att det mest bara är ett av gängen som yttrar sig. Fram för högre jämlikhet mellan dem i stället. (fast själv är jag inte solidarisk med något av dem iof;))
 
Senast ändrad:
lottae skrev:
Jag tycker att det finns bilder som inte håller "viss nivå," men vad det är är nog subjektivt.
Det var därför jag slog ett slag för att kommentera, kritisera dem tidigare. Kommentarer är ju ens egna och talar för en person, inte för 40.000.
Tror som sagt att kritik och kommentarer är viktigare än allt annat för att höja bidkvaliten här.

müsli hade en ide om text tidigare och den är bra och något som väl borde vara genomförbart väl? (frågan riktad mest till admin alltså)
Alla sätt att uppmuntra tydligt till kritik är nog bra och en kanske övertydlig text som inte går att missa innan uppladdning vore bra också?
Och ett frivilligt "kritisk-kommenterargäng" som komplement till "finfinbildgänget". De gängen borde ju kunna bestå av alla fotosidans medlemmar egentligen. Det som är synd i dagsläget är att det mest bara är ett av gängen som yttrar sig. Fram för högre jämlikhet mellan dem i stället. (fast själv är jag inte solidarisk med något av dem iof;))

"Viss nivå", som jag refererade det var från poolvärden Per, så ingen kritik var tänkt från mig till dig.

Visst är "viss nivå" subjektivt. Det är så subjektivt att ingen kan referera till det i generella termer.

Varför skall vi ha "viss nivå" på fs och i pooler? Det fattar jag inte. Vi skall väl ha alla nivåer så att - som Terje poängterar - alla har möjlighet att utvecklas genom fs. Det är väl så fs är tänkt. Även jag, Per, du och alla skall ha plats!
 
Arleklint skrev:
"Viss nivå", som jag refererade det var från poolvärden Per, så ingen kritik var tänkt från mig till dig..
Mitt inlägg berodde inte på att jag tog åt mig utan att jag ville tala om min ståndpunkt. Kanske genom övertydlighet för att gamla inlägg hamnat några sidor bak nu och jag önskar verkligen att kommenterarna kunde bli mer kritiska igen (visst var de det förr?)

Jag förstår vad du tycker men sympatiserar nog inte helfullt och skillnaden är nog att jag har uppfattningen av att alla bilder faktiskt inte laddas upp för kritik. Att en del (ett fåtal) kanske laddas upp med lite väl liten tanke bakom och att det kanske handlar om annat än önskan om bildkritik ibland.

Per förklarade förresten sina tankar om den poolen kort men bra när vi råkade vara på samma plats för några veckor sedan, och som jag förstod tankarna då var de riktigt bra. Jag är inte helt anti resonemanget om att vilja ha en viss kvalite, men jag är mot radering av okommenterade bilder om de inte uppenbart bryter mot fs policy.

(jag är verkligen ego. Både kommenterar och laddar upp ena bilder för att jag själv vill utvecklas. Visst, jag bryr mig om andra människor men jag är mer mån om att utvecklas själv än att få andra att utvecklas egentligen. Sen är det ju kul om någon kan inspireras av "min bild" eller utvecklas av "min kommentar" men det är för min egen skull jag ger/visar dem. Jag tycker det är upp till var och en att ta ansvar för sin egen utveckling.)
 
Senast ändrad:
lottae skrev:
Mitt inlägg berodde inte på att jag tog åt mig utan att jag ville tala om min ståndpunkt. Kanske genom övertydlighet för att gamla inlägg hamnat några sidor bak nu och jag önskar verkligen att kommenterarna kunde bli mer kritiska igen (visst var de det förr?)

Jag förstår vad du tycker men sympatiserar nog inte helfullt och skillnaden är nog att jag har uppfattningen av att alla bilder faktiskt inte laddas upp för kritik. Att en del (ett fåtal) kanske laddas upp med lite väl liten tanke bakom och att det kanske handlar om annat än önskan om bildkritik ibland.

Per förklarade förresten sina tankar om den poolen kort men bra när vi råkade vara på samma plats för några veckor sedan, och som jag förstod tankarna då var de riktigt bra. Jag är inte helt anti resonemanget om att vilja ha en viss kvalite, men jag är mot radering av okommenterade bilder om de inte uppenbart bryter mot fs policy.

(jag är verkligen ego. Både kommenterar och laddar upp ena bilder för att jag själv vill utvecklas. Visst, jag bryr mig om andra människor men jag är mer mån om att utvecklas själv än att få andra att utvecklas egentligen. Sen är det ju kul om någon kan inspireras av "min bild" eller utvecklas av "min kommentar" men det är för min egen skull jag ger/visar dem. Jag tycker det är upp till var och en att ta ansvar för sin egen utveckling.)

Jag är överens med dig fram tills att du pratar om ditt ego...

Det är ok att vara ego, men hindrar det att man vill hjälpa andra så långt man kan?

Jag är det största ego som finns. Jag gör bra bilder och jag skall bli kung! Tro inget annat, men...

Jag älskar att fixa kurser, tävlingar, resor och allt vad du kan hitta på för att entusiasmera och hjälpa andra.

Jag tror inte att folk lägger upp bilder på FS utan att vilja ha kritik. Om du tror det kan det bero på att du inte ser deras tankar om att vilja komma vidare.

Jag ser inte att FS skall strypas för att JAG råkar vilja bli kung ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.