Annons

Upprop mot "drönarlagen"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet, det var bara för att visa hur absurd situationen är. Som om drönare och drönarfoton är katastrofviktiga. Medan alla andra foton går helt obemärkt förbi.

Hade fotografin uppfunnits nu, så hade vi nog alla fått skicka in bilderna till någon myndighet, så att de kunde godkänna vilka som fick spridas.

/ Kiwi

Som tidigare skrivit här är det nu 55 arbetsdagar som gäller. Med nuvarande takt kommer det säkert vara uppe i 100 arbetsdagar runt årsskiftet. I så fall, är det ju ingen som helst idé att skicka in material till LM. Det blir ett slags "Vilda västern" som kanske leder till att lagen äntligen skrivs om. LM har tydligen ingen egen ambition att ändra på detta? Statlig myndighet behöver ju inte ha någon brådska, folk vår väl vänta, inte mer med det...?

Jag har författat ett brev, som jag tänkte skicka till den rättspolitiske talespersonen i respektive parti. Detta i förhoppning om att väcka frågan, så att riksdagen så småningom kan ändra lagen.

Ni får gärna läsa och komma med kommentarer. Brevet går ut nu på måndag (10 oktober).

/ Kiwi

Bilagor

• brev.pdf
    118 KB · Visningar: 20
Jag har författat ett brev, som jag tänkte skicka till den rättspolitiske talespersonen i respektive parti. Detta i förhoppning om att väcka frågan, så att riksdagen så småningom kan ändra lagen.

Ni får gärna läsa och komma med kommentarer. Brevet går ut nu på måndag (10 oktober).

/ Kiwi

Mycket bra formulerat! 👍

Bra formulerat, Jan! Jag skulle vilja se en tydlig formulering om hur lagen ska förändras. T ex att det inte längre ska krävas granskning av alla bilder, ev självgranskningsrätt med högre straffansvar om det visar sig att skyddsobjekt med avbildningsförbud publiceras. Egentligen skulle hela granskningen avskaffas och straffansvar likt för alla andra bilder. I dagsläget har man som drönarfotograf egentligen redan brutit mot avbildningsförbudet om en bild ej blir godkänd.

Bra formulerat, Jan! Jag skulle vilja se en tydlig formulering om hur lagen ska förändras. T ex att det inte längre ska krävas granskning av alla bilder, ev självgranskningsrätt med högre straffansvar om det visar sig att skyddsobjekt med avbildningsförbud publiceras. Egentligen skulle hela granskningen avskaffas och straffansvar likt för alla andra bilder. I dagsläget har man som drönarfotograf egentligen redan brutit mot avbildningsförbudet om en bild ej blir godkänd.

I grunden håller jag med dig, men jag tycker att lagen måste tillåta att tex landskapsbilder där det råkar synas något skyddsobjekt får publiceras, om skyddsobjektet syns så dåligt/lite att bilden inte ger någon användbar information.

Jag inser att denna gränsdragning är svår, men lek med ett extremfall: jag tar en panoramabild över Stockholm. Eftersom det finns skyddsobjekt i Stockholm får jag inte publicera bilden. Det är fånigt tycker jag.

Jag är helt med på detta! Lagen är ineffektiv, kontraproduktiv och motverkar sitt eget syfte. Förutom att den skapar onödig byråkrati så hindrar den professionella yrkeutövare och andra mediaproducenter från att fungera i dagens mediaverklighet, där man förväntas publicera mer eller mindre i realtid.

/ Kiwi

Bra skrivet. Saknar egentligen bara den poängen som gjordes tidigare i tråden, att det bara krävs tillstånd för spridning, inte själva fotandet. Utländsk aktör skulle utan hinder av denna lag kunna skicka upp en drönare och fota fritt. Jag misstänker att det redan har gjorts och att de inte behöver förlita sig på gemene mans "spridning" för att få det material de önskar.

Blev det något uppror? Jag tar drönar bilder dagligen. 50 meter ovanför mitt hus. Ut mot Storsjön med Åreskutan längst bort.
Det är omöjligt att se detaljer vid horisonten annat än fjällen. Mobilmaster går inte att se. Landmassan snett nedanför drönaren mörklägger jag.
Samma vy gång på gång. Ändå måste jag ansöka om spridningstillstånd. Det tycker jag är horribelt när satelliter finns. Eventuella spioner kan filma hur mkt dom vill. Så länge det inte uppdagas att de är spioner. För att sedan åka hem och bearbeta materialet. Bara dom inte lägger upp det på Instagram. Namn insamling?

Det här känns onekligen som en lag som tekniken sprungit ifrån.
Jag läste geografi i Lund på 1980-talet. Då fanns ett nytt delämne som hette "fjärranalys", att man med hjälp av satelliter kunde beskriva landskapet, t ex med foton och ir-bilder. Vår lärare förklarade att "de bästa satelliterna för civilt bruk har nu en upplösning som gör att man kan identifiera en fotbollsplan, men de kan snart urskilja objekt mindre än 10X10 meter. För militärt bruk är det förstås hemligt, men jag säger bara: kamma er innan ni går ut!" Det var 40 år sedan!
Med Google Earth kan jag urskilja kantstenarna som avgränsar vårt lilla kryddland från resten av trädgårdslandet. Stolparna för elledningar är lätta att se. Och man kan alltså med markfotona "street view" lätt konstatera vad som är maskerat och alltså innehåller något intressant.
Spioner må vara ondsinta, men inte korkade. Varför skulle de lägga veckor på att leta på Instagram efter information de mycket lättare kan få tag i på annat sätt? Låt lagar om drönarfoto handla om kränkande fotografering av granntanten topless, och om flygsäkerhet. Att det skulle vara ett hot mot nationell säkerhet är rent fjams.

En olydnads kampanj? Vi går upp på en hög punkt i närheten. Tar en bild när vi håller i drönaren så högt vi kan. Kan vara bra med ett foto som visar vad vi gör. Med samma tidstämpel. Lägger sedan ut bilden med rubriken drönar bild utan tillstånd och ser vad som händer? Mina drönar bilder har horisonten mellan 3-8 mil bort. Tagen med en Parrot Anafi. Inte på något sätt, med dagen teknologi går det att se något skyddsvärt. Ett annat sätt vore att bomberna myndigheten med ansökningar. Så att handläggningstiden blir absurd. Detta skulle dock drabba de som har drönare som inkomstkälla. Vilket inte känns rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar