Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dålig kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

battisti

Medlem
När jag gör om mina bilder för att lägga upp dem här på fotosidan, så måste jag ju göra dem mindre eftersom uppladningsstorleken är begränsad till 300kb. De ser bra ut så länge jag väljer att visa dem i "enbart största formatet" som det heter i albumet. Men när jag tittar på dem i något förminskad version, den automatiska förhandsvisningen som blir när man lägger upp bilden i t ex en pool, då ser det inte alls bra ut! mkt. sämre kvalité, Vad beror det på? ska jag ändra upplösning eller ngt?
mvh
/Kristoffer
 
Det står mycket i forumen om detta!
Det beror på att fotosidan komprimerar dina bilder till 640x640 i förhandsgranskningen!
Därför brukar jag välja att lägga upp bilderna i denna storlek!
Det är synd att bilderna försämras på detta vis!

/magnus
 
battisti skrev:
Jag fattar fortfarande inte.. 640X640, då blir väl bilden fyrkantig? eller är det jag som är helt ute o cyklar?

640 på längsta sidan menas. Att bildskärmar visar bilder i sämre kvalitét när de inte visas i den pixelstorlek den laddast upp i beror på fysikaliska saker som har med bildskärmars upplösning att göra. Bilden bör visas i den pixelstorlek den laddats upp i för att komma till sin rätt. Därför bör man tänka sig för när man laddar upp bilder. Även när man minskar ner bilder i bildprogrammet bör man justera detta. En bild som ser bra ut i 1200x1600 pixels och minskas till 600x800 pixels ser lite luddig ut i den nya storleken. Då bör man lägga på oskarp mask med radius 0,3-0,4 och skärpa ett antal procent (tills det ser bra ut, brukar ligga kring 75-125%). Att det bör vara just 0,3-0,4 radius är uträknat efter en formel där bildskärmars genomsnittliga upplösning lagts in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.