Det här känns onekligen som en lag som tekniken sprungit ifrån.
Jag läste geografi i Lund på 1980-talet. Då fanns ett nytt delämne som hette "fjärranalys", att man med hjälp av satelliter kunde beskriva landskapet, t ex med foton och ir-bilder. Vår lärare förklarade att "de bästa satelliterna för civilt bruk har nu en upplösning som gör att man kan identifiera en fotbollsplan, men de kan snart urskilja objekt mindre än 10X10 meter. För militärt bruk är det förstås hemligt, men jag säger bara: kamma er innan ni går ut!" Det var 40 år sedan!
Med Google Earth kan jag urskilja kantstenarna som avgränsar vårt lilla kryddland från resten av trädgårdslandet. Stolparna för elledningar är lätta att se. Och man kan alltså med markfotona "street view" lätt konstatera vad som är maskerat och alltså innehåller något intressant.
Spioner må vara ondsinta, men inte korkade. Varför skulle de lägga veckor på att leta på Instagram efter information de mycket lättare kan få tag i på annat sätt? Låt lagar om drönarfoto handla om kränkande fotografering av granntanten topless, och om flygsäkerhet. Att det skulle vara ett hot mot nationell säkerhet är rent fjams.